Som alltid, elbilen får bli syndabocken. Inte ett ord om torktumlare och tvättmaskiner som ofta har funktionen fördröjd start. Eller att industrin får lugna sig någon timme. Kryptovaluta är inte heller ett problem, det måste vi ju ha...MagnusG skrev:Norge har effektrekord i elnätet och Statnett ber folk att inte ladda elbilen på morgonen.
https://www.nrk.no/vestland/vi-har-aldr ... 1.15359603
Är det 30% elbilar i Norge nu, hur blir det när det kommer upp i 100%. Då blir det att ta skidorna till jobbet.
Var gör de av med all el? Sverige och Finland har pappersindustri, vi har gruvindustri, bilindustri. Norge har väl inte massa elslukande industrier. Är det fiske- och oljeindustrin som tar all el? Har alla norrmän direktverkande el i dragiga gamla hus. Norge använder dubbelt så mycket el som Finland och ungefär samma befolkning, det är kallt i Finland också.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 457
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
Så det finns nån industri i Norge, väldigt sällan det står Made in Norway på saker man köper.Svenssons skrev:Norge är ju en av de största länderna för bauxit/aluminium just pga billiga elpriset och den mängd el som går åt för denna industri.MagnusG skrev:Norge har effektrekord i elnätet och Statnett ber folk att inte ladda elbilen på morgonen.
https://www.nrk.no/vestland/vi-har-aldr ... 1.15359603
Är det 30% elbilar i Norge nu, hur blir det när det kommer upp i 100%. Då blir det att ta skidorna till jobbet.
Var gör de av med all el? Sverige och Finland har pappersindustri, vi har gruvindustri, bilindustri. Norge har väl inte massa elslukande industrier. Är det fiske- och oljeindustrin som tar all el? Har alla norrmän direktverkande el i dragiga gamla hus. Norge använder dubbelt så mycket el som Finland och ungefär samma befolkning, det är kallt i Finland också.
Annars så kan vattenkraft ge mer växthusgaser än kol så Norge kan faktiskt vinna på att gå över till bensinbilar.
https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/ ... R-JgfkOlnI
Det är väl mest ett argument för kärnkraft så länge uranet räcker. Tar man bort kolkraft, vattenkraft och kärnkraft så är det bara cykelgeneratorn kvar om man vill ha ström en kall vinternatt. Det vore en syn för gudarna, 5 miljoner norrmän sitter och trampar på var sin cykel för att tillverka aluminium.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Har du verkligen läst artikeln som du länkar till? Det som står där pekar inte på några nämnvärda utsläpp av växthusgaser från de redan anlagda vattenkraftverken i Norge (eller Sverige för den delen).MagnusG skrev:Så det finns nån industri i Norge, väldigt sällan det står Made in Norway på saker man köper.Svenssons skrev:Norge är ju en av de största länderna för bauxit/aluminium just pga billiga elpriset och den mängd el som går åt för denna industri.MagnusG skrev:Norge har effektrekord i elnätet och Statnett ber folk att inte ladda elbilen på morgonen.
https://www.nrk.no/vestland/vi-har-aldr ... 1.15359603
Är det 30% elbilar i Norge nu, hur blir det när det kommer upp i 100%. Då blir det att ta skidorna till jobbet.
Var gör de av med all el? Sverige och Finland har pappersindustri, vi har gruvindustri, bilindustri. Norge har väl inte massa elslukande industrier. Är det fiske- och oljeindustrin som tar all el? Har alla norrmän direktverkande el i dragiga gamla hus. Norge använder dubbelt så mycket el som Finland och ungefär samma befolkning, det är kallt i Finland också.
Annars så kan vattenkraft ge mer växthusgaser än kol så Norge kan faktiskt vinna på att gå över till bensinbilar.
https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/ ... R-JgfkOlnI
Det är väl mest ett argument för kärnkraft så länge uranet räcker. Tar man bort kolkraft, vattenkraft och kärnkraft så är det bara cykelgeneratorn kvar om man vill ha ström en kall vinternatt. Det vore en syn för gudarna, 5 miljoner norrmän sitter och trampar på var sin cykel för att tillverka aluminium.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Läste du ens länken du delade. Det finns alltså några exempel på där man i tropiska områden behövt skövla en massa skog för att bygga dammar och liknande, och där uppdämningar och ändringar i vattenflöde lett till sånna problem. Men om du börjar hävda att Norge befinner sig i en tropisk zon och att det där på något sätt skulle gälla på våra breddgrader blir det nog svårt att ta det du säger på allvar.MagnusG skrev:Så det finns nån industri i Norge, väldigt sällan det står Made in Norway på saker man köper.Svenssons skrev:Norge är ju en av de största länderna för bauxit/aluminium just pga billiga elpriset och den mängd el som går åt för denna industri.MagnusG skrev:Norge har effektrekord i elnätet och Statnett ber folk att inte ladda elbilen på morgonen.
https://www.nrk.no/vestland/vi-har-aldr ... 1.15359603
Är det 30% elbilar i Norge nu, hur blir det när det kommer upp i 100%. Då blir det att ta skidorna till jobbet.
Var gör de av med all el? Sverige och Finland har pappersindustri, vi har gruvindustri, bilindustri. Norge har väl inte massa elslukande industrier. Är det fiske- och oljeindustrin som tar all el? Har alla norrmän direktverkande el i dragiga gamla hus. Norge använder dubbelt så mycket el som Finland och ungefär samma befolkning, det är kallt i Finland också.
Annars så kan vattenkraft ge mer växthusgaser än kol så Norge kan faktiskt vinna på att gå över till bensinbilar.
https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/ ... R-JgfkOlnI
Det är väl mest ett argument för kärnkraft så länge uranet räcker. Tar man bort kolkraft, vattenkraft och kärnkraft så är det bara cykelgeneratorn kvar om man vill ha ström en kall vinternatt. Det vore en syn för gudarna, 5 miljoner norrmän sitter och trampar på var sin cykel för att tillverka aluminium.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Som det står: Men även den svenska vattenkraften har skapat stora utsläpp av växthusgaser genom åren, särskilt när man dämt över torvmarker, hävdar han.joel80 skrev:Läste du ens länken du delade. Det finns alltså några exempel på där man i tropiska områden behövt skövla en massa skog för att bygga dammar och liknande, och där uppdämningar och ändringar i vattenflöde lett till sånna problem. Men om du börjar hävda att Norge befinner sig i en tropisk zon och att det där på något sätt skulle gälla på våra breddgrader blir det nog svårt att ta det du säger på allvar.MagnusG skrev:Så det finns nån industri i Norge, väldigt sällan det står Made in Norway på saker man köper.Svenssons skrev:Norge är ju en av de största länderna för bauxit/aluminium just pga billiga elpriset och den mängd el som går åt för denna industri.MagnusG skrev:Norge har effektrekord i elnätet och Statnett ber folk att inte ladda elbilen på morgonen.
https://www.nrk.no/vestland/vi-har-aldr ... 1.15359603
Är det 30% elbilar i Norge nu, hur blir det när det kommer upp i 100%. Då blir det att ta skidorna till jobbet.
Var gör de av med all el? Sverige och Finland har pappersindustri, vi har gruvindustri, bilindustri. Norge har väl inte massa elslukande industrier. Är det fiske- och oljeindustrin som tar all el? Har alla norrmän direktverkande el i dragiga gamla hus. Norge använder dubbelt så mycket el som Finland och ungefär samma befolkning, det är kallt i Finland också.
Annars så kan vattenkraft ge mer växthusgaser än kol så Norge kan faktiskt vinna på att gå över till bensinbilar.
https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/ ... R-JgfkOlnI
Det är väl mest ett argument för kärnkraft så länge uranet räcker. Tar man bort kolkraft, vattenkraft och kärnkraft så är det bara cykelgeneratorn kvar om man vill ha ström en kall vinternatt. Det vore en syn för gudarna, 5 miljoner norrmän sitter och trampar på var sin cykel för att tillverka aluminium.
Utgångsläget verkar vara att vattenkraft är helt ren och inte ger några utsläpp av växthusgaser men nu verkar inte det stämma alls. Finns inga siffror på hur stora utsläpp vattenkraften orsakar i Sverige men det är ett tillskott till växthusgaserna. Ger det växthusgaser i Sverige så är det väl likadant i Norge. Stora utsläpp är en tolkning kan vara 4 gram eller 4 miljoner ton, ingen som vet.
Det är förbjudet att kalla vattenkraft miljövänlig i Sverige nu ger den massa utsläpp av växthusgaser också. Kan vara så att Polen är mer miljövänligt än Sverige.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7714
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Artikel i media
Ännu en som inte förstått skillnaden mellan miljö och klimat.
Vad är trevligast att bo nära, ett vattenkraftverk eller ett kolkraftverk?
Vad är trevligast att bo nära, ett vattenkraftverk eller ett kolkraftverk?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Att det inte finns några siffror på utsläppen är fel. Utsläppen av växthusgaser från svensk vattenkraft är mycket låga:MagnusG skrev:Som det står: Men även den svenska vattenkraften har skapat stora utsläpp av växthusgaser genom åren, särskilt när man dämt över torvmarker, hävdar han.
Utgångsläget verkar vara att vattenkraft är helt ren och inte ger några utsläpp av växthusgaser men nu verkar inte det stämma alls. Finns inga siffror på hur stora utsläpp vattenkraften orsakar i Sverige men det är ett tillskott till växthusgaserna. Ger det växthusgaser i Sverige så är det väl likadant i Norge. Stora utsläpp är en tolkning kan vara 4 gram eller 4 miljoner ton, ingen som vet.
Det är förbjudet att kalla vattenkraft miljövänlig i Sverige nu ger den massa utsläpp av växthusgaser också. Kan vara så att Polen är mer miljövänligt än Sverige.
https://energiforsk.se/media/26594/slut ... ansson.pdf
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Som du säkert redan vet så laddas elbilar främst på natten, om du vet läs på här på forumet. Jag använder appen från Tibber, ett nytt typ av elbolag, som optimerar laddningen mot billigaste priset. Det gör att mina bilar aldrig kommer ladda på morgonen när elen är som dyrast.MagnusG skrev:Norge har effektrekord i elnätet och Statnett ber folk att inte ladda elbilen på morgonen.
https://www.nrk.no/vestland/vi-har-aldr ... 1.15359603
Är det 30% elbilar i Norge nu, hur blir det när det kommer upp i 100%. Då blir det att ta skidorna till jobbet.
Elbilar har faktiskt möjlighet att hjälpa elnätet i sådana hör lägen. Först genom att vi förbrukar energi på natten så gör vi det lönsammare att hålla igång baskraft även då. Svängningarna i systemet blir lite mindre. Men i slutändan skulle också elbilar kunna gå in och supporta systemet i topparna genom stylads ur bilarna då. Det skulle kunna bli riktigt stora effekter om alla bilarna var anslutna.
Re: Artikel i media
Beror på, ett kolkraftverk kan byggas med väldigt olika rening och ett vattenkraftverk kan vara förödande för närmiljön eller vara byggt i harmoni med omgivningen.mikebike skrev:Ännu en som inte förstått skillnaden mellan miljö och klimat.
Vad är trevligast att bo nära, ett vattenkraftverk eller ett kolkraftverk?
Re: Artikel i media
Verkar som att fransmän har fattat Tycker de har valt helt rätt väg.
https://www.nyteknik.se/fordon/frankrik ... 48,33270&=
https://www.nyteknik.se/fordon/frankrik ... 48,33270&=
Re: Artikel i media
nek0 skrev:Verkar som att fransmän har fattat Tycker de har valt helt rätt väg.
https://www.nyteknik.se/fordon/frankrik ... 48,33270&=
viewtopic.php?f=29&t=24116
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Har vi inte läst samma skit i över 30 år?
https://www.vibilagare.se/nyheter/toyot ... oja-tio-ar
https://www.vibilagare.se/nyheter/toyot ... oja-tio-ar
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Ja ungefär...nek0 skrev:Har vi inte läst samma skit i över 30 år?
https://www.vibilagare.se/nyheter/toyot ... oja-tio-ar
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Det blir Toyota död.
Jag begriper inte att dom inte gett upp vätgas i personbilar
Jag begriper inte att dom inte gett upp vätgas i personbilar
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Artikel i media
Nästa decennium är året då vätgas slår igenom.nek0 skrev:Har vi inte läst samma skit i över 30 år?
https://www.vibilagare.se/nyheter/toyot ... oja-tio-ar
Nästa år är året då Linux slår igenom på desktop.
Det är fyra år tills att vi har fullt klar FSD (L5) och Robottaxi.
Etc.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Matthew Harrison verkar tro att vätgas är en energikälla eller är det journalisten som tror detnek0 skrev:Har vi inte läst samma skit i över 30 år?
https://www.vibilagare.se/nyheter/toyot ... oja-tio-ar
Vätgas är ingen energikälla utan endast energibärare. Kostar rätt mycket energi att lagra energibärare.– Nej, inte alls. Om man tittar på några av de begräsningar som finns med elbilar med batteri (lång laddtid och tunga batterier till exempel, reds. anm.) inser man att det inte fungerar i alla användningsområden. Vätgas kommer att bli en kritisk energikälla i framtiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Android är mer eller mindre Linux. Även om inte Chromebooks är en jättesucce så har vi det i våra mobiler och surfplattor som har ersatt våra desktops. Linux har vi överallt annars med, i router, tv, dammsugare m.m.martinot skrev:Nästa decennium är året då vätgas slår igenom.nek0 skrev:Har vi inte läst samma skit i över 30 år?
https://www.vibilagare.se/nyheter/toyot ... oja-tio-ar
Nästa år är året då Linux slår igenom på desktop.
Det är fyra år tills att vi har fullt klar FSD (L5) och Robottaxi.
Etc.
Waymo har sedan 2020 haft autonoma taxibilar utan förare i kommersiell drift.
Men något stort genomslag för vätgas har vi inte haft ännu...
Re: Artikel i media
Nyckelord: "då Linux slår igenom på desktop".Jordad skrev:Android är mer eller mindre Linux. Även om inte Chromebooks är en jättesucce så har vi det i våra mobiler och surfplattor som har ersatt våra desktops. Linux har vi överallt annars med, i router, tv, dammsugare m.m.martinot skrev:Nästa decennium är året då vätgas slår igenom.nek0 skrev:Har vi inte läst samma skit i över 30 år?
https://www.vibilagare.se/nyheter/toyot ... oja-tio-ar
Nästa år är året då Linux slår igenom på desktop.
Det är fyra år tills att vi har fullt klar FSD (L5) och Robottaxi.
Etc.
Nyckelord: "fullt klar FSD L5" (då skall man kunna köra över allt, i alla städer och länder).Jordad skrev:Waymo har sedan 2020 haft autonoma taxibilar utan förare i kommersiell drift.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
Hur definierar du "slår igenom"? Enligt mig betyder det inte att vara marknadsledande eller större delen av marknaden. Här i Kalmar kör alla skolor med Chromebooks, dvs Linux, och tror inte att Kalmar kommun är ensam om detta.martinot skrev:
Nyckelord: "då Linux slår igenom på desktop".
Nyckelord: "fullt klar FSD L5" (då skall man kunna köra över allt, i alla städer och länder).Jordad skrev:Waymo har sedan 2020 haft autonoma taxibilar utan förare i kommersiell drift.
Waymo kör med full FSD L5 även ifall det är ett mindre begränsat område. Skulle det inte vara full FSD ifall bilen inte också kan köra helt autonomt off road också? Eller om något litet land inte tillåter systemet? Det kommer alltid finnas geografiska och andra begränsningar på en bil med FSD L5.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Japanska staten satsar stort på vätgas, så på sin hemmamarknad har Toyota kunder. Men det räcker givetvis inte för en så stor tillverkare som Toyota för att behålla sina marknadsandelar.Toja skrev:Det blir Toyota död.
Jag begriper inte att dom inte gett upp vätgas i personbilar
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7262
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Dödssiffrorna från användningen av fossila bränslen höjs igen
https://www.dagensps.se/teknikdygnet/ha ... sBv5sULylN
/fth
https://www.dagensps.se/teknikdygnet/ha ... sBv5sULylN
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Luftföroreningarnas svarta facit för 2018 offentliggörs i en ny studie som The Guardian rapporterar om.
Omni berättar med hänvisning till studien som återges av den brittiska tidningen och som publiceras i Environmental Research.
Enligt studien orsakade luftföroreningar från kraftverk, fordon och andra källor nästan en femtedel av alla dödsfall i världen 2018.
Siffran över dödsfallen av utsläpp från fossila bränslen uppges vara 8,7 miljoner i världen det aktuella året,
och det är i länder med flest föroreningar som dödstalen är högst, däribland i östa Asien.
Forskarna är tagna på sängen över siffrorna, som uppges vara mycket högre än vad man tidigare trott.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5550
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Svenssons skrev:Waymo kör med full FSD L5 även ifall det är ett mindre begränsat område. Skulle det inte vara full FSD ifall bilen inte också kan köra helt autonomt off road också? Eller om något litet land inte tillåter systemet? Det kommer alltid finnas geografiska och andra begränsningar på en bil med FSD L5.
Nej, definitionen av nivå 5 innefattar att den skall klara av alla vägar och förhållanden som en människa kan klara av. Så om systemet endast funkar i vissa områden är det per definition som bäst ett nivå 4 system just eftersom fordonet inte kan lämna området om inte en människa tar över.
Re: Artikel i media
1. ChromeOS kör (normalt) inte standard Linuxappar, och är en normalt väldigt nerskalad miljö. Mer som Android med tangentbord, än en riktig Linux desktopdist som Ubuntu. Så jag håller absolut inte med om din definition.Svenssons skrev:Hur definierar du "slår igenom"? Enligt mig betyder det inte att vara marknadsledande eller större delen av marknaden. Här i Kalmar kör alla skolor med Chromebooks, dvs Linux, och tror inte att Kalmar kommun är ensam om detta.martinot skrev:
Nyckelord: "då Linux slår igenom på desktop".
Nyckelord: "fullt klar FSD L5" (då skall man kunna köra över allt, i alla städer och länder).Jordad skrev:Waymo har sedan 2020 haft autonoma taxibilar utan förare i kommersiell drift.
Waymo kör med full FSD Level 5 även ifall det är ett mindre begränsat område. Skulle det inte vara full FSD ifall bilen inte också kan köra helt autonomt off road också? Eller om något litet land inte tillåter systemet? Det kommer alltid finnas geografiska och andra begränsningar på en bil med FSD L5.
2. Definitionen på L5 är just att man skall kunna köra helt utan förare över allt. Fungerar det inte över allt, som Waymo, så är det per definition Level 4.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Artikel i media
30s in i inslaget. Handlar om att köra elbil i Norrland.
https://www.svtplay.se/video/30077636?start=auto
https://www.svtplay.se/video/30077636?start=auto
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension