Mäta 0-100 km/h

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
arena999
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 okt 2020 12:20

Mäta 0-100 km/h

Inlägg av arena999 »

Jag har testat mäta 0-100 med olika appar (kopplat mot gps) men det känns som jag får dåliga tider.
Är det apparna som är problemet eller får jag inte ut rätt kraft ur bilen?
M3LR
Varmt batteri och 90% ladd
Svag nedförsbacke
Plattan i mattan
Kommer inte under 5 sek, testat diverse appar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av SwedishAdvocate »

Gissar att det inte är så enkelt att bilen är i "Chill mode" istället för "Sport mode"...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av LasseTM »

arena999 skrev:
Jag har testat mäta 0-100 med olika appar (kopplat mot gps) men det känns som jag får dåliga tider.
Är det apparna som är problemet eller får jag inte ut rätt kraft ur bilen?
M3LR
Varmt batteri och 90% ladd
Svag nedförsbacke
Plattan i mattan
Kommer inte under 5 sek, testat diverse appar.
Av alla de appar jag har testat så har dom för dålig frekvens. Max 10Hz vilket är för lågt för att mäta tider med, kör jag med scan my tesla kommer jag alltid under 4,4 i stort sett med min LR AWD
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av PoloPrinsen »

En GPS mäter ju hur långt du kört mellan ett visst tidsintervall, sen räknar den ut hur fort detta innebär och presenterar det som tex km/h. Så det ligger lite i sakens natur att det laggar lite så att säga.

Ligger inte de aktuella sateliterna helt perfekt så blir det inte helt perfekt mätresultat heller.

Skall du verkligen veta med mindre fördröjning (exaktare) så kanske ett separat mät-hjul monterat på bilen ger korrektare mätvärden. Känns som onödigt dyrt för privat bruk dock.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3923
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av AAKEE »

Det finns några appar som verkar hyfsade med stöd av accelerometer och GPS.
För ”riktiga” resultat ska man anväbda riktiga grejer, tex Racelogics eller Vericoms grejer.
Jag kör vericom sedan 80-talet.

Sen är det såklart så att det inte med automatik blir bättre siffror med bra mätredskap, ofta tvärtom.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av MWall »

Jag kan förstå om man vill mäta 0-100 om man har en fossilbil man trimmar, lättar osv.

Men en orörd elbil är ju som alla andra av samma modell. Vad vinner man på att mäta nåt som redan finns både uppmätt och officiella siffror på?
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av kangru »

Filma hastighetsmätaren med en smartphone med hög framerate. Kolla med den sen för att modulera tiden 0-100 (enligt mätaren) och se om det blir bättre.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av HelectriC »

jag beställde en Dragy GPS box (ungefär samma storlek som de 4G-modem man kunde koppla till laptop via USB, populära för några år sen innan mobilerna fick internetdelning) som kopplas till mobilen och har en egen app (men det är inte appen som mäter). Den är väldigt noggrann och säger t.o.m. om det är för mkt lutning på vägen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av Erik Viking »

Grabbarna som kör Pårschää använder en duktigare/snabbare ODB dongle plus en lös GPS med 10Hz uppdatering,
plus en mobil app, dom får då mycket noggrannare info direkt från bilen som kombineras med GPS i appen.
Dessutom kan man mixa ihop det med kameran i mobilen.

Sök på obdlink mx+
finns även i Wifi utförande som fungerar med IOs

Dragy är annars apparaten som används i "seriösa" sammanhang.
Lite dyr men vill man ha siffror som är konsekventa och trovärdiga ...
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av Vulgarsonic »

HelectriC skrev:
jag beställde en Dragy GPS box (ungefär samma storlek som de 4G-modem man kunde koppla till laptop via USB, populära för några år sen innan mobilerna fick internetdelning) som kopplas till mobilen och har en egen app (men det är inte appen som mäter). Den är väldigt noggrann och säger t.o.m. om det är för mkt lutning på vägen.
Rekommenderar också Dragy.
En vanlig mobiltelefon har ej tillräcklig noggrahet vilket innebär att du kan få helt olka tider vid exakt samma förhållanden i övrigt.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1156
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av holden »

Den psykologiska profilen på de som är intresserade av att mäta är ju ändå det mest intressanta.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av Elof »

holden skrev:
Den psykologiska profilen på de som är intresserade av att mäta är ju ändå det mest intressanta.
.. eller profilen på de som tycker så. :D
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1156
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av holden »

Elof skrev:
holden skrev:
Den psykologiska profilen på de som är intresserade av att mäta är ju ändå det mest intressanta.
.. eller profilen på de som tycker så. :D
Bara att dra ner brallorna och mäta, men vad gör man med resultatet? :D
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av Elof »

holden skrev:
Bara att dra ner brallorna och mäta, men vad gör man med resultatet? :D
:lol:
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av Tellus »

ScanMyTesla mäter också, men vet ej hur exakt
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av HelectriC »

holden skrev:
Den psykologiska profilen på de som är intresserade av att mäta är ju ändå det mest intressanta.

Bara att skriva nåt sånt säger mer om dig än du tror!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1156
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av holden »

HelectriC skrev:
holden skrev:
Den psykologiska profilen på de som är intresserade av att mäta är ju ändå det mest intressanta.

