Tesla model3 fick godkänt resultat när det gäller fotgängarskydd. Det finns hårda punkter runt a-stolparna. Vi får väl se hur ID4 klarar sig i euro NCAP såsmåningom. Den är väl inte testad ännu?
Model3:
5E57E3D2-630B-40A8-9DB7-F6712331BD22.jpeg
Kan inte tänka mig att VW bygger en bil som inte får full pott.
Har svårt att tro att de inte får full pott.
Men det kommer inte vara 100% utan snarare 80-90. Såvida de inte har kuddar runt om. Kraven höjs varje år.
90% på fotgängarskydd skulle vara fantastiskt bra.
Men troligtvis hamnar man väl på 70-80%.
Hej, nu har jag följt denna tråd sen i höstas då vi beställde bilen. Dags att ge tillbaka lite.
Hämtade en icke max i fredags och är mycket imponerad av ljudnivå och körkänsla. Vi körde Falun - Strängnäs och låg på eller strax över skyltarna och då drog den 17,7 vid 10 grader. Den inbjuder till att köra lugnt tycker jag.
Sitter inte jättebra i de enklare stolarna men det är godkänt. Passagerarstolen är dock ett skämt vad gäller inställningsmöjligheter.
Infotainmentsystemet känns väldigt ofärdigt. Vi lyckades inte klura ut hur vi ska lyckas lägga till SR P4 Sörmland. Två gånger hittade vi av en slump läget manuell sökning men sen hittade vi inte dit igen. Tills vidare kör vi nog Carplay och SR-appen.
Har ni andra fått med en fysisk bruksanvisning? Den som är inbyggd i bilen kändes inte lättanvänd.
Största besvikelsen (frågade en säljare om detta innan) är att det inte verkar gå att få bakljusen tända i autoläget. Då kan man ju alltid växla till halvljus men den verkar glömma det när man startar nästa gång. Eller har jag missat nån meny?
Har för mig att jag sett någon YT där man ställde in att farthållaren ska ställa in sig på skyltad hastighet plus några kilometer men hittar inte var man ställer in det. Det är ju annars vansinnigt bekvämt att låta den sköta det. Nu måste man justera efter varje skylt för att få det som jag vill ha det.
Fattar ingenting.
Varför ska du tända bakljusen? De tänds ju automatiskt vid mörker - annars ska de vara avstängda.
Vad är poängen med släckta bakljus? Att bilen syns bättre med tända bakljus är vi väl överens om? Det kan ju knappast vara ett problem att bilen syns för bra? Är det energikonsumtionen hos led-lamporna som är problemet? Livslängden på dioderna?
Tycker man ofta ser exempel på bilar där datorn tycker det fortfarande är tillräckligt ljust för släckta lampor när dom flesta andra bilar dragit en annan slutsats.
Fattar ingenting.
Varför ska du tända bakljusen? De tänds ju automatiskt vid mörker - annars ska de vara avstängda.
En bil med släckta bakljus syns sämre, tänds inte alltid i dimma eller regn. Utan bakljus kan den också lättare uppfattas som ett parkerat fordon. Tycker också rätt ofta man ser nyare bilar med helt släckta baljus fast det är helt mörkt, fel på bilen eller handhavandefel vet jag ej.
Fattar ingenting.
Varför ska du tända bakljusen? De tänds ju automatiskt vid mörker - annars ska de vara avstängda.
En bil med släckta bakljus syns sämre, tänds inte alltid i dimma eller regn. Utan bakljus kan den också lättare uppfattas som ett parkerat fordon. Tycker också rätt ofta man ser nyare bilar med helt släckta baljus fast det är helt mörkt, fel på bilen eller handhavandefel vet jag ej.
När DRL infördes i hela Europa blev det väl gnäll från länder där man kört helt släckt tills föraren själv behövde se något? Kompromissen blev att det bara blev obligatoriskt framåt. Vill minnas att argumentet var ökat slitage på lampor samt energiåtgången. Bägge dessa argument faller ju med LED. Vad finns det egentligen för argument att köra runt med släckta bakljus? Någon som vet?
Fattar ingenting.
Varför ska du tända bakljusen? De tänds ju automatiskt vid mörker - annars ska de vara avstängda.
En bil med släckta bakljus syns sämre, tänds inte alltid i dimma eller regn. Utan bakljus kan den också lättare uppfattas som ett parkerat fordon. Tycker också rätt ofta man ser nyare bilar med helt släckta baljus fast det är helt mörkt, fel på bilen eller handhavandefel vet jag ej.
När DRL infördes i hela Europa blev det väl gnäll från länder där man kört helt släckt tills föraren själv behövde se något? Kompromissen blev att det bara blev obligatoriskt framåt. Vill minnas att argumentet var ökat slitage på lampor samt energiåtgången. Bägge dessa argument faller ju med LED. Vad finns det egentligen för argument att köra runt med släckta bakljus? Någon som vet?
Finns inga
Volvo var ett föredömme och behöll ljusen bak dagtid, men inte säker på att det är så längre?
Fattar ingenting.
Varför ska du tända bakljusen? De tänds ju automatiskt vid mörker - annars ska de vara avstängda.
En bil med släckta bakljus syns sämre, tänds inte alltid i dimma eller regn. Utan bakljus kan den också lättare uppfattas som ett parkerat fordon. Tycker också rätt ofta man ser nyare bilar med helt släckta baljus fast det är helt mörkt, fel på bilen eller handhavandefel vet jag ej.
Jag blev i eftermiddag omkörd av en VW Polo av nyaste modell. Det snöade som attan och sikten var urdålig. Bilen ansåg ändå att det var tillräckligt ljust och körde med släckta bakljus. Föraren var säkert inte ens medveten om att bilen var osynlig bakifrån. Vansinne!
Det där DLR-tramset med släckta bakljus borde förbjudas omedelbart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fattar ingenting.
Varför ska du tända bakljusen? De tänds ju automatiskt vid mörker - annars ska de vara avstängda.
En bil med släckta bakljus syns sämre, tänds inte alltid i dimma eller regn. Utan bakljus kan den också lättare uppfattas som ett parkerat fordon. Tycker också rätt ofta man ser nyare bilar med helt släckta baljus fast det är helt mörkt, fel på bilen eller handhavandefel vet jag ej.
Jag blev i eftermiddag omkörd av en VW Polo av nyaste modell. Det snöade som attan och sikten var urdålig. Bilen ansåg ändå att det var tillräckligt ljust och körde med släckta bakljus. Föraren var säkert inte ens medveten om att bilen var osynlig bakifrån. Vansinne!
Det där DLR-tramset med släckta bakljus borde förbjudas omedelbart.
Fattar ingenting.
Varför ska du tända bakljusen? De tänds ju automatiskt vid mörker - annars ska de vara avstängda.
En bil med släckta bakljus syns sämre, tänds inte alltid i dimma eller regn. Utan bakljus kan den också lättare uppfattas som ett parkerat fordon. Tycker också rätt ofta man ser nyare bilar med helt släckta baljus fast det är helt mörkt, fel på bilen eller handhavandefel vet jag ej.
Jag blev i eftermiddag omkörd av en VW Polo av nyaste modell. Det snöade som attan och sikten var urdålig. Bilen ansåg ändå att det var tillräckligt ljust och körde med släckta bakljus. Föraren var säkert inte ens medveten om att bilen var osynlig bakifrån. Vansinne!
Det där DLR-tramset med släckta bakljus borde förbjudas omedelbart.
Dimljus?
Det hade varit fullt tillräckligt och absolut lämpligt med vanliga bakljus. Dimbakljus skulle jag faktiskt aldrig använda i dessa situationer eftersom det kan blända bakomvarande bilar. Det är enligt min erfarenhet extremt sällan att sikten är så dålig att man får/bör använda dimbakljuset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fattar ingenting.
Varför ska du tända bakljusen? De tänds ju automatiskt vid mörker - annars ska de vara avstängda.
En bil med släckta bakljus syns sämre, tänds inte alltid i dimma eller regn. Utan bakljus kan den också lättare uppfattas som ett parkerat fordon. Tycker också rätt ofta man ser nyare bilar med helt släckta baljus fast det är helt mörkt, fel på bilen eller handhavandefel vet jag ej.
Jag blev i eftermiddag omkörd av en VW Polo av nyaste modell. Det snöade som attan och sikten var urdålig. Bilen ansåg ändå att det var tillräckligt ljust och körde med släckta bakljus. Föraren var säkert inte ens medveten om att bilen var osynlig bakifrån. Vansinne!
Det där DLR-tramset med släckta bakljus borde förbjudas omedelbart.
Dimljus?
Det hade varit fullt tillräckligt och absolut lämpligt med vanliga bakljus. Dimbakljus skulle jag faktiskt aldrig använda i dessa situationer eftersom det kan blända bakomvarande bilar. Det är enligt min erfarenhet extremt sällan att sikten är så dålig att man får/bör använda dimbakljuset.
Fattar ingenting.
Varför ska du tända bakljusen? De tänds ju automatiskt vid mörker - annars ska de vara avstängda.
En bil med släckta bakljus syns sämre, tänds inte alltid i dimma eller regn. Utan bakljus kan den också lättare uppfattas som ett parkerat fordon. Tycker också rätt ofta man ser nyare bilar med helt släckta baljus fast det är helt mörkt, fel på bilen eller handhavandefel vet jag ej.
Jag blev i eftermiddag omkörd av en VW Polo av nyaste modell. Det snöade som attan och sikten var urdålig. Bilen ansåg ändå att det var tillräckligt ljust och körde med släckta bakljus. Föraren var säkert inte ens medveten om att bilen var osynlig bakifrån. Vansinne!
Det där DLR-tramset med släckta bakljus borde förbjudas omedelbart.
Märker detta ofta när det är dimmigt ute. Helt livsfarligt. BMWn brukar vara ganska bra på det men missar ibland, men den visar ju statusen i instrumentationen så bara att slå på det manuellt. Kan dock inte lämna det permanent i manuellt läge för då lägger helljusautomatiken av....
Fattar ingenting.
Varför ska du tända bakljusen? De tänds ju automatiskt vid mörker - annars ska de vara avstängda.
En bil med släckta bakljus syns sämre, tänds inte alltid i dimma eller regn. Utan bakljus kan den också lättare uppfattas som ett parkerat fordon. Tycker också rätt ofta man ser nyare bilar med helt släckta baljus fast det är helt mörkt, fel på bilen eller handhavandefel vet jag ej.
Skulle säga det gör nollskillnad i dagsljus - med den argumentationen kan man väl säga i så fall att ala bilar borde vara röda- En röd gör mer skillnad mot en grå/vit än huruvida bakhjuset är tänt vid dagsljus.
Vi dimma/mörker/dålig sikt ska bakljusen vara tända och har alltid tänts på min merca c-klass i varje fall.
Fattar ingenting.
Varför ska du tända bakljusen? De tänds ju automatiskt vid mörker - annars ska de vara avstängda.
En bil med släckta bakljus syns sämre, tänds inte alltid i dimma eller regn. Utan bakljus kan den också lättare uppfattas som ett parkerat fordon. Tycker också rätt ofta man ser nyare bilar med helt släckta baljus fast det är helt mörkt, fel på bilen eller handhavandefel vet jag ej.
Skulle säga det gör nollskillnad i dagsljus - med den argumentationen kan man väl säga i så fall att ala bilar borde vara röda- En röd gör mer skillnad mot en grå/vit än huruvida bakhjuset är tänt vid dagsljus.
Vi dimma/mörker/dålig sikt ska bakljusen vara tända och har alltid tänts på min merca c-klass i varje fall.
Gör det noll skillnad för dig kan dom ju vara tända då.
Audi har behållit ljusen på i Sverige. De gillar ju att leka med diverse effekter så jag antar att det är anledningen. Jag tycker det är bra, är en rätt stor del av designen på en bil numera utöver att man syns mycket bättre.
Fattar ingenting.
Varför ska du tända bakljusen? De tänds ju automatiskt vid mörker - annars ska de vara avstängda.
En bil med släckta bakljus syns sämre, tänds inte alltid i dimma eller regn. Utan bakljus kan den också lättare uppfattas som ett parkerat fordon. Tycker också rätt ofta man ser nyare bilar med helt släckta baljus fast det är helt mörkt, fel på bilen eller handhavandefel vet jag ej.
Skulle säga det gör nollskillnad i dagsljus - med den argumentationen kan man väl säga i så fall att ala bilar borde vara röda- En röd gör mer skillnad mot en grå/vit än huruvida bakhjuset är tänt vid dagsljus.
Vi dimma/mörker/dålig sikt ska bakljusen vara tända och har alltid tänts på min merca c-klass i varje fall.
Gör det noll skillnad för dig kan dom ju vara tända då.
Fattar ingenting.
Varför ska du tända bakljusen? De tänds ju automatiskt vid mörker - annars ska de vara avstängda.
En bil med släckta bakljus syns sämre, tänds inte alltid i dimma eller regn. Utan bakljus kan den också lättare uppfattas som ett parkerat fordon. Tycker också rätt ofta man ser nyare bilar med helt släckta baljus fast det är helt mörkt, fel på bilen eller handhavandefel vet jag ej.
Skulle säga det gör nollskillnad i dagsljus - med den argumentationen kan man väl säga i så fall att ala bilar borde vara röda- En röd gör mer skillnad mot en grå/vit än huruvida bakhjuset är tänt vid dagsljus.
Vi dimma/mörker/dålig sikt ska bakljusen vara tända och har alltid tänts på min merca c-klass i varje fall.
Gör det noll skillnad för dig kan dom ju vara tända då.
Onödigt slitage och inte bra för miljön!
Utveckla. Antagligen har vi spenderat mer energi på den här diskussionen via nätet än vad dina och mina LED-bakljus kommer konsumera under flera år.
Energikonsumtionen hos ett led-bakljus är försumbart. Eftersom dom dessutom lyser bakåt är ju inte det viktigaste vad föraren av bilen tycker utan övriga trafikanter.
Jag har som sagt svårt att se något negativt. Det räcker ju att någon dator i någon bil missbedömer siktförhållanden för att det definitivt har kompenserat även för dom fiktiva negativa konsekvenserna.
Audi har behållit ljusen på i Sverige. De gillar ju att leka med diverse effekter så jag antar att det är anledningen. Jag tycker det är bra, är en rätt stor del av designen på en bil numera utöver att man syns mycket bättre.