Ska resa till Åre över påsken med min SR+.
Har inte haft en tanke på att det skulle vara några problem men när jag nu matar in det i abrp (A Better Routeplanner) så säger den 11 tim och 15 min. Den säger dessutom "No valid plan found - this is the best attempt" och att jag måste köra 70 km/tim mellan sveg och krokom. Tvingar jag den att köra via Sundsvall får jag samma fel men restiden går ner lite grann. Känns sådär eftersom felmarginalen verkar vara väldigt låg.
Är det någon här som gjort resan Stockholm - Åre med Sr+ och vet om det går? Vad gör jag isf för fel i abrp?
Tack för hjälp och råd!
Ska resa till Åre över påsken med min SR+.
Har inte haft en tanke på att det skulle vara några problem men när jag nu matar in det i abrp (A Better Routeplanner) så säger den 11 tim och 15 min. Den säger dessutom "No valid plan found - this is the best attempt" och att jag måste köra 70 km/tim mellan sveg och krokom. Tvingar jag den att köra via Sundsvall får jag samma fel men restiden går ner lite grann. Känns sådär eftersom felmarginalen verkar vara väldigt låg.
Är det någon här som gjort resan Stockholm - Åre med Sr+ och vet om det går? Vad gör jag isf för fel i abrp?
Tack för hjälp och råd!
Visst funkar det. Har du glömt kryssa i att du kan använda CCS laddare och inte bara teslas superchargers?
Renault Zoe Q210 -14 Renault Zoe R110 - 19 Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07 Tesla Model 3 LR AWD - 19 Skoda Citigoe IV -20
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Jag brukar alltid ta bort möjligheten att köra långsammare ”Slower if needed” eftersom jag inte tycker om att börja planeringen med det utgångsläget, kan vara användbart om du redan är ute och åker och är tvingad till en rutt.
Om du vill ha mer eller mindre marginal så kan du ändra Charger Min Arrival och Goal Arrival Charge.
Ja det måste vara någon konstig inställning jag har valt. Har försökt att nollställa alla parametrar men det går inte så bra.
Testade i en annan webbläsare och startade helt rent och då går det precis som ni säger.
Får leta vidare men då vet jag iaf att det går. Tack!
Stockholm-Åre är strösslat med laddare: Uppsala, Gävle, Hudiksvall, Sundsvall, Krokom. Kör du försiktigt räcker det att ladda i Hudiksvall och Krokom tänker jag. Annars är det bara att stanna ett kort tag lite oftare.
Kör du inlandet bör Sveg-Krokom inte vara något problem. Det är bara drygt 20 mil.
-5 grader 200kg extra och 100% hastighet meden SR+ 2018-2020 modell
Jag hade stannat 5minuter i Bräcke och laddat på 50kW laddaren för att slippa ett långstopp i Sundsvall.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Det är både E tron och Taycan i Åre under denna vinter - gissar att många kommer från Mälardalen - så visst går det men kanske du får toppa på ngn icke Tesla laddare.
Jag brukar med vår Model S P100D ibland åka Hudiksvall -> Åsarna Skidcenter -> Åre (och inte ta Krokomsporten).
Testa också att ladda upp bilen in bilen och säg "kör till ÅRE" så ser du vilken tid du är framme. Den tiden brukar jämt stämma.
Men varför åka via Sveg för att ta sig från Stockholm till Åre...?
En SR+ klarar väl alltid typ 22 mil och då funkar det ju bra att åka över Sundsvall. Vill man ta den kortaste vägen så kan man ju fylla upp lite gratiselektroner i Kårböle innan man viker norrut...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Det är både E tron och Taycan i Åre under denna vinter - gissar att många kommer från Mälardalen - så visst går det men kanske du får toppa på ngn icke Tesla laddare.
Jag brukar med vår Model S P100D ibland åka Hudiksvall -> Åsarna Skidcenter -> Åre (och inte ta Krokomsporten).
Stopp och belägg! Håll dig till Teslas laddare så kan vi övrig elbilister få våra ensamma 50 kW:are själva ’skämt
Jag körde Stockholm - Åre tur och retur i helgen.
Dit: SC Hudiksvall och fyllde på lite på SC i Krokom.
Laddade upp fullt via vanligt uttag i stugan.
Hem: SC i Sundsvall och fyllde på lite på SC i Gävle.
Funkade kanon!
Det är både E tron och Taycan i Åre under denna vinter - gissar att många kommer från Mälardalen - så visst går det men kanske du får toppa på ngn icke Tesla laddare.
Jag brukar med vår Model S P100D ibland åka Hudiksvall -> Åsarna Skidcenter -> Åre (och inte ta Krokomsporten).
Stopp och belägg! Håll dig till Teslas laddare så kan vi övrig elbilister få våra ensamma 50 kW:are själva ’skämt
Jag körde Stockholm-Åre med min SR+ i februari. Tre barn i barnstolar, två vuxna och takbox. Var hyffsat kallt, -10 när vi åkte hemifrån och det var dryga 20 minus när vi kom fram.
Mycket snö och is på vägarna men kunde ändå hålla farten sådär lagom över hastighetsbegränsningen.
Laddade Gävle, Huddik, Sundsvall, ICA Ånge, Krokom på vägen upp.
Laddade ICA Ånge, Sundsvall, Gävle, Uppsala på vägen hem.
En annan familj som vi reste med körde dieselbil, även dom med småbarn och dom var en timme snabbare än mig både på ditresan och hemresan.
Jag har kört Sthlm - Åre vintertid/vår ett par ggr med vår SR+
Sträckan som är problemet är Sundsvall - Krokom.
Laddade sist fullt (nära 100%) i Sundsvall (satt o häckade på macken vid laddarna alldeles för länge kändes det som....) och kom fram till Krokom med ca 10%. Ska upp i påsk igen o det verkar som att det finns ett par alternativ till Tesla SuC på vägen mellan Östersund o Sundsvall så om ngn har tips på bästa/tillförlitligaste laddaren på den sträckan så tas det tacksamt emot.
Det finns nybyggda laddare i Bräcke mellan Sundsvall och Östersund. 2 st 50kW och många 22kW. Syns på t.ex chargefinder.com, inte abrp än tror jag.
I Bräcke finns ju också en förträfflig glassbar.
Jag har kört Sthlm - Åre vintertid/vår ett par ggr med vår SR+
Sträckan som är problemet är Sundsvall - Krokom.
Laddade sist fullt (nära 100%) i Sundsvall (satt o häckade på macken vid laddarna alldeles för länge kändes det som....) och kom fram till Krokom med ca 10%. Ska upp i påsk igen o det verkar som att det finns ett par alternativ till Tesla SuC på vägen mellan Östersund o Sundsvall så om ngn har tips på bästa/tillförlitligaste laddaren på den sträckan så tas det tacksamt emot.
Bräcke som sagt eller ICA Supermarket Ånge som är en liten detour men har 120kW laddare dock delad på 2st uttag men du kan få 120kW om du är själv.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Det finns två laddare i Ånge. Det finns även på Bankgatan i centrum (11kw).
I nödfall så har du även pendlarparkeringen vid järnvägen.
Dock är det bara motorvärmare med ladduttag.
Nu verkar dessutom de 8 nya 250 KW-laddarna vara i bruk i Hudik, så de (mindre) köer som enligt uppgift uppstod vid vissa tillfällen under sportlovshelgerna tidigare i vinter torde vara ett minne blott (för en stund iaf )