Servicekostnader nybil under 3 års period?
Moderator: Redaktion
Servicekostnader nybil under 3 års period?
Hej!
Är intresserad av att ta en Cupra Formentor laddhybrid som förmånsbil på mitt företag. Min bank erbjuder mig ett extra bra leasingavtal jämför med Cupra själva. Det skiljer sig ca 16.000:- i räntekostnader under en 3-års avtalsperiod (0kr i kontantinsats). Skillnaden är att i Cupras leasingavtal ingår serivce 3år/4500mil och tar jag via banken måste jag stå för servicekostnaderna själva.
Nu kanske jag är dumsnål men ingen ger pengar gratis. Vad är att föredra i detta fall? 16.000:- på 3 år känns väldigt mycket att lägga på service i och med att det är en ny bil?
Är intresserad av att ta en Cupra Formentor laddhybrid som förmånsbil på mitt företag. Min bank erbjuder mig ett extra bra leasingavtal jämför med Cupra själva. Det skiljer sig ca 16.000:- i räntekostnader under en 3-års avtalsperiod (0kr i kontantinsats). Skillnaden är att i Cupras leasingavtal ingår serivce 3år/4500mil och tar jag via banken måste jag stå för servicekostnaderna själva.
Nu kanske jag är dumsnål men ingen ger pengar gratis. Vad är att föredra i detta fall? 16.000:- på 3 år känns väldigt mycket att lägga på service i och med att det är en ny bil?
Re: Servicekostnader nybil under 3 års period?
Nyfiken - varför vill du ha en laddhybrid över huvud taget? De har det absolut sämsta från både BEV och fossilbilar, dvs man måste både ladda, typ hela tiden leta efter ett uttag eftersom den elektriska räckvidden är så dålig, PLUS tanka och byta olja.
Som lite svar på din faktiska fråga - laddhybrider kallstartar fossilmotorn i princip varje gång den används, så serviceschemana brukar vara lika täta i mil/år, eller t.o.m tätare än för en bensindriven. Gissar på att de vill ha in bilen minst tre ggr under tre år, och varje besök kostar 4-5000kr.
Baserar detta på mitt enda år med PHEV (Outlander). Två servicar à 4800kr hann jag med.
Som lite svar på din faktiska fråga - laddhybrider kallstartar fossilmotorn i princip varje gång den används, så serviceschemana brukar vara lika täta i mil/år, eller t.o.m tätare än för en bensindriven. Gissar på att de vill ha in bilen minst tre ggr under tre år, och varje besök kostar 4-5000kr.
Baserar detta på mitt enda år med PHEV (Outlander). Två servicar à 4800kr hann jag med.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Ja anledningen är just att jag bor i lägenhet/dåligt med laddplatser. Tanken är att flytta inom kort till annan lägenhet och det kan vara om 3, 6 eller 12 månader beroende på vad man faller för. Där vet jag inte heller hur det blir med laddplatser..så det är lite det som oroar mig mig 
Men tack för svaret, det verkar landa på samma då oavsett vad jag väljer.

Om du inte har laddplats då skall du *definitivt* inte skaffa en laddhybrid. Så låga är inte förmånsvärde+bilkostnad att man betalar extra för en laddhybrid och sedan bara kör i princip uteslutande på bensin/diesel.
Lös bilfrågan på billigast möjliga sätt till dess du kan ordna laddning är mitt tips. Vill du nödvändigtvis ha en Cupra Formentor så är leasingkostnaden på bensinaren 800kr/mån lägre och förmånsvärdet är ungefär detsamma.
Onödigt att betala 800kr/mån för något som man inte kan använda, tänker jag?
Lös bilfrågan på billigast möjliga sätt till dess du kan ordna laddning är mitt tips. Vill du nödvändigtvis ha en Cupra Formentor så är leasingkostnaden på bensinaren 800kr/mån lägre och förmånsvärdet är ungefär detsamma.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag kan inte ladda hemma, och cyklar oftast till jobbet, just därför är en laddhybrid helt ointressant för mig. En laddhybrid fungerar bäst om man kan ladda varje natt och mest kör ganska korta sträckor.m4x skrev:Ja anledningen är just att jag bor i lägenhet/dåligt med laddplatser. Tanken är att flytta inom kort till annan lägenhet och det kan vara om 3, 6 eller 12 månader beroende på vad man faller för. Där vet jag inte heller hur det blir med laddplatser..så det är lite det som oroar mig mig
Istället kör jag elbil som kan snabbladdas och har ett batteri som räcker mycket längre än det hos en laddhybrid.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Cupra Formentor laddhybrid startar inte bensinmotor så länge man har ström i batteriet.tor-ake skrev:Nyfiken - varför vill du ha en laddhybrid över huvud taget? De har det absolut sämsta från både BEV och fossilbilar, dvs man måste både ladda, typ hela tiden leta efter ett uttag eftersom den elektriska räckvidden är så dålig, PLUS tanka och byta olja.
Lite felaktigt uttryckt från min sida, det jag ville säga är egentligen att fossilmotorn går från kallstart till full belastning på ett sätt som inte är förmånligt för servicebehovet. Och har man lite otur med körcykeln blir den sällan riktigt varmkörd.
Outlandern gick också att tvinga fram körning på batteri till det var slut, men batteriet tycktes märkligt nog alltid ta slut bara en liten bit hemifrån, vid hög belastning på motorvägen, hybridstyrningen varmkörde den i typ 30 sekunder, varpå den fick gå på hög effekt och dra hela ekipaget i några kilometer, sedan var det dags att sakta in och köra sista biten hem till garaget på el.
En ännu mer hål-i-huvudet-grej är om man behöver göra en hastig acceleration, så att elmotorns effekt inte räcker till, då går förbränningsmotorn från iskall till fullt effektuttag på ett par sekunder. Lyckas inte utröna hur stor elmotorns effekt är på Cupran med 204hk systemeffekt, men den med 245Hk har "bara" 110Hk elmotor, på 1700kg bil, så det blir ju ganska sävlig framfart om man skall undvika förbränningsmotorn.
De mätningar på oljekvalitet som gjorts har visat att PHEV förstör motoroljan väldigt snabbt, och därav de korta serviceintervallen.
PHEV är en bra idé i teorin, men en dålig i praktiken. Och har man ingenstans att ladda är det en ännu sämre idé.
Outlandern gick också att tvinga fram körning på batteri till det var slut, men batteriet tycktes märkligt nog alltid ta slut bara en liten bit hemifrån, vid hög belastning på motorvägen, hybridstyrningen varmkörde den i typ 30 sekunder, varpå den fick gå på hög effekt och dra hela ekipaget i några kilometer, sedan var det dags att sakta in och köra sista biten hem till garaget på el.
En ännu mer hål-i-huvudet-grej är om man behöver göra en hastig acceleration, så att elmotorns effekt inte räcker till, då går förbränningsmotorn från iskall till fullt effektuttag på ett par sekunder. Lyckas inte utröna hur stor elmotorns effekt är på Cupran med 204hk systemeffekt, men den med 245Hk har "bara" 110Hk elmotor, på 1700kg bil, så det blir ju ganska sävlig framfart om man skall undvika förbränningsmotorn.
De mätningar på oljekvalitet som gjorts har visat att PHEV förstör motoroljan väldigt snabbt, och därav de korta serviceintervallen.
PHEV är en bra idé i teorin, men en dålig i praktiken. Och har man ingenstans att ladda är det en ännu sämre idé.
Underhållsmässigt och servicemässigt så är ju nornalt laddhybrider absolut värsta kombon som ni är inne på.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Passat GTE startar inte heller motorn förrän elen är nästan slut (3-5 km buffert), men alla el-kilometer räknas ändå in i motor/oljeservicen.
Jag fick serva oljan var 600 bensin-mil (1500 totalmil). Totalkostnad ca 3,5 kr/mil i bara service, mer än elen jag körde på!
Laddhybrid passar bara dem sommar ladda varje natt och inte kör så väldigt mycket. Har man ingen laddning hemma är elbil bättre.
Kanske är biogas ett alternativ där du bor? Enkla motorer och miljöbra bränsle. 40-50 mil räckvidd och tankar på handfull minuter.
Jag fick serva oljan var 600 bensin-mil (1500 totalmil). Totalkostnad ca 3,5 kr/mil i bara service, mer än elen jag körde på!
Laddhybrid passar bara dem sommar ladda varje natt och inte kör så väldigt mycket. Har man ingen laddning hemma är elbil bättre.
Kanske är biogas ett alternativ där du bor? Enkla motorer och miljöbra bränsle. 40-50 mil räckvidd och tankar på handfull minuter.
Som jämförelse kan jag berätta att servicekostnaderna för vår e-Golf efter 3 år och 6200 mil ligger runt 2400kr. Totalt alltså.tor-ake skrev:Som lite svar på din faktiska fråga - laddhybrider kallstartar fossilmotorn i princip varje gång den används, så serviceschemana brukar vara lika täta i mil/år, eller t.o.m tätare än för en bensindriven. Gissar på att de vill ha in bilen minst tre ggr under tre år, och varje besök kostar 4-5000kr.
Först tänkte jag att 16000 kr kan det väl omöjligt kosta att serva en bil under tre år, men då hade jag glömt att an laddhybrid inte är en elbil.

Så mitt råd är samma som de andra redan var inne på. Kan du inte ladda hemma så ska du absolut inte skaffa en laddhybrid. It makes no sense liksom. Offentlig laddning kostar dessutom oftast mer än att tanka bensin. Du kommer troligen inte köra på el särskilt ofta.
Om ni ändå ska flytta så får ni helt enkelt se till att det går att ladda på det nya stället. Sen kan du skaffa en laddbar bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Håller med helt men visst är det lite komiskt att det fetmarkerade är precis detdhogborg skrev:Passat GTE startar inte heller motorn förrän elen är nästan slut (3-5 km buffert), men alla el-kilometer räknas ändå in i motor/oljeservicen.
vi brukar säga typ tvärtom

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Samma kostnad som för våran andrabil som är en bensinbil.mati skrev:Som jämförelse kan jag berätta att servicekostnaderna för vår e-Golf efter 3 år och 6200 mil ligger runt 2400kr. Totalt alltså.tor-ake skrev:Som lite svar på din faktiska fråga - laddhybrider kallstartar fossilmotorn i princip varje gång den används, så serviceschemana brukar vara lika täta i mil/år, eller t.o.m tätare än för en bensindriven. Gissar på att de vill ha in bilen minst tre ggr under tre år, och varje besök kostar 4-5000kr.
Först tänkte jag att 16000 kr kan det väl omöjligt kosta att serva en bil under tre år, men då hade jag glömt att an laddhybrid inte är en elbil.![]()
Så mitt råd är samma som de andra redan var inne på. Kan du inte ladda hemma så ska du absolut inte skaffa en laddhybrid. It makes no sense liksom. Offentlig laddning kostar dessutom oftast mer än att tanka bensin. Du kommer troligen inte köra på el särskilt ofta.
Om ni ändå ska flytta så får ni helt enkelt se till att det går att ladda på det nya stället. Sen kan du skaffa en laddbar bil.
Serviceavtal är superbra saker.
Jag har inget serviceavtal. Ingen aning var kostnaden hade hamnat då. Troligen mindre.Esterox skrev:Samma kostnad som för våran andrabil som är en bensinbil.mati skrev:Som jämförelse kan jag berätta att servicekostnaderna för vår e-Golf efter 3 år och 6200 mil ligger runt 2400kr. Totalt alltså.tor-ake skrev:Som lite svar på din faktiska fråga - laddhybrider kallstartar fossilmotorn i princip varje gång den används, så serviceschemana brukar vara lika täta i mil/år, eller t.o.m tätare än för en bensindriven. Gissar på att de vill ha in bilen minst tre ggr under tre år, och varje besök kostar 4-5000kr.
Först tänkte jag att 16000 kr kan det väl omöjligt kosta att serva en bil under tre år, men då hade jag glömt att an laddhybrid inte är en elbil.![]()
Serviceavtal är superbra saker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vilka hybrider kostar 40-50kkr i service över tre år?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Låter smartare. Som sagt en laddhybrid ska ju sitta på laddning hela tiden för att det ska vara någon mening. Titta på laddstolparna på ”stan” där står det alltid laddhybrider som ska fylla sitt lilla batteri.tor-ake skrev:Om du inte har laddplats då skall du *definitivt* inte skaffa en laddhybrid. Så låga är inte förmånsvärde+bilkostnad att man betalar extra för en laddhybrid och sedan bara kör i princip uteslutande på bensin/diesel.
En ren elbil är i så fall vettigare. Men utan hemma laddning krävs det lite engagemang. Har man tillgång till uttag på jobbet så kan det funka nästa lika bra om man har hyfsat nära till det.