Sålt slut på lager?
Moderator: Redaktion
Sålt slut på lager?
Jag kommer få min M3 levererad nästa vecka men har blivit väldigt fundersam till varför tesla har sålt ut alla sina model3 de gjorde ränte kampanjen för att bli av med alla. De har inte ens kvar någon bil i showroomen. De gjorde precis en facelift på M3 så känns konstigt att de sånt ut för att göra ytterligare en ändring? Eller kan det vara så att det kommer en ändring på karossen nu?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Sålt slut på lager?
Mycket möjligt men varför tillverkar de inga nya bilar eller det kanske också påverkar resultatet om man har en massa bilar i lager
Re: Sålt slut på lager?
Tillverkning + transport över pölen tar ett tag och Tesla tillverkar i batcher där Europas bilar tillverkas så att de kommer fram i slutet av kvartalet. Målen är att sälja så många som möjligt samtidigt som att inte ha några bilar på lager vid slutet av kvartalet när kvartalsrapporten ska in.Gimbo skrev:Mycket möjligt men varför tillverkar de inga nya bilar eller det kanske också påverkar resultatet om man har en massa bilar i lager
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Sålt slut på lager?
De tillverkar massa nya bilar, men nu tillverkas det bilar till lokala marknaden dvs Amerika.Gimbo skrev:Mycket möjligt men varför tillverkar de inga nya bilar eller det kanske också påverkar resultatet om man har en massa bilar i lager
Europas bilar produceras i början av varje kvartal för att sedan skeppas över till oss med leverans lagom i slutet av månad 2 eller 3 i varje kvartal dvs nästa gång i slutet av maj och juni. Eftersom leveranser i Amerika inte tar lika lång tid så tillverkar de dessa i månad tre för leverans i månad tre.
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 24 apr 2019 04:45
Re: Sålt slut på lager?
Exakt. Kan tilläggas att det är ju för att aktiemarknaden är så inriktad på kortsiktiga resultat (kvarrtalsrapporter) att Tesla inte har haft råd att strunta i detta och spridit ut leveranserna mer. När Berlin fabriken kommer igång kommer problemet att försvinna efterhand på dom modellerna som tillverkas där.eizzmar skrev:De tillverkar massa nya bilar, men nu tillverkas det bilar till lokala marknaden dvs Amerika.Gimbo skrev:Mycket möjligt men varför tillverkar de inga nya bilar eller det kanske också påverkar resultatet om man har en massa bilar i lager
Europas bilar produceras i början av varje kvartal för att sedan skeppas över till oss med leverans lagom i slutet av månad 2 eller 3 i varje kvartal dvs nästa gång i slutet av maj och juni. Eftersom leveranser i Amerika inte tar lika lång tid så tillverkar de dessa i månad tre för leverans i månad tre.
Re: Sålt slut på lager?
Det är just upplägget att man forcerar Q1 siffrorna, för att sen stå utan bilar att sälja och leverera från den 1:a april
Som gör att man får känsla än av lite amatörmässighet.
Jag själv skulle fått hämta min nu i mars men på grund av att det är en tjänstebil så går det inte att hämta före 1:a april.
Då ska man nu istället vänta till maj-juni det visar tycker jag en hel del hur satsningen mot företag ligger till.
Bilen ser jag fram emot, men Tesla kommer få så mycket konkurrenter framöver så vad dom gör närmaste åren kommer avgöra framgångarna i företagsförsäljningen.
Jag väljer själv Model 3 på grund av Supercharger nätverket.
Som gör att man får känsla än av lite amatörmässighet.
Jag själv skulle fått hämta min nu i mars men på grund av att det är en tjänstebil så går det inte att hämta före 1:a april.
Då ska man nu istället vänta till maj-juni det visar tycker jag en hel del hur satsningen mot företag ligger till.
Bilen ser jag fram emot, men Tesla kommer få så mycket konkurrenter framöver så vad dom gör närmaste åren kommer avgöra framgångarna i företagsförsäljningen.
Jag väljer själv Model 3 på grund av Supercharger nätverket.
Re: Sålt slut på lager?
Det tillverkas ju nya som sedan kommer innan nästa kvartalsslut. Tesla har tidigare fått mycket kritik på kvartalsmöten för stora lager och om de har bilar påväg till Europa som är beställda och tillverkade men inte levererade så räknas dessa till lager i kvartalsrapporten. Det är detta som Tesla vill undvika och de är inte ensamma om detta. Hade de struntat i det så gissar jag att börsen hade sett dem som amatörmässiga som inte klarar av JIT.Denke skrev:Det är just upplägget att man forcerar Q1 siffrorna, för att sen stå utan bilar att sälja och leverera från den 1:a april
Som gör att man får känsla än av lite amatörmässighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1738
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Sålt slut på lager?
Det är ganska typiskt för hela bilbranschen att tillverkare, transportera och leverera bilarna inom samma kvartal. Sedan märks det så klart lite mer i de fall där tillverkningen ligger långt borta från kunderna. Här kan man se Volvos leveranser i Sverige. Pandemin påverkar så klart men det är ganska enkelt att se var kvartalen börjar och slutar.
https://www.car.info/sv-se/volvo/stats? ... registered
https://www.car.info/sv-se/volvo/stats? ... registered
Driver sajten Car.info
Re: Sålt slut på lager?
Man tycker ju att det borde komma en tidpunkt då även läsare av kvartalsrapporten inser att en bil som fortfarande finns i lager på väg till en kund sista dagen i kvartalet istället kommer hamna på nästa kvartals resultat.Svenssons skrev:Det tillverkas ju nya som sedan kommer innan nästa kvartalsslut. Tesla har tidigare fått mycket kritik på kvartalsmöten för stora lager och om de har bilar påväg till Europa som är beställda och tillverkade men inte levererade så räknas dessa till lager i kvartalsrapporten. Det är detta som Tesla vill undvika och de är inte ensamma om detta. Hade de struntat i det så gissar jag att börsen hade sett dem som amatörmässiga som inte klarar av JIT.Denke skrev:Det är just upplägget att man forcerar Q1 siffrorna, för att sen stå utan bilar att sälja och leverera från den 1:a april
Som gör att man får känsla än av lite amatörmässighet.
Den här kvartalshetsen har ju blivit lite överdriven. Om man släppte fokus på den den skulle kunden själv kunna välja när man vill hämta ut sina bilar. Ska vi gissa att registreringen av andra elbilar har saktat in nu och att det står en del bilar hos handlarna som kunderna vill hämta ut först nästa vecka efter månadsskiftet när det ändå är så nära? Kvartalshetsen har ju den här gången även kostat för Tesla när man erbjudit rabatt på räntan för att kompensera kunderna.
Det normala är ju att kunden själv bestämmer inom rimliga gränser. Inte brukar väl andra tillverkare straffas av marknaden för att dom erbjuder den flexibiliteten?
Re: Sålt slut på lager?
Ja, pandemin spökar nog i siffrorna för 2020. 2019 visar ju en annan bild för just Volvo som beskriver att många vill ha sin nya bil inför sommaren och betydligt färre beställer mitt under semestern.Franz skrev:Det är ganska typiskt för hela bilbranschen att tillverkare, transportera och leverera bilarna inom samma kvartal. Sedan märks det så klart lite mer i de fall där tillverkningen ligger långt borta från kunderna. Här kan man se Volvos leveranser i Sverige. Pandemin påverkar så klart men det är ganska enkelt att se var kvartalen börjar och slutar.
https://www.car.info/sv-se/volvo/stats? ... registered
https://www.car.info/sv-se/volvo/stats? ... tered&tci=
Re: Sålt slut på lager?
Det finns en viktig faktor här för Tesla jämfört med andra biltillverkare. Tesla har ingen återförsäljare utan säljer direkt till kund, därför ser det ut som det gör. Andra biltillverkare säljer sina bilar till underleverantörer och kan därför bokföra en "försäljning" direkt efter tillverkning. Tesla får inte räkna in intäkten förrän kunden har tagit emot bilen och måste därför hela tiden bygga och leverera samma kvartal.
Nu kommer fler att ta efter Teslas sätt att sälja bilar utan återförsäljare, så vi får se hur det blir i framtiden.
Nu kommer fler att ta efter Teslas sätt att sälja bilar utan återförsäljare, så vi får se hur det blir i framtiden.
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Re: Sålt slut på lager?
Tommy59 skrev:Det finns en viktig faktor här för Tesla jämfört med andra biltillverkare. Tesla har ingen återförsäljare utan säljer direkt till kund, därför ser det ut som det gör. Andra biltillverkare säljer sina bilar till underleverantörer och kan därför bokföra en "försäljning" direkt efter tillverkning. Tesla får inte räkna in intäkten förrän kunden har tagit emot bilen och måste därför hela tiden bygga och leverera samma kvartal.
Nu kommer fler att ta efter Teslas sätt att sälja bilar utan återförsäljare, så vi får se hur det blir i framtiden.
Måste?
Re: Sålt slut på lager?
För att siffrorna för kvartalet inte bara ska innehålla vad bolaget lagt ut för bilen, utan även de pengar de sålt den för.MWall skrev:Tommy59 skrev:Det finns en viktig faktor här för Tesla jämfört med andra biltillverkare. Tesla har ingen återförsäljare utan säljer direkt till kund, därför ser det ut som det gör. Andra biltillverkare säljer sina bilar till underleverantörer och kan därför bokföra en "försäljning" direkt efter tillverkning. Tesla får inte räkna in intäkten förrän kunden har tagit emot bilen och måste därför hela tiden bygga och leverera samma kvartal.
Nu kommer fler att ta efter Teslas sätt att sälja bilar utan återförsäljare, så vi får se hur det blir i framtiden.
Måste?
Re: Sålt slut på lager?
Men det värsta som kan hända är ju att kvartalet därpå får en intäkt men slipper en utgift. Har man väl gjort det en gång, skjutit upp intäkten till nästa kvartal, så blir det ju samma efter det.wannabee skrev:För att siffrorna för kvartalet inte bara ska innehålla vad bolaget lagt ut för bilen, utan även de pengar de sålt den för.MWall skrev:Tommy59 skrev:Det finns en viktig faktor här för Tesla jämfört med andra biltillverkare. Tesla har ingen återförsäljare utan säljer direkt till kund, därför ser det ut som det gör. Andra biltillverkare säljer sina bilar till underleverantörer och kan därför bokföra en "försäljning" direkt efter tillverkning. Tesla får inte räkna in intäkten förrän kunden har tagit emot bilen och måste därför hela tiden bygga och leverera samma kvartal.
Nu kommer fler att ta efter Teslas sätt att sälja bilar utan återförsäljare, så vi får se hur det blir i framtiden.
Måste?
Re: Sålt slut på lager?
Så funkar det i en hushållsbudget men inte i ett börsnoterat bolag. Där gäller kvartal för kvartal.Fredrik j skrev:Men det värsta som kan hända är ju att kvartalet därpå får en intäkt men slipper en utgift. Har man väl gjort det en gång, skjutit upp intäkten till nästa kvartal, så blir det ju samma efter det.wannabee skrev:För att siffrorna för kvartalet inte bara ska innehålla vad bolaget lagt ut för bilen, utan även de pengar de sålt den för.MWall skrev:Tommy59 skrev:Det finns en viktig faktor här för Tesla jämfört med andra biltillverkare. Tesla har ingen återförsäljare utan säljer direkt till kund, därför ser det ut som det gör. Andra biltillverkare säljer sina bilar till underleverantörer och kan därför bokföra en "försäljning" direkt efter tillverkning. Tesla får inte räkna in intäkten förrän kunden har tagit emot bilen och måste därför hela tiden bygga och leverera samma kvartal.
Nu kommer fler att ta efter Teslas sätt att sälja bilar utan återförsäljare, så vi får se hur det blir i framtiden.
Måste?
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Sålt slut på lager?
Blir ju ingen skillnad på resultatet om en intäkt i början av kvartalet kompenseras av en utgift i slutet.Julleruff skrev:Så funkar det i en hushållsbudget men inte i ett börsnoterat bolag. Där gäller kvartal för kvartal.Fredrik j skrev:Men det värsta som kan hända är ju att kvartalet därpå får en intäkt men slipper en utgift. Har man väl gjort det en gång, skjutit upp intäkten till nästa kvartal, så blir det ju samma efter det.wannabee skrev:För att siffrorna för kvartalet inte bara ska innehålla vad bolaget lagt ut för bilen, utan även de pengar de sålt den för.MWall skrev:Tommy59 skrev:Det finns en viktig faktor här för Tesla jämfört med andra biltillverkare. Tesla har ingen återförsäljare utan säljer direkt till kund, därför ser det ut som det gör. Andra biltillverkare säljer sina bilar till underleverantörer och kan därför bokföra en "försäljning" direkt efter tillverkning. Tesla får inte räkna in intäkten förrän kunden har tagit emot bilen och måste därför hela tiden bygga och leverera samma kvartal.
Nu kommer fler att ta efter Teslas sätt att sälja bilar utan återförsäljare, så vi får se hur det blir i framtiden.
Måste?
Re: Sålt slut på lager?
Har jag svårt att tänka mig. Låter ju inte klokt. Verkar bara vara så för just Tesla också.Julleruff skrev:Så funkar det i en hushållsbudget men inte i ett börsnoterat bolag. Där gäller kvartal för kvartal.Fredrik j skrev:Men det värsta som kan hända är ju att kvartalet därpå får en intäkt men slipper en utgift. Har man väl gjort det en gång, skjutit upp intäkten till nästa kvartal, så blir det ju samma efter det.wannabee skrev:För att siffrorna för kvartalet inte bara ska innehålla vad bolaget lagt ut för bilen, utan även de pengar de sålt den för.MWall skrev:Tommy59 skrev:Det finns en viktig faktor här för Tesla jämfört med andra biltillverkare. Tesla har ingen återförsäljare utan säljer direkt till kund, därför ser det ut som det gör. Andra biltillverkare säljer sina bilar till underleverantörer och kan därför bokföra en "försäljning" direkt efter tillverkning. Tesla får inte räkna in intäkten förrän kunden har tagit emot bilen och måste därför hela tiden bygga och leverera samma kvartal.
Nu kommer fler att ta efter Teslas sätt att sälja bilar utan återförsäljare, så vi får se hur det blir i framtiden.
Måste?
Jag tror det är en gammal "kultur" från tiden (inte så länge sen) som Tesla kände sig piskade att visa bra siffror varje kvartal för att överleva som bolag.