Vet inte exakt. Men med tanke på att du fått miljöbonus och ev amorterat så förlorar du nog inget på det. Det finns rätt få begagnade ute och de låg rätt bra innan så..ska man byta så ska man nog göra det snart innan y kommer och 3 års företagsleasing går ut på m3 och folk byter bil.Black skrev:Vad kan man få i inbyte på en M3LRawd -19 3000mil tro? Är riktigt sugen på att byta upp mig med, men antar att min bil tappat motsvarande i inbyte hos Tesla?NEO skrev:Alltså 3 P är så förbannat billig nu att jag allvarligt talat funderar på att klicka hem en. Då kan jag köra min 3 LR som tjänstebil istället och sälja frugans i3a
Prissänkning snart?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Prissänkning snart?
Re: Prissänkning snart?
Säljer de även nya Tesla?Klintan skrev:Fråga om inbyte alt. kolla direkt med Riddermark eller Fordonsbolaget. Erbjudanden har varierat, ibland nästan nypris
Re: Prissänkning snart?
Nej, men de köper Tesla kontant, utan att du behöver köpa något av dem.ducce916 skrev:Säljer de även nya Tesla?Klintan skrev:Fråga om inbyte alt. kolla direkt med Riddermark eller Fordonsbolaget. Erbjudanden har varierat, ibland nästan nypris
Elbilist sedan 2014
Re: Prissänkning snart?
Jag funderade på att byta in min sr+ mot en longrange, i mitt utförande kostar den 650kkr ny idag(grå, drag, 19”), 11 mån och 3700mil gammal. Tesla bjöd 421 och fordonsbolaget 430. Tycker det var svaga bud.Black skrev:Vad kan man få i inbyte på en M3LRawd -19 3000mil tro? Är riktigt sugen på att byta upp mig med, men antar att min bil tappat motsvarande i inbyte hos Tesla?NEO skrev:Alltså 3 P är så förbannat billig nu att jag allvarligt talat funderar på att klicka hem en. Då kan jag köra min 3 LR som tjänstebil istället och sälja frugans i3a
-
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 14 jan 2021 10:13
Re: Prissänkning snart?
Här fanns en nyhet om sänkningarna https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... reduction/ både Tyskland och Frankrike fick billigare SR+ så vem vet, vi kanske får också.
I Frankrike sattes den ner med 6190 euro.
I Frankrike sattes den ner med 6190 euro.
Re: Prissänkning snart?
Istället för prissänkningar kan kanske M3 få större batterier?
Från Tesla Daily.
Från Tesla Daily.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Prissänkning snart?
Om du kvittar färgen mot att de nya bilarna har ellucka och något mer utrustning så blir nypriset ca 560 efter bonus, då 430 nästan 80% av vad en ny bil kostar. Det är väl ändå ganska bra efter 3700 mil?Rasmussen skrev:Jag funderade på att byta in min sr+ mot en longrange, i mitt utförande kostar den 650kkr ny idag(grå, drag, 19”), 11 mån och 3700mil gammal. Tesla bjöd 421 och fordonsbolaget 430. Tycker det var svaga bud.Black skrev:Vad kan man få i inbyte på en M3LRawd -19 3000mil tro? Är riktigt sugen på att byta upp mig med, men antar att min bil tappat motsvarande i inbyte hos Tesla?NEO skrev:Alltså 3 P är så förbannat billig nu att jag allvarligt talat funderar på att klicka hem en. Då kan jag köra min 3 LR som tjänstebil istället och sälja frugans i3a
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Prissänkning snart?
Jag håller med, SR+ är ofattbar dyr i Sverige just nu med tanke på vad man får. LFP batterier är billigare än de betydligt större NCM batterier som sitter i Kona och e-Niro, och den verkar ladda långsammare än dessa i snitt. Med tanke på att just batterierna är den i särklass dyraste komponenten i elbilar borde priset kunna sänkas riktigt rejält. Med den "gamla" SR+ fick man iallafall mervärdet att det gick snabbt på långresor, trots att man behövde stanna och ladda ofta, i och med att den laddar så snabbt. Att en SR+ med 54 kWh LFP batterier är lika dyr eller dyrare än en maxutrustad ID4 med 82 kWh NCM batterier är inte rimligt.billyohgren skrev:Nu ekar jag vad andra sagt, men i Tyskland är ju SR+ väldigt prisvärd.
Det känns konstigt att den inte skulle gå ner i pris i Sverige när de andra två modellerna sänktes i natt.
Om vi får en sänkning även på den, hoppas det blir på mer än 20tkr, 520-530tkr skulle vara fint (man kan ju hoppas).
