3 fas typ 1 uttag
Moderator: Redaktion
3 fas typ 1 uttag
Hej!
Jag har ett typ1 uttag vid stugan som levererar 16a trefas. Användes förut för bykapen , en massiv järnklump från 40 talet som smattrade ut vedträn. (Skördade även en del fingrar genom åren)
Bykapen anslöts via 'handske' men en entusiastisk elektriker bytte ut den för ca 10 år sen till en typ1 kontakt.
Nu är det ju tyvärr typ2 som gäller.
Finns det kabel för att ladda tesla m3 från typ 1 uttag?
Finns det adapter? Typ1 -> typ2
Kan en elektriker byta uttaget till typ2? Kostnad?
Min tanke är att man skulle ladda ca 8A x 3 med 3 fasen för att inte belasta ledningar för mycket.
Hälsn
Jag har ett typ1 uttag vid stugan som levererar 16a trefas. Användes förut för bykapen , en massiv järnklump från 40 talet som smattrade ut vedträn. (Skördade även en del fingrar genom åren)
Bykapen anslöts via 'handske' men en entusiastisk elektriker bytte ut den för ca 10 år sen till en typ1 kontakt.
Nu är det ju tyvärr typ2 som gäller.
Finns det kabel för att ladda tesla m3 från typ 1 uttag?
Finns det adapter? Typ1 -> typ2
Kan en elektriker byta uttaget till typ2? Kostnad?
Min tanke är att man skulle ladda ca 8A x 3 med 3 fasen för att inte belasta ledningar för mycket.
Hälsn
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 3 fas typ 1 uttag
Du behöver ju en laddbox eller "smart kabel" för att kunna ladda bilen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 3 fas typ 1 uttag
Du måste ha blandat ihop begrepp här. Typ 1 är ENDAST enfas och en laddstandard som bara finns på äldre bilar, och sedan i Japan+Nordamerika. Dessa har ej en "kontakt" likt Typ2 har, utan sitter alltid med fast kabel.
Eftersom du nämner en vedklyv kanske du söker efter trefas CEE kontakt? Till sådan ska du skaffa antingen en laddbox, alternativt en EVSE (Tesla kallar sådan för UMC) med stöd för tre faser.
Men oavsett fallet, typ1 kan aldrig någonsin leverera trefas. Kontakten har helt enkelt inte några stift för det. Så,
Är det verkligen typ 1: Byt laddbox till typ2.
Är det CEE? Skaffa laddbox eller medtagbar EVSE.
Eftersom du nämner en vedklyv kanske du söker efter trefas CEE kontakt? Till sådan ska du skaffa antingen en laddbox, alternativt en EVSE (Tesla kallar sådan för UMC) med stöd för tre faser.
Men oavsett fallet, typ1 kan aldrig någonsin leverera trefas. Kontakten har helt enkelt inte några stift för det. Så,
Är det verkligen typ 1: Byt laddbox till typ2.
Är det CEE? Skaffa laddbox eller medtagbar EVSE.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 2 gång.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 3 fas typ 1 uttag
Det finns adapters för typ 1->2, t.ex denna:
https://evonestop.co.uk/collections/ada ... mp-1-metre
Jag skulle nog ändå rekommendera att du byter ut den befintliga boxen till en ny med Type 2-kontakt/-kabel.
Eftersom elen redan är dragen så är det ju bara boxen som behöver bytas, det är inte många tusenlappar, så slipper du tjafsa med adapter (som också kostar en rejäl slant).
/fth
https://evonestop.co.uk/collections/ada ... mp-1-metre
Jag skulle nog ändå rekommendera att du byter ut den befintliga boxen till en ny med Type 2-kontakt/-kabel.
