DAB/FM till Bluetooth

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7258
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: DAB/FM till Bluetooth

Inlägg av fth »

lawgiver skrev:
mikebike skrev:
I Tesla får man bara meddelanden via FM-radio om man lyssnar på aktuell kanal, inte om man lyssnar på en annan kanal eller annan media.
Är det verkligen sant? Har lyssnat på annan kanal via DAB och Spotify t.ex. och då har den snällt brutit för trafikmeddelanden och sedan hoppat tillbaka..... MCU1 förvisso....säg nu inte att MCU2 är sämre på detta än ettan? (har min inne på uppgradering idag....)
Jag har som sagt också bestämt för mig att det funkar så i min X, även jag MCU1.

”Det var inte bättre förr, men det är sämre nu”? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: DAB/FM till Bluetooth

Inlägg av rockard »

lawgiver skrev:
mikebike skrev:
I Tesla får man bara meddelanden via FM-radio om man lyssnar på aktuell kanal, inte om man lyssnar på en annan kanal eller annan media.
Är det verkligen sant? Har lyssnat på annan kanal via DAB och Spotify t.ex. och då har den snällt brutit för trafikmeddelanden och sedan hoppat tillbaka..... MCU1 förvisso....säg nu inte att MCU2 är sämre på detta än ettan? (har min inne på uppgradering idag....)
Jag tror du kommer ihåg fel, jag har också MCU1 och har aldrig varit med om att den brutit något annat än radio för TA. Volvon jag hade innan bröt uppspelning via bluetooth och bytta till radio för TA, och det har jag saknat i Teslan.
Svart X75D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: DAB/FM till Bluetooth

Inlägg av Svenssons »

rockard skrev:
lawgiver skrev:
mikebike skrev:
I Tesla får man bara meddelanden via FM-radio om man lyssnar på aktuell kanal, inte om man lyssnar på en annan kanal eller annan media.
Är det verkligen sant? Har lyssnat på annan kanal via DAB och Spotify t.ex. och då har den snällt brutit för trafikmeddelanden och sedan hoppat tillbaka..... MCU1 förvisso....säg nu inte att MCU2 är sämre på detta än ettan? (har min inne på uppgradering idag....)
Jag tror du kommer ihåg fel, jag har också MCU1 och har aldrig varit med om att den brutit något annat än radio för TA. Volvon jag hade innan bröt uppspelning via bluetooth och bytta till radio för TA, och det har jag saknat i Teslan.
Samma här, bilen har aldrig brutit för TA och jag har aldrig lyssnat på FM-radio i bilen. SR P1 och andra radiokanaler lyssnar jag dagligen på men då via TuneIn.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5566
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: DAB/FM till Bluetooth

Inlägg av Gustafsson »

Nästan som kuriosa, så bryter Roadstern för trafikmeddelande, även om du lyssnar på CD skiva eller via iPhone/bluetooth.
Så på några teslor funkar det fint :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: DAB/FM till Bluetooth

Inlägg av mikebike »

Gustafsson skrev:
Nästan som kuriosa, så bryter Roadstern för trafikmeddelande, även om du lyssnar på CD skiva eller via iPhone/bluetooth.
Så på några teslor funkar det fint :-)
Roadstern?
CD?
Aha, du menar den gamla konverterade Lotusen? ;)

I min bil så är det så att bilen väljer själv det som den tycker är bäst av FM och DAB. Eftersom jag bor i ett område där DAB har täckning syns aldrig texten FM i radiofönstret. Detta gjorde att jag började undra om bilen hade någon FM-mottagare. Jag frågade Tesla support och fick till svar att Tesla gått ifrån FM. Även här på forumet hävdade någon att det inte finns någon FM-mottagare i nyare Tesla.....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: DAB/FM till Bluetooth

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Gustafsson skrev:
Nästan som kuriosa, så bryter Roadstern för trafikmeddelande, även om du lyssnar på CD skiva eller via iPhone/bluetooth.
Så på några teslor funkar det fint :-)
Roadstern?
CD?
Aha, du menar den gamla konverterade Lotusen? ;)

I min bil så är det så att bilen väljer själv det som den tycker är bäst av FM och DAB. Eftersom jag bor i ett område där DAB har täckning syns aldrig texten FM i radiofönstret. Detta gjorde att jag började undra om bilen hade någon FM-mottagare. Jag frågade Tesla support och fick till svar att Tesla gått ifrån FM. Även här på forumet hävdade någon att det inte finns någon FM-mottagare i nyare Tesla.....
Är kvar även i de allra nyaste bilmodellerna som M3 och MY iaf.

(Vet dock ej hur det ser ut i next gen MS/MX som kommer i slutet på året.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4981
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: DAB/FM till Bluetooth

Inlägg av chaffis75 »

Vad de gäller RDS och vad som bryter in så är de som ni säger att Rix fm avbryts inte för trafik meddelande på p4. Därför mot så är alla Sveriges radio kanaler sammankopplade vad jag sett.
Sen finns de en annan RDS signal, vet inte vad den heter men den är för större allmänna larm tex vid allvarliga händelser tex stora utsläpp, stor brand där man ska hålla sig inne, krig, och kärnkraftolycka runt kärnkraft verken, denna signal vet jag funkar även på de kommersiella radio kanalerna tex rix fm. Jag antar de på något sätt ingår i radio tillståndet.
Har själv råkat ut för detta "larm".
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: DAB/FM till Bluetooth

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Gustafsson skrev:
Nästan som kuriosa, så bryter Roadstern för trafikmeddelande, även om du lyssnar på CD skiva eller via iPhone/bluetooth.
Så på några teslor funkar det fint :-)
Roadstern?
CD?
Aha, du menar den gamla konverterade Lotusen? ;)

I min bil så är det så att bilen väljer själv det som den tycker är bäst av FM och DAB. Eftersom jag bor i ett område där DAB har täckning syns aldrig texten FM i radiofönstret. Detta gjorde att jag började undra om bilen hade någon FM-mottagare. Jag frågade Tesla support och fick till svar att Tesla gått ifrån FM. Även här på forumet hävdade någon att det inte finns någon FM-mottagare i nyare Tesla.....
Är kvar även i de allra nyaste bilmodellerna som M3 och MY iaf.
Min bil är två månader....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: DAB/FM till Bluetooth

Inlägg av Bitman »

Syftet bakom EU-lagen att alla integrerade bilradion skall ha digitalt mottagning (i praktik DAB+) är att de skall kunna ta emot trafikmeddelanden. DAB verkar inte vara prioriterat i Sverige: undrar om vi kommer att få dessa meddelanden, eller blir det någon sändningsteknik som ingen biltillverkare stödjer... (ja, kanske Volvo...)
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: DAB/FM till Bluetooth

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Gustafsson skrev:
Nästan som kuriosa, så bryter Roadstern för trafikmeddelande, även om du lyssnar på CD skiva eller via iPhone/bluetooth.
Så på några teslor funkar det fint :-)
Roadstern?
CD?
Aha, du menar den gamla konverterade Lotusen? ;)

I min bil så är det så att bilen väljer själv det som den tycker är bäst av FM och DAB. Eftersom jag bor i ett område där DAB har täckning syns aldrig texten FM i radiofönstret. Detta gjorde att jag började undra om bilen hade någon FM-mottagare. Jag frågade Tesla support och fick till svar att Tesla gått ifrån FM. Även här på forumet hävdade någon att det inte finns någon FM-mottagare i nyare Tesla.....
Är kvar även i de allra nyaste bilmodellerna som M3 och MY iaf.
Min bil är två månader....
DAB är digitala kanaler över FM (i MP2- eller AAC-format, och sänds i Sverige vid ca 225 MHz).

Tror aldrig jag sett någon radiomottagare som stödjer FM DAB, men inte vanlig FM analogt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4981
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: DAB/FM till Bluetooth

Inlägg av chaffis75 »

Bitman skrev:
Syftet bakom EU-lagen att alla integrerade bilradion skall ha digitalt mottagning (i praktik DAB+) är att de skall kunna ta emot trafikmeddelanden. DAB verkar inte vara prioriterat i Sverige: undrar om vi kommer att få dessa meddelanden, eller blir det någon sändningsteknik som ingen biltillverkare stödjer... (ja, kanske Volvo...)
Inte så konstigt, Sverige tog beslut för något år sedan att inte bygga ut DAB i Sverige. Helt ärligt är jag förvånad över att de test sändare sim fanns då fortfarande finns kvar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4981
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: DAB/FM till Bluetooth

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Gustafsson skrev:
Nästan som kuriosa, så bryter Roadstern för trafikmeddelande, även om du lyssnar på CD skiva eller via iPhone/bluetooth.
Så på några teslor funkar det fint :-)
Roadstern?
CD?
Aha, du menar den gamla konverterade Lotusen? ;)

I min bil så är det så att bilen väljer själv det som den tycker är bäst av FM och DAB. Eftersom jag bor i ett område där DAB har täckning syns aldrig texten FM i radiofönstret. Detta gjorde att jag började undra om bilen hade någon FM-mottagare. Jag frågade Tesla support och fick till svar att Tesla gått ifrån FM. Även här på forumet hävdade någon att det inte finns någon FM-mottagare i nyare Tesla.....
Är kvar även i de allra nyaste bilmodellerna som M3 och MY iaf.
Min bil är två månader....
DAB är digitala kanaler över FM (i MP2- eller AAC-format, och sänds i Sverige vid ca 225 MHz).

Tror aldrig jag sett någon radiomottagare som stödjer FM DAB, men inte vanlig FM analogt.
Du blandar nog ihop de, Dan och fm sändningar har inget med varandra att göra och är helt olika radio tekniker.
Däremot har du rätt att vad jag känner till så har alla DAB chip även fm radio så de är konstigt tesla måste lägga till detta vid uppgradering.
FM tekniken är ju så billig och enkel så finns ingen anledningen att inte ha med den tills dess att ingen använder den.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: DAB/FM till Bluetooth

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:

DAB är digitala kanaler över FM (i MP2- eller AAC-format, och sänds i Sverige vid ca 225 MHz).

Tror aldrig jag sett någon radiomottagare som stödjer FM DAB, men inte vanlig FM analogt.
Du blandar nog ihop de, Dan och fm sändningar har inget med varandra att göra och är helt olika radio tekniker.
Däremot har du rätt att vad jag känner till så har alla DAB chip även fm radio så de är konstigt tesla måste lägga till detta vid uppgradering.
FM tekniken är ju så billig och enkel så finns ingen anledningen att inte ha med den tills dess att ingen använder den.
FM = frekvensmodulerad sändning. Rent radiomässigt så är bastekniken exakt den samma. Bägge sänder frekvensmodulerat på VHF-banden. Men istället för att låta en analog moduleras över bärvågen så skickar man en digital signal istället. I fallet med DAB och DB+ så är det hjälp av MP2- eller AAC-kodare.

Därav att det är så billigt att had DAB/DAB+ i samma radio som vanlig analog FM. Grundtekniken är exakt den samma. Skillnaden är lite på vilka frekvensband man sänder. Analog FM sänds i Sverige mellan 88 MHz och 108 MHz, medans DAB-sändningarna i Sverige sänder runt 225 MHz.

Därav att jag aldrig sett en radio med DAB/DAB+ som inte stödjer även analog mottagning. Det är nog extremt ovanligt då det är i princip att tacka nej till något som man kan få nästan gratis på köpet du grundtekniken är exakt den samma. Skillnaden är att du har lite bredare filter och fler kanaler som kan tas emot.

Se nedan bild. Bärvågen och tekniken är exakt den samma. Enda skillnaden är grundfrekvensen och att datan är en digitalt modulerad signal istället för analog ljudsignal.

Bild


Tror du har fortsatt missuppfattat gällande Tesla. Alla deras radio stödjer både analog ("FM-radio") och digital rundradio (DAB/DAB+ med Mpeg Layer 2 och AAC).

Om du är obekant med radioteknik, och specifikt rundradio, så kan jag rekommendera denna sidan som är en enkel sammanfattning för nybörjare: https://wiki.restarters.net/How_radios_work
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar