VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11751
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Anonymous FTW skrev:
Tellus skrev:
Jag tycker ID.4 verkar vara den bästa familjeelbilen i okej prisklass om man bortser från Tesla.
Den har många födelar mot andra elbilar.

Jag skulle kunna rekommendera den till vänner men då även berätta om dess brister, framförallt infotainment (user interface)

Jag skulle dock inte kunna köpa den pga mitt bilintresse som värdesätter mycket av det som Tesla har men VW saknar, tillexempel

- OTA uppdateringar
- Smidig supercharging
- Sportbilsprestanda
- Bra garantier utan servicekrav
- Mobile service
- Vaktläge, bara det värt 50000kr 8-)
- Youtube, Netflix, spel
- Otroligt lättanvänd stor skärm som är rapp
- Mycket tillförlitlig och snabb app
- Fasta priser, slipper bilhandlare och prutande

Men om inte Tesla fanns och jag ville ha en familjebil så skulle det nog bli en ID.4, min första elbil 2012 var en Leading, Environmentally friendly, Affordable Family vehicle, lite som ID.4 är idag om vi tar bort Leading :)
OTA har de väl?
Japp. Alla ID4 skall ha det. Var ID3 som alla inte hade OTA-uppdatering från start.

(Sedan återstår att se hur väl VW kommer släppa nya funktioner, om det ens blir i närheten så mycket som hos Tesla).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

martinot skrev:
(Sedan återstår att se hur väl VW kommer släppa nya funktioner, om det ens blir i närheten så mycket som hos Tesla).
Jag vill ju inte bara någon glädjedödare, men alla ni som tror att VW kommer uppdatera befintliga bilar med nya funktioner OTA, så som Tesla gör, kommer nog bli rejält besvikna. Jag skulle nästan satsa pengar på att VW kommer använda OTA-möjligheten enbart till att skicka ut buggfixar. Ungefär på samma sätt som man uppdaterar bilar vid service idag.
VW kommer inte förbättra bilarna genom att ge dem högre laddhastighet eller andra coola nya features i efterhand. Möjligen mot betalning, men jag tror inte det heller.
Jag har köpt en VAG-bil med påstådd möjlighet till functions-on-demand för över två år sedan. Det står fortfarande i spec-listan att bilen ska ha det. Det kom aldrig.
VAG uppdaterar inte befintliga bilar, de vill sälja nya istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
martinot skrev:
(Sedan återstår att se hur väl VW kommer släppa nya funktioner, om det ens blir i närheten så mycket som hos Tesla).
Jag vill ju inte bara någon glädjedödare, men alla ni som tror att VW kommer uppdatera befintliga bilar med nya funktioner OTA, så som Tesla gör, kommer nog bli rejält besvikna. Jag skulle nästan satsa pengar på att VW kommer använda OTA-möjligheten enbart till att skicka ut buggfixar. Ungefär på samma sätt som man uppdaterar bilar vid service idag.
VW kommer inte förbättra bilarna genom att ge dem högre laddhastighet eller andra coola nya features i efterhand. Möjligen mot betalning, men jag tror inte det heller.
Jag har köpt en VAG-bil med påstådd möjlighet till functions-on-demand för över två år sedan. Det står fortfarande i spec-listan att bilen ska ha det. Det kom aldrig.
VAG uppdaterar inte befintliga bilar, de vill sälja nya istället.
Kan bara hålla med.
Följande tråd kommer man aldrig få läsa om en ID4.

viewtopic.php?f=10&t=24583
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3387
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
(Sedan återstår att se hur väl VW kommer släppa nya funktioner, om det ens blir i närheten så mycket som hos Tesla).
Jag vill ju inte bara någon glädjedödare, men alla ni som tror att VW kommer uppdatera befintliga bilar med nya funktioner OTA, så som Tesla gör, kommer nog bli rejält besvikna. Jag skulle nästan satsa pengar på att VW kommer använda OTA-möjligheten enbart till att skicka ut buggfixar. Ungefär på samma sätt som man uppdaterar bilar vid service idag.
VW kommer inte förbättra bilarna genom att ge dem högre laddhastighet eller andra coola nya features i efterhand. Möjligen mot betalning, men jag tror inte det heller.
Jag har köpt en VAG-bil med påstådd möjlighet till functions-on-demand för över två år sedan. Det står fortfarande i spec-listan att bilen ska ha det. Det kom aldrig.
VAG uppdaterar inte befintliga bilar, de vill sälja nya istället.
Kan bara hålla med.
Följande tråd kommer man aldrig få läsa om en ID4.

viewtopic.php?f=10&t=24583
Det återstår förstås att se om nya funktioner kommer eller inte. Men VW har själva sagt att det ska komma nya funktioner via OTA så att tidigare årsmodeller av id-familjen ska följa senare årsmodeller.

Lite besviken blir jag trots allt om det inte visar sig stämma ;)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: VW ID.4

Inlägg av kikat »

Tellus skrev:
Jag tycker ID.4 verkar vara den bästa familjeelbilen i okej prisklass om man bortser från Tesla.
Den har många födelar mot andra elbilar.

Jag skulle kunna rekommendera den till vänner men då även berätta om dess brister, framförallt infotainment (user interface)

Jag skulle dock inte kunna köpa den pga mitt bilintresse som värdesätter mycket av det som Tesla har men VW saknar, tillexempel

- Pruttkudde
- Smidig supercharging
- Sportbilsprestanda
- Bra garantier utan servicekrav
- Mobile service
- Vaktläge, bara det värt 50000kr 8-)
- Youtube, Netflix, spel
- Otroligt lättanvänd stor skärm som är rapp
- Mycket tillförlitlig och snabb app
- Fasta priser, slipper bilhandlare och prutande

Men om inte Tesla fanns och jag ville ha en familjebil så skulle det nog bli en ID.4, min första elbil 2012 var en Leading, Environmentally friendly, Affordable Family vehicle, lite som ID.4 är idag om vi tar bort Leading :)
Nu var det väl ingen som bad om en jämförelse mot Tesla men dina punkter känns något krystade idag när det finns alternativ som ID4, Q4, Polestar 2 och fler som är på gång.

- Pruttkudde
= Ett skämt?

- Smidig supercharging
= Det håller jag med om, men det byggs ut övriga laddare för fullt.
VW ska stödja plug-and-charge vid mjukvaruuppdatering som jag förstått det.
Dessutom har priserna på SuC börjat stiga och skulle inte förvåna mig om prisnivån snart ligger som alla andra.

- Sportbilsprestanda
= I regel helt meningslöst så vida man inte kör på bana, de flesta elbilar har tillräcklig god prestanda i normal trafik.

- Bra garantier utan servicekrav
= VW har servicekrav vartannat år enligt vad jag fått info om. Har inte fått något pris på detta men jag skulle tro det handlar om några tusenlappar.
En försumbar kostnad då man tjänar in pengarna på billigare försäkring, och att ha regelbunden service är inte alltid något dåligt.

- Mobile service
= Det är bra, men å andra sidan har VW serviceställen på många fler platser än Tesla så behovet saknas.

- Vaktläge, bara det värt 50000kr 8-)
= Finns väl inget rättsfall i Sverige där vaktläget varken gjort till eller från. Ser det enbart som en kul grej. Själv använde jag det i början men numera har jag sällan det igång för det drar mycket batteri och blinkar på förbipasserande.

- Youtube, Netflix, spel
= Youtube, Netflix har jag aldrig använt, mer än att testat det. Spel i en bil förstår jag inte alls syftet med. De allra flesta har smarta mobiler med bra prestanda idag där man kan spela och titta på youtube om man vill, dessutom mycket smidigare göra det på sin egna mobil än på en skärm som sitter fast i bilen enligt mitt tycke. Har man som vana att bo i bilen kan det ha ett syfte däremot.

- Otroligt lättanvänd stor skärm som är rapp
= En av få punkter jag kan hålla med om. Å andra sidan så behöver man inte fippla med skärmen så ofta vid körning så det räcker till. Kanske blir det rappare med framtida OTA uppdateringar.

