Är väl det jag får med min kommande e-tron 55 vid 100%taliz skrev:GOM blir allt mer pessimistisk.

Moderator: Redaktion
Är väl det jag får med min kommande e-tron 55 vid 100%taliz skrev:GOM blir allt mer pessimistisk.
Laddade du 2 ggr? Var?taliz skrev:Jag körde Sthlm-Lomma.12man skrev:Campar du på en motorvägsrastplats?
Som det spekulerats om ovan var det dock dåligt väder.
Linköping och Värnamo, till 90% båda ggr.Dodde skrev:Laddade du 2 ggr? Var?taliz skrev:Jag körde Sthlm-Lomma.12man skrev:Campar du på en motorvägsrastplats?
Som det spekulerats om ovan var det dock dåligt väder.
Nja, kanske inte vid 100%, men vid 80% är -25 mil en tämligen normal siffra för en e-tron 55. Dock inte i motorvägsfart i dåligt väder som Taliz ID4, utan vid normal körning på landsväg på torra vägar.Nect skrev:Är väl det jag får med min kommande e-tron 55 vid 100%taliz skrev:GOM blir allt mer pessimistisk.
Lite bättre kan du nog räkna med. Om du inte pressar 140 i regnet.Nect skrev:Är väl det jag får med min kommande e-tron 55 vid 100%taliz skrev:GOM blir allt mer pessimistisk.
Alltså - den är inte vacker, verkar heller inte ha bättre interiör alls och dessutom lite mindre tech. Rätt säker på ID4 nu (om jag får tag på en vilket verkar lättare sagt än gjort).dd88 skrev:
Håller med om utseendet. Är det svårt att få tag på dem? Leveransförseningar?Jonatand skrev:Alltså - den är inte vacker, verkar heller inte ha bättre interiör alls och dessutom lite mindre tech. Rätt säker på ID4 nu (om jag får tag på en vilket verkar lättare sagt än gjort).dd88 skrev:
Smaken är som den är men designmässigt tycker jag Enyaq ser bättre ut än ID4. ID4 har för mycket plast och märkliga designdetaljer men det är så klart en smaksak. Bl.a. baken på ID4 ser ju för djävlig ut. Enyaq finns att klämma och känna på i bilhallarna nu också, är lättare se där än i ett youtube-klipp tycker jag. I princip samma utrustning går att få, samma prestanda, batteri eftersom de bygger på samma plattform.Jonatand skrev:Alltså - den är inte vacker, verkar heller inte ha bättre interiör alls och dessutom lite mindre tech. Rätt säker på ID4 nu (om jag får tag på en vilket verkar lättare sagt än gjort).dd88 skrev:
arnold skrev:Smaken är som den är men designmässigt tycker jag Enyaq ser bättre ut än ID4. ID4 har för mycket plast och märkliga designdetaljer men det är så klart en smaksak. Bl.a. baken på ID4 ser ju för djävlig ut. Enyaq finns att klämma och känna på i bilhallarna nu också, är lättare se där än i ett youtube-klipp tycker jag. I princip samma utrustning går att få, samma prestanda, batteri eftersom de bygger på samma plattform.
En fyrhjulsdriven Enyaq med ett något lägre pris skulle vara en fullträff men i dagsläget tycker jag det finns andra beställningsbara bilar som ger bättre bang för pengarna.
Gillar inte den röriga och "stökiga" grillen och fronten (där ser ID4 klart bättre ut tycker jag), men tycker om att den inte har de fula svarta plastdelarna på nederkanten av bilen och runt hjulhusen som är så typiska för många andra bilar (som IMO är asfult, och av för mig okänd anledning anses "premium" med billig svart plast av många som önskar det). Klart mycket snyggare utan billig svart plast, och snygg lite ovanligare färg ovan!MWall skrev:arnold skrev:Smaken är som den är men designmässigt tycker jag Enyaq ser bättre ut än ID4. ID4 har för mycket plast och märkliga designdetaljer men det är så klart en smaksak. Bl.a. baken på ID4 ser ju för djävlig ut. Enyaq finns att klämma och känna på i bilhallarna nu också, är lättare se där än i ett youtube-klipp tycker jag. I princip samma utrustning går att få, samma prestanda, batteri eftersom de bygger på samma plattform.
En fyrhjulsdriven Enyaq med ett något lägre pris skulle vara en fullträff men i dagsläget tycker jag det finns andra beställningsbara bilar som ger bättre bang för pengarna.
Den röda Enyaqen som syns på youtube-klippet är inte särskilt snygg, nej. Men den verkar vara nån slags snikvariant. Visst finns det nedlackade som inte har den där svarta plasten längst ner?
T ex denna:
Enyaq ser ut som de försökt kopiera en typ 10 år gammal BMW som jag tror du var inne på. Om man inte vill ha en bil som ser ut som en gammal fossilbil så kan man väl lika gärna köpa en äldre bmw? Tänk vad mycket snyggare Enyaq hade varit om de bara moderniserat bakhjusena och skippat grillen.MWall skrev:arnold skrev:Smaken är som den är men designmässigt tycker jag Enyaq ser bättre ut än ID4. ID4 har för mycket plast och märkliga designdetaljer men det är så klart en smaksak. Bl.a. baken på ID4 ser ju för djävlig ut. Enyaq finns att klämma och känna på i bilhallarna nu också, är lättare se där än i ett youtube-klipp tycker jag. I princip samma utrustning går att få, samma prestanda, batteri eftersom de bygger på samma plattform.
En fyrhjulsdriven Enyaq med ett något lägre pris skulle vara en fullträff men i dagsläget tycker jag det finns andra beställningsbara bilar som ger bättre bang för pengarna.
Den röda Enyaqen som syns på youtube-klippet är inte särskilt snygg, nej. Men den verkar vara nån slags snikvariant. Visst finns det nedlackade som inte har den där svarta plasten längst ner?
T ex denna:
Vad gäller interiören tycker jag den är läcker och ser påkostad ut.
Tycker inte alls det ser ut som en BMW. Ser snarare ut som en modern Skoda som de konverterat till eldrift.Jonatand skrev:Enyaq ser ut som de försökt kopiera en typ 10 år gammal BMW som jag tror du var inne på. Om man inte vill ha en bil som ser ut som en gammal fossilbil så kan man väl lika gärna köpa en äldre bmw? Tänk vad mycket snyggare Enyaq hade varit om de bara moderniserat bakhjusena och skippat grillen.MWall skrev:arnold skrev:Smaken är som den är men designmässigt tycker jag Enyaq ser bättre ut än ID4. ID4 har för mycket plast och märkliga designdetaljer men det är så klart en smaksak. Bl.a. baken på ID4 ser ju för djävlig ut. Enyaq finns att klämma och känna på i bilhallarna nu också, är lättare se där än i ett youtube-klipp tycker jag. I princip samma utrustning går att få, samma prestanda, batteri eftersom de bygger på samma plattform.
En fyrhjulsdriven Enyaq med ett något lägre pris skulle vara en fullträff men i dagsläget tycker jag det finns andra beställningsbara bilar som ger bättre bang för pengarna.
Den röda Enyaqen som syns på youtube-klippet är inte särskilt snygg, nej. Men den verkar vara nån slags snikvariant. Visst finns det nedlackade som inte har den där svarta plasten längst ner?
T ex denna:
Vad gäller interiören tycker jag den är läcker och ser påkostad ut.
Interiörens konsol ser schysst ut men dörrhantagen och många andra delar var ju plastigare än i ID4an med bra marginal.
Coupeversionen ser dock snygg ut - snyggare än ID4 coupe enligt mig men återstår att se om de gör den ful likt det gjorde med Enyaq mot dess tidigare "visionsbilder".
Dubbelhakorna på ID4 och kommande Q4 lyfter bilen och ger dom ett modernt uttryck. Ser riktigt snyggt ut.RagWal skrev:Såg en ID4 idag och ägaren hade haft den en vecka. Har svårt för baken. Ser bara dubbelhakor travade på varann.
Men vaddå. Det är en bil.
https://topelectricsuv.com/news/volkswa ... HhdTHHHMzYVW ID.4 GTX – VW’s first performance EV premieres April 28
Haha - skoda har verkligen lyckats med sin marknadsföring mot skodaägarna som inte har råd eller är för snåla för att köpa en audi. Nej - en patetisk jämförelse mot audi. Punkt.HelectriC skrev:Interiören har fått skryt av att nästan vara på audinivå av flera YT-kanaler och betydligt mer premiumkänsla med mjuka material etc än ID.4
Du kan få tag på både id4or och enyaq med leverans ganska snart om du letar. Har offerter på båda.Dodde skrev:Håller med om utseendet. Är det svårt att få tag på dem? Leveransförseningar?Jonatand skrev:Alltså - den är inte vacker, verkar heller inte ha bättre interiör alls och dessutom lite mindre tech. Rätt säker på ID4 nu (om jag får tag på en vilket verkar lättare sagt än gjort).dd88 skrev:
Jonatand skrev:Haha - skoda har verkligen lyckats med sin marknadsföring mot skodaägarna som inte har råd eller är för snåla för att köpa en audi. Nej - en patetisk jämförelse mot audi. Punkt.HelectriC skrev:Interiören har fått skryt av att nästan vara på audinivå av flera YT-kanaler och betydligt mer premiumkänsla med mjuka material etc än ID.4
Är fortfarande väldigt intresserad av var denna materialförbättring sitter gentemot id4 - var exakt? Lika mycket hård plats vad jag kan se om inte mer - exempelvis dörrhandtagen där jag förvöntar mig bättre materialval.