En Kalifornisk designmiss till

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av BrooklynS »

Elix747 skrev:
Har aldrig hänt att mina torkare fastnat för mig. Vad är skillnaden? Är det något som är ändrat efter min -19?
Har kört i mängder med olika väder oftast med förvärmning, men inte alltid. Har det kommit mycket snö så har jag sopat. Skrapa aldrig rutan med isskrapa utan värmer bort frosten. Har dock aldrig fått problem på 2 år nu. (Ifrågasätter inte att era fastnar, men undrar varför det är så olika?)
Det är klart att om det finns mycket snö så rinner den smälta snön ned på vindrutetorkarna i brunnen och fryser. Så har det varit ända sedan 1983 (Audi 100, den första med dolda torkare vad jag vet) och det blir för den delen precis samma på vilken bil som helst om torkarna ligger kvar i den kalla nederkanten av rutan.

Lösningen är att antingen lyfta torkarna (bättre lösning, dock aerodynamiskt sämre konstruktion) eller att flytta upp dem på rutan (serviceläge) så de befinner sig på värmt område.

Vi har snö typ fem månader om året häruppe så min bild är att alla kan det här.
Tesla Y LR -22 EAP
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Svenssons »

BrooklynS skrev:

Lösningen är att antingen lyfta torkarna (bättre lösning, dock aerodynamiskt sämre konstruktion) eller att flytta upp dem på rutan (serviceläge) så de befinner sig på värmt område.

Vi har snö typ fem månader om året häruppe så min bild är att alla kan det här.
Skåne hade sin första meterologiska vinter på 7 år nu vilket kanske kan vara en förklaring till varför en del är förvånade.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av fnystrom »

Lösningen på alla dessa problemen med fastfrusna dörrar och vindrutetorkare är väl att alltid ha på värmen i bilen?
Då kan man åka iväg närsomhelst utan att behöva planera.

Skämt åsido, jag brukar hinna förvärma bilen när jag skall iväg, men de gångerna man inte har hunnit göra det så är det ett helvete att få upp bildörren om det har varit fel väder. Eller om man helt plötsligt inte får kontakt med bilen via appen och måste låsa upp den för att väcka den för att sedan starta värmen, då hoppas jag varje gång att handtagen inte är fastfrusna.

Sedan drar bilen mycket energi när man förvärmer. På korta turer när man förvärmer är det långtifrån gratis med elbil.

Och sedan skall vi inte prata om vad jag tycker om att Autopilot och farthållare slutar fungera om det råkar komma lite snö fram på bilen. Skitlösning!

Men visst, om man bortser från de här problemen så är jag nöjd.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Niklas Z »

Ja, nog kan det dra mycket el med förvärmning i detta väder.
Så här såg det ut tidigare i veckan, med 53 % i batteriet:
IMG_2518.jpg
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av B99 »

Kan det vara så att i ICE-bilar med kupevärmare så värmde det ju inte så att det tinade och blev rinnande vatten i -17. Det var ju istället så att det "avdunstade" långsamt.

Att få rinnande vatten på utsidan efter 20 min i -17 är ju rätt extremt. Jag vill förresten minnas att Teslabjörn spräckte vindrutan när han testade full preheat på sin MX i kallt väder.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7714
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av mikebike »

Jag var just ut och tittade till min bil inför morgondagen eftersom jag tänkte köra till jobbet (för en gångs skull).
Jag har inte rört bilen sedan i lördags. Det har snöat några millimeter sedan dess, men ingen snö ligger kvar på bilen.
Laddluckan öppnades direkt.
Frunken öppnades också utan problem.
Båda torkarbladen var fastfrusna vid rutan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
JOhlsson
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 nov 2019 14:46

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av JOhlsson »

Att bakljusen tar in fukt är väl inget nytt. Senaste tiden i mörkerkörning har mitt helljus varit väldigt diffust. Det visar sig att bägge framljusen har fryst igen på insidan.....någon mer som noterat detta på M3?
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Niklas Z »

JOhlsson skrev:
Att bakljusen tar in fukt är väl inget nytt. Senaste tiden i mörkerkörning har mitt helljus varit väldigt diffust. Det visar sig att bägge framljusen har fryst igen på insidan.....någon mer som noterat detta på M3?
Ja, det är frost på insidan av mina framlysen också.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Matte »