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Prissänkning snart?
Nästa leverans av sr+ kommer från USA som det ser ut, så att det är inga Lfp batterier i dessa. Sen kan det hända att det kan skeppas fler bilar från Kina med Lfp batterier framöver. Men priset borde sänkas i alla fall.iAkita skrev:Jag håller med, SR+ är ofattbar dyr i Sverige just nu med tanke på vad man får. LFP batterier är billigare än de betydligt större NCM batterier som sitter i Kona och e-Niro, och den verkar ladda långsammare än dessa i snitt. Med tanke på att just batterierna är den i särklass dyraste komponenten i elbilar borde priset kunna sänkas riktigt rejält. Med den "gamla" SR+ fick man iallafall mervärdet att det gick snabbt på långresor, trots att man behövde stanna och ladda ofta, i och med att den laddar så snabbt. Att en SR+ med 54 kWh LFP batterier är lika dyr eller dyrare än en maxutrustad ID4 med 82 kWh NCM batterier är inte rimligt.billyohgren skrev:Nu ekar jag vad andra sagt, men i Tyskland är ju SR+ väldigt prisvärd.
Det känns konstigt att den inte skulle gå ner i pris i Sverige när de andra två modellerna sänktes i natt.
Om vi får en sänkning även på den, hoppas det blir på mer än 20tkr, 520-530tkr skulle vara fint (man kan ju hoppas).
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Prissänkning snart?
Som vanligt så har man köpt 2 3:or innan nyår och har då blivit blåst enligt mig på 40000:-
Hände samma sak när jag köpte min första 3:a, men då va droppet 70000:-
Men det är lugnt. Taskig passform på båda bilarna och värmepumpar som strular för bilar för 700' st. Jag är inte bitter....
Hände samma sak när jag köpte min första 3:a, men då va droppet 70000:-
Men det är lugnt. Taskig passform på båda bilarna och värmepumpar som strular för bilar för 700' st. Jag är inte bitter....
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Prissänkning snart?
Tars skrev:Som vanligt så har man köpt 2 3:or innan nyår och har då blivit blåst enligt mig på 40000:-
Hände samma sak när jag köpte min första 3:a, men då va droppet 70000:-
Men det är lugnt. Taskig passform på båda bilarna och värmepumpar som strular för bilar för 700' st. Jag är inte bitter....
Men dig behöver ju inte Tesla bry sig om. Du köper oavsett hur du blir behandlad och vad du får.

- pawweshark
- Teslaägare
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 30 sep 2020 21:53
Re: Prissänkning snart?
Surt, 40k kan man ju göra annat för.Tars skrev:Som vanligt så har man köpt 2 3:or innan nyår och har då blivit blåst enligt mig på 40000:-
Hände samma sak när jag köpte min första 3:a, men då va droppet 70000:-
Men det är lugnt. Taskig passform på båda bilarna och värmepumpar som strular för bilar för 700' st. Jag är inte bitter....
Förvånad att du bara har 2 anmärkningar på bilarna...
Jag har 8st olika kvalitetsfel.
Tesla Model Y LR 2022
Re: Prissänkning snart?
Surt som f-n skulle jag säga, men föga förvånande. Teslas ändringar i produktioner, utrustning, design och prissättning gör det till ett lotteri att köpa bil. Jaga in så stor försäljning som möjligt innan nyår med olika incitament, sen prisdroppa så man kan ha en fortsatt hög försäljning. Problemet jag ser är att det höga andrahandsvärde Tesla en gång i tiden hade kommer snart att försvinna...
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Prissänkning snart?
Som Teslaägare är man i princip en Beta-testare, vilket knappast är något för alla.
För min egen del är jag ändå mkt nöjd med min Model 3 från 2019.
Om det är något jag stör mig på så är det att vissa delar som är mjukvarustyrda faktiskt har försämrats med tiden. Jag tänker då framförallt på regnsensorn samt inställning av strålkastarna.
Å andra sidan har jag fått väldigt många förbättringar också.
Tycker bara att det inte borde vara så svårt att få till grundfunktionerna. Speciellt om de funkat bra under en period tidigare....
För min egen del är jag ändå mkt nöjd med min Model 3 från 2019.
Om det är något jag stör mig på så är det att vissa delar som är mjukvarustyrda faktiskt har försämrats med tiden. Jag tänker då framförallt på regnsensorn samt inställning av strålkastarna.
Å andra sidan har jag fått väldigt många förbättringar också.
Tycker bara att det inte borde vara så svårt att få till grundfunktionerna. Speciellt om de funkat bra under en period tidigare....

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Prissänkning snart?
Word!pefreli skrev:Som Teslaägare är man i princip en Beta-testare, vilket knappast är något för alla.
För min egen del är jag ändå mkt nöjd med min Model 3 från 2019.
Om det är något jag stör mig på så är det att vissa delar som är mjukvarustyrda faktiskt har försämrats med tiden. Jag tänker då framförallt på regnsensorn samt inställning av strålkastarna.
Å andra sidan har jag fått väldigt många förbättringar också.
Tycker bara att det inte borde vara så svårt att få till grundfunktionerna. Speciellt om de funkat bra under en period tidigare....
Jag är också överlag mycket nöjd, men tycker som du att det är förvånande när funktioner försämras med tiden (precis som du har jag fått sämre regnsensor och inställning av strålkastarna).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Prissänkning snart?
Enligt denna artikeln
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... reduction/
har man väl börjat i Euro länder och hoppas snart i Sverige.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... reduction/
har man väl börjat i Euro länder och hoppas snart i Sverige.
Re: Prissänkning snart?
Låter rimligt och jag hoppas du har rätt då jag inte fått min bil än.MelAmir skrev:Enligt denna artikeln
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... reduction/
har man väl börjat i Euro länder och hoppas snart i Sverige.
Men surt för dom som precis köpt.
Re: Prissänkning snart?
Skulle jag beställa min bil på svenska Tesla sidan så är den idag 20.000:- billigare, så det är nu även i Sverige...MelAmir skrev:Enligt denna artikeln
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... reduction/
har man väl börjat i Euro länder och hoppas snart i Sverige.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Prissänkning snart?
Jag som tycker att M3 borde borde höjas i bygg- och kvalitetskänsla, skulle nog inte trivas i en modern VW elektrisk bil.OfarligTesla skrev:Är ju helt andra bilar ockdå, satt i en ID3 och den fick ju Model 3 att kännas som en lyxbil. Var ju sämre än en Golf vad gäller kvalitétskänsla och det med marginal.
Synd, för jag har tidigare hyrt Golf när vi varit på resor, och tyckt att den varit helt OK i kvalitetskänsla (för att vara småbil, och inte premiummärke).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Prissänkning snart?
jbark skrev:Både tesla och vw har sina nackdelar. Frågan är om folk kommer betala 730 000 istället för 500 000-600 000 för en id4. För egen del gissar jag på att en id4 med den specifikationen vi vill ha kommer kosta ca 570 000, dvs 160 000 kr i skillnad mot model Y.Tellus skrev:Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Givetvis är teslan bättre på flera punkter men jag har inte en obegränsad budget så troligtvis kommer jag kompromissa om prisskillnaden är så stor och istället byta bil tidigare än planerat. I tillägg till det har inga model y levererats i EU så vi vet varken när, specifikation & slutgiltigt pris.
Edit: ursäkta att det blev fokus på model Y i 3ans tråd men det är nog där konkurrensen i sverige kommer bli tuffast och en y kommer nog alltid vara dyrare än en 3a i jämförbar utrustningsnivå.
Om man leasar och slår ut på månadskostnad, vad blir skillnaden mellan en MY och ID4?chaffis75 skrev:Bra i lägg, för de är just prisskillnaden som avgjorde att vi köpte en id3 istället för en tesla 3 sr.jbark skrev:Både tesla och vw har sina nackdelar. Frågan är om folk kommer betala 730 000 istället för 500 000-600 000 för en id4. För egen del gissar jag på att en id4 med den specifikationen vi vill ha kommer kosta ca 570 000, dvs 160 000 kr i skillnad mot model Y.Tellus skrev:Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Givetvis är teslan bättre på flera punkter men jag har inte en obegränsad budget så troligtvis kommer jag kompromissa om prisskillnaden är så stor och istället byta bil tidigare än planerat. I tillägg till det har inga model y levererats i EU så vi vet varken när, specifikation & slutgiltigt pris.
Edit: ursäkta att det blev fokus på model Y i 3ans tråd men det är nog där konkurrensen i sverige kommer bli tuffast och en y kommer nog alltid vara dyrare än en 3a i jämförbar utrustningsnivå.
Jag känner mig också nöjd över detta beslut då jag tror (utvärderar fortfarande) att om vi hade köp en modell 3 sr så skulle jag bli besviken på för litet batteri.
För att förstå detta måste man också veta att vår id3 är en slags andra bil men hade vi köpte en tesla så skulle de vara första bil, detta pågrund av pris skillnaden.
Men ja nästa gång vi byter bil så kanske de blir en tesla som första bil men de dröjer några år nu..
