Provperiod EAP

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Jerker »

Curik skrev:
Jerker skrev:
Har sedan dess åkt en del motorväg och testat NoA med varierande resultat. Inget jag skulle betala för. Lagstiftningen måste ge bilen en chans att utnyttja mer av vad den egentligen kan om jag nån gång skulle betala för mer avancerad självkörning.
Läser det här ofta och finner det intressant. Är det verkligen lagstiftningen som det är fel på? Varför skulle den begränsa vad bilen får samla in för information? Den begränsar väl bara vad bilen får göra?
OK, jag kanske uttryckte mig otydligt. Ur mitt perspektiv, som användare, så är jag ju intresserad av vad bilen får göra, och det är det jag syftar på när jag skriver gällande lagstiftningens begränsningar.

Bilen får väl samla in vad den vill (jag har kryssat i att den får göra det) och använda det för att utveckla FSD, men jag vill inte betala Tesla i förväg för att utveckla sin programvara.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Jerker skrev:
Curik skrev:
Jerker skrev:
Har sedan dess åkt en del motorväg och testat NoA med varierande resultat. Inget jag skulle betala för. Lagstiftningen måste ge bilen en chans att utnyttja mer av vad den egentligen kan om jag nån gång skulle betala för mer avancerad självkörning.
Läser det här ofta och finner det intressant. Är det verkligen lagstiftningen som det är fel på? Varför skulle den begränsa vad bilen får samla in för information? Den begränsar väl bara vad bilen får göra?
OK, jag kanske uttryckte mig otydligt. Ur mitt perspektiv, som användare, så är jag ju intresserad av vad bilen får göra, och det är det jag syftar på när jag skriver gällande lagstiftningens begränsningar.

Bilen får väl samla in vad den vill (jag har kryssat i att den får göra det) och använda det för att utveckla FSD, men jag vill inte betala Tesla i förväg för att utveckla sin programvara.
Jag förstår och det kanske var jag som var otydlig, jag tänker såhär:

Bilarna i USA:
* Stannar för andra bilar som kommer från sidan.
* Stannar vid rödljus.
* Byter filer i "stan".

Dessa manövrar är ju i princip broms och svänga lätt. Det gör bilarna redan i Sverige. Om vi stryker sista punkten (för det kan jag tänka mig är knepigt av andra anledningar) så har vi kvar bromsfunktionerna... varför funkar inte dom här? Det har ju knappast med lagstiftningen att göra. Vi har redan adaptiv farthållare och emergency braking som fungerar på samma sätt.

Jag tror det handlar om att bilarna inte är inlärda ännu. Det saknas tillräckligt med träningsdata.

Samma sak med NoA, det är ju ingen spektakulär manöver egentligen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Curik skrev:
martinot skrev:
Check eran mailbox. Jag och många andra har fått mail och information om detta.

Kanske den hamnat i skräpkorgen, eller ni råkat missa mailet?

Sök på rubriken "14 dagars provperiod med Uppgraderad Autopilot" och se om ni hittar något.
Näru Martin, så dålig koll på min mail har jag inte. :) Men jag sökte för din skull och det fanns inget! ;)

Men, får ni andra Summon att fungera? Min bil bara står där, trots att inga hinder finns i närheten.
Jerker skrev:
Var inte menat att ni skulle gjort fel, men jag har själv fler mailboxar, och lätt för mig att missa något liknande. Inte alltid man minns vilka mailkonton man knutit till vilka konton (för mig iaf.). Får kanske 100-talet mail per dygn. :)

Men kan ju självklart gått snett för Tesla när de skulle skicka ut mailinfo om just denna demo/provkörning av EAP. Säger inte emot det.

Ni som inte fått detta mailet av Tesla, får ni andra mail från Tesla till era mailadresser?

Senast mailet innan detta om EAP-demot (om man bortser från mina beställningar i Teslashoppen, och efterföljande mail då en produkt saknades) så var det från Tesla till mig den 19/2 med rubriken "Nya Superchargers, lagerbilar och mer".
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

martinot skrev:
Ni som inte fått detta mailet av Tesla, får ni andra mail från Tesla till era mailadresser?

Senast mailet innan detta om EAP-demot (om man bortser från mina beställningar i Teslashoppen, och efterföljande mail då en produkt saknades) så var det från Tesla till mig den 19/2 med rubriken "Nya Superchargers, lagerbilar och mer".
Jag har mail från Tesla ang. service-bokningar och webbshoppen, men inget om nya superchargers eller lagerbilar. Kanske för att jag unsubscribat från deras marknadsföringsmail? Låter väl rimligt, även om jag tycker detta är ett gränsfall.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Curik skrev:
martinot skrev:

Jag har mail från Tesla ang. service-bokningar och webbshoppen, men inget om nya superchargers eller lagerbilar. Kanske för att jag unsubscribat från deras marknadsföringsmail? Låter väl rimligt, även om jag tycker detta är ett gränsfall.
Kan ju då vara en inställning som du, och eventuellt alla andra här som saknar mailet om EAP, gjort att du/ni inte vill ha marknadsföring/försäljningsmail från Tesla (som detta klart är en fråga om då de vill sälja på oss en ny tjänst) eller andra generella nyhetsbrev från de.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag får diverse mail från Tesla om ditten och datten men inte om detta...
Och vore det så himla svårt att "plinga " i appen och/eller bilen i dessa fall?
Ungefär som vid uppdateringar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Jag får diverse mail från Tesla om ditten och datten men inte om detta...
Kan ju absolut gått fel rent tekniskt med detta massmailutskick. Kan både fallera tekniskt hos Teslas massmailleverantörstjänst, och även fastna i diverse spamfilter hos din/era mailleverantörer som tar emot och filtrerar din/eran epost. Är ju inte första gången i mailhistorien som det händer isf.

Fick du deras marknadsmail den 19/2?
Bjelke skrev:
Och vore det så himla svårt att "plinga " i appen och/eller bilen i dessa fall?
Ungefär som vid uppdateringar...
Jo, håller med att de kunde lagt ett meddelande både i inboxen i appen (har ju fått annan info där tidigare om andra saker), och även info/notifiering direkt i skärmen på bilen.

Skulle möjligen vara så att Tesla förbundit sig själva till att inte skicka PR/marknadsföring/försäljning (som detta i grunden är frågan om) via de kanalerna (inbox i appen, och i bilens skärm). Men låter det vara lite osagt då jag inte jobbar för Tesla, eller har någon kännedom hur principerna för deras kommunikationskanaler ser ut.
Bild
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare

Inlägg av Theodad »

Jag undrar vad det är som avgör om man får provperioden eller inte... Jag kollar flera gånger om dagen om jag fått någon ny funktion i appen, men än så länge ser det mörkt ut....
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Theodad skrev:
Jag undrar vad det är som avgör om man får provperioden eller inte... Jag kollar flera gånger om dagen om jag fått någon ny funktion i appen, men än så länge ser det mörkt ut....
Ingen annan som kontaktat Tesla om att byta bil?
Jag gjorde det någon vecka innan jag fick detta.

Till er som fått prova, någon som har tips på hur man får autopark att funka jag lyckas inte.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

Inlägg av ErikHallq »

ErikHallq skrev:
Jag hämtade min tesla i tisdags och har köpt EAP från start. Tänkte att jag kunde dela med mig av mitt perspektiv av detta när jag samtidigt kört andra tillverkares motsvarighet rätt mycket. Det ger en liten bakgrund till vad jag är van med och vad jag förväntar mig av bilen. TLDR längst ner

Jag visste ungefär vad jag hade att förvänta mig då jag hade motsvarande funktioner på min Mercedes. ........./
Jag insåg precis en sak, blir ett lite tillägg till det jag skrev innan, samt en fråga. Min mercedes justerade hastigheten automatiskt efter skyltar, alternativt GPS. Både upp och ned i hastighet, det var väldigt bekvämt. Detta verkar inte Teslan göra :o , utan jag måste trycka på skylten som visas på displayen. Har jag förstått detta rätt? eller är det någon inställning jag missat?
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

ErikHallq skrev:
ErikHallq skrev:
Jag hämtade min tesla i tisdags och har köpt EAP från start. Tänkte att jag kunde dela med mig av mitt perspektiv av detta när jag samtidigt kört andra tillverkares motsvarighet rätt mycket. Det ger en liten bakgrund till vad jag är van med och vad jag förväntar mig av bilen. TLDR längst ner

Jag visste ungefär vad jag hade att förvänta mig då jag hade motsvarande funktioner på min Mercedes. ........./
Jag insåg precis en sak, blir ett lite tillägg till det jag skrev innan, samt en fråga. Min mercedes justerade hastigheten automatiskt efter skyltar, alternativt GPS. Både upp och ned i hastighet, det var väldigt bekvämt. Detta verkar inte Teslan göra :o , utan jag måste trycka på skylten som visas på displayen. Har jag förstått detta rätt? eller är det någon inställning jag missat?
Du måste trycka på skylten en gång.
Har du gjort det så justeras hastigheten resten av resan.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

LasseTM skrev:
ErikHallq skrev:
ErikHallq skrev:

