Laddning Model 3

Här säljer du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Mattiiias93

Laddning Model 3

Inlägg av Mattiiias93 »

Hej,

Jag har lite funderingar hur jag bör ladda.
Har ett kombinerat 16A 3-Fas uttag med Schuko.

I bilen ingår det en kabel som fungerar men om jag räknat rätt ger den 3,7kW i Schuko.

Om jag vill ladda i 3-Fas för att få ut 11kW finns det adapter? Tex Typ 2 till 3-Fas?

Har beställt en 3-Fas till Typ 2 Laddkabel för 6K men kanske finns billigare lösning? Den kmr laddas där dagligen.

Tacksam för svar/lösningar. Vore skönt spara 6K om det finns annan lösning.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Laddning Model 3

Inlägg av Svenssons »

6 000:- är ungefär vad det kostar. Det går inte med en passiv kabel utan krävs en del elektronik för att kunna ladda via Typ2 från CEE 3-fas. Finns ett antal trådar om detta med förslag på kablar. Ett exempel:

viewtopic.php?f=61&t=23259
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Den UMC som ingår klarar bara 1-fas.
Vill du ladda 3-fas måste du köpa något som klarar det. 5-6k är nog det billigaste som finns om du skall köpa nytt. Köper du beggat kanske du kan spara någon/några tusen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Jag kommer köra Teslas WC med jordfelsbrytare B.
Kostnaden för den är en droppe i havet jämfört med vad bilen kostar.
Sen tror jag det är bättre med en anpassad laddstation som Tesla rekommenderar.(kommunikationen är anpassad för bilen)
Det blir ingen diskussion med Tesla att man har fel grejer som inte är anpasssade eller felkopplade om det skulle bli något problem med bilen och laddningen eller batterierna.
Kan vara lite riskabelt att experimentera själv med olika faser,nolla.jordningar och kontakter för de som inte har kunskap.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Dexter skrev:
Jag kommer köra Teslas WC med jordfelsbrytare B.
Kostnaden för den är en droppe i havet jämfört med vad bilen kostar.
Sen tror jag det är bättre med en anpassad laddstation som Tesla rekommenderar.(kommunikationen är anpassad för bilen)
Det blir ingen diskussion med Tesla att man har fel grejer som inte är anpasssade eller felkopplade om det skulle bli något problem med bilen och laddningen eller batterierna.
Kan vara lite riskabelt att experimentera själv med olika faser,nolla.jordningar och kontakter för de som inte har kunskap.
Har Tesla WC som jag satte upp veckan efter jag skaffade elbil i mitten av 2019, men har nu i höstas kompletterat med en Easee som jag personligen tycker är en mycket bättre lösning än Teslas egna (när deras molntjänst är uppe, utan den är de lika dumma som WC).

Men håller med om att man inte skall snåla in på en riktig Typ2-box hemma. Har man köpt en bil för halvmiljonen/miljonen, så är det fånigt att småsnåla med sådant. Dessutom när man kan man få halva kostnaden betald av staten så är det en "no brainer".

På landet, vid båthamnen, och andra ställen, är däremot en portabel 3-fas EVSE guld att ha liggandes i frunken.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Fallgropen med Tesla WC är just att den inte har inbyggd jordfelsbrytare typ B, vilket är en svindyr komponent om du köper den av elektrikern, en box med inbyggd brytare blir garanterat billigare. Fördel med WC är den fasta kabeln med knapp för laddluckan.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

holden skrev:
Fallgropen med Tesla WC är just att den inte har inbyggd jordfelsbrytare typ B, vilket är en svindyr komponent om du köper den av elektrikern, en box med inbyggd brytare blir garanterat billigare. Fördel med WC är den fasta kabeln med knapp för laddluckan.
Jag tittade lite på Easee innan jag bestämde mig för Tesla WC.
Jordfelbrytare B är ju en engångkostnad tyckte jag,den kommer alltid sitta där nu oavsett vilken box jag köper till i framtiden.
Jag har även effekt,spänningsmätare,avikelse m.m. som mäter mellan faserna till bilens central och Tesla WC.
Kan då se spänning ,ström effekt total effekt m.m. på varje fas till WC:n
Vilket gör att jag ser direkt om det är något galet med laddningen.
Går köra ModBus på mätaren om man vill det.
Easee fungerar säkert bra också men den har inbyggd jordfelsbrytare B.
Går den sönder har man ingen jordfelsbrytare kvar.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Dexter skrev:
holden skrev:
Jag tittade lite på Easee innan jag bestämde mig för Tesla WC.
Jordfelbrytare B är ju en engångkostnad tyckte jag,den kommer alltid sitta där nu oavsett vilken box jag köper till i framtiden.
Jag har även effekt,spänningsmätare,avikelse m.m. som mäter mellan faserna till bilens central och Tesla WC.
Kan då se spänning ,ström effekt total effekt m.m. på varje fas till WC:n
Vilket gör att jag ser direkt om det är något galet med laddningen.
Går köra ModBus på mätaren om man vill det.
Easee fungerar säkert bra också men den har inbyggd jordfelsbrytare B.
Går den sönder har man ingen jordfelsbrytare kvar.
Det är sant, men en jordfelsbrytare kostar bara 1500 spänn om du köper den själv på nätet medan elektrikern ville ha 6000 (!) för den, dvs dyrare än själva WCn. Skojeri givetvis.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Mattiiias93

Inlägg av Mattiiias93 »

Hej,

Tack för svaren. Hade ingen möjlighet sätta upp en Laddbox. Det är parkeringen på Jobbet som är obevakad och stor möjlighet för stöld.

Jag har beställt hem denna. Det är alltså billigaste alternativet som finns?

https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw

Det går inte kapa Type2 kabeln som ingår och sätta på en 3-Fas handske?

//Har noll kunskap om El. Tacksam för svaren!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mattiiias93 skrev:

Nej, det går inte. En Typ2 är strömlös så länge bilen inte talar om för laddkabeln/laddboxen att den vill ha ström. 3-fashandsken är live hela tiden och skulle potentiellt paja laddaren i bilen ifall man försökte sig på något sådant. Bilen kommer hur som helst aldrig ladda korrekt och riskerna för fel är stora.

Det krävs elektronik och relä för att det ska vara en Typ2-kabel och priset är på 5 000-6 000 kronor om inte mer om det finns fler funktioner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Mattiiias93 skrev:
Hej,

Tack för svaren. Hade ingen möjlighet sätta upp en Laddbox. Det är parkeringen på Jobbet som är obevakad och stor möjlighet för stöld.

Jag har beställt hem denna. Det är alltså billigaste alternativet som finns?

https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw

Du gjorde rätt som beställde kabeln från laddstoppet.
Det där med att kapa en type2 kabel och sätta på en 3-fas handske blir nog inte så bra.
Blir ju 2 kablar över PP(proximity pilot) och CP(Control pilot) som finns på Type2 kontakten.
Den kabeln du har beställt har elektronik så den kommunicerar med bilen och ger rätt ström och info om kabeln.
Mattiiias93

Inlägg av Mattiiias93 »

Tack för svaren. Uppskattas enormt.
Kabeln jag länkade bör väl utan problem fungera?
Det sitter en Jordfelsbrytare Typ B på kabeln som är dragen till uttaget. Såg även det sitter en på kabeln jag beställt. Bör vara Safe ladda med denna jag köpt? Vill inte kontoret/jobbet ska stå i lågor... :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mattiiias93 skrev:
Tack för svaren. Uppskattas enormt.
Kabeln jag länkade bör väl utan problem fungera?
Det sitter en Jordfelsbrytare Typ B på kabeln som är dragen till uttaget. Såg även det sitter en på kabeln jag beställt. Bör vara Safe ladda med denna jag köpt? Vill inte kontoret/jobbet ska stå i lågor... :)
Låter som en av de bästa lösningarna till relativt lågt pris. Det finns dyrare lösningar om man vill ha fler funktioner (WiFi, lastbalansering m.m.) men för att koppla till en trefas-handske CEE så låter det som du har rätt saker.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Mattiiias93 skrev:

"Det går inte kapa Type2 kabeln som ingår och sätta på en 3-Fas handske?"

"//Har noll kunskap om El."
Nej.

Hade det gått (vilket det inte gör), så skulle jag dessutom ändå inte rekommendera den typen av arbeten för en med den kunskapsnivå som du själv beskriver ovan.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar