I både vår Tesla och vår Mercedes får vi "live" trafikdata, tex. vägbyggen, köer, olyckor, etc. som navigatorn kan automatiskt rutta en förbi. Har sparat enormt mycket tid så klart värt den funktionen!mati skrev:Jag vill ju inte framstå som efterbliven eller teknikfientlig, men vad använder ni internet i era bilar till? Jag har visserligen stoppat in ett SIM-kort i min e-tron så jag får internet, men det enda jag använder det till är radio. Och det kan jag ju få via mobilen om det inte finns internet i bilen. Att man har app-stöd och så vidare är en anna sak, men det har jag i e-Golfen också, utan att det finns internet i bilen.martinot skrev:mathiaso skrev:Skulle OTA vara överskattat 2021? En uppkopplade bil utan OTA kan ex inte få säkerhetsuppdateringar utan att åka in på verkstad.
Vill man inte att bilen ska va uppkopplad och lösa sin ruttplanering själv, ja då är bilen lite som en Nokia som bara går att ringa på. Den gör sitt jobb, men idag vet vi att en telefon kan vara så mycket mer än bara en lur.
Håller med helt.
Jag kan tänka mig att köpa en äldre sportbil eller veteranbil utan OTA och utan internet, men jag vill helst att en modern bil har det. Den praktiska skillnaden för en bil som används i vardagen är allt för stor för att enkelt acceptera att vara utan och avstå både OTA och utan internetkoppling. Speciellt viktigt är detta för elbilar, som har en enormt mycket snabbare och större teknisk utveckling än ICE-bilar.
I somras, när vårt första fria år med data upphörde på vår Tesla, så körde vi utan att par månader (var ju Covid-tider, och inte så mycket vi kunde åka på semester, och sedan inget direkt behov för mig att köra bil i jobbet pga. också Corona).
Stod väl ut att testa utan i ett par månader, men sedan så tröttnade jag och började slanta upp för att få det igen.
Kan jag undvika bara en enda kö på en halvtimme eller timme en enda gång per månad, så har de 89 kr väl betalat sig (speciellt som jag tar det på firman, där jag fakturerar mellan 1000-1500 i timmen).