Synd bara att den hastighet som visas på skärmen inte stämmer med skyltarna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Har testat EAP en dryg vecka; den förefaller vara sämre på filbyten än AP1 jag hade tidigare. Filbyten med EAP förefaller mig helt oförutsägbara. Redan basfunktionen med AP3 är bättre än AP1 på vanlig landsväg men rondeller susar bilen fortfarande in i med oförminskad fart även EAP. Ingen EAP för mig.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

Inlägg av ErikHallq »

LasseTM skrev:
ErikHallq skrev:
ErikHallq skrev:

Så fungerar dock inte så för mig. Kör jag ut på E4an borr ut från Stockholm är det först 70, sen 80 och sen 100. Den visar skyltarna hyffsta korrekt, kan vara så att den går på gps och inte kamera. Men vid varje ändring måste jag trycka på skylten, den accelererar aldrig upp. Hemvägen så är det alltid kö, så aldrig kunnat testat det hemåt.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

ErikHallq skrev:
LasseTM skrev:
ErikHallq skrev:
ErikHallq skrev:

Så fungerar dock inte så för mig. Kör jag ut på E4an borr ut från Stockholm är det först 70, sen 80 och sen 100. Den visar skyltarna hyffsta korrekt, kan vara så att den går på gps och inte kamera. Men vid varje ändring måste jag trycka på skylten, den accelererar aldrig upp. Hemvägen så är det alltid kö, så aldrig kunnat testat det hemåt.
Den återgår automatiskt till den maximalt den satta AP hastigheten efter en automatisk hastighetssänkning. Gäller på andra vägar än motorväg (och separerade körfält?)

Bäst att förklara med exempel:
AP satt till 70 på 70 väg.
Hastighetsbegränsningen ändras till 50. Bilen sänker till 50.
Hastighetsbegränsningen ändras till 70. Bilen accelerera R till 70 igen.
Hastighetsbegränsningen ändras till 90. Bilen fortsätter i 70.

Hasrighetsändringen sker alltid efter skylten. Ok vid ökning, men ej önskvärt vid sänkning.
Senast redigerad av Elix747, redigerad totalt 1 gånger.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nej, att den skulle följa skyltningen efter att ha tryckt på skylten på skärmen har jag aldrig varit med om. Däremot är det ett ställe där jag kör ibland som den ökar hastigheten om jag kör långsammare och det är på E4 på väg ut från Norrköping där E4 och 55:an mot Katrineholm ligger sida vid sida. Om jag kör släp med farthållare på 80 km/h så ökar den självmant när man passerar ökningen från 90 till 110. Det händer bara där och aldrig annars.
E4.png
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

Inlägg av ErikHallq »

Elix747 skrev:
ErikHallq skrev:
LasseTM skrev:
ErikHallq skrev:
ErikHallq skrev:

Den återgår automatiskt till den maximalt den satta AP hastigheten efter en automatisk hastighetssänkning. Gäller på andra vägar än motorväg (och separerade körfält?)

Bäst att förklara med exempel:
AP satt till 70 på 70 väg.
Hastighetsbegränsningen ändras till 50. Bilen sänker till 50.
Hastighetsbegränsningen ändras till 70. Bilen accelerera R till 70 igen.
Hastighetsbegränsningen ändras till 90. Bilen fortsätter i 70.

Hasrighetsändringen sker alltid efter skylten. Ok vid ökning, men ej önskvärt vid sänkning.
Okej jag förstår. Synd, det gör just den funktionen egentligen värdelös i mitt perspektiv. Är ju inte pga något lagkrav, och knappas pga något brist i Teslas mjukvara, så känns jättekonstigt att de "strypt" funktionaliteten så pass.

Mercedesen så satt jag på farthållaren på 50-vägen på vägen ut på E4an, sen behövde jag inte röra någonting förutom ratten förän det var dags att svänga av eller köra om.

En annan smart sak mercan gjorde var att den sänkte hastigheten innan skyltarna.. men bara typ...haha. Om det blev 50km/h eller lägre så sänkte den till 60 innan 50 skylten, eller tex 40 innan 30 skylten. Så man fick en vettig hastighet i allafall..men fortfarande för snabbt dock när den passerar skylten. Kanske att den då körde lite mänskligt, men kändes mest skumt. Men från 90 till 70 dundrade den bara förbi, och det är ju där fartkamerorna oftast sitter, så där fick man vara beredd :-P

Det hände att mercan ibland läste något random som 100km/h i stan, en gång på landsvägen läste den en 130 tågskylt och ville köra i 130 på 70vägen :-D . Men med en seg dieselmotor så hinner man ju reagera.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

Fick provperiod i samband med service häromdagen. Ingen sa något utan det var appen som avslöjade sig med en ny meny. Har inte testat summon än, men autopiloten var ju föga imponerande.

Den flaggar om filbyte alldeles för sent för att få bra trafikrytm, och verkar inte bry sig alls om att det kommer trafik bakom när den frågar efter att få byta till omkörningsfil. Kan kanske bero på att jag satt den på Mad max?

Känns mer som en gimmick än ett seriöst prisförslag. Jag skulle kanske kunna tänka mig att betala några tusenlappar på sin höjd. Om man fick med en garanti att i priset ingår en motsvarande rabatt på FSD vid senare uppgradering så kanske det skulle gå att motivera men helheten känns ganska ovärd.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Tycker det låter som en enkel funktion att införa att bilen följer hastighetsskyltar, låt vara GPS eller avläsning. Den kan ju uppenbarligen justera ibland. Det har ju diskuterats länge här och önskats av många. Men det har dröjt.... vilket år som helst ......
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Elix747 skrev:
Tycker det låter som en enkel funktion att införa att bilen följer hastighetsskyltar, låt vara GPS eller avläsning. Den kan ju uppenbarligen justera ibland. Det har ju diskuterats länge här och önskats av många. Men det har dröjt.... vilket år som helst ......
Att följa GPS/kartdata är ju helt värdelöst om inte infon uppdateras väldigt ofta.
Sedan har vi dynamiska hastighetsbegränsningar, det är nog inte realistiskt att dessa någonsin kommunicerar med bilen i realtid.

Dessvärre läser ju inte min bil skyltarna speciellt bra, så det funkar ju inte heller.

Som grädde på moset så ändrar bilen inställd hastighet ändå ibland.

Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

mikebike skrev:
Elix747 skrev:
Att följa GPS/kartdata är ju helt värdelöst om inte infon uppdateras väldigt ofta.
Sedan har vi dynamiska hastighetsbegränsningar, det är nog inte realistiskt att dessa någonsin kommunicerar med bilen i realtid.

Dessvärre läser ju inte min bil skyltarna speciellt bra, så det funkar ju inte heller.

Alla Problem är ju så klart inte lösta, men jag tycker att det vore ett steg bättre att sänka hastigheten före skylten än efter. Även om allt annat är samma som idag. Det vore iallafall fall ett steg i rätt riktning. Nu är är ju alla hastighets justeringar manuella även när skyltningen stämmer.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Elix747 skrev:
mikebike skrev:
Elix747 skrev:

Alla Problem är ju så klart inte lösta, men jag tycker att det vore ett steg bättre att sänka hastigheten före skylten än efter. Även om allt annat är samma som idag. Det vore iallafall fall ett steg i rätt riktning. Nu är är ju alla hastighets justeringar manuella även när skyltningen stämmer.
Ja, det är väl inte för mycket begärt att bilen kan läsa skyltar minst lika bra som du och jag....

Jag skulle vara nöjd om hastighetsjusteringen var manuell, som på föregående bilar, i min M3 måste jag ju justera inställd hastighet eftersom bilen (felaktigt) ändrat den.

Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Nu är testet snart slut och kan konstatera:

Autoparkering: Lyckades aldrig få fram ikonen för parkering hur jag än bar mig åt. Min gamla BMW klarade autoparkering bättre, och då hade den bara 1 kamera som inte ens användes till autoparkering.
Summon: Kunde köra fram och bak, hittade aldrig något vettigt användningsområde till det.
Smart Summon: Värdelöst, för att det skulle hända något fick jag stå i princip jämte bilen annars klagade den på att jag var för långt ifrån. Beror förmodligen på EU-lagar.
Körfältsbyte: Bytte fil, men bara när det var helt tomt i omkörningsfilen annars vägrade den oavsett avstånd.
Navigera med Autopilot: Föreslog filbyte helt ok när det var lite trafik. Gick inte att använda i normal trafik. Kunde köra av motorvägen bra, den saktade in själv till en viss gräns sen fick jag ta över. Den funktion som fungerade bäst.

Tack för testet men nu vet man vad man inte ska lägga pengarna på i alla fall.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Tycker bara att den kan byta fil av sig själv gör det värt faktiskt, en av sakerna jag saknat från vår S som hade EAP nu i 3an.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

OfarligTesla skrev:
Tycker bara att den kan byta fil av sig själv gör det värt faktiskt, en av sakerna jag saknat från vår S som hade EAP nu i 3an.
Fast det kan den ju inte. Du måste blinka och du måste vrida lite på ratten?
Skriv svar