Detta är väl enbart för "Project 45"-versionen? Eller har du hittat annan info om att "alla" versioner kommer senare till Sverige?HelectriC skrev:Sverige är inte med som lanseringsland, tyvärr!
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Förboka din Ioniq 5
Du menar att det inte blir 1600kg? Att de går ut med den informationen officiellt mindre än 1 vecka innan lanseringen för att i nästa vecka dra tillbaka det? Nej, det låter inte troligt.wheels skrev:Snacka kan ju alla, så vi får se
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Project 45 är väl hela ionic 5 på samma sätt som Taycan hette Mission E fram till lanseringen? Jag tror det är den första batchen om 3000 bilar som inte kommer till Sverige. Dessa 3000 bilar verkar enbart säljas i några få länder, däribland Norge.Legato skrev:Detta är väl enbart för "Project 45"-versionen? Eller har du hittat annan info om att "alla" versioner kommer senare till Sverige?HelectriC skrev:Sverige är inte med som lanseringsland, tyvärr!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det står i den text du la in att Project 45 är lanseringsmodellen som får fri laddning i 2 år mm.HelectriC skrev:Project 45 är väl hela ionic 5 på samma sätt som Taycan hette Mission E fram till lanseringen? Jag tror det är den första batchen om 3000 bilar som inte kommer till Sverige. Dessa 3000 bilar verkar enbart säljas i några få länder, däribland Norge.Legato skrev:Detta är väl enbart för "Project 45"-versionen? Eller har du hittat annan info om att "alla" versioner kommer senare till Sverige?HelectriC skrev:Sverige är inte med som lanseringsland, tyvärr!
Min tolkning är att det är en "first edition" - variant med extra utrustning. Men jag har ingen aning om andra versioner ska släppas samtidigt eller senare.
Är nyfiken på denna som alternativ till Mach-E men behöver få bilen till augusti/september så hade varit fint om man hittade info om när den kan dyka upp i Sverige, men antar man får vänta en vecka för att eventuellt få info...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Förboka din Ioniq 5
Ok, det är jag osäker på. Får vänta till nästa vecka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Av någon anledning får jag i princip alltid frågan "var är dragkroken ?" alt "hur mycket får den dra ?" om 3:an. Verkar vara ett kärt ämne för svenskar så att Ioniq 5 får dra 1600 kg är kanon.HelectriC skrev:detta blir bra!
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Förboka din Ioniq 5
Sen är väl frågan vad folk planerar att dra. I mitt fall räcker 1000kg (ID4) gott och väl eftersom jag bara behöver dra mitt obromsade släp till återvinningen eller bygghandeln då och då. Även om man teoretiskt skulle kunna dra en husvagn med en Ioniq 5 så får man ju undra hur mycket laddande man får stå ut med under en husvagnssemester.Laban skrev:Av någon anledning får jag i princip alltid frågan "var är dragkroken ?" alt "hur mycket får den dra ?" om 3:an. Verkar vara ett kärt ämne för svenskar så att Ioniq 5 får dra 1600 kg är kanon.HelectriC skrev:detta blir bra!
Men hästsläp och sånt kanske? Vet inte vad de väger men ser många med de häromkring.
Sen behöver man väl i princip utökat körkort, med totalvikten på en elbil med stora batterier som den är blir det inte mycket utrymme kvar innan man slår i 3500kg kombinerat.
Re: Förboka din Ioniq 5
Har krok på vår stora starka dieselmerca, så skippa på vår M3 pga. främst låg dragvikt, men även dålig teknisk lösning (hatar den smutsiga tetiga kroklösningen från 70-talet), men vi använder den mest för att kunna dra vår segelbåt (hade inte varit godkänt med M3).
Tror detta kommer vara ett trumfkort för I5 för de som inte vill gå på en dyr stor MX (eller något klassiskt diesellokomotiv).
Tror detta kommer vara ett trumfkort för I5 för de som inte vill gå på en dyr stor MX (eller något klassiskt diesellokomotiv).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
ja, just det har jag upptäckt är ett ganska stort problem. Det räcker nämligen inte att bara hålla sig under 3500kg, utan det släp du har får inte vara typat för totalvikt som teoretiskt skulle driva hela ekipaget över 3500kg. Ett helt vanligt lånesläp från IKEA gör att man kör olagligt eftersom de släpen ofta får ta 2000kg, dvs totalen blir mer än 3500kg inkl bil på 2ton (spelar ingen roll om du bara hämtar en matta som väger 10kg i det för övrigt tomma släpet. Nu har jag bestämt mig för att ta BE-körkort, så slipper jag tänka mer på det. Kan hända reglerna är annorlunda i Sverige, men så funkar det iaf i Norge.pingflood skrev:Sen är väl frågan vad folk planerar att dra. I mitt fall räcker 1000kg (ID4) gott och väl eftersom jag bara behöver dra mitt obromsade släp till återvinningen eller bygghandeln då och då. Även om man teoretiskt skulle kunna dra en husvagn med en Ioniq 5 så får man ju undra hur mycket laddande man får stå ut med under en husvagnssemester.Laban skrev:Av någon anledning får jag i princip alltid frågan "var är dragkroken ?" alt "hur mycket får den dra ?" om 3:an. Verkar vara ett kärt ämne för svenskar så att Ioniq 5 får dra 1600 kg är kanon.HelectriC skrev:detta blir bra!
Men hästsläp och sånt kanske? Vet inte vad de väger men ser många med de häromkring.
Sen behöver man väl i princip utökat körkort, med totalvikten på en elbil med stora batterier som den är blir det inte mycket utrymme kvar innan man slår i 3500kg kombinerat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Gissar på att behovet är långt mycket mindre än vad man kan tro baserat på frågorna om just dragkrok/kapacitet. Lite som med räckvidd.pingflood skrev:Sen är väl frågan vad folk planerar att dra. I mitt fall räcker 1000kg (ID4) gott och väl eftersom jag bara behöver dra mitt obromsade släp till återvinningen eller bygghandeln då och då..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Förboka din Ioniq 5
Vi har en husvagn med totalvikt 1350kg. Den är relativt liten, om man lastar den "normalt" så väger den strax under 1000kg. Men det är lite för tajt om bilen bara får dra 1000kg.pingflood skrev:Sen är väl frågan vad folk planerar att dra. I mitt fall räcker 1000kg (ID4) gott och väl eftersom jag bara behöver dra mitt obromsade släp till återvinningen eller bygghandeln då och då. Även om man teoretiskt skulle kunna dra en husvagn med en Ioniq 5 så får man ju undra hur mycket laddande man får stå ut med under en husvagnssemester.
Men hästsläp och sånt kanske? Vet inte vad de väger men ser många med de häromkring.
Sen behöver man väl i princip utökat körkort, med totalvikten på en elbil med stora batterier som den är blir det inte mycket utrymme kvar innan man slår i 3500kg kombinerat.
Idag drar vi den med vår e-tron som är världens törstigaste elbil. Och det fungerar. Så sett borde en bil som är betydligt snålare än e-tron (så som ID4 eller Ioniq 5) fungera minst lika bra.
Med det sagt så kör vi inte särskilt långt med husvagnen heller. Några 100km åt gången kanske. Ingen europasemester eller så.
Jag har körkort så jag får köra ett ekipage upp till 12 ton. Inget bekymmer för min del alltså. Men det är sant. Med vanligt B-kort är det nästan omöjligt att dra ett vettigt släp med en elbil som väger en bra bit norr om 2000kg. Min sambo får inte köra e-tron med släp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det finns en variant här som heter B96 och tillåter sammanlagd totalvikt på max 4250kg. Har hört att det är snabbare/enklare att ta än BE.HelectriC skrev:ja, just det har jag upptäckt är ett ganska stort problem. Det räcker nämligen inte att bara hålla sig under 3500kg, utan det släp du har får inte vara typat för totalvikt som teoretiskt skulle driva hela ekipaget över 3500kg. Ett helt vanligt lånesläp från IKEA gör att man kör olagligt eftersom de släpen ofta får ta 2000kg, dvs totalen blir mer än 3500kg inkl bil på 2ton (spelar ingen roll om du bara hämtar en matta som väger 10kg i det för övrigt tomma släpet. Nu har jag bestämt mig för att ta BE-körkort, så slipper jag tänka mer på det. Kan hända reglerna är annorlunda i Sverige, men så funkar det iaf i Norge.
Re: Förboka din Ioniq 5
ja, det finns här också, men det är precis samma krav som för BE, enda skillnaden är att B96 inte kräver någon uppkörning, men när man ändå är igång och har tagit alla kurser som även behövs för B96, så kan man ju likagärna ta uppkörningen för att slippa vara begränsad till 4250kg.pingflood skrev:Det finns en variant här som heter B96 och tillåter sammanlagd totalvikt på max 4250kg. Har hört att det är snabbare/enklare att ta än BE.HelectriC skrev:ja, just det har jag upptäckt är ett ganska stort problem. Det räcker nämligen inte att bara hålla sig under 3500kg, utan det släp du har får inte vara typat för totalvikt som teoretiskt skulle driva hela ekipaget över 3500kg. Ett helt vanligt lånesläp från IKEA gör att man kör olagligt eftersom de släpen ofta får ta 2000kg, dvs totalen blir mer än 3500kg inkl bil på 2ton (spelar ingen roll om du bara hämtar en matta som väger 10kg i det för övrigt tomma släpet. Nu har jag bestämt mig för att ta BE-körkort, så slipper jag tänka mer på det. Kan hända reglerna är annorlunda i Sverige, men så funkar det iaf i Norge.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Uppkörning krävs för B96 men inget teoriprov. Det räcker med en lektion för att fräscha upp minnet kring säkerhetskontroll och sen uppkörning så är det klart. Man ska kunna backa runt gathörn och lite sånt men det kan man ju öva på själv.HelectriC skrev:ja, det finns här också, men det är precis samma krav som för BE, enda skillnaden är att B96 inte kräver någon uppkörning, men när man ändå är igång och har tagit alla kurser som även behövs för B96, så kan man ju likagärna ta uppkörningen för att slippa vara begränsad till 4250kg.pingflood skrev:Det finns en variant här som heter B96 och tillåter sammanlagd totalvikt på max 4250kg. Har hört att det är snabbare/enklare att ta än BE.HelectriC skrev:ja, just det har jag upptäckt är ett ganska stort problem. Det räcker nämligen inte att bara hålla sig under 3500kg, utan det släp du har får inte vara typat för totalvikt som teoretiskt skulle driva hela ekipaget över 3500kg. Ett helt vanligt lånesläp från IKEA gör att man kör olagligt eftersom de släpen ofta får ta 2000kg, dvs totalen blir mer än 3500kg inkl bil på 2ton (spelar ingen roll om du bara hämtar en matta som väger 10kg i det för övrigt tomma släpet. Nu har jag bestämt mig för att ta BE-körkort, så slipper jag tänka mer på det. Kan hända reglerna är annorlunda i Sverige, men så funkar det iaf i Norge.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Förboka din Ioniq 5
Intressant skillnad, i Norge krävs ingen uppkörning för B96 och inget teoriprov. Så här ser det ut hos en körskola med priserna.Maw skrev:Uppkörning krävs för B96 men inget teoriprov. Det räcker med en lektion för att fräscha upp minnet kring säkerhetskontroll och sen uppkörning så är det klart. Man ska kunna backa runt gathörn och lite sånt men det kan man ju öva på själv.HelectriC skrev:ja, det finns här också, men det är precis samma krav som för BE, enda skillnaden är att B96 inte kräver någon uppkörning, men när man ändå är igång och har tagit alla kurser som även behövs för B96, så kan man ju likagärna ta uppkörningen för att slippa vara begränsad till 4250kg.pingflood skrev:Det finns en variant här som heter B96 och tillåter sammanlagd totalvikt på max 4250kg. Har hört att det är snabbare/enklare att ta än BE.HelectriC skrev:ja, just det har jag upptäckt är ett ganska stort problem. Det räcker nämligen inte att bara hålla sig under 3500kg, utan det släp du har får inte vara typat för totalvikt som teoretiskt skulle driva hela ekipaget över 3500kg. Ett helt vanligt lånesläp från IKEA gör att man kör olagligt eftersom de släpen ofta får ta 2000kg, dvs totalen blir mer än 3500kg inkl bil på 2ton (spelar ingen roll om du bara hämtar en matta som väger 10kg i det för övrigt tomma släpet. Nu har jag bestämt mig för att ta BE-körkort, så slipper jag tänka mer på det. Kan hända reglerna är annorlunda i Sverige, men så funkar det iaf i Norge.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Förboka din Ioniq 5
https://pages.loopify.com/webversion/?i ... 63c04fe673
4 dagar till digital världspremiär
IONIQ 5 blir en rymlig crossover med gott om plats och banbrytande inredning. När det gäller storlek ligger den mellan Hyundai Tucson och Hyundai SANTA FE.
Re: Förboka din Ioniq 5
Återstår att se hur de definierar storlek. Vi har ju några konstiga exempel sen tidigare. Tex att ID.3 skulle vara nån slags Passat, men det vet ju alla att den är mer som Golf.Peter Andersson skrev:https://pages.loopify.com/webversion/?i ... 63c04fe673
4 dagar till digital världspremiär
IONIQ 5 blir en rymlig crossover med gott om plats och banbrytande inredning. När det gäller storlek ligger den mellan Hyundai Tucson och Hyundai SANTA FE.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
HelectriC skrev:Återstår att se hur de definierar storlek. Vi har ju några konstiga exempel sen tidigare. Tex att ID.3 skulle vara nån slags Passat, men det vet ju alla att den är mer som Golf.Peter Andersson skrev:https://pages.loopify.com/webversion/?i ... 63c04fe673
4 dagar till digital världspremiär
IONIQ 5 blir en rymlig crossover med gott om plats och banbrytande inredning. När det gäller storlek ligger den mellan Hyundai Tucson och Hyundai SANTA FE.
Ser ju ut som baksätet är skjutbart. Om det går in 600 liter i bagaget, hur mycket plats finns då kvar för baksätespassagerarna?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är bra när de kommer ev med riktiga dragsiffror (även om B körkortet är föråldrat). Id4 och nu ioniq 5. Det sätter press på de andra (så de slutar med sitt härvarande på 75 kg eller 750 kg).
Sedan hoppas jag att vikten går ned på batteribilarna (även om vikten är en säkerhetsaspekt, då små lätta bilar inte är de som kommer klara sig vid en krock)
Sedan hoppas jag att vikten går ned på batteribilarna (även om vikten är en säkerhetsaspekt, då små lätta bilar inte är de som kommer klara sig vid en krock)
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Förboka din Ioniq 5
Hengervekt med 4 hjulstrekk (lanseringsmodell) blir 1600kg, 1400kg uten. 540l bagasjerom, 25-30l frunk. Lanseres med stort batteri 4wd og ca 450 km rekkevidde. 2wd som blir lansert senere får ca 500km rekkevidde.
Re: Förboka din Ioniq 5
Kommer du titta på lanseringen av Ioniq 5 imorgon kl08.00?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Jepp men med låga förväntningar .Zalman3 skrev:Kommer du titta på lanseringen av Ioniq 5 imorgon kl08.00?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Förboka din Ioniq 5
Jaha, jag har verkligen höga förväntningar. Den verkar väldigt genomtänkt och tickar av många boxar. Jag ska sitta med fingret på reserveraknappen!thnis skrev:Jepp men med låga förväntningar .Zalman3 skrev:Kommer du titta på lanseringen av Ioniq 5 imorgon kl08.00?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag tror tyvärr att mina förväntningar är för höga, skulle jag gissa så faller den på ett för högt pris.
Det vi vet hittills ser riktigt bra ut.
Det vi vet hittills ser riktigt bra ut.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.