70.000 kr i skillnad nu för en Tesla Model 3 LR upp till en Model Y LR är mycket.
När Model X kom så skiljde det bara 50 000 kr mellan S och X, nu skiljer det dock 133-134 kkr mellan bilarna.
Skillnaden (design etc.) mellan Model S och X är ju mycket större än mellan Model 3 och Y, jag tycker personligen, att max 50.000 kr borde skillnaden vara, lite som vad det skiljer mellan en sedan och kombi (på BMW 5 serie är det faktisk bara 20.000 det skiljer).
En relevant jämförelse är kanske mellan V60 och XC60?
Där skiljer det ungefär 40.000
70.000 kr i skillnad nu för en Tesla Model 3 LR upp till en Model Y LR är mycket.
När Model X kom så skiljde det bara 50 000 kr mellan S och X, nu skiljer det dock 133-134 kkr mellan bilarna.
Skillnaden (design etc.) mellan Model S och X är ju mycket större än mellan Model 3 och Y, jag tycker personligen, att max 50.000 kr borde skillnaden vara, lite som vad det skiljer mellan en sedan och kombi (på BMW 5 serie är det faktisk bara 20.000 det skiljer).
En relevant jämförelse är kanske mellan V60 och XC60?
Där skiljer det ungefär 40.000
S60 och V60 är väl egentligen den relevanta jämförelsen? Tycker inte Model Y har några som helst SUV-attribut.
Det verkar som om M3 har prissänkts? (Men inte MY)
När jag beställde min M3LR kostade den 692' och veckan efter höjdes priset till 702'
Nu verkar samma spec kosta 682'?
M3P har sänkts 20K
Ska kontakta och Tesla och fråga om jag får tillbaka pengar. Jag väntar leverans om några veckor. Borde väl inte vara några bekymmer kan jag tänka, jag har ju inte ens fått bilen än.
Annars kan du väl avbeställa och sedan beställa igen så sparar man väl 19000%
Nya priser (från i natt):
SR+: 579900 (än så länge oförändrat)
LR: 649900
P: 689900
Det tog inte många dagar efter den här tråden startades till en sänkning. Det ska bli spännande och se om det kommer en sänkning på SR+ också
MYP kostar nu 80k mer än M3P. borde inte en sänkning på Y komma också?
Egentligen är huvudsaken att det kommer en sänkning innan beställningen spikas, men det är ju inte kul att se spannet mellan inbytesbilen och nybilen öka.
Kul med prissänkning men svenska bilar är fortfarande sjukt mycket dyrare än ute i Europa.
I Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Polen kostar en LR ca 50,000-54,000 EUR = ca 510,000-550,000 SEK, att jämföra med Sveriges pris på 650,000 SEK.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Kul med prissänkning men svenska bilar är fortfarande sjukt mycket dyrare än ute i Europa.
I Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Polen kostar en LR ca 50,000-54,000 EUR = ca 510,000-550,000 SEK, att jämföra med Sveriges pris på 650,000 SEK.
Japp, och procentuella diffen mot SR+ är ännu större...
Jag tycker jag betalade lite mycket för min Honda E som kostade 380.000:-. På vissa marknader i Europa ligger den på samma nypris som en SR+, undrar vad de tycker där
Alltså 3 P är så förbannat billig nu att jag allvarligt talat funderar på att klicka hem en. Då kan jag köra min 3 LR som tjänstebil istället och sälja frugans i3a
Du får inte 19" sportfälgar istället för 18" Aero och dyrare lack gratis bara för att du väljer en lagerbil. Precis samma pris på lagerbilar och egenkonfigurerade bilar men som jämförelse bör man jämföra två likvärdigt utrustade bilar. Då är det enklare att kolla på egenkonfigurerade bilar där man kollar på grundpriset. Sedan kan man naturligtvis även kolla på vad tillvalen kostar eftersom även dessa priser kan ändras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nu ekar jag vad andra sagt, men i Tyskland är ju SR+ väldigt prisvärd.
Det känns konstigt att den inte skulle gå ner i pris i Sverige när de andra två modellerna sänktes i natt.
Om vi får en sänkning även på den, hoppas det blir på mer än 20tkr, 520-530tkr skulle vara fint (man kan ju hoppas).
Jag kanske är helt fel ute, men tror ni inte denna prissänkning är nu för att det snart kommer ”ytterligare” en uppdatering snart?
Model 3 i Kina har ju fått sig ytterligare en uppdatering utöver uppdateringen med värmepump och nya mittkonsolen. Där har de ju nu fått bekräftat rattvärme samt ny design på insidan av främre dörrarna då även de kommer ha en trä/vit dekorlist.
Det ska tydligen ha varit så att någon person redan har tagit isär en ratt från de nya 2021 som levereras i Amerika och Europa nu och de har inte hittat någon indikation på att utrustning för rattvärme finns. Vi har heller inte den nya designen på dörrarna. Bara en tanke alltså men kanske värt att tänka på...
Jag kanske är helt fel ute, men tror ni inte denna prissänkning är nu för att det snart kommer ”ytterligare” en uppdatering snart?
Model 3 i Kina har ju fått sig ytterligare en uppdatering utöver uppdateringen med värmepump och nya mittkonsolen. Där har de ju nu fått bekräftat rattvärme samt ny design på insidan av främre dörrarna då även de kommer ha en trä/vit dekorlist.
Det ska tydligen ha varit så att någon person redan har tagit isär en ratt från de nya 2021 som levereras i Amerika och Europa nu och de har inte hittat någon indikation på att utrustning för rattvärme finns. Vi har heller inte den nya designen på dörrarna. Bara en tanke alltså men kanske värt att tänka på...
Alltså 3 P är så förbannat billig nu att jag allvarligt talat funderar på att klicka hem en. Då kan jag köra min 3 LR som tjänstebil istället och sälja frugans i3a
Vad kan man få i inbyte på en M3LRawd -19 3000mil tro? Är riktigt sugen på att byta upp mig med, men antar att min bil tappat motsvarande i inbyte hos Tesla?