Eftersom elen redan är dragen så är det ju bara boxen som behöver bytas, det är inte många tusenlappar, så slipper du tjafsa med adapter (som också kostar en rejäl slant).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: 3 fas typ 1 uttag
Kan du inte ta ett foto på den där mystiska kontakten så man ser vad der är för nåt? Som Teslaspolen redan har skrivit, en Typ1 kontakt kan det rimligen inte vara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 3 fas typ 1 uttag
Det skulle iofs teoretiskt kunna vara en Typ1 enfas, men när jag tänker efter så låter det ju mer troligt att det helt enkelt är en trefas CEE-handske.mati skrev:Kan du inte ta ett foto på den där mystiska kontakten så man ser vad der är för nåt? Som Teslaspolen redan har skrivit, en Typ1 kontakt kan det rimligen inte vara.
En bild säger även i detta fall mer än tusen ord

Är det en röd CEE så är ju en "Bjelke" det första man tänker på

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 3 fas typ 1 uttag
Jag lutar åt att det är en platt (pre-CEE) trefashandske.fth skrev:Det skulle iofs teoretiskt kunna vara en Typ1 enfas, men när jag tänker efter så låter det ju mer troligt att det helt enkelt är en trefas CEE-handske.mati skrev:Kan du inte ta ett foto på den där mystiska kontakten så man ser vad der är för nåt? Som Teslaspolen redan har skrivit, en Typ1 kontakt kan det rimligen inte vara.
En bild säger även i detta fall mer än tusen ord![]()
Är det en röd CEE så är ju en "Bjelke" det första man tänker på![]()
/fth
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 3 fas typ 1 uttag
Dom är ju helt förbjudna sedan länge (av goda skäl), så det låter väl osannolikt att någon skulle ha gjort en sådan nyinstallation för 10 år sedan?mikebike skrev:Jag lutar åt att det är en platt (pre-CEE) trefashandske.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 3 fas typ 1 uttag
Det är inte så att det kan vara en semkohandske som blivit bytt mot en röd CEE?fth skrev:Dom är ju helt förbjudna sedan länge (av goda skäl), så det låter väl osannolikt att någon skulle ha gjort en sådan nyinstallation för 10 år sedan?mikebike skrev:Jag lutar åt att det är en platt (pre-CEE) trefashandske.
/fth
Semko brukar de där gamla, farliga trefas handskarna kallas.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 3 fas typ 1 uttag
Inte en nyinstallation, byte för att passa en gammal maskin?fth skrev:Dom är ju helt förbjudna sedan länge (av goda skäl), så det låter väl osannolikt att någon skulle ha gjort en sådan nyinstallation för 10 år sedan?mikebike skrev:Jag lutar åt att det är en platt (pre-CEE) trefashandske.
/fth
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: 3 fas typ 1 uttag
Hej igen!Teslaspolen skrev:Det är inte så att det kan vara en semkohandske som blivit bytt mot en röd CEE?fth skrev:Dom är ju helt förbjudna sedan länge (av goda skäl), så det låter väl osannolikt att någon skulle ha gjort en sådan nyinstallation för 10 år sedan?mikebike skrev:Jag lutar åt att det är en platt (pre-CEE) trefashandske.
/fth
Semko brukar de där gamla, farliga trefas handskarna kallas.
Ledsen för förvirringen, jag har nog fel benämning på den, så här ser den ut:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... 708/#tab02
Det är draget 3 stycken 2.5m2 16A ledningar ut till ladan och jag har antagit att dessa går till denna kontakt?
I ladan sitter proppskop nummer två med 6 stycken gamla proppar, 3 stycken 16A och 3 stycken 10A.
Huvudproppskåpet är nytt med 3 stycken 16A snabbsäkringar ut mot ladan

- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 3 fas typ 1 uttag
Just den bilden visar ett uttag med både Schuko och CEE.SpaceXla skrev:Hej igen!Teslaspolen skrev:Det är inte så att det kan vara en semkohandske som blivit bytt mot en röd CEE?fth skrev:Dom är ju helt förbjudna sedan länge (av goda skäl), så det låter väl osannolikt att någon skulle ha gjort en sådan nyinstallation för 10 år sedan?mikebike skrev:Jag lutar åt att det är en platt (pre-CEE) trefashandske.
/fth
Semko brukar de där gamla, farliga trefas handskarna kallas.
Ledsen för förvirringen, jag har nog fel benämning på den, så här ser den ut:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... 708/#tab02
Det är draget 3 stycken 2.5m2 16A ledningar ut till ladan och jag har antagit att dessa går till denna kontakt?
I ladan sitter proppskop nummer två med 6 stycken gamla proppar, 3 stycken 16A och 3 stycken 10A.
Huvudproppskåpet är nytt med 3 stycken 16A snabbsäkringar ut mot ladan

Alldeles oavsett så behöver du en laddbox eller smart kabel för att kunna ladda bilen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 3 fas typ 1 uttag
Då så!SpaceXla skrev:Hej igen!Teslaspolen skrev:Det är inte så att det kan vara en semkohandske som blivit bytt mot en röd CEE?fth skrev:Dom är ju helt förbjudna sedan länge (av goda skäl), så det låter väl osannolikt att någon skulle ha gjort en sådan nyinstallation för 10 år sedan?mikebike skrev:Jag lutar åt att det är en platt (pre-CEE) trefashandske.
/fth
Semko brukar de där gamla, farliga trefas handskarna kallas.
Ledsen för förvirringen, jag har nog fel benämning på den, så här ser den ut:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... 708/#tab02
Det är draget 3 stycken 2.5m2 16A ledningar ut till ladan och jag har antagit att dessa går till denna kontakt?
I ladan sitter proppskop nummer två med 6 stycken gamla proppar, 3 stycken 16A och 3 stycken 10A.
Huvudproppskåpet är nytt med 3 stycken 16A snabbsäkringar ut mot ladan

Det du behöver för att ladda med den där är då antingen en laddbox, så som Easee, Teslas Wall Charger eller annat. Alternativt kan du skaffa en "portabel" motsvarighet som kallas EVSE. Exempelvis den här https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw Men det finns många andra märken och varianter, jag bara tog en jag hittade som referens.
Och ja, det är dyra kablar eftersom att det sitter styrelektronik i dessa vilket krävs för att ladda en elbil. Man kan inte ha en "dum" kabel med CEE i enda änden och typ-2 i andra utan att det sitter elektronik någonstans emellan.
Fråga på bara om du vill ha hjälp att hitta rätt i djungeln, forumet är till för att hjälpa!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: 3 fas typ 1 uttag
Nej exakt. Du måste ha någonstans där det sker en handskakning/kommunikation. Har du en väggbox är det den som kommunicerar med bilen. Har du ett vanligt trefas uttag eller enfas uttag för den delen måste det finns intelligens i laddkabeln.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 3 fas typ 1 uttag
Självklartfth skrev:Det skulle iofs teoretiskt kunna vara en Typ1 enfas, men när jag tänker efter så låter det ju mer troligt att det helt enkelt är en trefas CEE-handske.mati skrev:Kan du inte ta ett foto på den där mystiska kontakten så man ser vad der är för nåt? Som Teslaspolen redan har skrivit, en Typ1 kontakt kan det rimligen inte vara.
En bild säger även i detta fall mer än tusen ord![]()
Är det en röd CEE så är ju en "Bjelke" det första man tänker på![]()
/fth


S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 3 fas typ 1 uttag
Tack! En portabel laddkabel skulle vara perfekt.Teslaspolen skrev:Då så!Då har din elektriker gjort ett bra jobb. Den där kallas för trefas CEE, röd handske. (Typ 1 ser ut så här https://electriccarhome.co.uk/wp-conten ... nector.jpg och är något helt annat)
Det du behöver för att ladda med den där är då antingen en laddbox, så som Easee, Teslas Wall Charger eller annat. Alternativt kan du skaffa en "portabel" motsvarighet som kallas EVSE. Exempelvis den här https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw Men det finns många andra märken och varianter, jag bara tog en jag hittade som referens.
Och ja, det är dyra kablar eftersom att det sitter styrelektronik i dessa vilket krävs för att ladda en elbil. Man kan inte ha en "dum" kabel med CEE i enda änden och typ-2 i andra utan att det sitter elektronik någonstans emellan.
Fråga på bara om du vill ha hjälp att hitta rätt i djungeln, forumet är till för att hjälpa!
Jag kommer inte kunna köra ända fram till ladan, speciellt inte på vintern då det kan vara över metern med snö vid stugan.
Så jag kommer behöva en 3 fas förlängningskabel, för att vara på den säkra sidan 25m, t.ex den här:
https://www.amazon.se/Brennenstuhl-BREM ... 9818&psc=1
Jag har hört att man ska vara så nära elskåpet som möjligt men hur stora förluster rör det sig om egentligen?
För min del räcker det om vi kan ladda fullt på ca 24 timmar - vi är alltid vid stugan minst 48 timmar. Så då skulle jag kunna
sätta laddströmmen i bilen på 6A x 3 = 18A mer än tillräckligt. Men innebär det att det ligger betydligt mer ström 'nära' huvudproppskåpet?
Re: 3 fas typ 1 uttag
Strömmen är densamma i hela kabeln ända från transformatorstationen, det är bara spänningen som kan variera lite.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 3 fas typ 1 uttag
SpaceXla skrev:Tack! En portabel laddkabel skulle vara perfekt.Teslaspolen skrev:Då så!Då har din elektriker gjort ett bra jobb. Den där kallas för trefas CEE, röd handske. (Typ 1 ser ut så här https://electriccarhome.co.uk/wp-conten ... nector.jpg och är något helt annat)
Det du behöver för att ladda med den där är då antingen en laddbox, så som Easee, Teslas Wall Charger eller annat. Alternativt kan du skaffa en "portabel" motsvarighet som kallas EVSE. Exempelvis den här https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw Men det finns många andra märken och varianter, jag bara tog en jag hittade som referens.
Och ja, det är dyra kablar eftersom att det sitter styrelektronik i dessa vilket krävs för att ladda en elbil. Man kan inte ha en "dum" kabel med CEE i enda änden och typ-2 i andra utan att det sitter elektronik någonstans emellan.
Fråga på bara om du vill ha hjälp att hitta rätt i djungeln, forumet är till för att hjälpa!
Jag kommer inte kunna köra ända fram till ladan, speciellt inte på vintern då det kan vara över metern med snö vid stugan.
Så jag kommer behöva en 3 fas förlängningskabel, för att vara på den säkra sidan 25m, t.ex den här:
https://www.amazon.se/Brennenstuhl-BREM ... 9818&psc=1
Jag har hört att man ska vara så nära elskåpet som möjligt men hur stora förluster rör det sig om egentligen?
För min del räcker det om vi kan ladda fullt på ca 24 timmar - vi är alltid vid stugan minst 48 timmar. Så då skulle jag kunna
sätta laddströmmen i bilen på 6A x 3 = 18A mer än tillräckligt. Men innebär det att det ligger betydligt mer ström 'nära' huvudproppskåpet?
Tänk på att om du använder kabelvinda så ska du rulla ut hela kabeln även om du inte behöver allt för att nå fram. Detta för att undvika överhettad kabel!
Men japp, då länge kabeln är i OK skick och inte får in vatten vid kontakterna så ska det vara lugnt. Ännu bättre som du skriver är om du drar ned strömstyrkan (A); 5-8-10A så är det jättelugnt om resten av elinstallationen i hushållet är i bra skick.
Det du kan göra när du kopplar in bilen och börjar ladda är att du tittar på spänningen (V). Den borde optimalt ligga runt 230V (ja, även på trefas). I vissa hus, som i våran vinterstuga, ligger den närmare 240V, och i andra kan den vara så låg som 220V. Är spänningen lägre än så på bilens skärm, ställ ned strömmen (ampere) ett par steg och se om spänningen stiger. Annars kan bilen avbryta laddning automatiskt på grund av spänningsfall.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 3 fas typ 1 uttag
Utmärkt att du har ett rött trefas CEE-uttag (en Typ1 elibilssladd är endast 1-fas som andra kommenterat innan)!SpaceXla skrev:Tack! En portabel laddkabel skulle vara perfekt.Teslaspolen skrev:Då så!Då har din elektriker gjort ett bra jobb. Den där kallas för trefas CEE, röd handske. (Typ 1 ser ut så här https://electriccarhome.co.uk/wp-conten ... nector.jpg och är något helt annat)
Det du behöver för att ladda med den där är då antingen en laddbox, så som Easee, Teslas Wall Charger eller annat. Alternativt kan du skaffa en "portabel" motsvarighet som kallas EVSE. Exempelvis den här https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw Men det finns många andra märken och varianter, jag bara tog en jag hittade som referens.
Och ja, det är dyra kablar eftersom att det sitter styrelektronik i dessa vilket krävs för att ladda en elbil. Man kan inte ha en "dum" kabel med CEE i enda änden och typ-2 i andra utan att det sitter elektronik någonstans emellan.
Fråga på bara om du vill ha hjälp att hitta rätt i djungeln, forumet är till för att hjälpa!
Jag kommer inte kunna köra ända fram till ladan, speciellt inte på vintern då det kan vara över metern med snö vid stugan.
Så jag kommer behöva en 3 fas förlängningskabel, för att vara på den säkra sidan 25m, t.ex den här:
https://www.amazon.se/Brennenstuhl-BREM ... 9818&psc=1
Jag har hört att man ska vara så nära elskåpet som möjligt men hur stora förluster rör det sig om egentligen?
För min del räcker det om vi kan ladda fullt på ca 24 timmar - vi är alltid vid stugan minst 48 timmar. Så då skulle jag kunna
sätta laddströmmen i bilen på 6A x 3 = 18A mer än tillräckligt. Men innebär det att det ligger betydligt mer ström 'nära' huvudproppskåpet?

Undvik förlängningskabel på rulle som andra kommenterat om du har möjlighet. Lätt att man glömmer dra ut hela, och kan riskera att både smälta kabel pga. värmeutvecklingen, samt kan få onödiga elektriska effekter (kan få induktanser då den blir som en stor spole).
Hur långt har du? Finns ju att köpa laddkablar för CEE-uttag av nästan vilken längd du vill.
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Ser att de har max 12m i menyn, men mailar du de så kan de ordna en längre kabel utan problem.
Då slipper du dessutom oroa dig för onödiga skarvar på anslutningen som kan påverkas av glapp eller fuktinträngning.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: 3 fas typ 1 uttag
Den där brennestuhl kabeln
https://www.amazon.se/Brennenstuhl-BREM ... 9818&psc=1
https://www.amazon.se/Brennenstuhl-BREM ... 9818&psc=1
bromaxx va är det, 5g1,5 är 1,5 mm2, nä kör 2,5mm2, tror inte det är ok med 16A på 1,5mm2 och 25+ meter25 m kabellängd (AT-N07V3V3-F 5G1,5) med bromaxx-kabel – extremt stabil, kan användas upp till -35 °C, olje- och UV-beständig och dessutom
ms 76132 "Eleamore"
Re: 3 fas typ 1 uttag
Helt riktigt. Förutom att det är dumt med kabelvinda (om man missar att dra ut hela längden), så är det 2,5mm2 som gäller för förlängningskablar om man skall dra 16A kontinuerligt (som det blir vid just elbilsladdning). Man skall absolut inte använda 1,5mm2. Kasta de kablarna direkt (eller använd till något annat än elbilen).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/