Elix747 skrev:ErikHallq skrev:LasseTM skrev:ErikHallq skrev:ErikHallq skrev:Jag hämtade min tesla i tisdags och har köpt EAP från start. Tänkte att jag kunde dela med mig av mitt perspektiv av detta när jag samtidigt kört andra tillverkares motsvarighet rätt mycket. Det ger en liten bakgrund till vad jag är van med och vad jag förväntar mig av bilen. TLDR längst ner
Jag visste ungefär vad jag hade att förvänta mig då jag hade motsvarande funktioner på min Mercedes. ........./
Jag insåg precis en sak, blir ett lite tillägg till det jag skrev innan, samt en fråga. Min mercedes justerade hastigheten automatiskt efter skyltar, alternativt GPS. Både upp och ned i hastighet, det var väldigt bekvämt. Detta verkar inte Teslan göra

, utan jag måste trycka på skylten som visas på displayen. Har jag förstått detta rätt? eller är det någon inställning jag missat?
Du måste trycka på skylten en gång.
Har du gjort det så justeras hastigheten resten av resan.
Så fungerar dock inte så för mig. Kör jag ut på E4an borr ut från Stockholm är det först 70, sen 80 och sen 100. Den visar skyltarna hyffsta korrekt, kan vara så att den går på gps och inte kamera. Men vid varje ändring måste jag trycka på skylten, den accelererar aldrig upp. Hemvägen så är det alltid kö, så aldrig kunnat testat det hemåt.
Den återgår automatiskt till den maximalt den satta AP hastigheten efter en automatisk hastighetssänkning. Gäller på andra vägar än motorväg (och separerade körfält?)
Bäst att förklara med exempel:
AP satt till 70 på 70 väg.
Hastighetsbegränsningen ändras till 50. Bilen sänker till 50.
Hastighetsbegränsningen ändras till 70. Bilen accelerera R till 70 igen.
Hastighetsbegränsningen ändras till 90. Bilen fortsätter i 70.
Hasrighetsändringen sker alltid efter skylten. Ok vid ökning, men ej önskvärt vid sänkning.
Okej jag förstår. Synd, det gör just den funktionen egentligen värdelös i mitt perspektiv. Är ju inte pga något lagkrav, och knappas pga något brist i Teslas mjukvara, så känns jättekonstigt att de "strypt" funktionaliteten så pass.
Mercedesen så satt jag på farthållaren på 50-vägen på vägen ut på E4an, sen behövde jag inte röra någonting förutom ratten förän det var dags att svänga av eller köra om.
En annan smart sak mercan gjorde var att den sänkte hastigheten innan skyltarna.. men bara typ...haha. Om det blev 50km/h eller lägre så sänkte den till 60 innan 50 skylten, eller tex 40 innan 30 skylten. Så man fick en vettig hastighet i allafall..men fortfarande för snabbt dock när den passerar skylten. Kanske att den då körde lite mänskligt, men kändes mest skumt. Men från 90 till 70 dundrade den bara förbi, och det är ju där fartkamerorna oftast sitter, så där fick man vara beredd
Det hände att mercan ibland läste något random som 100km/h i stan, en gång på landsvägen läste den en 130 tågskylt och ville köra i 130 på 70vägen

. Men med en seg dieselmotor så hinner man ju reagera.