Vad är skillnaden i range mellan MR SR och ID3 (tyckte Björn Nyland sa att det var hyfsat lika)?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Prissänkning snart?
Nyfiken; Vad är hype (enligt dig)?MWall skrev:taliz skrev:Tesla skulle kunna betala av sina lån imorgon typ.LarsA skrev:Tesla kommer nog inte att sänka mer än vad de brukar göra vid valuta justering, bolaget behöver ju betala av lite av sina lån.
De som verkligen behöver betala sina lån är avgasbilstillverkarna. Tex VW har väl sisådär 20ggr större lån än Tesla, och ingen möjlighet att ta in kapital på ett ögonblick likt dem. Det blir svettigt när vinstmarginalen droppar allt mer...
Låter mycket när du skriver 20 ggr så stora lån. Men sätter man det i relation till omsättningen så är de klart lägre. Att Tesla kan betala av sina lån med inkomster från nyemitterade aktier pga sjuk värdestegring är pga hajpen. Får se hur länge den håller i sig...

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Prissänkning snart?
Ionity är ju helt klart största misslyckandet för VAG och deras andra partners. Utan tvekan.MWall skrev:Jämfört med e-Golfen såklart.Legato skrev:Hur tusan blev det "alla fördelar som Tesla har"? Nedan tre väldigt stora fördelar för Tesla:MWall skrev:Tellus skrev:Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Räckvidd, laddhastighet, prestanda... Alla fördelar som även Tesla har, på bekostnad av upplevd kvalitet. Precis som Tesla. Känns som om ID.3 försöker härma Tesla.
1.) Pratar man laddhastighet och räckvidd som "prestanda" så har ID3/4 "prestanda", men med tanke på att du skrev dessa separat så är det acceleration och topphastighet som rimligen återstår som "prestanda". Där är (som tidgare sagt) Model 3 och Model Y i en helt annan liga än ID3 och ID4.
2.) SUC tror jag är det de allra flesta anser vara Teslas största fördel. Jag tillhör inte den gruppen, men fördelen finns där iaf.
3.) Autopilot. I mina ögon en av de allra viktigaste fördelarna med Tesla (jämte prestandan...).
För mig är superchargers nästan den enda fördelen med Tesla. Särskilt då jag har gratis sådan.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Prissänkning snart?
martinot skrev:Nyfiken; Vad är hype (enligt dig)?MWall skrev:taliz skrev:Tesla skulle kunna betala av sina lån imorgon typ.LarsA skrev:Tesla kommer nog inte att sänka mer än vad de brukar göra vid valuta justering, bolaget behöver ju betala av lite av sina lån.
De som verkligen behöver betala sina lån är avgasbilstillverkarna. Tex VW har väl sisådär 20ggr större lån än Tesla, och ingen möjlighet att ta in kapital på ett ögonblick likt dem. Det blir svettigt när vinstmarginalen droppar allt mer...
Låter mycket när du skriver 20 ggr så stora lån. Men sätter man det i relation till omsättningen så är de klart lägre. Att Tesla kan betala av sina lån med inkomster från nyemitterade aktier pga sjuk värdestegring är pga hajpen. Får se hur länge den håller i sig...
Att tillskriva massivt värde till t ex FSD innan det ens fungerar är väl en form av hype? Det är liksom inte ett litet börsvärde som ska försvaras. Något är det väl värt men kom igen... Youtube-nördarna runt Tesla måste verkligen ta i från tårna nu.
Re: Prissänkning snart?
Jag kan inte se att något hänt idag.LeffeP skrev:Skulle jag beställa min bil på svenska Tesla sidan så är den idag 20.000:- billigare, så det är nu även i Sverige...MelAmir skrev:Enligt denna artikeln
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... reduction/
har man väl börjat i Euro länder och hoppas snart i Sverige.
Till igår (onsdag) såg jag att dom sänkt priset på LR och Performance.
SR+ har jag inte sett någon förändring på.
Re: Prissänkning snart?
Då måste i princip hela aktiebörsen vara hype eftersom värdet på aktier i princip helt sätts till framtida vinster på produkter som ännu inte finns eller är sålda. FSD lyckas ju faktiskt Tesla sälja redan idag så man kan ju inte klaga på att att aktiekursen är för hög pga den även ifall de sannolikt kommer kunna tjäna än mer pengar på investeringarna de gjort i FSD.MWall skrev:
Att tillskriva massivt värde till t ex FSD innan det ens fungerar är väl en form av hype? Det är liksom inte ett litet börsvärde som ska försvaras. Något är det väl värt men kom igen... Youtube-nördarna runt Tesla måste verkligen ta i från tårna nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.