VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av MarkusL »

mati skrev:
Anonymous FTW skrev:
Om du har bokat service på din E-Tron så bör de väl uppdatera infotainmentsystemet, ja egentligen hela bilens mjukvara? Har för mig att du hade rätt gammal sådan. Liten rapport på eventuella förbättringar, tarvas i E-trontråden tycker jag.
Min mjukvara har uppdaterats i februari 2020. Jag vet att andra har fått ny mjukvara, med funktioner som jag inte har, efter detta datum. Men Audi har kanske slutat med att uppdatera gamla bilar. Jag frågade två gånger och han tittade två gånger. Det fanns ingen uppdatering till min bil. Jag tycker att det låter konstigt, men jag kan inte bevisa motsatsen. "Audi behandlar er kunder, som har köpt en tidig e-tron, riktigt illa", sa de till mig. Jag kan inget annat än att hålla med.
Det är ju en audi, ska de göra bilen bättre ska de ha betalt för det, eller snarare du ska köpa en ny bil för att få en bättre.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11723
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

krille skrev:
martinot skrev:
Inte alls. Håller på kika på en lämplig elbil för min pappa, och han vill inte lägga så mycket pengar på en elbil som M3. Annars så hade det nog varit ett bra val. Har därför varit inne på ID3/ID4 åt honom, men detta var en genuin besvikelse med den låga laddeffekten.
Av nyfikenhet, vad hade du förväntat dig för laddeffekt?

Jag har laddat min ID3 Pro från 1-80% med ett snitt på 72 kW några gånger, vilket jag kan tycka är ok och i linje med vad de lovat. Självklart vill man alltid ha snabbare och bättre, men det jag upplever är att det finns väldigt få snabbladdare över 50 kW där jag kör, så laddhastigheten begränsas i praktiken av laddarbrist istället.
Sedan hjälper det ju inte att Ionity är svindyrt även med VW-rabatt, om man inte kör så pass mycket att abonnemanget för 100+ kr/mån lönar sig... då börjar vi prata vettigare priser per kWh.
Jag förstår att det inte har lovat mer. Mitt fel att jag missat det, men hade förväntat mig att utvecklingen hos den senaste VAG elbilsplattformen (MEB) hade gått framåt jämfört med dagens äldre bilar som M3 och e-tron 55. Inte att den var sämre och att den tekniska utvecklingen gått bakåt.

Här är laddkurvorna för e-tron och M3 hos Ionity (som inte maxar laddeffekten hos M3, där jag peakar runt 230 kW på SuC V3). Dessa hade jag förväntat mig att splitter nya elbilar, på nya elbilsplattformar, som ID3 och ID4 bygger på.

Så hade inte tänkt mig någon exakt siffra, eller att kolla VAGs officiella siffror, men att de var sämre än 3-4 år gamla bilar som M3 och e-tron här nedan i figuren hade jag aldrig kunnat föreställa mig (även om ID4 är några 10% billigare än billigaste M3):

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

MarkusL skrev:
Det är ju en audi, ska de göra bilen bättre ska de ha betalt för det, eller snarare du ska köpa en ny bil för att få en bättre.
Ja, så är det. Säljaren försökte få igång mig på en Q4 e-tron, men jag var ganska måttligt intresserad. Milt sagt. Jag nämnde Ioniq 5 för honom, men han tyckte inte alls att den kan konkurrera på något sätt. Vem behöver ett 230V-uttag, sa han. Och dessutom har de ju inte ens någon värmepump, menade han. Nähä...? Okej? Vem säger det?
800V laddning då? Då blev han tyst. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11723
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Den bilen jag tittade på var en ganska basic modell som kostade "bara" 512-tusen. Dessutom har de uppenbarligen fortfarande inte fått ordning på mjukvaran. Det var inte tillåtet att köra bilen förrän mjukvaran har uppdaterats. Jag fick inte låna nyckeln heller för att testa infotainmentsystemet. Det är tydligen alldeles för pinsamt att visa det i nuvarande skick.
Om en månad ska Q4 e-tron visas upp och enligt säljaren ska priserna för den börja runt 550-tusen. Inte så farligt mycket mer än ID4. Frågan är vad man får för det priset.
Jo, skall bli intressant att se vad Q4 har att erbjuda vs ID4 (som redan ligger farligt nära M3 i pris). Kanske Q4 blir mer prisvärd som bil, och kommer med minst lika bra laddeffekt som andra e-tron. Skall även kika på Ioniq 5 som alternativ.

Har inte uteslutit ID3/ID4 för pappa, men är ju kanske inte riktigt så billig, och så bra, som jag hoppats på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11723
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

mati skrev:
MarkusL skrev:
Det är ju en audi, ska de göra bilen bättre ska de ha betalt för det, eller snarare du ska köpa en ny bil för att få en bättre.
Ja, så är det. Säljaren försökte få igång mig på en Q4 e-tron, men jag var ganska måttligt intresserad. Milt sagt. Jag nämnde Ioniq 5 för honom, men han tyckte inte alls att den kan konkurrera på något sätt. Vem behöver ett 230V-uttag, sa han. Och dessutom har de ju inte ens någon värmepump, menade han. Nähä...? Okej? Vem säger det?
800V laddning då? Då blev han tyst. :lol:
Farsan åker mycket till sitt lantställe för att snicka och bygga om (hans intresse som pensionär), och händer att strömmen går vid storm och annat. Tänk vad smidigt att ha ett 230V uttag med hyfsad effekt (har för mig det är runt 1500W) i en bil som kan köra upp och parkera bilen i närheten av de olika stugorna/husen på sommartomten. Samt att han kan brygga kaffe medans han snickrar! :)

Tycker det är en potentiellt superpraktisk funktion, och något som borde finnas (minst som tillval) på alla elbilar. Här ligger ju Hyundai långt före både Tesla och VAG i elbilstänket.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Fascinerande hur du kan tycka det är så positivt att köpa av en lokal återförsäljare som bara verka skylla alla problem på Audi.
Fascinerande att du tror att jag tycker att det är positivt. Det finns väl egentligen inget positivt med ett bilinnehav, men det finns olika dåliga alternativ. Vad är det bättre alternativet menar du? Att köpa en bil på nätet, helt utan återförsäljare, där tillverkaren inte vill ha med kunden att göra och skyller alla problem ifrån sig?
Definitivt bättre att köpa på nätet, med en supportorganisation som drivs direkt av tillverkaren. Precis som Apple.
Jag gjorde misstaget att köpa en Apple-produkt av en annan återförsäljare en gång, det gör jag inte om.
Jag arbetar ju förövrigt med IT och föredrar även där lösningar där man har en leverantör för hela kedjan. Mycket enklare när det uppstår problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: VW I.D

Inlägg av Ric »

martinot skrev:
Jo, skall bli intressant att se vad Q4 har att erbjuda vs ID4 (som redan ligger farligt nära M3 i pris). Kanske Q4 blir mer prisvärd som bil, och kommer med minst lika bra laddeffekt som andra e-tron.
Enligt min tro: Enda chansen att Audi Q4 blir prisvärd är att man gillar den basutrustade modellen och behöver göra minimalt med tillval. Bara det är nog önsketänkande.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Farsan åker mycket till sitt lantställe för att snicka och bygga om (hans intresse som pensionär), och händer att strömmen går vid storm och annat. Tänk vad smidigt att ha ett 230V uttag med hyfsad effekt (har för mig det är runt 1500W) i en bil som kan köra upp och parkera bilen i närheten av de olika stugorna/husen på sommartomten. Samt att han kan brygga kaffe medans han snickrar! :)

Tycker det är en potentiellt superpraktisk funktion, och något som borde finnas (minst som tillval) på alla elbilar. Här ligger ju Hyundai långt före både Tesla och VAG i elbilstänket.
Ioniq 5 har 3,6kW, dvs 230V 16A i båda uttagen. Det är mina ögon en så stor fördel med den bilen att jag skulle kunna tänka mig avstå från en del annat bara för att få den möjligheten. Strömavbrott är tyvärr rätt vanliga här. Och eftersom jag jobbar hemma är jag beroende av att datorn och internet fungerar. Men ännu viktigare är det för camping. En helt underbar tanke att kunna plugga in husvagnen i bilen och allting fungerar som vanligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
martinot skrev:
Farsan åker mycket till sitt lantställe för att snicka och bygga om (hans intresse som pensionär), och händer att strömmen går vid storm och annat. Tänk vad smidigt att ha ett 230V uttag med hyfsad effekt (har för mig det är runt 1500W) i en bil som kan köra upp och parkera bilen i närheten av de olika stugorna/husen på sommartomten. Samt att han kan brygga kaffe medans han snickrar! :)

Tycker det är en potentiellt superpraktisk funktion, och något som borde finnas (minst som tillval) på alla elbilar. Här ligger ju Hyundai långt före både Tesla och VAG i elbilstänket.
Ioniq 5 har 3,6kW, dvs 230V 16A i båda uttagen. Det är mina ögon en så stor fördel med den bilen att jag skulle kunna tänka mig avstå från en del annat bara för att få den möjligheten. Strömavbrott är tyvärr rätt vanliga här. Och eftersom jag jobbar hemma är jag beroende av att datorn och internet fungerar. Men ännu viktigare är det för camping. En helt underbar tanke att kunna plugga in husvagnen i bilen och allting fungerar som vanligt.
Bra att Ioniq 5 kom med ett 3,6kW eluttag.
Men varför har det dröjt tills nu?
Förstår inte att det dröjt så länge.

Tyvärr måste man tydligen välja den dyraste Top Line versionen och köpa till V2L för 490 euro för att få detta eluttag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Tyvärr måste man tydligen välja den dyraste Top Line versionen och köpa till V2L för 490 euro för att få detta eluttag.
Va? Är det sant? Jag kan som sagt tänka mig avstå från en del saker för att få detta, men att köpa top-versionen ingår inte riktigt i mina planer. Då misssar man ju hela poängen med att köpa en "billig" bil som Ioniq.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 98
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: VW I.D

Inlägg av Cyprezz »

På Skoda Enyaq kan man plocka mer fritt i tillvalslistan än ID4 t.ex 230v uttag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Cyprezz skrev:
På Skoda Enyaq kan man plocka mer fritt i tillvalslistan än ID4 t.ex 230v uttag.
Nackdelen med Skodas lösning är att det är väldigt låg effekt på 230V uttaget. De har detta även i fossilbilar, uttaget matas från 12V-batteriet. Bättre än inget kanske, men knappast användbart som matning till husvagnen eller som backup vid strömavbrott.
Uttaget i Ioniq 5 får sina elektroner direkt från högspänningsbatteriet. Det är därför det går att kräma ur 3,6kW och att man t.ex. kan ladda andra elbilar den vägen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: VW I.D

Inlägg av pejvic »

Denna var ute och åkte idag. Säger bilen inte till om laddluckan är öppen? Han körde såhär...
B9898059-1DAB-4BF6-8B4A-FB4FDAE6404D.jpeg
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Troligen gör den inte det. Jag har lyckats göra samma sak med e-Golfen. Laddluckan blir självstängande av fartvinden när man kommer upp i högre hastigheter. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11723
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

pejvic skrev:
Denna var ute och åkte idag. Säger bilen inte till om laddluckan är öppen? Han körde såhär...
*LOL* :lol:

Dessutom intressant med tanke på en tråd där folk/någon ansåg att det var meningslöst med självstängande laddluckor (som på tex. Tesla och Audi).

Hävdades bestämt att sådant minsann aldrig förekommer (har själv sett liknande, även om det är ganska ovanligt). :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag var själv en av dem som ifrågasatte självstängande laddlucka när den kom. Och jag skulle väl iofs fortfarande inte betala pengar för att få en sådan. Men med tanke på att jag som sagt själv har missat stänga laddluckan en gång så inser jag ju att det finns en mening med att ha en sådan.
Samtidigt har laddluckan i min e-tron gått sönder en gång och den gick inte att stänga längre, varav bilen inte ville köra eftersom laddluckan ju var öppen. Den gick att tvinga upp manuellt, men bara med våld och den låste sig inte heller.
En manuell laddlucka hade aldrig kunnat orsaka ett sådant helidiotiskt i-landsproblem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11723
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Hade själv liknande problem med laddluckan på min M3 strax efter leverans. De försökte justera den, men fick sedan byta hela.

Har dock fungerat klockrent sedan dess. :D

Har inte heller hört så mycket problem med det, så misstänker att det var mer barnsjukdomar. Verkar fungera bra på dagens nya M3 och e-tron.

Liknande kritik fanns/finns ju även mot elektriska fönsterhissar, och även emot elektriskt justerbara stolar. Själv skulle jag inte vilja vara utan det, eller automatisk laddlucka. Det jag är mest sur på med vår M3 är att den saknar elektrisk baklucka (modellår 2019). Riktigt irriterande (samt att den är av sedantyp, och inte hatchbacktyp som på MS).

Skulle aldrig vilja köpa dragkrog som inte är elektriskt in/ut-fällbar. En orsak (förutom dålig dragvikt) att vi skippade krok på M3, och istället tog det på vår Merca (som har riktig krok med automatik).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Jag körde med tankluckan uppe för någon dag sedan.(av privat anledning) Inget att orda om. visste om det. Skulle jag betala för en självstängande? nej.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

martinot skrev:
Hade själv liknande problem med laddluckan på min M3 strax efter leverans. De försökte justera den, men fick sedan byta hela.

Har dock fungerat klockrent sedan dess. :D

Har inte heller hört så mycket problem med det, så misstänker att det var mer barnsjukdomar. Verkar fungera bra på dagens nya M3 och e-tron.

Liknande kritik fanns/finns ju även mot elektriska fönsterhissar, och även emot elektriskt justerbara stolar. Själv skulle jag inte vilja vara utan det, eller automatisk laddlucka. Det jag är mest sur på med vår M3 är att den saknar elektrisk baklucka (modellår 2019). Riktigt irriterande (samt att den är av sedantyp, och inte hatchbacktyp som på MS).

Skulle aldrig vilja köpa dragkrog som inte är elektriskt in/ut-fällbar. En orsak (förutom dålig dragvikt) att vi skippade krok på M3, och istället tog det på vår Merca (som har riktig krok med automatik).
Nu är det ju elektriska fönsterhissar på alla bilar men jag skulle definitivt klara mig utan dem, använder elhissarna max en gång om året. Inte ens när polisen stoppar mig använder jag dem då åker dörren upp istället. Men ska det vara manuellt så ska det vara kromad metall med borrade hål i med bakelitknopp, ingen vev av hårdplastskit. Viktigare då med skinnklädsel som jag väljer före mycket annat, men även det har blivit fridlyst i bilarna numera.
Fredrik j
Inlägg: 11074
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Anonymous FTW skrev:
Viktigare då med skinnklädsel som jag väljer före mycket annat, men även det har blivit fridlyst i bilarna numera.
När det gäller läder skulle jag kunna betala för att slippa. Det gäller även plastvarianten. Jag gillar textilklädslar i bilar och har haft det i alla mina där det varit möjligt. Läder är så sjukt opraktiskt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7715
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW I.D

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
Anonymous FTW skrev:
Viktigare då med skinnklädsel som jag väljer före mycket annat, men även det har blivit fridlyst i bilarna numera.
När det gäller läder skulle jag kunna betala för att slippa. Det gäller även plastvarianten. Jag gillar textilklädslar i bilar och har haft det i alla mina där det varit möjligt. Läder är så sjukt opraktiskt.
Trevligast är delskinn, där de delar som utsätts för slitage är av skinn och de delar som ligger an mot kroppen är av tyg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Liknande kritik fanns/finns ju även mot elektriska fönsterhissar, och även emot elektriskt justerbara stolar. Själv skulle jag inte vilja vara utan det, eller automatisk laddlucka.
Elektriska stolar är det sista jag skulle välja i en bil såvida de inte ändå är standard. Jag ställer in stolen en gång och så ändrar jag den aldrig mer. Sambon och jag kör med samma stolinställning. Vår Golf har manuella stolar och det är ingenting jag nånsin har reflekterat över. Men jag förstår såklart vitsen med dem om man måste ändra stolinställning varje gång man byter förare. Då blir det bökigt med manuellt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 11074
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Anonymous FTW skrev:
Viktigare då med skinnklädsel som jag väljer före mycket annat, men även det har blivit fridlyst i bilarna numera.
När det gäller läder skulle jag kunna betala för att slippa. Det gäller även plastvarianten. Jag gillar textilklädslar i bilar och har haft det i alla mina där det varit möjligt. Läder är så sjukt opraktiskt.
Trevligast är delskinn, där de delar som utsätts för slitage är av skinn och de delar som ligger an mot kroppen är av tyg.
Håller med. Tar gärna läder på baksidan/sidorna av stolen. Men det är ju en ovanlig kombination.
Jag tycker läder doftar gott och åldras vackert.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4987
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
martinot skrev:
Liknande kritik fanns/finns ju även mot elektriska fönsterhissar, och även emot elektriskt justerbara stolar. Själv skulle jag inte vilja vara utan det, eller automatisk laddlucka.
Elektriska stolar är det sista jag skulle välja i en bil såvida de inte ändå är standard. Jag ställer in stolen en gång och så ändrar jag den aldrig mer. Sambon och jag kör med samma stolinställning. Vår Golf har manuella stolar och det är ingenting jag nånsin har reflekterat över. Men jag förstår såklart vitsen med dem om man måste ändra stolinställning varje gång man byter förare. Då blir det bökigt med manuellt.
Vi letade länge efter en bil med elektriska stolar och minne men tyvärr är de dyrt, kräver ofta topp utrustning vilket vi i övrigt inte efterfrågar.

Jag är 187 lång, frun 153 lång, ja de är mycket att ställa om varje gång på stol.. Försöker kompromissa för att de inte ska varför mycket att ändra.
Manuella stolar på id3 men elektriska med minne på vår Volvo.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag var själv en av dem som ifrågasatte självstängande laddlucka när den kom. Och jag skulle väl iofs fortfarande inte betala pengar för att få en sådan. Men med tanke på att jag som sagt själv har missat stänga laddluckan en gång så inser jag ju att det finns en mening med att ha en sådan.
Samtidigt har laddluckan i min e-tron gått sönder en gång och den gick inte att stänga längre, varav bilen inte ville köra eftersom laddluckan ju var öppen. Den gick att tvinga upp manuellt, men bara med våld och den låste sig inte heller.
En manuell laddlucka hade aldrig kunnat orsaka ett sådant helidiotiskt i-landsproblem.
För mig (och flera andra) var det ett problem på vintern när luckan frusit fast och då är en motordriven lucka sjukt
bra eftersom alternativet är att försöka ”bryta” upp luckan med kreditkort eller andra mer anpassade verktyg (typ
plastpinne)... Fy fabian vad jag less jag var ett antal gånger på luckan på min första Tesla...
Och visst glömde jag även luckan några gånger i början :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar