Tesla har sänkt priserna för alla versioner av Model 3 i Tyskland med upp till 3 500 euro.
Listpriset för basversionen Standard Range Plus sjunker till 39 990 euro, det för långdistansversionen till 49 900 euro.
Model 3 Performance finns nu i konfiguratorn för 54.990 euro.
Modell 3 gäller nu från 34 970 euro
Enligt informationen på webbplatsen i Tyskland är det nu möjligt att komma in i Tesla-världen från 39 900 euro, med ytterligare 980 euro i ”behandlingsavgifter”, som tidigare. Å andra sidan kan kunder dra av 6000 euro i form av den tyska elbilens köppremie, som betalas på begäran efter köpet. Detta resulterar i slutändan i ett effektivt pris på 34 970 euro för en Tesla Model 3 Standard Plus.
Önskar man kunde köpa en Tesla Model 3 SR+ i Tyskland och importera den till Sverige, men då får man betala Svensk moms på beloppet trots man redan betalat Tysk moms.
För att undvika det måste bilen vara begagnad (vara minst 6 månader gammal och minst kört 600mil) för att slippa betala svensk moms.
En SR+ kostar bara 39 990€ i Tyskland. (motsvarar 405 380kr).
Detta är ju otroligt mycket billigare även trots Bonus Malus avdraget.
Företagsidé:
Få Tyskar att köpa en ny SR+ (de får miljöbonus så för dem kostar det endast 33.999€) för att 6 månader senare sälja dem till Svenskar och fått ha bilen i 6 månader och tjänat pengar på det.
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Önskar man kunde köpa en Tesla Model 3 SR+ i Tyskland och importera den till Sverige, men då får man betala Svensk moms på beloppet trots man redan betalat Tysk moms.
För att undvika det måste bilen vara begagnad (vara minst 6 månader gammal och minst kört 600mil) för att slippa betala svensk moms.
En SR+ kostar bara 39 990€ i Tyskland. (motsvarar 405 380kr).
Detta är ju otroligt mycket billigare även trots Bonus Malus avdraget.
Företagsidé:
Få Tyskar att köpa en ny SR+ (de får miljöbonus så för dem kostar det endast 33.999€) för att 6 månader senare sälja dem till Svenskar och fått ha bilen i 6 månader och tjänat pengar på det.
Ganska dålig idé. Är väl bättre att köpa begagnad SR+ på mobile.de eller dyl?
Önskar man kunde köpa en Tesla Model 3 SR+ i Tyskland och importera den till Sverige, men då får man betala Svensk moms på beloppet trots man redan betalat Tysk moms.
För att undvika det måste bilen vara begagnad (vara minst 6 månader gammal och minst kört 600mil) för att slippa betala svensk moms.
En SR+ kostar bara 39 990€ i Tyskland. (motsvarar 405 380kr).
Detta är ju otroligt mycket billigare även trots Bonus Malus avdraget.
Företagsidé:
Få Tyskar att köpa en ny SR+ (de får miljöbonus så för dem kostar det endast 33.999€) för att 6 månader senare sälja dem till Svenskar och fått ha bilen i 6 månader och tjänat pengar på det.
När dessa bilar är ca halv år gamla är det ganska enkelt med import från Tyskland. Kostnader som tillkommer är registreringsbesiktning i Sverige, tillfällig importförsäkring och något mer för exportpapper i Tyskland. Kommer säkert komma in många model 3 från Tyskland om Tesla inte sänker priserna även här.
Betala svensk moms, dra av den tyska. Inte ta ut tysk bonus.
Det är exakt så det fungerar. Det handlas åtskilliga husbilar i Tyskland och då hjälper handlarna till med proceduren att exportera bilen utan tysk moms. Svensk moms erläggs vid importen, kolla med Skatteverket.
hmmm, vad skulle en lämplig bulvanavgift vara? om de tar och köper en bil med bonusen. man betalar kanske halva deras bidrag och de sedan säljer den beg till sverige. (efter 6 mån och x mil).
Bättre idé att mha bulvan köpa SR+ i Tyskland och inte ta den i trafik och få hem den med miljöbonus intakt. Borde vara en affärsidé.
Du behöver alltså en bulvan i Tyskland som vill förvara en bil åt dig? En bulvan du vill dela din besparing med?
Vill bara ha någon i Tyskland som med ett företag köper ut bilen från Tesla med levande moms och hjälper till med exporten, eller hjälper till med denna process. Inte förvara bilen, bara göra leveranskontroll och se till så att bilen inte ställs på.
Bättre idé att mha bulvan köpa SR+ i Tyskland och inte ta den i trafik och få hem den med miljöbonus intakt. Borde vara en affärsidé.
Du behöver alltså en bulvan i Tyskland som vill förvara en bil åt dig? En bulvan du vill dela din besparing med?
Vill bara ha någon i Tyskland som med ett företag köper ut bilen från Tesla med levande moms och hjälper till med exporten, eller hjälper till med denna process. Inte förvara bilen, bara göra leveranskontroll och se till så att bilen inte ställs på.
Vet inte momsreglerna för Tyskland men om det är i Sverige måste det vara en bilhandlare som köper bilen åt dig. Ungefär vad har du tänkt dig spara på detta?
Bättre idé att mha bulvan köpa SR+ i Tyskland och inte ta den i trafik och få hem den med miljöbonus intakt. Borde vara en affärsidé.
Du behöver alltså en bulvan i Tyskland som vill förvara en bil åt dig? En bulvan du vill dela din besparing med?
Vill bara ha någon i Tyskland som med ett företag köper ut bilen från Tesla med levande moms och hjälper till med exporten, eller hjälper till med denna process. Inte förvara bilen, bara göra leveranskontroll och se till så att bilen inte ställs på.
Vet inte momsreglerna för Tyskland men om det är i Sverige måste det vara en bilhandlare som köper bilen åt dig. Ungefär vad har du tänkt dig spara på detta?
Jag har kontaktat importbil och ska eventuellt ta in en model 3 sr+ 2020, det kommer sluta på ca 350-360k med importbils arvode.
En ny kostar 509 i Sverige med bonusen avräknad, så om du får ge 370 för en ett år gammal bil i Tyskland är det väl inte superbilligt? Snarare är våra svenska andrahandsvärden obegripligt höga.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Jag har kontaktat importbil och ska eventuellt ta in en model 3 sr+ 2020, det kommer sluta på ca 350-360k med importbils arvode.
Glöm inte att kolla vad den kostar att försäkra så det inte blir en chock när du väl har bilen hemma. En importerad bil har ingen vagnskadeförsäkring så du behöver helförsäkring från dag ett plus att en importerad bil i försäkringsbolagens ögon alltid blir en högre premie jämfört med en likadan svensksåld.
En ny kostar 509 i Sverige med bonusen avräknad, så om du får ge 370 för en ett år gammal bil i Tyskland är det väl inte superbilligt? Snarare är våra svenska andrahandsvärden obegripligt höga.
Den jag tittar på kostar ca 545k efter 70k miljöbonus. (Svart el blå och dragkrok)
Hittade en med den specen, 2020 på 2500mil för 35000€. Tyckte det var ett bra pris, men den blev tyvärr såld direkt..
men håller med att beg-priserna i Sverige är helt orimliga..