Bara att skriva nåt sånt säger mer om dig än du tror!
Låt höra!
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3923
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
ScanMyTesla mäter också, men vet ej hur exakt
Med android?

Med iphone verkar inte programmet lika utvecklat.

Hur SMT mäter är enkelt, bilen har hastigheten med på canbusinformationen. SMT läser Canbusdata. Det verkar som att den har koll på riktig fart dessutom(GPS?). Min bil visar runt 1km/h för mycket men SMT-farten stämmer med GPS-fart.
Däremot får man räkna med att datan inte är 100% exakt, det räcker med att canbus är lite sen med att bilen börjar röra sig för att tiden ska bli fel. Eller alternativet att farten misstämmer och att verklig fart är några km/h lägre.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av LasseTM »

AAKEE skrev:
Tellus skrev:
ScanMyTesla mäter också, men vet ej hur exakt
Med android?

Med iphone verkar inte programmet lika utvecklat.

Hur SMT mäter är enkelt, bilen har hastigheten med på canbusinformationen. SMT läser Canbusdata. Det verkar som att den har koll på riktig fart dessutom(GPS?). Min bil visar runt 1km/h för mycket men SMT-farten stämmer med GPS-fart.
Däremot får man räkna med att datan inte är 100% exakt, det räcker med att canbus är lite sen med att bilen börjar röra sig för att tiden ska bli fel. Eller alternativet att farten misstämmer och att verklig fart är några km/h lägre.
Fast canbus är inte sen.
Hela bilen styrs med canbus det hade inte funkat om den var sen, dock har olika funktioner olika prioriteringar i systemet men jag lovar att hastighet har en helt ok prioritering. Säkerhet går först och inställningar på ditt säte eller veva ner en ruta har lägst.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3923
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av AAKEE »

LasseTM skrev:
Fast canbus är inte sen.
Hela bilen styrs med canbus det hade inte funkat om den var sen, dock har olika funktioner olika prioriteringar i systemet men jag lovar att hastighet har en helt ok prioritering. Säkerhet går först och inställningar på ditt säte eller veva ner en ruta har lägst.
Det var ioffsg bara ett exempel. Canbus är väl information på en enda ström så det måste fortfarande prioriteras. Jag ser en tydlig delay mellan farten på original skärm och HUD. Det kan ioofsg vara processningen av data i HUD, men det torde inte vara mycket att processa(dvs inte ta någon märkbar tid att processa och displaya. Gissningsvis är det 0.2-0,3s eftersom jar ser det så tydligt utan att ens behöva försöka detektera att det diffar. Jag tror inte att CANBUS är så snabbt, inklusive överföringen via usb-dongle till blåtand. Där tror jag att man kan få mätfel som gör att man tex kan ha en delay på första datat där fordonet rör sig medan hastigheten kanske kommer med mindre delay + att det kanske inte är sann hastighet. (Jag har programvara som använder canbusdata och även presenterar en teoretisk noggranhet på mötresultatet som den baserar på hur mycket data man loggar samtidigt, och där ser 0.1-0,2s inte alls ut som någon ovanlighet. Jo, jag har hållt på med bilars prestanda länge).

Vi vet att många bilar överdriver fordonets hastighet med några till 10km/h. Om det är slumpen att min M3P canbusfart verkar stämma på öret med extern GPS-fart ska jag låta vara osagt men andra fordons canbusfart kan diffa en del.

Ska man mäta 0-100km/h ska man göra det med kvalitativ mäturtrustning som mäter rätt tid och till rätt fart, annars blir mätresultatet av relativt lågt värde. Har hållt på med biltrimning/prestanda sedan 80-talet och sett många felmätningar som lett till felaktiga slutsatser.

[Edit] En googling fann detta om SMT:
Release:
1.7.0
May 26, 2019
What's new in this release?
New tab: Speed, with 0-60, 0-100 and other timers. The accuracy is not yet known, please compare to pro timing equipment and report back.
Och utvecklaren av SMT skriver på forum:
Trigger is whenever speed = 0. Make sure the app reads 0, sometimes it takes half a second or so to actually get to 0.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3923
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av AAKEE »

holden skrev:
Den psykologiska profilen på de som är intresserade av att mäta är ju ändå det mest intressanta.
Exakt. Eller kanske snarare på de som inte är intresserade :D
AC384F4A-4304-4EA6-8814-81EAAFA80851.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1156
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av holden »

AAKEE skrev:
holden skrev:
Den psykologiska profilen på de som är intresserade av att mäta är ju ändå det mest intressanta.
Exakt. Eller kanske snarare på de som inte är intresserade :D
Projicering kan man alltid försöka med :)
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3923
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av AAKEE »

holden skrev:
AAKEE skrev:
holden skrev:
Den psykologiska profilen på de som är intresserade av att mäta är ju ändå det mest intressanta.
Exakt. Eller kanske snarare på de som inte är intresserade :D
Projicering kan man alltid försöka med :)
:D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11717
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mäta 0-100 km/h

Inlägg av martinot »

Väldigt meta och OT i tråden just nu.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar