Värme
Moderator: Redaktion
Re: Värme
Håller med! Sitter och fryser om benen och fötterna, känns som kallras. Jag måste dra upp till 24 grader nu när det är kallt ute annars fryser jag i bilen.
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"
Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Det skumma är att den börjar blåsa kalluft efter en stund när kupén har nått lagom temp. Upplevde inte detta innan 7.0
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"
Hade samma upplevelse. Ni har kanske manuella inställningar i luftkonditionering. Gå in i menyn och tryck på "reset auto" så kommer ni att få jämn fördelning av värmen. Så blev det i alla fall för mig.
S 70D - Levererad 24/7 2015
Midnight silver, teknikpaket med autopilot, panotramatak, luftfjädring.
Midnight silver, teknikpaket med autopilot, panotramatak, luftfjädring.
Jag har testat reset auto men det hjälpte inte 

Precis när man börjar en resa i en kall bil så kan jag hålls med om att det är ojämn temp, men de är ju för att den prioriterar rutorna mm i början. Förrutom det så tycker jag inte det brukar vara ojämn temp. Jag tycker däremot att man alltid måste ställa bilen på några grader över önskad temp. Ungefär samma på sommaren där jag fick ställa tempen några tradera under önskad temp.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
För min del tycker jag ändringarna i 7.0 gjort susen. Den får upp värmen mycket snabbare och håller en jämnare och bättre temperatur, så jag måste surfa mindre med temperaturreglaget.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Ja den får upp värmem snabbare, men jag tycker ändå att jag får ha den högre än vad jag tycker jag borde behöva.danni skrev:För min del tycker jag ändringarna i 7.0 gjort susen. Den får upp värmen mycket snabbare och håller en jämnare och bättre temperatur, så jag måste surfa mindre med temperaturreglaget.
Kanske jag som blivit frusen av mig.

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Idag var det två grader ute. Jag har haft bilen på 19-20 grader. Ställer jag den på 21 blir det alldeles för varmt.Martinen skrev:Ja den får upp värmem snabbare, men jag tycker ändå att jag får ha den högre än vad jag tycker jag borde behöva.danni skrev:För min del tycker jag ändringarna i 7.0 gjort susen. Den får upp värmen mycket snabbare och håller en jämnare och bättre temperatur, så jag måste surfa mindre med temperaturreglaget.
Något som jag märkt är att bilen slår av på grejer i klimatpanelen under auto. Den byter platser för luftutsläpp plötsligt och höjer och sänker fläkten. Då får man dom här kallrasen runt benen tex. Jag vet inte men jag ställer min mer manuellt men upplever det helt klart som den sämsta bilen jag haft när det kommer till klimatreglering.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Här är det nu ca 0 grader ute och jag kör på 22-23, då blir det behaglig temperatur och jag är verkligen ingen fryspinne.danni skrev:Idag var det två grader ute. Jag har haft bilen på 19-20 grader. Ställer jag den på 21 blir det alldeles för varmt.Martinen skrev:Ja den får upp värmem snabbare, men jag tycker ändå att jag får ha den högre än vad jag tycker jag borde behöva.danni skrev:För min del tycker jag ändringarna i 7.0 gjort susen. Den får upp värmen mycket snabbare och håller en jämnare och bättre temperatur, så jag måste surfa mindre med temperaturreglaget.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
På appen så kan man se interior temperature. Jag hade värmen igång innan idag o h efter ett tag så visade den 21 grader eller nått. Stängde av klimat och satte igång det direkt igen. Det var alltså samma temperatur i bilen, men interior temperature visade helt plötsligt 18 grader istället. Tycker det är konstigt att det kan bli ett sånt stort hopp.
Undra var givaren/na sitter. Om det är så att dom sitter i dumt till, så kan det mycket väl förklara ojämn temp mm.
Undra var givaren/na sitter. Om det är så att dom sitter i dumt till, så kan det mycket väl förklara ojämn temp mm.
Upplever att den var bra förra vintern . Upplever samma problem som många andra, att man behöver ställa den på 22-23 grader för att få värme nu. Har det hänt nåt vid en mjukvaruuppdatering?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- kanylbullen
- Teslaägare
Jag är rätt nöjd. Har den på custom. Alla riktningar med luftflödet hela tiden, 23 grader, fläkten mellan 4-7. Jag gillar att ha varmt, kör med stol och rattvärme också. På auto blir det ofta kallt vid benen så där håller jag med att det finns utrymme för förbättringar.Zoidberg skrev:Ni som ör nöjda, vad har ni ställt in anläggningen på?
Är det någon kombo fläkthastighet/munstycke som är mer optimalt vid kallväder?
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Pratade lite om det med servicekillen igår då jag kollade bältet. Med 7.0 så jobbar den lite annorlunda (utnyttjar signalen från fler givare än tidigare om jag förstod det rätt) så att det ska bli jämnare värme i kupen... Dock gör det samtidigt att man behöver höja temperaturen någon grad för att det ska upplevas lika varmt som tidigare.
På andra Teslaforum pratas också om en "ny uppdatering" nästa vecka för att trimma in det bättre eftersom flera fortfarande upplever värmen som ojämn och att vissa också upplever att det blev sämre med 7.0.
Så ta det lugnt. "Hårdvaran" finns ju redan där så att säga så de jobbar på att få till mjukvaran bättre. Genom Teslas OA ständiga uppdateringar så har de ju ganska enkelt att finslipa till det framöver utan behov av verkstadsbesök för ägarna.
På andra Teslaforum pratas också om en "ny uppdatering" nästa vecka för att trimma in det bättre eftersom flera fortfarande upplever värmen som ojämn och att vissa också upplever att det blev sämre med 7.0.
Så ta det lugnt. "Hårdvaran" finns ju redan där så att säga så de jobbar på att få till mjukvaran bättre. Genom Teslas OA ständiga uppdateringar så har de ju ganska enkelt att finslipa till det framöver utan behov av verkstadsbesök för ägarna.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag har den på auto på allt. Sätter 19 grader om jag vill ha lite svalare, 20 om jag vill ha lite varmare (om jag tagit av mig jackan för jag ska köra lite längre). Och tycker det funkar bra.
Antar att ingen kör med Range mode? Ger väl iofs inte växlande för varmt och kallt, antar jag. Det här låter ju mer som dåligt justerad reglerteknik vilket lätt kan fixas med mjukvara om man hittar rätt vill säga.
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag är imponerad över hur fort värmen kommer i bilen. Sätter man på värmen via appen kan man redan efter 10 minuter ha 20 grader i bilen, låt vara med ganska kalla säten. Det har varit seeegt med tidigare bilar och vanlig kupevärmare.
Har slagit rekord i energiförbrukning (-5 ute), vilken korta stunder uppgått till över 600W/h enligt energikurvan. Sjunker visserligen snabbt, men påverkar säkert räckvidden en del...Ska bli intressant att se var den stabilt landar vid nästa veckas långresa.
/70D
Har slagit rekord i energiförbrukning (-5 ute), vilken korta stunder uppgått till över 600W/h enligt energikurvan. Sjunker visserligen snabbt, men påverkar säkert räckvidden en del...Ska bli intressant att se var den stabilt landar vid nästa veckas långresa.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Gustafsson skrev:Jag är imponerad över hur fort värmen kommer i bilen. Sätter man på värmen via appen kan man redan efter 10 minuter ha 20 grader i bilen, låt vara med ganska kalla säten. Det har varit seeegt med tidigare bilar och vanlig kupevärmare.
/70D
Håller verkligen med, tidigare dieselbilar som trots allt hade extra bränslevärmare tog förhållandevis lång tid innan ordentlig värme kom igång, man satt och frös säkert 10min innan värmen kom igång om man hade glömt att förvärma. I Teslan kommer ju värmen på stört, hur skönt som helst. jag är glad att det inte är diesel eller bensin som ligger bak de skyhöga förbrukningssiffror man får när man "kallstartar" Teslan en frusen dag

Model 3-24/Polestar 3-24
- kanylbullen
- Teslaägare

Detta var i morse, men då körde jag förutom med all värme dessutom som en idiot för jag ville se om jag fick släpp med sommardäcken, men det fick jag inte.
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Kolla vad en duesel/bensin drar de första 5km så är det inget konstigt. Men då är det motoroljan/motorn, kylvätskan mm som ska värmas upp.
Finns ju även kylvätska, olika metallföremål/motorhus mm som även på Teslan är iskalla utöver att kupen ska värmas upp.
Finns ju även kylvätska, olika metallföremål/motorhus mm som även på Teslan är iskalla utöver att kupen ska värmas upp.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
- Gustafsson
- Teslaägare
Det är skönt att värma bilen utan ett moln av avgaser 

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16