Hur det är att köra en elbil

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
mathiaso skrev:
Skulle OTA vara överskattat 2021? En uppkopplade bil utan OTA kan ex inte få säkerhetsuppdateringar utan att åka in på verkstad.

Vill man inte att bilen ska va uppkopplad och lösa sin ruttplanering själv, ja då är bilen lite som en Nokia som bara går att ringa på. Den gör sitt jobb, men idag vet vi att en telefon kan vara så mycket mer än bara en lur.

Håller med helt.

Jag kan tänka mig att köpa en äldre sportbil eller veteranbil utan OTA och utan internet, men jag vill helst att en modern bil har det. Den praktiska skillnaden för en bil som används i vardagen är allt för stor för att enkelt acceptera att vara utan och avstå både OTA och utan internetkoppling. Speciellt viktigt är detta för elbilar, som har en enormt mycket snabbare och större teknisk utveckling än ICE-bilar.
Jag vill ju inte framstå som efterbliven eller teknikfientlig, men vad använder ni internet i era bilar till? Jag har visserligen stoppat in ett SIM-kort i min e-tron så jag får internet, men det enda jag använder det till är radio. Och det kan jag ju få via mobilen om det inte finns internet i bilen. Att man har app-stöd och så vidare är en anna sak, men det har jag i e-Golfen också, utan att det finns internet i bilen.
I både vår Tesla och vår Mercedes får vi "live" trafikdata, tex. vägbyggen, köer, olyckor, etc. som navigatorn kan automatiskt rutta en förbi. Har sparat enormt mycket tid så klart värt den funktionen!

I somras, när vårt första fria år med data upphörde på vår Tesla, så körde vi utan att par månader (var ju Covid-tider, och inte så mycket vi kunde åka på semester, och sedan inget direkt behov för mig att köra bil i jobbet pga. också Corona).

Stod väl ut att testa utan i ett par månader, men sedan så tröttnade jag och började slanta upp för att få det igen. :D

Kan jag undvika bara en enda kö på en halvtimme eller timme en enda gång per månad, så har de 89 kr väl betalat sig (speciellt som jag tar det på firman, där jag fakturerar mellan 1000-1500 i timmen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av mati »

Det är inte det jag menar. Båda våra bilar har ett eSIM som används för app-uppkoppling, live-data i navigatorn osv. Det är inget elbilsrelaterat, det kan man få i de flesta moderna bilar. Det kallar jag inte heller för "internet", och det har ingenting med OTA att göra heller. Jag utgår ifrån att även EQC har denna form av uppkoppling, även om den inte har OTA-uppdateringar av bilens programvara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av MWall »

Men alltså. OTA är inte synonymt med internetkoppling. Om ni trodde det förstår jag att ni tycker det är viktigt. :)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av tor-ake »

OTA är inte synonymt med internetkoppling, men en förutsättning för -.

Så fort bilen börjar kommunicera med system utanför bilen utvidgas systemgränsen till att omfatta inte bara backendsystemet som bilen pratar med, t.ex. för att ta reda på hur många bås som är lediga på en supercharger, utan även bilens mjukvara ingår i systemet.
Om man inte kan uppdatera hela systemet, inkl mjukvaran i bilen blir man låst i vilka uppgraderingar som kan göras, och därmed förlorar alla bilägare, både gamla och nya, tillgång till smarta funktioner.

Och att batcha ut förändringar och tro att det skall bli bättre och att man "tänker till" och "testar bättre" om det är svårt/dyrt att få ut mjukvara, det bör alla som jobbar med någon form av IT idag förstått är helt falskt. Annars är det dags att lämna tillbaka tangentbordet och gå i pension.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Men alltså. OTA är inte synonymt med internetkoppling. Om ni trodde det förstår jag att ni tycker det är viktigt. :)
Nej, precis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av mans71 »

tor-ake skrev:
Och att batcha ut förändringar och tro att det skall bli bättre och att man "tänker till" och "testar bättre" om det är svårt/dyrt att få ut mjukvara, det bör alla som jobbar med någon form av IT idag förstått är helt falskt.
Om konsekvensen av ett fel eller att en förväntad funktion helt saknas bara blir att man ”fixar det i nästa uppdatering” tror du inte att man då blir lite mer avslappnad till fel jämfört med säg om du sitter och designar mjukvara till styrningen av ett kärnkraftverk, eller för all del, FSD?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av MWall »

tor-ake skrev:
OTA är inte synonymt med internetkoppling, men en förutsättning för -.

Så fort bilen börjar kommunicera med system utanför bilen utvidgas systemgränsen till att omfatta inte bara backendsystemet som bilen pratar med, t.ex. för att ta reda på hur många bås som är lediga på en supercharger, utan även bilens mjukvara ingår i systemet.
Om man inte kan uppdatera hela systemet, inkl mjukvaran i bilen blir man låst i vilka uppgraderingar som kan göras, och därmed förlorar alla bilägare, både gamla och nya, tillgång till smarta funktioner.

Och att batcha ut förändringar och tro att det skall bli bättre och att man "tänker till" och "testar bättre" om det är svårt/dyrt att få ut mjukvara, det bör alla som jobbar med någon form av IT idag förstått är helt falskt. Annars är det dags att lämna tillbaka tangentbordet och gå i pension.

Tesla verkar nästan köra continuous delivery och det går väl lika ofta illa som bra. Kommer ut mycket som inte är genomtänkt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Det är inte det jag menar. Båda våra bilar har ett eSIM som används för app-uppkoppling, live-data i navigatorn osv. Det är inget elbilsrelaterat, det kan man få i de flesta moderna bilar. Det kallar jag inte heller för "internet", och det har ingenting med OTA att göra heller. Jag utgår ifrån att även EQC har denna form av uppkoppling, även om den inte har OTA-uppdateringar av bilens programvara.
Se nedan fråga från en medlem med forumnamnet "mati" i tråden (det var främst han jag besvarade).

Hoppas att du inte tog illa upp att jag svarade på hans fråga, även om just du inte är intresserad av den. Forumet är till för alla, och även mati! ;)
martinot skrev:
mati skrev:
Jag vill ju inte framstå som efterbliven eller teknikfientlig, men vad använder ni internet i era bilar till? Jag har visserligen stoppat in ett SIM-kort i min e-tron så jag får internet, men det enda jag använder det till är radio.
I både vår Tesla och vår Mercedes får vi "live" trafikdata, tex. vägbyggen, köer, olyckor, etc. som navigatorn kan automatiskt rutta en förbi. Har sparat enormt mycket tid så klart värt den funktionen!

I somras, när vårt första fria år med data upphörde på vår Tesla, så körde vi utan att par månader (var ju Covid-tider, och inte så mycket vi kunde åka på semester, och sedan inget direkt behov för mig att köra bil i jobbet pga. också Corona).

Stod väl ut att testa utan i ett par månader, men sedan så tröttnade jag och började slanta upp för att få det igen. :D

Kan jag undvika bara en enda kö på en halvtimme eller timme en enda gång per månad, så har de 89 kr väl betalat sig (speciellt som jag tar det på firman, där jag fakturerar mellan 1000-1500 i timmen).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av fth »

mati skrev:
Jag vill ju inte framstå som efterbliven eller teknikfientlig, men vad använder ni internet i era bilar till? Jag har visserligen stoppat in ett SIM-kort i min e-tron så jag får internet, men det enda jag använder det till är radio. Och det kan jag ju få via mobilen om det inte finns internet i bilen. Att man har app-stöd och så vidare är en anna sak, men det har jag i e-Golfen också, utan att det finns internet i bilen.
Det viktigaste för mig iaf är just att kunna komma åt bilen från distans i appen, för att slå på klimatanläggningen, kolla att laddningen flyter på som förväntat, få notifikation om larm etc.

Jag skulle nog inte komma på tanken att köpa en bil som saknar detta idag, jag kan inte se att det finns någon rimlig ursäkt att inte erbjuda detta?

Hur menar du att e-Golfen erbjuder app-stöd utan internet? Det låter som svart magi... :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av tor-ake »

mans71 skrev:
tor-ake skrev:
Och att batcha ut förändringar och tro att det skall bli bättre och att man "tänker till" och "testar bättre" om det är svårt/dyrt att få ut mjukvara, det bör alla som jobbar med någon form av IT idag förstått är helt falskt.
Om konsekvensen av ett fel eller att en förväntad funktion helt saknas bara blir att man ”fixar det i nästa uppdatering” tror du inte att man då blir lite mer avslappnad till fel jämfört med säg om du sitter och designar mjukvara till styrningen av ett kärnkraftverk, eller för all del, FSD?
För fel uppstår för att utvecklarna och utvecklingsorganisationen "slappnar av" menar du? Vill bara kolla att det verkligen är så du tror att det fungerar, innan jag drar iväg en lång förklaring av hur det verkligen förhåller sig.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av Daniel »

Intressant reflektion.

Jag insåg också hur mycket jag faktiskt uppskattar styckeindelning i texter när jag läste ursprungsinlägget. ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av martinot »

Daniel skrev:
Intressant reflektion.

Jag insåg också hur mycket jag faktiskt uppskattar styckeindelning i texter när jag läste ursprungsinlägget. ;)
*LOL* Orkade knappt börja att skumma skiten! Blev illamående direkt! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av mati »

fth skrev:
Hur menar du att e-Golfen erbjuder app-stöd utan internet? Det låter som svart magi... :D
/fth
Ingen svart magi alls. Bilen är uppkopplad på något sätt för att erbjuda appstöd. Så som de flesta moderna bilar. Men den har ingen internetuppkoppling, dvs ingen internetradio, ingen Spotify, ingen Netflix, ingen webbläsare eller andra internetfunktioner. Och naturligtvis inte OTA heller. Jag vet inte hur appen fungerar men jag antar att det skickas SMS fram och tillbaka så som en del bilar gör. Det spelar ingen roll heller så länge det fungerar. Men bilen har ingen vanlig internetuppkoppling, den saken är säker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av mikebike »

mati skrev:
fth skrev:
Hur menar du att e-Golfen erbjuder app-stöd utan internet? Det låter som svart magi... :D
/fth
Ingen svart magi alls. Bilen är uppkopplad på något sätt för att erbjuda appstöd. Så som de flesta moderna bilar. Men den har ingen internetuppkoppling, dvs ingen internetradio, ingen Spotify, ingen Netflix, ingen webbläsare eller andra internetfunktioner. Och naturligtvis inte OTA heller. Jag vet inte hur appen fungerar men jag antar att det skickas SMS fram och tillbaka så som en del bilar gör. Det spelar ingen roll heller så länge det fungerar. Men bilen har ingen vanlig internetuppkoppling, den saken är säker.
Samma i min gamla Volvo. Det fanns en slot för SIM-kort om man ville använda webläsare och några få appar, men bilen kommunicerade med Volvos server även utan SIM.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av MWall »

fth skrev:
mati skrev:
Jag vill ju inte framstå som efterbliven eller teknikfientlig, men vad använder ni internet i era bilar till? Jag har visserligen stoppat in ett SIM-kort i min e-tron så jag får internet, men det enda jag använder det till är radio. Och det kan jag ju få via mobilen om det inte finns internet i bilen. Att man har app-stöd och så vidare är en anna sak, men det har jag i e-Golfen också, utan att det finns internet i bilen.
Det viktigaste för mig iaf är just att kunna komma åt bilen från distans i appen, för att slå på klimatanläggningen, kolla att laddningen flyter på som förväntat, få notifikation om larm etc.

Jag skulle nog inte komma på tanken att köpa en bil som saknar detta idag, jag kan inte se att det finns någon rimlig ursäkt att inte erbjuda detta?

Hur menar du att e-Golfen erbjuder app-stöd utan internet? Det låter som svart magi... :D

/fth
Allt detta går alldeles utmärkt i en bil utan OTA och har gjort så länge.

För övrigt är "internet" så mycket mer än http-browsing.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Allt detta går alldeles utmärkt i en bil utan OTA och har gjort så länge.

För övrigt är "internet" så mycket mer än http-browsing.
mati skrev:
Ingen svart magi alls. Bilen är uppkopplad på något sätt för att erbjuda appstöd. Så som de flesta moderna bilar. Men den har ingen internetuppkoppling, dvs ingen internetradio, ingen Spotify, ingen Netflix, ingen webbläsare eller andra internetfunktioner.
För mig betyder "internet-uppkoppling" en IP-baserad uppkoppling till det globala nätverket av datorer som vanligen kallas "internet" ;)

VIlka tjänster som används via uppkopplingen är sekundärt.

I mina ögon är alltså alla bilar som kommunicerar via IP uppkopplade till internet, oavsett om dom erbjuder webläsare, Spotify-klient, eller inget alls i bilen.

En bil som man endast kommunicerar med via SMS skulle alltså enligt samma definition inte vara "internet-uppkopplad", jag killgissar att dom flesta bilar som erbjuder appstöd faktiskt är IP-uppkopplade "på riktigt", SMS känns som ett väldigt klumpigt protokoll att kommunicera via.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av martinot »

fth skrev:
MWall skrev:
Allt detta går alldeles utmärkt i en bil utan OTA och har gjort så länge.

För övrigt är "internet" så mycket mer än http-browsing.
mati skrev:
Ingen svart magi alls. Bilen är uppkopplad på något sätt för att erbjuda appstöd. Så som de flesta moderna bilar. Men den har ingen internetuppkoppling, dvs ingen internetradio, ingen Spotify, ingen Netflix, ingen webbläsare eller andra internetfunktioner.
För mig betyder "internet-uppkoppling" en IP-baserad uppkoppling till det globala nätverket av datorer som vanligen kallas "internet" ;)

VIlka tjänster som används via uppkopplingen är sekundärt.

I mina ögon är alltså alla bilar som kommunicerar via IP uppkopplade till internet, oavsett om dom erbjuder webläsare, Spotify-klient, eller inget alls i bilen.
Exakt. Mycket väl beskrivit! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av martinot »

fth skrev:

En bil som man endast kommunicerar med via SMS skulle alltså enligt samma definition inte vara "internet-uppkopplad", jag killgissar att dom flesta bilar som erbjuder appstöd faktiskt är IP-uppkopplade "på riktigt", SMS känns som ett väldigt klumpigt protokoll att kommunicera via.

/fth
Fanns väl gamla bilar med värmesystem som man kunde slå på/av med just SMS-teknik, men det är ju decennier gammal teknik, och skulle bli mycket förvånad om det används i nya bilar som tillverkas idag. IP är så mycket billigare och mer flexibelt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Allt detta går alldeles utmärkt i en bil utan OTA och har gjort så länge.

För övrigt är "internet" så mycket mer än http-browsing.
mati skrev:
Ingen svart magi alls. Bilen är uppkopplad på något sätt för att erbjuda appstöd. Så som de flesta moderna bilar. Men den har ingen internetuppkoppling, dvs ingen internetradio, ingen Spotify, ingen Netflix, ingen webbläsare eller andra internetfunktioner.
För mig betyder "internet-uppkoppling" en IP-baserad uppkoppling till det globala nätverket av datorer som vanligen kallas "internet" ;)

VIlka tjänster som används via uppkopplingen är sekundärt.

I mina ögon är alltså alla bilar som kommunicerar via IP uppkopplade till internet, oavsett om dom erbjuder webläsare, Spotify-klient, eller inget alls i bilen.

En bil som man endast kommunicerar med via SMS skulle alltså enligt samma definition inte vara "internet-uppkopplad", jag killgissar att dom flesta bilar som erbjuder appstöd faktiskt är IP-uppkopplade "på riktigt", SMS känns som ett väldigt klumpigt protokoll att kommunicera via.

/fth
Då tror jag vi är överens. Nästan alla moderna bilar pratar med omvärlden via "internet" och det har väldigt lite med OTA att göra. OTA handlar om att förändra bilens egenskaper remote. Om man då har en bil som fungerar bra från början så är behovet inte lika stort. Säkerhetsfixar som rör kommunikation via internet antar jag de kan applicera även på bilar utan OTA. Dvs den modul som sköter kommunikationen går att uppdatera. Däremot kommer man inte åt centrala delar rörande hur bilen uppträder eller vilka funktioner den har.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av martinot »

Tror inte någon enda person i tråden påstått att OTA == Internet???

Det sagt så är mjukvaru-uppdateringar över mobilnätet/internet per definition OTA. Sedan kan det ju, som Mwall riktigt påpekar, vara olika delar av mjukvaran hos en bil som kan uppdateras OTA, medans andra delar av mjukvaran i samma bil kanske inte kan uppdateras OTA (vilket då istället ofta kräver ett verkstadsbesök).

Tex. kan ju Spotify uppdateras OTA hos en PS2, men inte dess BMS (för närvarande, vad jag känner till).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Tror inte någon enda person i tråden påstått att OTA == Internet???

Det sagt så är mjukvaru-uppdateringar över mobilnätet/internet per definition OTA. Sedan kan det ju, som Mwall riktigt påpekar, vara olika delar av mjukvaran hos en bil som kan uppdateras OTA, medans andra delar av mjukvaran i samma bil kanske inte kan uppdateras OTA (vilket då istället ofta kräver ett verkstadsbesök).

Tex. kan ju Spotify uppdateras OTA hos en PS2, men inte dess BMS (för närvarande, vad jag känner till).

Var väl nån där för nån sida sen som uttryckte att han ville ha OTA för att bilen skulle veta vilka laddare som var lediga och sånt. :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
martinot skrev:
Tror inte någon enda person i tråden påstått att OTA == Internet???

Det sagt så är mjukvaru-uppdateringar över mobilnätet/internet per definition OTA. Sedan kan det ju, som Mwall riktigt påpekar, vara olika delar av mjukvaran hos en bil som kan uppdateras OTA, medans andra delar av mjukvaran i samma bil kanske inte kan uppdateras OTA (vilket då istället ofta kräver ett verkstadsbesök).

Tex. kan ju Spotify uppdateras OTA hos en PS2, men inte dess BMS (för närvarande, vad jag känner till).

Var väl nån där för nån sida sen som uttryckte att han ville ha OTA för att bilen skulle veta vilka laddare som var lediga och sånt. :)
Enligt mig krävs det OTA om man vill ha en maskin uppkopplad mot Internet. Inte för själva dataöverföringen utan pga säkerhetsuppdateringar av det uppkopplade systemet. Så ja, vill man kunna få data om vilka laddare som är lediga så bör bilen ha OTA. Betyder dock inte OTA av alla system i bilen men för själva uppkopplingen och de delar som pratar IP.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av nek0 »

Häftig OTA :)
BEV[e-Rage]
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Jovisst, åker man ofta långt, vill köra fossilfritt och har råd med en Tesla så ska man nog fortfarande välja en Tesla, oavsett OTA. ;)
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av mathiaso »

MWall skrev:
Var väl nån där för nån sida sen som uttryckte att han ville ha OTA för att bilen skulle veta vilka laddare som var lediga och sånt. :)
Alltså ...

Jag menade att Tesla såg en förbättringspotential i att ex visa antal lediga platser och uppdaterade bilens mjukvara ”over the air” . Det gjorde så att vi fick en ny fin funktion utan att besöka service för mjukvara uppdatering.

Att infon från laddarna hämtas från Internet förstår nog alla.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Skriv svar