Niklas Z skrev:
JOhlsson skrev:
Att bakljusen tar in fukt är väl inget nytt. Senaste tiden i mörkerkörning har mitt helljus varit väldigt diffust. Det visar sig att bägge framljusen har fryst igen på insidan.....någon mer som noterat detta på M3?
Ja, det är frost på insidan av mina framlysen också.
Jag också. Det är dessutom ganska mycket, i båda lamporna, så det påverkar definitivt ljuset. Har du kollat med Tesla om de gör något åt det?
Användarvisningsbild
JOhlsson
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 nov 2019 14:46

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av JOhlsson »

Provade att ringa med det var låååång kö. Har lagt ett serviceärende på det.
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Spyder »

Jag ställer alltid torkarna i serviceläge när det är vinter och jag står ute, skulle önska att man kunde ställa så den alltid gjorde så vid P.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Edis »

Matte skrev:
Niklas Z skrev:
JOhlsson skrev:
Att bakljusen tar in fukt är väl inget nytt. Senaste tiden i mörkerkörning har mitt helljus varit väldigt diffust. Det visar sig att bägge framljusen har fryst igen på insidan.....någon mer som noterat detta på M3?
Ja, det är frost på insidan av mina framlysen också.
Jag också. Det är dessutom ganska mycket, i båda lamporna, så det påverkar definitivt ljuset. Har du kollat med Tesla om de gör något åt det?
Jag hade is på insidan av mina framlyktor, fick nya strålkastare i fredags.

Visade en Ranger fukten i framlamporna i december förra året, de sa att jag skulle höra av mig om det blev värre. I slutet av januari skapade jag ett case med bilder på hur lyktorna såg ut och det var inga protester, så de byttes snabbt och smidigt. Fick tyvärr inte generation två av lyktorna, men jag är nöjd med torra och fina lyktor nu :D
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
JOhlsson
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 nov 2019 14:46

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av JOhlsson »

Edis skrev:
Matte skrev:
Niklas Z skrev:
JOhlsson skrev:
Att bakljusen tar in fukt är väl inget nytt. Senaste tiden i mörkerkörning har mitt helljus varit väldigt diffust. Det visar sig att bägge framljusen har fryst igen på insidan.....någon mer som noterat detta på M3?
Ja, det är frost på insidan av mina framlysen också.
Jag också. Det är dessutom ganska mycket, i båda lamporna, så det påverkar definitivt ljuset. Har du kollat med Tesla om de gör något åt det?
Jag hade is på insidan av mina framlyktor, fick nya strålkastare i fredags.

Visade en Ranger fukten i framlamporna i december förra året, de sa att jag skulle höra av mig om det blev värre. I slutet av januari skapade jag ett case med bilder på hur lyktorna såg ut och det var inga protester, så de byttes snabbt och smidigt. Fick tyvärr inte generation två av lyktorna, men jag är nöjd med torra och fina lyktor nu :D
Mitt ärende tog också emot utan några protester dock så bokades det om ifrån ranger till verkstad, men det kvittar för mig.
Blev lite orolig av att det finns olika lysen. Så klart man vill ha så nya som det går till min bil, men vilka kan jag tänkas ha och hur ser jag skillnad på dem?
Min M3 är uthämtat slutet av mars 2020.
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av martinot »

B99 skrev:
Tycker att just det där var ett av TB:s mindre intressanta tester. Vem har tid att vänta i 2 timmar? Då kanske man anväder andra metoder, som att banka lite lätt på handtagen eller spruta på spolarvätska. Sen menar han att det finns springor där luften ska sippra ut och värma handtag och laddlucka, men då borde man inte ha på återcirkulering av luften?
Japp, klar miss. Även TB verkar ha insett detta. Såg att han postade en ny video idag om just det.



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av MWall »

Körde 8 mil nyss och rutan hade frusit fast när jag skulle öppna förardörren. -9 grader och fartvind gjorde att det som var uppvärmt och blött när jag hoppade in i en förvärmd bil var fruset. Ändå hade jag borstat alla rutor osv. Men man får nog tänka extra noga på detta. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Bjelke »

Spyder skrev:
Jag ställer alltid torkarna i serviceläge när det är vinter och jag står ute, skulle önska att man kunde ställa så den alltid gjorde så vid P.
Risken är då att dom är fastfrusna när man parkerar och så slits gummit sönder när dom försöker gå
upp i serviceläget, men annars vore det smutt kanske :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Edis »

JOhlsson skrev:
Mitt ärende tog också emot utan några protester dock så bokades det om ifrån ranger till verkstad, men det kvittar för mig.
Blev lite orolig av att det finns olika lysen. Så klart man vill ha så nya som det går till min bil, men vilka kan jag tänkas ha och hur ser jag skillnad på dem?
Min M3 är uthämtat slutet av mars 2020.
Du har likadana lyktor som mina då, min är uthämtad i februari 2020.

De nya lyktorna kom i samband med face-liften. De nya ger bättre ljus, så hade gärna tagit dessa, men antar att de inte gör "uppgraderingar" om de har "gamla" lyktor på lager.
På de nya syns en lins ute vid kanterna av lyktorna, kolla i slutet på denna filmen:
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av BrooklynS »

Perspektiv

Bild

Bild

Bild


Det är dags att sluta tro att Tesla är så dålig medan andra är så bra. Tesla är mjukvara, gränssnitt, laddnätverk och drivlina, resten är ungefär som andra bilar.
Tesla Y LR -22 EAP
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Svenssons »

BrooklynS skrev:
Det är dags att sluta tro att Tesla är så dålig medan andra är så bra. Tesla är mjukvara, gränssnitt, laddnätverk och drivlina, resten är ungefär som andra bilar.
Har Volvo haft sin designavdelning i Kalifornien de senaste 20 åren?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
JOhlsson
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 nov 2019 14:46

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av JOhlsson »

Edis skrev:
JOhlsson skrev:
Mitt ärende tog också emot utan några protester dock så bokades det om ifrån ranger till verkstad, men det kvittar för mig.
Blev lite orolig av att det finns olika lysen. Så klart man vill ha så nya som det går till min bil, men vilka kan jag tänkas ha och hur ser jag skillnad på dem?
Min M3 är uthämtat slutet av mars 2020.
Du har likadana lyktor som mina då, min är uthämtad i februari 2020.

De nya lyktorna kom i samband med face-liften. De nya ger bättre ljus, så hade gärna tagit dessa, men antar att de inte gör "uppgraderingar" om de har "gamla" lyktor på lager.
På de nya syns en lins ute vid kanterna av lyktorna, kolla i slutet på denna filmen:
Aha, tack.
Jag uppfattade det som om det fanns två versioner på modellen innan faceliften.
Skillnaden var ju tydlig som du skrev mellan 2020 och 2021.
Gissar på att jag få likadana som jag har.
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av BrooklynS »

Svenssons skrev:
BrooklynS skrev:
Det är dags att sluta tro att Tesla är så dålig medan andra är så bra. Tesla är mjukvara, gränssnitt, laddnätverk och drivlina, resten är ungefär som andra bilar.
Har Volvo haft sin designavdelning i Kalifornien de senaste 20 åren?
Och VW sedan 1971...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Remuz »

Mina lampor har is inuti. Vet inte hur väl man ser det på bilderna om man inte vet hur man ska kolla, men jag försökte fånga på bild. Lampan är alltså isfri/imfri utanpå (ej nedtill, se snö) så allt man ser är inuti.
27E36C07-1156-4E04-8295-BD839513045B.jpeg
8828922D-1B8E-49CE-A2E4-CA0B19ADA87F.jpeg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
JOhlsson
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 nov 2019 14:46

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av JOhlsson »

En bild på mina.
Is.jpg
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1797
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av tor-ake »

Det är små små hål i tätningarna av lyktorna som gör att fukt letar sig in,

Enklast att låta ranger byta lyktorna så klart, men videon ger en förståelse av problemet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Bruno »

Niklas Z skrev:
Jag försöker komma ihåg att ställa vindrutetorkarna i serviceläget när jag parkerar. Det brukar hjälpa, men är lätt att glömma. Det vore bra om det fanns möjlighet att ställa in så att det blir ett defaultläge när bilen parkeras.
Jag brukar komma på det när jag kommit in. Önskar att det fanns en funktion i appen, eller om de kunde ställa sig så automatiskt, så som att backspeglar inte alltid behöver fällas in.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Skriv svar