Oj det var tyvärr riktigt dåliga erbjudanden båda två skulle jag sägaJK800 skrev:Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.TobbeTesla skrev:Ok men privatleasa den istället då. 45% restvärde låter helt värdelöst.JK800 skrev:Tyvärr saknar jag möjlighet att välja ID bilar på finansiell leasing. Tesla kan jag välja på finansiell men där är det MY som är intressant och vet inte när jag hinner få en sådan och skulle vilja byta innan 1/7 eller senast till hösten.TobbeTesla skrev:Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.martinot skrev:Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.
Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.
Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
VW I.D
Moderator: Redaktion
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 410
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: VW I.D
Re: VW I.D
Är det så sjukt dyrt? En E-Tron 55 kan man privatleasa mycket billigare än så.TobbeTesla skrev:
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 410
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: VW I.D
Fixa gärna citatet, nu ser det ut som jag har skrivit det där.MWall skrev:Är det så sjukt dyrt? En E-Tron 55 kan man privatleasa mycket billigare än så.
Re: VW I.D
Fast om du privatleasar så betalar du 7725 de första 6 månaderna, månad 7-36 sänks kostnaden med 70k (2300/månad). Så har det varit på alla bilar jag leasat på företaget samt våran polo vi har på privatleasing.MWall skrev:Oj det var tyvärr riktigt dåliga erbjudanden båda två skulle jag sägaTobbeTesla skrev:
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
M3P - Såld
ID.4 Max
ID.4 Max
Re: VW I.D
Det syns inte i deras blocket annonser iaf. Och tittar man på priserna för ID3 så står det i vissa att priset är med bonusar inräknade. Och skulle det vara utan bonus inräknat så skulle du betala 278 minus 70k alltså 208k för bilen på 3 år vilket ger restvärde på 65% och det verkar lite väl bra eller? Något som vet vad som gäller för ID4?Ruthen skrev:Fast om du privatleasar så betalar du 7725 de första 6 månaderna, månad 7-36 sänks kostnaden med 70k (2300/månad). Så har det varit på alla bilar jag leasat på företaget samt våran polo vi har på privatleasing.MWall skrev:Oj det var tyvärr riktigt dåliga erbjudanden båda två skulle jag sägaTobbeTesla skrev:
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.
Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.
Re: VW I.D
Denna har jag fått, ska byta min M3P till en ID4 Max (tjänstebil) och där räknas bonus av från månadskostnaden. Hittar ingenting i det finstilta som säger någonting annat.
M3P - Såld
ID.4 Max
ID.4 Max
Re: VW I.D
Den stämmer säkert. Isf betalar du 9037kr för leasing på din bil 9037*36=325K -70k som kommer in i bonus 255k plus förmånsvärde.Ruthen skrev:Denna har jag fått, ska byta min M3P till en ID4 Max (tjänstebil) och där räknas bonus av från månadskostnaden. Hittar ingenting i det finstilta som säger någonting annat.
Din nettokostnad för bilen blir ca 5500kr/månad i snitt. Vid 50% marginalskatt. Ett helt ok pris på bilen tycker jag med.
Re: VW I.D
Lite kul att se att du ska byta från M3P till ID4 jag står och väger mellan att vänta in MY eller beställa en ID4 nu och hoppas på leverans innan 1/7. Du som kört Tesla innan hur gick dina tankar när du valde att byta till en ID4?Ruthen skrev:Denna har jag fått, ska byta min M3P till en ID4 Max (tjänstebil) och där räknas bonus av från månadskostnaden. Hittar ingenting i det finstilta som säger någonting annat.
Re: VW I.D
Jag har egentligen inget dåligt att säga om Teslan jag har idag, fantastisk bil på många vis men kanske lite liten kan jag tycka. Mest därför jag kommer byta till en ID4.JK800 skrev:Lite kul att se att du ska byta från M3P till ID4 jag står och väger mellan att vänta in MY eller beställa en ID4 nu och hoppas på leverans innan 1/7. Du som kört Tesla innan hur gick dina tankar när du valde att byta till en ID4?Ruthen skrev:Denna har jag fått, ska byta min M3P till en ID4 Max (tjänstebil) och där räknas bonus av från månadskostnaden. Hittar ingenting i det finstilta som säger någonting annat.
Hade jag kunnat beställa en MY idag och vetat om att jag skulle få leverans innan sommaren skulle jag säkert ha valt den framför ID4an, främst för SuC nätverket.
Tror det kan finnas fördelar med ID4an kontra MY om man pratar byggkvalitet men SuC nätverket är svårt att bortse ifrån.
Hade jag fått välja hade jag helst haft båda på uppfarten =)
M3P - Såld
ID.4 Max
ID.4 Max
Re: VW I.D
Vissa mobiloperatörer har ju så att man får byta mobil under bindningstiden. (jag tycker det låter mysko eftersom det tydligen inte ändrar kostnaden).
Tror ni att det kommer på leasingmarknaden också? för och nackdelar?
Tror ni att det kommer på leasingmarknaden också? för och nackdelar?
Re: VW I.D
Hur kommer det sig att man inte kan beställa en ID3 48kWh än i Sverige, då man kan det i Tyskland och Norge?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
det är inte så stor skillnad i pris mellan 44 och 58. 31500 och 34900. runt 35000 kr skillnad mellan Pure och Pro. (sedan är det säkert tillval som är med i Pro).
Vad är fördel/nackdel Pure och Pro? Lite dyrare men man kommer längre, laddar snabbare (?).
Vad är fördel/nackdel Pure och Pro? Lite dyrare men man kommer längre, laddar snabbare (?).
Re: VW I.D
När jag var hos bilhandlaren i fredags så visade han priset på id3 pure city så om den inte går att beställa redan så är det nog inte långt borta. Jag vill minnas att priset var 399,000kr.Zalman3 skrev:Hur kommer det sig att man inte kan beställa en ID3 48kWh än i Sverige, då man kan det i Tyskland och Norge?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW I.D
Kan nån förklara de mycket höga priserna på elbilar?
För de har inte särskilt mycket att göra med tillvekningskostnad.
Man vill tydligen till varje pris få folk att privatleasa elbilen.
Är det för att det krävs att man servar bilen om man privatleasar?
För om man köper bilen så struntar folk att serva.
Eller är det för att man på ett friare sätt kan ändra priset?
För de har inte särskilt mycket att göra med tillvekningskostnad.
Man vill tydligen till varje pris få folk att privatleasa elbilen.
Är det för att det krävs att man servar bilen om man privatleasar?
För om man köper bilen så struntar folk att serva.
Eller är det för att man på ett friare sätt kan ändra priset?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Zalman3 skrev:Kan nån förklara de mycket höga priserna på elbilar?
För de har inte särskilt mycket att göra med tillvekningskostnad.
Man vill tydligen till varje pris få folk att privatleasa elbilen.
Är det för att det krävs att man servar bilen om man privatleasar?
För om man köper bilen så struntar folk att serva.
Eller är det för att man på ett friare sätt kan ändra priset?
Låga volymer. Utvecklingskostnaderna slås ut på relativt få bilar.
Tror inte folk struntar i att serva om det är ett krav för att få behålla garantierna.
Re: VW I.D
Räckvidd och förbrukningstest av ID4 med två olika släpvagnar. Helt ok resultat med tanke på förutsättningarna tycker jag (kallt och blött). Har dock ingen egen erfarenhet eller uppfattning vad andra elbilar har för konsumption med släp.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW I.D
Fredrik j skrev:Nä, dom fortsätter skicka en avgift på 65kr/år...Bruno skrev:När de blir 30 år blir det gratistaliz skrev:Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.


Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: VW I.D
Det där ser bra ut. Nu har jag iofs inte tittat på klippet, vad är det för släp de drar? I Tyskland får ju ID4 dra 1200kg om jag minns rätt. Det är bara svenska Transportstyrelsen som tycker att 1000 kg räcker.iAkita skrev:Räckvidd och förbrukningstest av ID4 med två olika släpvagnar. Helt ok resultat med tanke på förutsättningarna tycker jag (kallt och blött). Har dock ingen egen erfarenhet eller uppfattning vad andra elbilar har för konsumption med släp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Men inte lika billigt som en ”miljödiesel”...Bruno skrev:Fredrik j skrev:Nä, dom fortsätter skicka en avgift på 65kr/år...Bruno skrev:När de blir 30 år blir det gratistaliz skrev:Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.men ändå billigare än en elbil
Den kostar 0kr.
Re: VW I.D
Det är tillverkaren som typar sina fordon med den vikt de vill att den skall ha. Inom EU är det nog samma vikt som gäller...mati skrev:Det där ser bra ut. Nu har jag iofs inte tittat på klippet, vad är det för släp de drar? I Tyskland får ju ID4 dra 1200kg om jag minns rätt. Det är bara svenska Transportstyrelsen som tycker att 1000 kg räcker.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: VW I.D
BrooklynS skrev:Det är tillverkaren som typar sina fordon med den vikt de vill att den skall ha. Inom EU är det nog samma vikt som gäller...mati skrev:Det där ser bra ut. Nu har jag iofs inte tittat på klippet, vad är det för släp de drar? I Tyskland får ju ID4 dra 1200kg om jag minns rätt. Det är bara svenska Transportstyrelsen som tycker att 1000 kg räcker.
Precis. Det är ju knappast transportstyrelsen som hittar på bilarnas dragvikter. Troligtvis kommer siffrorna från vad biltillverkarna deklarerat vid typning.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 479
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: VW I.D
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Re: VW I.D
Mycket bra med tanke på de yttre förhållandena med snö/regn och +1 grad.iAkita skrev:Räckvidd och förbrukningstest av ID4 med två olika släpvagnar. Helt ok resultat med tanke på förutsättningarna tycker jag (kallt och blött). Har dock ingen egen erfarenhet eller uppfattning vad andra elbilar har för konsumption med släp.
Re: VW I.D
Mercedes EQC har väl justerbar regenerering med hjälp av paddel bakom ratten. Jag har aldrig kört någon men tolkar det som att man i praktiken har två olika bromsar. En på golvet som aktiverar skivorna och en bakom ratten som regenererar.markuswesterberg skrev:För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Re: VW I.D
Konan som jag har, har också "paddlar". Tycker det är helt överlägset. Kör på låg reg och kan bara bromsa in till stillastående genom att hålla in paddeln. Sen blir den stillastående tills jag gasarFredrik j skrev:Mercedes EQC har väl justerbar regenerering med hjälp av paddel bakom ratten. Jag har aldrig kört någon men tolkar det som att man i praktiken har två olika bromsar. En på golvet som aktiverar skivorna och en bakom ratten som regenererar.markuswesterberg skrev:För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt