Kommer du privatleasa din elbil?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

pingflood

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av pingflood »

Fredrik j skrev:
pingflood skrev:

Samma med fastigheter. Allt kan gå ner.
Det var just fastigheter som rasade i början av 90-talet.
Japp, trodde du tänkte på det relaterade börsraset dock :-)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

pingflood skrev:
Fredrik j skrev:
pingflood skrev:

Vad som hände var ju att många fick realisera sina besparingar för att rädda sina bostäder när banken krävde bättre säkerhet. När många måste sälja sjunker priset. Vi som upplevde det där är ju drygt 50 idag.
Jag hade ett bundet bolån på 14%.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

pingflood skrev:
Gott att se att ingen än så länge hävdat att man kan få en stadig avkastning på 15% på börsen i alla fall, brukar alltid dyka upp i såna här sammanhang.
Hehe, precis. Man brukar alltid framstå som efterbliven när man inte har en massa deg på börsen.
Bästa avkastningen får man enligt min personliga erfarenhet när man köper nånting för pengarna som man vill ha. Tycker man det är roligt att investera på börsen, eller har man en massa pengar över, varsågod. Jag skulle aldrig göra det. Det finns bättre sätt att bränna pengar på.
Jag spenderar det jag tjänar. Men jag ser till att hålla mig skuldfri. Förutom leasingen på bilarna, vilket jag brukar betrakta mer som en hyra än ett lån, har jag inga skulder. Den dagen jag går i pension om 20 år, och jag måste klara mig med en minimal inkomst, kommer jag nog vara glad att kåken är betald och att jag inte behöver tänka på alla lån som måste amorteras.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag var också med på den tiden när det där raset i början av 1990-talet skedde. Som tur var hade jag precis blivit klar med min utbildning, bodde i hyresrätt och hade inga aktier. Många som då hade dyra lån och samtidigt blev av med jobbet. Ingen kul kombination för dem. Jag köpte min första bostadsrätt i centrala Stockholm 1994. Den kostade under 10000 per kvadratmeter. Riktigt billigt i Vasastan jämfört med idag, men tur att kliva på värdeuppgången för bostäder i rätt tid. Att inte utgå från att kurvorna alltid pekar uppåt har jag inte lärt mig av egen erfarenhet, men av att se andras erfarenheter.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev:
Jag var också med på den tiden när det där raset i början av 1990-talet skedde. Som tur var hade jag precis blivit klar med min utbildning, bodde i hyresrätt och hade inga aktier. Många som då hade dyra lån och samtidigt blev av med jobbet. Ingen kul kombination för dem. Jag köpte min första bostadsrätt i centrala Stockholm 1994. Den kostade under 10000 per kvadratmeter. Riktigt billigt i Vasastan jämfört med idag, men tur att kliva på värdeuppgången för bostäder i rätt tid. Att inte utgå från att kurvorna alltid pekar uppåt har jag inte lärt mig av egen erfarenhet, men av att se andras erfarenheter.
Jag hade också tur i att jag var 21 och bodde själv i en etta med lågt lån. Blev visserligen arbetslös men klarade mig rätt ok. Köpte sen -96 en 3:a av en familj som hade varit tvungna att sälja sitt radhus -91 och sålde nu sin lägenhet till mig för 60% av vad dom betalade. Nu skulle dom flytta till hyreslägenhet och betala av skulder.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev:
. Att inte utgå från att kurvorna alltid pekar uppåt har jag inte lärt mig av egen erfarenhet, men av att se andras erfarenheter.
Jag sålde år 2009 min mammas lägenhet i Tyskland för avsevärt mindre än vad hon hade köpt den för 25 år tidigare. En obra affär. Det var iofs ingen förlust för mig på det viset, eftersom jag hade ärvt den och det var pengar rakt ner i fickan. Och hade jag väntat så hade jag fått ännu mindre. Det var fritt fall på bostadspriserna. Bara ett par år tidigare hade jag kunnat få 4-5 ggr så mycket för den. Idag är priserna skyhöga igen. Fram tills bubblan spricker nästa gång. Och det kommer säkert ske förr eller senare.
Så det där med att fastigheter bara ökar och ökar är bara ett luftslott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Intressant att så många pratar om början av 90-talet... Den klart värsta kraschen i modern tid är ju It-kraschen vid millennieskiftet. Index tappade över 70% på två år. Där lärde jag mig att aldrig igen köpa bolag med värderingar långt över fundamenta, typ Tesla :shock:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Legato skrev:
Intressant att så många pratar om början av 90-talet... Den klart värsta kraschen i modern tid är ju It-kraschen vid millennieskiftet. Index tappade över 70% på två år. Där lärde jag mig att aldrig igen köpa bolag med värderingar långt över fundamenta, typ Tesla :shock:
Fast för bostäder var början av 1990-talet värre och de flesta som äger villor eller bostadsrätter har mer kapital bundet i bostäder än i aktier eller bilar.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Det beror på att 90-talskrisen slog hårdare mot mångas arbete och bostad. Personligen märkte jag knappt it-kraschen. Rasar aktiekapitalet med 70% ger ju inte det samma omedelbara problem som när banken hör av sig och vill ha mer säkerhet på bolånet.
Om man inte belånat sina aktier förståss...

Situationen påminner ju om den som blankarna upplevde i t.ex. gamestop.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Om privatleasing är markant billigare kan jag ta det, t.ex. de erbjudanden som Audi hade på E-Tron i slutet på året. Annars köper jag hellre med lån, lärt mig att jag inte vill binda så mycket kapital i bilen så att köpa kontant gör jag inte längre.

Lånet placerar ju utgiften till när kostnaden uppstår så det är ett bra upplägg tycker jag. Så kan man ha mer buffert och investera mer samtidigt.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
Niklas Z skrev:
mati skrev:
Med tanke på att företagsleasing blir tämligen ointressant med de nya förmånsreglerna så är privatleasing det minst dåliga alternativet tror jag. Kontantköp skulle jag av principskäl föredra, jag vill nämligen inte ha några skulder, och jag vill äga mina grejer. Men det har jag tyvärr inte råd med. Privatleasing är det enda som kvarstår. Och man har fördelen att man slipper tänka på andrahandsvärdet som ju är väldigt osäkert.
Fast ett osäkert andrahandsvärde lär ju ändå slå igenom på den avgift leasingbolaget vill ta ut.
Inte alls säkert. Jag tänker t.ex. på e-tron som går att privatleasa nästan gratis just nu. Inte kan värdetappet beräknas vara så lågt på nya bilar samtidigt som min två år gamla e-tron är nästan omöjlig att sälja. Nej, tillverkarna sponsrar elbilar just nu för att slippa betala utsläppsböter. Men då är det tydligen leasing som gäller. Kontantköp känns ganska ointressant i dagsläget.
Vad kostar det på ett ungefär att privatleasa en E-Tron "nästan gratis" just nu då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Det beror på att 90-talskrisen slog hårdare mot mångas arbete och bostad. Personligen märkte jag knappt it-kraschen. Rasar aktiekapitalet med 70% ger ju inte det samma omedelbara problem som när banken hör av sig och vill ha mer säkerhet på bolånet.
Om man inte belånat sina aktier förståss...

Situationen påminner ju om den som blankarna upplevde i t.ex. gamestop.
Det är klart att börskracher (isolerat) inte påverkar de som inte sparar på börsen. PSS som ett ras i fastighetspridet endast indirekt påverkar de som inte äger sin bostad.

Gamestop är dock en droppe i havet jämfört med ett brett, globalt börsras. Det intressanta där var hur det gick till och vilka som drabbades, i reala ekonomiska termer var det ganska insignifikant.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Elof skrev:
MWall skrev:
Jag har kollat en del protokoll på KVD och jag är chockad över vilka skador och defekter som en del kör runt med.
Stora hål i karossen, eller vad?

Behöver inte vara så mycket för att chocka mig. ;) Tycker att en bil som är yngre än 5 år ska man hålla i nära nyskick. Inte åka runt med stora skrapmärken o dyl.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Gamestop är dock en droppe i havet jämfört med ett brett, globalt börsras. Det intressanta där var hur det gick till och vilka som drabbades, i reala ekonomiska termer var det ganska insignifikant.
Jag syftar på att förlusten inte begränsas till att du förlorar allt utan du måste lägga upp mer pengar.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
Om privatleasing är markant billigare kan jag ta det, t.ex. de erbjudanden som Audi hade på E-Tron i slutet på året. Annars köper jag hellre med lån, lärt mig att jag inte vill binda så mycket kapital i bilen så att köpa kontant gör jag inte längre.

Lånet placerar ju utgiften till när kostnaden uppstår så det är ett bra upplägg tycker jag. Så kan man ha mer buffert och investera mer samtidigt.
Jag har samma synsätt på saken. Jag lånar även fast jag skulle haft kontantamedel (större inköp, t ex bil, renovering etc.). Dels så är det alltid bra att ha fritt kapital om nöden kräver det. Sedan i dagens ränteläge så är det dessutom fördelaktigt då räntan understiger min generella avkastning med snitt på 5år.

Edit; privatleasing är något jag skulle kunna tänka mig om ett bra erbjudande skulle dyka upp. Den största fördelen med privatleasing är att den inte belastar din kreditvärdighet på samma sätt som ett privatlån.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

MWall skrev:
Jag läste nån som skrev att han fick betala 20:-/mil för övermil på sin E-Tron. Lät oerhört dyrt.
20 kr/milen för att åka en E-tron är väl egentligen inte illa? Övermilen blir mycket billigare än de mil som ingår i leasingen, de kan kosta 60 kr/milen med 5000 kr/mån och 1000 mil/år. Övermilen sänker milkostnaden.
Elbilist sedan 2014
wheels

Inlägg av wheels »

Inga skulder, hus bil solceller, you name it. Allting kontant . Det är egentligen inte klokt så gott om pengar man har nuförtiden
Robin92

Inlägg av Robin92 »

wheels skrev:
Inga skulder, hus bil solceller, you name it. Allting kontant . Det är egentligen inte klokt så gott om pengar man har nuförtiden
Fasen vad skön känsla det måste vara. Själv gör jag tvärtom, för att spara mina pengar i aktier/fonder. om det är klokt eller ej får framtiden utvisa :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Klintan skrev:
MWall skrev:
Jag läste nån som skrev att han fick betala 20:-/mil för övermil på sin E-Tron. Lät oerhört dyrt.
20 kr/milen för att åka en E-tron är väl egentligen inte illa? Övermilen blir mycket billigare än de mil som ingår i leasingen, de kan kosta 60 kr/milen med 5000 kr/mån och 1000 mil/år. Övermilen sänker milkostnaden.
Enig. Inom rimliga gränser så är det imo inget problem.

Tillhör man de som kör 3-4k mil+ per år så blir det ju dock lite annat, men det är ju ganska få, åtminstone av de som inte kör i jobbet.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Robin92 skrev:
wheels skrev:
Fasen vad skön känsla det måste vara. Själv gör jag tvärtom, för att spara mina pengar i aktier/fonder. om det är klokt eller ej får framtiden utvisa :)
Jag också. Dock inte bara för att ha på börsen. Rent arbitrage att belåna huset fullt och sen spara vid sidan om. Ger också avsevärt högre flexibilitet.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Robin92 skrev:
wheels skrev:
Själv har jag ändrat inställning till skulder när äldre släktingar dött ifrån sina tillgångar. Har även en kompis vars farsa levde väldigt fattigt trots obelånat hus utanför Marstrand. Det blev knepigt.
Man bör ju ha möjlighet att konsumera sina tillgångar innan man lämnar in.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
pingflood skrev:
Fredrik j skrev:
pingflood skrev:

Vad som hände var ju att många fick realisera sina besparingar för att rädda sina bostäder när banken krävde bättre säkerhet. När många måste sälja sjunker priset. Vi som upplevde det där är ju drygt 50 idag.
Jag hade ett bundet bolån på 14%.

Så man ska köpa bilen kontant utifall det blir ekonomisk kris? Eller hur kom vi hit?

I mina kalkyler har jag faktiskt inte alternativavkastning med. Det borde jag kanske ha. Då blir företagsleasing ännu mer fördelaktigt för min del. Är kanske dumt att ha i3:an privat som jag har nu. Dock med lån såklart. :) Dock så ingick fri service i 2 år om man tog lån så jag tjänar in några tusenlappar på det också.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Fredrik j skrev:
Robin92 skrev:
wheels skrev:
Själv har jag ändrat inställning till skulder när äldre släktingar dött ifrån sina tillgångar. Har även en kompis vars farsa levde väldigt fattigt trots obelånat hus utanför Marstrand. Det blev knepigt.
Pengar i sig blir man inte glad av, brukar min far säga. Och det är ju rätt, i sig är pengarna bara några siffror på en skärm. Det är vad man gör med dem som räknas. :)
Robin92

Inlägg av Robin92 »

Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Robin92 skrev:
wheels skrev:
Pengar i sig blir man inte glad av, brukar min far säga. Och det är ju rätt, i sig är pengarna bara några siffror på en skärm. Det är vad man gör med dem som räknas. :)
Visst är det så! så jag försöker tänka för att rättfärdiga mitt eventuella tm3 köp. Jag vet att detta kommer göra så jag kan spara mindre varje månad. Dock måste man ju leva lite också och inte bara tänka på sparande :D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Robin92 skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Robin92 skrev:
wheels skrev:
Visst är det så! så jag försöker tänka för att rättfärdiga mitt eventuella tm3 köp. Jag vet att detta kommer göra så jag kan spara mindre varje månad. Dock måste man ju leva lite också och inte bara tänka på sparande :D
Exakt! Jag hade säkert kunnat köpa någon sotig Volvo från 2005 och kommit undan billigare än den elbil jag valde att köpa kontant. Men det hade jag inte haft någon glädje av. Man ska ju optimera för lite glädje också, inte bara kronor!
Skriv svar