Då kvarstår frågan, när kommer den till Sverige och vad kostar den? Egentligen vet vi inte så mycket mer än innan presentationen, bortsett från att vi nu vet hur den kommer se ut.
Sverige är ju tyvärr ingen prioriterad elbilsmarknad (längre), så det lär ta lång tid innan vi kommer se den här hos oss.
Kanske värt att kolla med din lokala handlare och se om de har nån info?
Hyundai i Sollentuna hade ingen koll. De hade fått informationen genom samma video som vi!
Skönt att det inte bara är VW som kör denna strategi!
Ja. det är väl främst V2L som gör bilen intressant för min del. Det och dragvikten. Om man jämför med ID4 så är det de två grejerna som skulle få mig att välja Ioniq istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Då kvarstår frågan, när kommer den till Sverige och vad kostar den? Egentligen vet vi inte så mycket mer än innan presentationen, bortsett från att vi nu vet hur den kommer se ut.
Sverige är ju tyvärr ingen prioriterad elbilsmarknad (längre), så det lär ta lång tid innan vi kommer se den här hos oss.
Kanske värt att kolla med din lokala handlare och se om de har nån info?
Hyundai i Sollentuna hade ingen koll. De hade fått informationen genom samma video som vi!
Skönt att det inte bara är VW som kör denna strategi!
Tyvärr är de flesta ÅF efterblivna på att sälja elbilar. Därav att elbilstillverkarna själva måste ta över hela kedjan på sikt för att få kontroll på hela kundresan och kundupplevelsen. Idag är den under all kritik på de flesta håll.
Tyvärr är de flesta ÅF efterblivna på att sälja elbilar. Därav att elbilstillverkarna själva måste ta över hela kedjan på sikt för att få kontroll på hela kundresan och kundupplevelsen. Idag är den under all kritik på de flesta håll.
Bästa beviset för detta är väl bemötandet jag fick när jag skulle ha en ID4. Det verkar inte finnas något som helst intresse att sälja den bilen. Jag fick ingen återkoppling, offerten var ett skämt, inbyte av e-tron var inte aktuellt. Jag undrar om det hade sett likadant ut om jag hade velat köpa en fossilbil. Troligen inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tyvärr är de flesta ÅF efterblivna på att sälja elbilar. Därav att elbilstillverkarna själva måste ta över hela kedjan på sikt för att få kontroll på hela kundresan och kundupplevelsen. Idag är den under all kritik på de flesta håll.
Bästa beviset för detta är väl bemötandet jag fick när jag skulle ha en ID4. Det verkar inte finnas något som helst intresse att sälja den bilen. Jag fick ingen återkoppling, offerten var ett skämt, inbyte av e-tron var inte aktuellt. Jag undrar om det hade sett likadant ut om jag hade velat köpa en fossilbil. Troligen inte.
gör ett test! skicka ett mail och skriv att du vill köpa en fossil och se hur snabbt de svarar?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Och det är mer intressant än vad man först kan tro. Kanske.
Notera att detta är AC direkt ur bilen, ingen svindyr V2H DC laddare emellan. Är det ombordladdaren som är dubbelriktad? Eller har dom en liten/halvliten DC/AC växelriktare ombord likt Honda-e?
Ja, de säger man skall kunna driva hushållsartiklar med den, Så om man är en resande kock kan man ställa upp hela köket bredvid bilen för en demonstration. Eller varför inte en rockkonsert?
(Det var tecknade bilder på det)
"Other interesting elements include an optional solar roof that supports the vehicle’s electric power by adding energy to the battery pack on the move. Far from being vapourware, the roof generates 210W per hour and will supposedly add up to 1,300km of range per year (based on Seoul average weather, mind) – a nine per cent saving on charging."
"Other interesting elements include an optional solar roof that supports the vehicle’s electric power by adding energy to the battery pack on the move. Far from being vapourware, the roof generates 210W per hour and will supposedly add up to 1,300km of range per year (based on Seoul average weather, mind) – a nine per cent saving on charging."
Hmm. Det låter ju inte som det spelar så stor roll om man är på långresa eller om man har laddare hemma. Det betyder alltså 0,21 kWh på en timme från solcellerna i bra förhållanden. Åker du i 100km/h så drar den kanske 20kWh på en timme -- så den ökade räckvidden blir marginell. Kan den dessutom ladda 10 mil på 5 minuter så är det ju bara sekundrar du sparar vid snabbladdaren. Coolt att de vågar ta ut svängarna i alla fall -- lite skillnad mot en Kona Electric
I Tyskland borde den kosta 32330 euro. Unikt billigt med tanke på att den kan ladda till 80% på 18 minuter.
"Baspriset för Ioniq 5 är 41.900 euro.
Startpriset för modellen är dock redan känt: bakhjulsdriven modell med ett litet batteri ska kosta 41.900 euro innan finansiering. Efter finansiering - eftersom modellen ännu inte är tillgänglig, står den ännu inte på BAFA-listan över berättigade fordon - bör priset sjunka till 32330 euro. I Tyskland inkluderar denna basutrustning den trefasiga 11 kW-laddaren, 19-tums fälgar, den digitala cockpiten med Hyundais eget navigationssystem och Apple CarPlay samt Android Auto, full-LED-strålkastare, en backkamera och många assistenter, till exempel en trafikskyltsigenkänning, en motorvägsassistent och en adaptiv farthållare." https://www.electrive.net/2...
IONIQ 5 ska stödja både 400-volts och 800-volts laddsystem. Det större batteriet har en laddkapacitet på 220 kW och det mindre på 175 kW. Det ska vara möjligt att ladda från 10 procent till 80 procent på 18 minuter. Bilen ska kunna ladda med 10 mils räckvidd på ungefär fem minuter. Ombordladdaren för hemmaladdning är på 11 kW.
IONIQ 5 kan dessutom utrustas med solpaneler på taket, vilket ska kunna ge extra kraft till batteriet.
Ett välkomnat inslag är också att elbilen får dragkrok. Dragkapacitet uppges uppgå till 1600 kg. Bagageutrymmet är på 531 liter, eller 1591 liter när den bakre raden är fälld. Frunken rymmer 57 liter vid bakhjulsdrift och 24 liter på den fyrhjulsdrivna modellen.
Ännu finns inga svenskar priser, men de första leveranserna kan komma i mitten på det här året på prioriterade marknader.
Är det bara jag som tycker att den vansinnigt läcker? Den coolaste "vanliga" bilen på mycket länge.
jag tycker också den är nice, lite retro, men samtidigt en del moderna inslag. Samt att den verkar väldigt attraktiv med AWD, bra dragvikt, snabb laddning, flexibel interiör, ladduttag på rätt ställe (längst bak), V2L. På bilder ser den ut ungefär som en Golf storleksmässigt, men jag tror det är en synvilla pga det långa axelavståndet. Lite som med iPace, som på bild inte heller ser så stor ut.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
I Tyskland borde den kosta 32330 euro. Unikt billigt med tanke på att den kan ladda till 80% på 18 minuter.
"Baspriset för Ioniq 5 är 41.900 euro.
Startpriset för modellen är dock redan känt: bakhjulsdriven modell med ett litet batteri ska kosta 41.900 euro innan finansiering. Efter finansiering - eftersom modellen ännu inte är tillgänglig, står den ännu inte på BAFA-listan över berättigade fordon - bör priset sjunka till 32330 euro. I Tyskland inkluderar denna basutrustning den trefasiga 11 kW-laddaren, 19-tums fälgar, den digitala cockpiten med Hyundais eget navigationssystem och Apple CarPlay samt Android Auto, full-LED-strålkastare, en backkamera och många assistenter, till exempel en trafikskyltsigenkänning, en motorvägsassistent och en adaptiv farthållare." https://www.electrive.net/2...
"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".