Långtur till fjällen, reflektioner

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Arn »

Perfekt. Då gör jag så. Enkelt och smidigt. Det kan vara svårt beräkna när laddning blir klart så tänkte kvällen innan avfart en (ca 15 timmar före avfart ) ställa in funktionen planerad avfart och maximera Ampere till 13A.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1524
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av kenjon »

Arn skrev:
Här är uttaget jag använder. Verkar finnas rn säkring per uttag. Då kan man anta att den klarar 2x16A?

Jag avbröt laddni gen på 74%. 7 timmar senare laddade igen, denna gång på bara 8A. Efter 5 timmar hade den laddat från 74 till 82%. Så laddningen tycks fungera även med djupfrystbatteri och på låga ampere

Sista dygnet tänkte jag ladda vidare till 100%. Ev använder jag funktionen planerad avfart, alternativt skippar jag detta och låter laddningen duga som uppvärmning av batteriet + 5 min kupeuppvärmning

Tänkte ladda i Grums, 28 mil från Stöten. Startar jag på 100% bör ca 20% finnas kvar. Faktisk räckvidd vintertid uppskattar jag till 350km.
Det sitter en säkring inne i centralen också, dess storlek är beroende på kablaget ut till laddstolpen. Den säkringen kan också vara på 16 A.... så är man två som laddar samtidigt kan man blåsa den säkringen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Arn »

Nu har jag 82% och planerad avfart kl 9 imorgon med 100% laddning. Hoppas den inte startar laddning för tidigt så den inte står med 100% alltför länge. Ännu har laddningen dock inte startat vilket är bra. Bör ju räcka egentligen att den startar kl 02 eller 03
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Svenssons »

Arn skrev:
Nu har jag 82% och planerad avfart kl 9 imorgon med 100% laddning. Hoppas den inte startar laddning för tidigt så den inte står med 100% alltför länge. Ännu har laddningen dock inte startat vilket är bra. Bör ju räcka egentligen att den startar kl 02 eller 03
Ett par timmar med 100% lär knappast påverka, det är dagar som ska undvikas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av GreenMachine »

Arn skrev:
Nu har jag 82% och planerad avfart kl 9 imorgon med 100% laddning. Hoppas den inte startar laddning för tidigt så den inte står med 100% alltför länge. Ännu har laddningen dock inte startat vilket är bra. Bör ju räcka egentligen att den startar kl 02 eller 03
Oroa dig inte så mycket för det. Bilen exploderar inte vid 100%. Det är som redan sagts lång tid stående på 100% som ska undvikas. Dessutom så tar de sista 2-3% rätt lång tid att ladda så om jag skulle gissa kanske du inte ens kommer upp dit.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Arn »

Facit blev 100% 2.5h före avfärd. Sedan sjönk laddning till 96% efter konditionering av batteri och kupe. Väldigt låg förbrukning runt 165kw till Torsby dock låga hastigheter pga mycket trafik


Provade klicka bort alternativet ladda vid låglast igår men då ville den börja ladda direkt. Hoppas Tesla kan finslipa funktionen pkanerad avfart så den blir effektivare och mer anpassad till förarens önskemål om just avgångstid. Hsde jag t.ex haft avgång kl 14 hade den kanske ändå kaddat fullt över natten (klart 0630)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av mikebike »

Svenssons skrev:
Arn skrev:
Nu har jag 82% och planerad avfart kl 9 imorgon med 100% laddning. Hoppas den inte startar laddning för tidigt så den inte står med 100% alltför länge. Ännu har laddningen dock inte startat vilket är bra. Bör ju räcka egentligen att den startar kl 02 eller 03
Ett par timmar med 100% lär knappast påverka, det är dagar som ska undvikas.
Dessutom är det det betydligt värre med hög SoC i kombination med hög temperatur, d.v.s. inte på vintern i fjällen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av LarsL »

Det finns ju rekommendationer att låta bilen stå med 100% ibland för att balansera batteriet. Några timmar med 100% någon gång per år är nog bara bra för bilen.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1866
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av pefreli »

Hur resonerar ni med regen på långresa på motorväg?

Har hört att vissa kopplar bort den och upplever att bilen faktiskt går snålare?

Hur effektiv är regen egentligen, hur stora förluster är det?

Såklart bättre än att bromsa bort energin men det borde väl vara bättre att planera körningen och frirulla så mkt som möjligt?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av tor-ake »

Lite spänning i livet att ha bara 50kWh batteri (SR+) - laddade till 85% i Sveg, kom upp till Vemdalsskalet och parkerade med 55%. Efter batteriet kallnat och snöflingan visat sig var laddningen 47%. Två nätter med 10-15 minusgrader senare var SoC 44%, och efter en kort förvärmning, så man kunde sitta i bilen utan jacka, 40%

Inte jättemycket marginal för att ta sig tillbaka till Sveg, om det hade varit snöstorm, men å andra sidan finns det ju i värsta fall en 50kW-laddare i Vemdalen, så man kan i princip frirulla ned från skalet till byn, 8km. Och sedan sitta och väääänta i bilen på att den värmer upp batteriet så det kan ta emot laddning. Men nu var det ju fint väder i morse så det behövdes inte någon oplanerad laddning!

Bilen började i princip omedelbart efter avfärd "prekonditionera" batteriet för laddning i Sveg, 45 minuter bort.

Nu dags att skicka meddelande till Skistar om laddstolpar igen! :ugeek:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 716
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Elix747 »

pefreli skrev:
Hur resonerar ni med regen på långresa på motorväg?

Har hört att vissa kopplar bort den och upplever att bilen faktiskt går snålare?

Hur effektiv är regen egentligen, hur stora förluster är det?

Såklart bättre än att bromsa bort energin men det borde väl vara bättre att planera körningen och frirulla så mkt som möjligt?
Jag tror att försiktig körning gör mycket mer än ev skillnad på regen. Kör man försiktigt och med god framförhållning med full regen och släpper gasen lätt och även minimerar tillfällen med Max regen så tror jag inte att det ger bästa förbrukning. Kör man mycket max regen och gasar och regenerar så skulle det nog kunna öka förbrukningen, men då blir ju körningen ryckig.

Jag kör med låg regen vid kallt och halt väglag. Tycker att det minska risken för ryckighet och sladd. Dessutom blir regen mer likvärdig vid varierande batteritemp.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av tor-ake »

pefreli skrev:
Hur resonerar ni med regen på långresa på motorväg?

Har hört att vissa kopplar bort den och upplever att bilen faktiskt går snålare?

Hur effektiv är regen egentligen, hur stora förluster är det?

Såklart bättre än att bromsa bort energin men det borde väl vara bättre att planera körningen och frirulla så mkt som möjligt?
Regen på Nissan Leaf var om jag minns rätt ca 50% effektiv, så man kastar ju hälften av energin i soporna, Bör vara liknande med Tesla åtminstone i en bil som inte har octovalve. Å andra sidan vill man ju hålla temperaturen uppe i packet för att ladda snabbare. Jag kör ganska offensivt av den anledningen. Snålkörning är kontraproduktivt om man vill komma fram i rimlig tid på långresa.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Tretrix »

tor-ake skrev:
Lite spänning i livet att ha bara 50kWh batteri (SR+) - laddade till 85% i Sveg, kom upp till Vemdalsskalet och parkerade med 55%. Efter batteriet kallnat och snöflingan visat sig var laddningen 47%. Två nätter med 10-15 minusgrader senare var SoC 44%, och efter en kort förvärmning, så man kunde sitta i bilen utan jacka, 40%

Inte jättemycket marginal för att ta sig tillbaka till Sveg, om det hade varit snöstorm, men å andra sidan finns det ju i värsta fall en 50kW-laddare i Vemdalen, så man kan i princip frirulla ned från skalet till byn, 8km. Och sedan sitta och väääänta i bilen på att den värmer upp batteriet så det kan ta emot laddning. Men nu var det ju fint väder i morse så det behövdes inte någon oplanerad laddning!

Bilen började i princip omedelbart efter avfärd "prekonditionera" batteriet för laddning i Sveg, 45 minuter bort.

Nu dags att skicka meddelande till Skistar om laddstolpar igen! :ugeek:
Det är verkligen living on the edge med sr+ mic
Kom precis hem från en vecka i sälen och hade inte destinationsladdning, och detta var ju en utmaning som hette duga... Värma upp batteriet i - 15 grader för att få någon hastighet det var nästan omöjligt tror inte jag hade över 11 kW vid något tillfälle oavsett hastighet på laddare, oftast mindre, det sjönk snabbt eftersom den verkar inte klara av att värma upp batterierna vid laddning..
Inför hemresan tappade jag ca 15% sista natten.. hemresan var jobbig när SuC slutade ladda vid ca 75% och vägrade ta mer.. Och när jag kommer hem visar den estimerat max är ca 350, för en vecka sedan hade jag över 400..
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av LarsL »

pefreli skrev:
Hur resonerar ni med regen på långresa på motorväg?

Har hört att vissa kopplar bort den och upplever att bilen faktiskt går snålare?

Hur effektiv är regen egentligen, hur stora förluster är det?

Såklart bättre än att bromsa bort energin men det borde väl vara bättre att planera körningen och frirulla så mkt som möjligt?
Att frirulla och köra jämt och oryckigt är bättre än att köra ryckigt även om då regen hjälper till lite mot att bromsa bottenregionens. Om man nu måste snåla, jag brukar bara köra i normala fall.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av r33z »

Tretrix skrev:
Det är verkligen living on the edge med sr+ mic
Kom precis hem från en vecka i sälen och hade inte destinationsladdning, och detta var ju en utmaning som hette duga... Värma upp batteriet i - 15 grader för att få någon hastighet det var nästan omöjligt tror inte jag hade över 11 kW vid något tillfälle oavsett hastighet på laddare, oftast mindre, det sjönk snabbt eftersom den verkar inte klara av att värma upp batterierna vid laddning..
Inför hemresan tappade jag ca 15% sista natten.. hemresan var jobbig när SuC slutade ladda vid ca 75% och vägrade ta mer.. Och när jag kommer hem visar den estimerat max är ca 350, för en vecka sedan hade jag över 400..
Hej, förklara gärna mer.

Jag ska själv upp till Vemdalen om 2 veckor med min SR+ MIC. Min förhoppning är att kontinuerlig körning samt regelbunden laddning ska göra att batteriet är varmt nog för att iaf kunna ta emot 60-40kW vid SuC.

Blir orolig när jag läser att du bara når 11kW. Jag räknar med att göra av med ca 200kWh på vägen upp, 50kWh finns i batteriet vid start, men 150kWh ska in under resan. Kommer jag bara upp till 11kW vid SuC, skulle de betyda 12-13h laddning. De funkar inte.

Har provladdat på SuC hemma vid, men inte vid -15 utan bara runt nollan och då tuggar den fint mellan 70-40kW från 10-80% SoC.
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av tor-ake »

Det måte ju vara ett mjukvaruproblem i så fall. Statorvärmen trots bara en motor verkar klara att värma packet. På SuC i Sveg hade jag effektbegränsning då hade batteriet förvärmt c:a 30 minuter innan avfärd och sedan 45 minuter ytterligare längs vägen. Fick "bara" 80kW i början men tuggade på bra till 65% när jag kopplade ur.

SuC Hudiksvall och Uppsala hade jag 130kW i början, precis som vanligt, och den prekonditionerade inte alls innan Uppsala.

Detta med det gamla typen av batteri. LiFePO-packet är ju förvisso lite tyngre, men borde ju gå att värma upp ändå? Om inte mjukvaran är knäpp så att den suger ut all värme längs vägen, och inte hinner värma upp batteriet igen innan nästa SuC?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av micke_r »

r33z skrev:
Tretrix skrev:
Det är verkligen living on the edge med sr+ mic
Kom precis hem från en vecka i sälen och hade inte destinationsladdning, och detta var ju en utmaning som hette duga... Värma upp batteriet i - 15 grader för att få någon hastighet det var nästan omöjligt tror inte jag hade över 11 kW vid något tillfälle oavsett hastighet på laddare, oftast mindre, det sjönk snabbt eftersom den verkar inte klara av att värma upp batterierna vid laddning..
Inför hemresan tappade jag ca 15% sista natten.. hemresan var jobbig när SuC slutade ladda vid ca 75% och vägrade ta mer.. Och när jag kommer hem visar den estimerat max är ca 350, för en vecka sedan hade jag över 400..
Hej, förklara gärna mer.

Jag ska själv upp till Vemdalen om 2 veckor med min SR+ MIC. Min förhoppning är att kontinuerlig körning samt regelbunden laddning ska göra att batteriet är varmt nog för att iaf kunna ta emot 60-40kW vid SuC.

Blir orolig när jag läser att du bara når 11kW. Jag räknar med att göra av med ca 200kWh på vägen upp, 50kWh finns i batteriet vid start, men 150kWh ska in under resan. Kommer jag bara upp till 11kW vid SuC, skulle de betyda 12-13h laddning. De funkar inte.

Har provladdat på SuC hemma vid, men inte vid -15 utan bara runt nollan och då tuggar den fint mellan 70-40kW från 10-80% SoC.
Det har kommit upp en lång men detaljerad förklaring på hur det hänger ihop, särskilt knepig räckvidd, som inte alltid stämmer utan bilen har mer fel än vanligt... Det är verkligen annorlunda hur detta batteri funkar jämfört med övriga teslas batterier så det kan vara värt att läsa på.

https://insideevs.com/features/486200/n ... ZMxPd3iol4

https://nextmove.de/model-3-with-lfp-ce ... nter-test/
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 664
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av CrazyGang »

Rapport från Sthlm-Branäs i helgen.

Full bil med två vuxna, tre barn, full packning och bakbox. Svinkallt hela helgen med temperatur mellan -10 och -20 men torra vägar och sol.

Klarade sträckan i bägge riktningar med stopp på Kristinehamn för laddning till 80%, otroligt smidigt med den nya SuC som är strategiskt placerad och dessutom v3. Peakade på ca 190 kW när jag kom in med 20-25% SoC.

Förbrukningen pendlade mellan 230-245 Wh/mil, landsväg i -20 drog ungefär samma som 120 km/h i -10.

Branäs har satt upp fler stolpar i år (10 st) men tyvärr ligger de nere i byn. Uppe på berget var det högt tryck på de fyra som fanns. Såg ett tiotal Tesla, en handfull e-tron, e-niro, Kona och en Polestar så det skulle behövas minst 10 stolpar även där. Vi fyllde batteriet vid ankomst på en 22kw stolpe, testade först en timme med UMC på uttag vid stugan men kylan gjorde att det knappt gav någon laddning alls, 1-2%/h.

Att göra en sådan här resa i kalla temperaturer med Tesla M3 LR är sammantaget helt odramatiskt och krävde ingen större planering.

Vill slutligen slå ännu ett slag för bakboxen, otroligt smidigt att lasta i och ur skidor och snowboards!
2838509E-68F3-4107-AD91-59CC75886522.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Martin E-tron »

Va kul att det gick bra! Vad har du för hållare på dragkroken för boxen ?
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 664
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av CrazyGang »

Thule EasyBase. Boxen är en Thule Touring Sport.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av tor-ake »

micke_r skrev:
r33z skrev:

Hej, förklara gärna mer.

Jag ska själv upp till Vemdalen om 2 veckor med min SR+ MIC. Min förhoppning är att kontinuerlig körning samt regelbunden laddning ska göra att batteriet är varmt nog för att iaf kunna ta emot 60-40kW vid SuC.

Blir orolig när jag läser att du bara når 11kW. Jag räknar med att göra av med ca 200kWh på vägen upp, 50kWh finns i batteriet vid start, men 150kWh ska in under resan. Kommer jag bara upp till 11kW vid SuC, skulle de betyda 12-13h laddning. De funkar inte.

Har provladdat på SuC hemma vid, men inte vid -15 utan bara runt nollan och då tuggar den fint mellan 70-40kW från 10-80% SoC.
Det har kommit upp en lång men detaljerad förklaring på hur det hänger ihop, särskilt knepig räckvidd, som inte alltid stämmer utan bilen har mer fel än vanligt... Det är verkligen annorlunda hur detta batteri funkar jämfört med övriga teslas batterier så det kan vara värt att läsa på.

https://insideevs.com/features/486200/n ... ZMxPd3iol4

https://nextmove.de/model-3-with-lfp-ce ... nter-test/
Jag läste igenom den nextmove-länken, bra info. Med den informationen skulle jag tipsa micke att ladda till 100% i Sveg, och snålköra upp till Vemdalen, parkera bilen där med sentry av och låta den gå i djupsömn till det är dags att åka hem. Då borde den ha 60% batteri när det är dags att åka hem. Förvärm via appen minst en timme, helst mer innan avfärd, då bör du ha SoC cirka 40%. När du rullar iväg hemåt, navigera direkt till SuC i Sveg så att den får prekonditionera hela vägen dit.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av OfarligTesla »

Jag har iaf laddat i Vemdalen varje gång jag varit där, finns ju en del laddare så ställer man sig där några timmar medan man åker så är det lugnt.
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av Tretrix »

micke_r skrev:
r33z skrev:
Tretrix skrev:
Det är verkligen living on the edge med sr+ mic
Kom precis hem från en vecka i sälen och hade inte destinationsladdning, och detta var ju en utmaning som hette duga... Värma upp batteriet i - 15 grader för att få någon hastighet det var nästan omöjligt tror inte jag hade över 11 kW vid något tillfälle oavsett hastighet på laddare, oftast mindre, det sjönk snabbt eftersom den verkar inte klara av att värma upp batterierna vid laddning..
Inför hemresan tappade jag ca 15% sista natten.. hemresan var jobbig när SuC slutade ladda vid ca 75% och vägrade ta mer.. Och när jag kommer hem visar den estimerat max är ca 350, för en vecka sedan hade jag över 400..
Hej, förklara gärna mer.

Jag ska själv upp till Vemdalen om 2 veckor med min SR+ MIC. Min förhoppning är att kontinuerlig körning samt regelbunden laddning ska göra att batteriet är varmt nog för att iaf kunna ta emot 60-40kW vid SuC.

Blir orolig när jag läser att du bara når 11kW. Jag räknar med att göra av med ca 200kWh på vägen upp, 50kWh finns i batteriet vid start, men 150kWh ska in under resan. Kommer jag bara upp till 11kW vid SuC, skulle de betyda 12-13h laddning. De funkar inte.

Har provladdat på SuC hemma vid, men inte vid -15 utan bara runt nollan och då tuggar den fint mellan 70-40kW från 10-80% SoC.
Det har kommit upp en lång men detaljerad förklaring på hur det hänger ihop, särskilt knepig räckvidd, som inte alltid stämmer utan bilen har mer fel än vanligt... Det är verkligen annorlunda hur detta batteri funkar jämfört med övriga teslas batterier så det kan vara värt att läsa på.

https://insideevs.com/features/486200/n ... ZMxPd3iol4

https://nextmove.de/model-3-with-lfp-ce ... nter-test/
Tack för de länkarna, jag ska plöja igenom dem...
men för att förtydliga lite här så var de verkligt låga laddningarna kring Lindvallen på allt från 11 - 150 kW laddare under veckan vi var där. (tempen var mellan -7 och -16 under veckan)
På vägen upp fick vi ok hastighet (även om man kan önska mer med LFP batteriet, snitt på ca 45 kW, från ca 25-95%) och laddade på 3 st SuCar till kring 90%
men vägen hem gick fantastiskt dåligt, vi klarade oss inte ens till första SuC utan fick toppa på en 50kW efter drygt 1 timme i bilen, med en hastighet mellan 11-13 kW (detta borde väl ändå vara mer efter 1 timme i bilen?), vidare till första SuC 13-76% med en snitthastighet på 34kW och det var den högsta snitthastigheten jag fick på vägen hem, på nästa fick vi inte mer än 28kW.. (ja jag förkondionerat batteriet låååång tid innan ankomst, bilen styr det ju, men det började ofta bara en liten stund efter vi kört från en SuC)
det slutade med att frugan är väldigt tveksam till längre resor med bilen som hon i övrigt gillar väldigt mycket
(tack TeslaMate för att du samlat in faktan under resan 8-) )
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av tor-ake »

OfarligTesla skrev:
Jag har iaf laddat i Vemdalen varje gång jag varit där, finns ju en del laddare så ställer man sig där några timmar medan man åker så är det lugnt.
Det finns en 3,7a i Skalet, en 11a och 3,7a i Björnrike. Några till i Klövsjö tror jag, men mina observationer de två senaste veckorna är fyra till fem teslor per laddstolpe så det går ju inte att räkna med att få ladda.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av OfarligTesla »

tor-ake skrev:
Det finns en 3,7a i Skalet, en 11a och 3,7a i Björnrike. Några till i Klövsjö tror jag, men mina observationer de två senaste veckorna är fyra till fem teslor per laddstolpe så det går ju inte att räkna med att få ladda.
Finns en del i Storhogna/Klövsjö som sagt, brukar inte vara något problem i skalet heller har kikat en del i appen senaste veckan och varit ledig när jag kikat iaf. 22 kW I Storhogna har verkat ha flera lediga för det mesta.
Skriv svar