- Mycket tillförlitlig och snabb app
= Instämmer, men kan inte uttala mig om VWs app. Har inte hört något om att den skulle krångla. Sedan är Teslas app inte alltid helt tillförlitlig heller. Har hänt flera gånger att den inte lyckats väcka bilen utan att jag fått gå ut och väcka den manuellt, fastän jag har god wifi och 4G täckning på platsen.
För inte allt för länge sedan kraschade appen helt och hållet i hela världen?. Många kunde då inte ens öppna bilen med den.

- Fasta priser, slipper bilhandlare och prutande
= Tesla har inte fasta priset utan mer åt gamblinghållet. Råkar man beställa på fel dag riskerar man att förlora 10k+ eller vinna 10k+. Priserna tycks kunna ändras när som helst utan förvarning. Det verkar ju inte som de ändras för att något förändras med bilen heller, utan det beror väl mer på om Elon har en bra eller dålig dag.


Har en M3, hade till och med en beställning på MY som nu är avbeställd. Kommer istället förmodligen byta till 4-hjulsdriftaren av ID4 eller en Q4 nu när VW visat att de menar allvar med elbilar. När jag köpte min M3 för 2 år sedan fanns det ingen vettig konkurrens. Idag finns elbilar som är både bättre och billigare än Tesla.

Tesla har knappt gjort någon uppdatering alls av M3/MY på 2 år, mer än meningslösa saker som flyttat runt lite i interfacet, gjort så man kan se koner på skärmen där det inte finns koner och lagt in netflix samt ännu fler spel. Uppdateringar som sägs kommit till AP/Regnsensor har jag åtminstone inte märkt något av. Fungerar precis lika mediokert som för 2 år sedan.
Självklara saker som automatisk baklucka, värmepump, isolerade rutor och en vettig mittkonsoll som nu kommer till M3 har övriga biltillverkare istället tänkt på från början. Men det saknas fortfarande saker som rattvärme, matrixljus, fungerande helljusassist, fungerande regnsensor på en bil som är mindre och dyrare än ID4.
Har dessutom lite svårt för att man mer eller mindre är tvungen att lackbehandla samt sätta gigantiska stänkskydd och stenskottsfolie på utvalda ställen för att inte riskera att bilen blir stenskottsblästrad eller är en rosthög om några få år.
Förvånar mig att de säljer så bra fortfarande.
Det är möjligt att jag får äta upp min hatt när tysktillverkade MY kommer då specifikationen eller priset inte är 100% spikat men jag har svårt att tro det.
Min jämförelse är mot prisjämlika bilar som M3/MY. Att börja jämföra mot S,X som ligger i miljonklassen eller mot bilar som har gratis SuC vilket inte ens går att köpa idag är helt irrelevant.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: VW ID.4

Inlägg av Donk »

Har både en M3 LR och en ID4 och även om jag tycker folkvagnen är en riktigt bra bil, sannolikt den mest prisvärda elbilen idag (iaf om man köpte 1st-versionerna), så går den inte att jämföra med Teslan. Gillar man prestanda/körglädje och tech så är valet enkelt. Och nej prestandan är inte meningslös och man tröttnar inte heller, tycker fortfarande efter 2 år det är sjukt kul med det omedelbara klippet från start. Krävs ingen bana, superkul även i lagliga hastigheter. Problemet är bara att man vill ha ännu roligare, kanske får bli en M3P snart?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: VW ID.4

Inlägg av JorgenM »

Har börjat kolla på försäkringar, vw och lf vill ha ca 500kr/månad men paydrive bara 284(+box 67kr), någon som har erfarenhet av paydrive?
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: VW ID.4

Inlägg av kikat »

Donk skrev:
Har både en M3 LR och en ID4 och även om jag tycker folkvagnen är en riktigt bra bil, sannolikt den mest prisvärda elbilen idag (iaf om man köpte 1st-versionerna), så går den inte att jämföra med Teslan. Gillar man prestanda/körglädje och tech så är valet enkelt. Och nej prestandan är inte meningslös och man tröttnar inte heller, tycker fortfarande efter 2 år det är sjukt kul med det omedelbara klippet från start. Krävs ingen bana, superkul även i lagliga hastigheter. Problemet är bara att man vill ha ännu roligare, kanske får bli en M3P snart?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tröttnade efter ett halvår på att komma först iväg vid rödljusen. Samtidigt är ID4 fortfarande snabbare än de flesta fossilbrännare idag.
Tech är snarare mer i en ID4 med bl.a. matrixljus, head up display, ljussignaturer, sensor till bagagelucka, eljusterbart solskydd än vad det är i M3.
Om du nu inte menar att Teslas sätt att integrera alla inställningar till en stor pekskärm i mitten, samt lägga in meningslösa saker som film, spel, webbläsare och en visning av sin bil med övriga dansande bilar runt omkring, med lite spökbromsningar hipp som happ, innebär att den har mer tech.
Tycker ID4 är mycket mer prisvärd än M3 idag, även om man bara tittar på riktpriserna och inte köpte en 1st.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

kikat skrev:
Donk skrev:
Har både en M3 LR och en ID4 och även om jag tycker folkvagnen är en riktigt bra bil, sannolikt den mest prisvärda elbilen idag (iaf om man köpte 1st-versionerna), så går den inte att jämföra med Teslan. Gillar man prestanda/körglädje och tech så är valet enkelt. Och nej prestandan är inte meningslös och man tröttnar inte heller, tycker fortfarande efter 2 år det är sjukt kul med det omedelbara klippet från start. Krävs ingen bana, superkul även i lagliga hastigheter. Problemet är bara att man vill ha ännu roligare, kanske får bli en M3P snart?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tröttnade efter ett halvår på att komma först iväg vid rödljusen. Samtidigt är ID4 fortfarande snabbare än de flesta fossilbrännare idag.
Tech är snarare mer i en ID4 med bl.a. matrixljus, head up display, ljussignaturer, sensor till bagagelucka, eljusterbart solskydd än vad det är i M3.
Om du nu inte menar att Teslas sätt att integrera alla inställningar till en stor pekskärm i mitten, samt lägga in meningslösa saker som film, spel, webbläsare och en visning av sin bil med övriga dansande bilar runt omkring, med lite spökbromsningar hipp som happ, innebär att den har mer tech.
Tycker ID4 är mycket mer prisvärd än M3 idag, även om man bara tittar på riktpriserna och inte köpte en 1st.

Håller med. Efter snart fyra år med Model S så börjar jag kunna det där "Tesla-rycket". Däremot tycker jag det är grymt skönt på landsväg när man ska om nån lastbil eller nåt.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: VW ID.4

Inlägg av Tellus »

kikat skrev:
Tellus skrev:
Jag tycker ID.4 verkar vara den bästa familjeelbilen i okej prisklass om man bortser från Tesla.
Den har många födelar mot andra elbilar.

Jag skulle kunna rekommendera den till vänner men då även berätta om dess brister, framförallt infotainment (user interface)

Jag skulle dock inte kunna köpa den pga mitt bilintresse som värdesätter mycket av det som Tesla har men VW saknar, tillexempel

- Pruttkudde
- Smidig supercharging
- Sportbilsprestanda
- Bra garantier utan servicekrav
- Mobile service
- Vaktläge, bara det värt 50000kr 8-)
- Youtube, Netflix, spel
- Otroligt lättanvänd stor skärm som är rapp
- Mycket tillförlitlig och snabb app
- Fasta priser, slipper bilhandlare och prutande

Men om inte Tesla fanns och jag ville ha en familjebil så skulle det nog bli en ID.4, min första elbil 2012 var en Leading, Environmentally friendly, Affordable Family vehicle, lite som ID.4 är idag om vi tar bort Leading :)
Nu var det väl ingen som bad om en jämförelse mot Tesla men dina punkter känns något krystade idag när det finns alternativ som ID4, Q4, Polestar 2 och fler som är på gång.

- Pruttkudde
= Ett skämt?
bytte till pruttkudde då id4 kanske kommer få OTA. Roligt för barnen och den barnslige dock

- Smidig supercharging
= Det håller jag med om, men det byggs ut övriga laddare för fullt.
VW ska stödja plug-and-charge vid mjukvaruuppdatering som jag förstått det.
Dessutom har priserna på SuC börjat stiga och skulle inte förvåna mig om prisnivån snart ligger som alla andra.
Dom har byggt laddare i många år, men ingen är i närheten av teslas nätverk. Att det kanske kommer kosta lika är inget problem för den stora massan som mest använder det på semestern eller enstaka längre resor
- Sportbilsprestanda
= I regel helt meningslöst så vida man inte kör på bana, de flesta elbilar har tillräcklig god prestanda i normal trafik.
jag skulle ha mycket svårt att gå tillbaka till en slöare bil, man har nytta av det dagligen vid omkörningar och munnen bara ler

- Bra garantier utan servicekrav
= VW har servicekrav vartannat år enligt vad jag fått info om. Har inte fått något pris på detta men jag skulle tro det handlar om några tusenlappar.
En försumbar kostnad då man tjänar in pengarna på billigare försäkring, och att ha regelbunden service är inte alltid något dåligt.
Fylla på spolarvätska och kolla mönsterdjup och däcktryck kan jag göra själv. 5000kr/år med alla options tycker jag inte är dyr försäkring

- Mobile service
= Det är bra, men å andra sidan har VW serviceställen på många fler platser än Tesla så behovet saknas.
Lyxig känsla när dom kommer hem gratis, man behöver inte ens vara hemma, bara bilen. Har bara utnyttjat en gång, imma i bakljus

- Vaktläge, bara det värt 50000kr 8-)
= Finns väl inget rättsfall i Sverige där vaktläget varken gjort till eller från. Ser det enbart som en kul grej. Själv använde jag det i början men numera har jag sällan det igång för det drar mycket batteri och blinkar på förbipasserande.
Vi har redan tjänat in självrisken vid en parkeringsskada och skadegöraren fick böter. Sen är bilkameran igång alltid när man kör, bra att ha som bevis. Många tjuvar har åkt dit worldwide.

- Youtube, Netflix, spel
= Youtube, Netflix har jag aldrig använt, mer än att testat det. Spel i en bil förstår jag inte alls syftet med. De allra flesta har smarta mobiler med bra prestanda idag där man kan spela och titta på youtube om man vill, dessutom mycket smidigare göra det på sin egna mobil än på en skärm som sitter fast i bilen enligt mitt tycke. Har man som vana att bo i bilen kan det ha ett syfte däremot.
Kollar bland annat på teslabjorn på youtube, teslaclubsweden på webbläsaren och några serier på netflix, mest på semestern. Barnen älskar bilspelet med trådlösa handkontroller. Gissa vilken bil kompisarna vill att deras pappa ska köpa.

- Otroligt lättanvänd stor skärm som är rapp
= En av få punkter jag kan hålla med om. Å andra sidan så behöver man inte fippla med skärmen så ofta vid körning så det räcker till. Kanske blir det rappare med framtida OTA uppdateringar.
Har man vant sig vid teslas skärm så blir det väldigt jobbigt att gå tillbaka till "tjocktvn" och alla knappar

- Mycket tillförlitlig och snabb app
= Instämmer, men kan inte uttala mig om VWs app. Har inte hört något om att den skulle krångla. Sedan är Teslas app inte alltid helt tillförlitlig heller. Har hänt flera gånger att den inte lyckats väcka bilen utan att jag fått gå ut och väcka den manuellt, fastän jag har god wifi och 4G täckning på platsen.
För inte allt för länge sedan kraschade appen helt och hållet i hela världen?. Många kunde då inte ens öppna bilen med den.
Har vw appen till e-golfen, rätt seg så man undviker använda den (om bilen också)

- Fasta priser, slipper bilhandlare och prutande
= Tesla har inte fasta priset utan mer åt gamblinghållet. Råkar man beställa på fel dag riskerar man att förlora 10k+ eller vinna 10k+. Priserna tycks kunna ändras när som helst utan förvarning. Det verkar ju inte som de ändras för att något förändras med bilen heller, utan det beror väl mer på om Elon har en bra eller dålig dag.
Får samma pris samma dag dock, men visst priserna går upp och ner. Det stora prisraset på s och x för några år sedan var helt sjukt


Har en M3, hade till och med en beställning på MY som nu är avbeställd. Kommer istället förmodligen byta till 4-hjulsdriftaren av ID4 eller en Q4 nu när VW visat att de menar allvar med elbilar. När jag köpte min M3 för 2 år sedan fanns det ingen vettig konkurrens. Idag finns elbilar som är både bättre och billigare än Tesla. Håller inte med att dom är bättre, jo på 1 punkt av 100, däckbuller.

Tesla har knappt gjort någon uppdatering alls av M3/MY på 2 år, mer än meningslösa saker som flyttat runt lite i interfacet, gjort så man kan se koner på skärmen där det inte finns koner och lagt in netflix samt ännu fler spel. Uppdateringar som sägs kommit till AP/Regnsensor har jag åtminstone inte märkt något av. Fungerar precis lika mediokert som för 2 år sedan.
Självklara saker som automatisk baklucka, värmepump, isolerade rutor och en vettig mittkonsoll som nu kommer till M3 har övriga biltillverkare istället tänkt på från början. Men det saknas fortfarande saker som rattvärme, matrixljus, fungerande helljusassist, fungerande regnsensor på en bil som är mindre och dyrare än ID4.
ojoj, det har kommit massa bra uppdateringar på 2år https://tesletter.com/tags/tesla-software-updates/

Har dessutom lite svårt för att man mer eller mindre är tvungen att lackbehandla samt sätta gigantiska stänkskydd och stenskottsfolie på utvalda ställen för att inte riskera att bilen blir stenskottsblästrad eller är en rosthög om några få år.
finns dom som kört många tusen mil utan skador, våran kia esoul var mycket blästrad efter 2000mil, så det har nog med karossutformning, däck, körsätt, väglag, gruset att göra. Inget tesla specifikt som många dock tror, kolla bjorn nylands model s som gått 35000mil
Förvånar mig att de säljer så bra fortfarande.
Klart världens bästa elbil i den prisklassen säljer bäst
Det är möjligt att jag får äta upp min hatt när tysktillverkade MY kommer då specifikationen eller priset inte är 100% spikat men jag har svårt att tro det.
Min jämförelse är mot prisjämlika bilar som M3/MY. Att börja jämföra mot S,X som ligger i miljonklassen eller mot bilar som har gratis SuC vilket inte ens går att köpa idag är helt irrelevant.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
kikat skrev:
Donk skrev:
Har både en M3 LR och en ID4 och även om jag tycker folkvagnen är en riktigt bra bil, sannolikt den mest prisvärda elbilen idag (iaf om man köpte 1st-versionerna), så går den inte att jämföra med Teslan. Gillar man prestanda/körglädje och tech så är valet enkelt. Och nej prestandan är inte meningslös och man tröttnar inte heller, tycker fortfarande efter 2 år det är sjukt kul med det omedelbara klippet från start. Krävs ingen bana, superkul även i lagliga hastigheter. Problemet är bara att man vill ha ännu roligare, kanske får bli en M3P snart?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tröttnade efter ett halvår på att komma först iväg vid rödljusen. Samtidigt är ID4 fortfarande snabbare än de flesta fossilbrännare idag.
Tech är snarare mer i en ID4 med bl.a. matrixljus, head up display, ljussignaturer, sensor till bagagelucka, eljusterbart solskydd än vad det är i M3.
Om du nu inte menar att Teslas sätt att integrera alla inställningar till en stor pekskärm i mitten, samt lägga in meningslösa saker som film, spel, webbläsare och en visning av sin bil med övriga dansande bilar runt omkring, med lite spökbromsningar hipp som happ, innebär att den har mer tech.
Tycker ID4 är mycket mer prisvärd än M3 idag, även om man bara tittar på riktpriserna och inte köpte en 1st.

Håller med. Efter snart fyra år med Model S så börjar jag kunna det där "Tesla-rycket". Däremot tycker jag det är grymt skönt på landsväg när man ska om nån lastbil eller nåt.

Märkligt hur vi människor fungerar. Jag jobbar med datorer.
När en medarbetare får en ny dubbelt så snabb dator så vänjer man sig snabbt.
En månad senare så tycker man att den inte längre kanske är så snabb.
Men sätter man sig med den gamla långsamma datorn så tycker man att den är galet långsam och undrar hur man tidigare kunde stå ut med en sån långsam dator.

Lite så är det med bilar också.
Sätt dig i en bil som är hälften så snabb, så inser du hur du vant dig med en snabb bil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3387
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
kikat skrev:
Donk skrev:
Har både en M3 LR och en ID4 och även om jag tycker folkvagnen är en riktigt bra bil, sannolikt den mest prisvärda elbilen idag (iaf om man köpte 1st-versionerna), så går den inte att jämföra med Teslan. Gillar man prestanda/körglädje och tech så är valet enkelt. Och nej prestandan är inte meningslös och man tröttnar inte heller, tycker fortfarande efter 2 år det är sjukt kul med det omedelbara klippet från start. Krävs ingen bana, superkul även i lagliga hastigheter. Problemet är bara att man vill ha ännu roligare, kanske får bli en M3P snart?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tröttnade efter ett halvår på att komma först iväg vid rödljusen. Samtidigt är ID4 fortfarande snabbare än de flesta fossilbrännare idag.
Tech är snarare mer i en ID4 med bl.a. matrixljus, head up display, ljussignaturer, sensor till bagagelucka, eljusterbart solskydd än vad det är i M3.
Om du nu inte menar att Teslas sätt att integrera alla inställningar till en stor pekskärm i mitten, samt lägga in meningslösa saker som film, spel, webbläsare och en visning av sin bil med övriga dansande bilar runt omkring, med lite spökbromsningar hipp som happ, innebär att den har mer tech.
Tycker ID4 är mycket mer prisvärd än M3 idag, även om man bara tittar på riktpriserna och inte köpte en 1st.

Håller med. Efter snart fyra år med Model S så börjar jag kunna det där "Tesla-rycket". Däremot tycker jag det är grymt skönt på landsväg när man ska om nån lastbil eller nåt.

Märkligt hur vi människor fungerar. Jag jobbar med datorer.
När en medarbetare får en ny dubbelt så snabb dator så vänjer man sig snabbt.
En månad senare så tycker man att den inte längre kanske är så snabb.
Men sätter man sig med den gamla långsamma datorn så tycker man att den är galet långsam och undrar hur man tidigare kunde stå ut med en sån långsam dator.

Lite så är det med bilar också.
Sätt dig i en bil som är hälften så snabb, så inser du hur du vant dig med en snabb bil.
Fast med den viktiga skillnaden att man ändå inte får köra fortare än hastighetsbegränsningen med bilen... ;)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
kikat skrev:
Donk skrev:
Har både en M3 LR och en ID4 och även om jag tycker folkvagnen är en riktigt bra bil, sannolikt den mest prisvärda elbilen idag (iaf om man köpte 1st-versionerna), så går den inte att jämföra med Teslan. Gillar man prestanda/körglädje och tech så är valet enkelt. Och nej prestandan är inte meningslös och man tröttnar inte heller, tycker fortfarande efter 2 år det är sjukt kul med det omedelbara klippet från start. Krävs ingen bana, superkul även i lagliga hastigheter. Problemet är bara att man vill ha ännu roligare, kanske får bli en M3P snart?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tröttnade efter ett halvår på att komma först iväg vid rödljusen. Samtidigt är ID4 fortfarande snabbare än de flesta fossilbrännare idag.
Tech är snarare mer i en ID4 med bl.a. matrixljus, head up display, ljussignaturer, sensor till bagagelucka, eljusterbart solskydd än vad det är i M3.
Om du nu inte menar att Teslas sätt att integrera alla inställningar till en stor pekskärm i mitten, samt lägga in meningslösa saker som film, spel, webbläsare och en visning av sin bil med övriga dansande bilar runt omkring, med lite spökbromsningar hipp som happ, innebär att den har mer tech.
Tycker ID4 är mycket mer prisvärd än M3 idag, även om man bara tittar på riktpriserna och inte köpte en 1st.

Håller med. Efter snart fyra år med Model S så börjar jag kunna det där "Tesla-rycket". Däremot tycker jag det är grymt skönt på landsväg när man ska om nån lastbil eller nåt.

Märkligt hur vi människor fungerar. Jag jobbar med datorer.
När en medarbetare får en ny dubbelt så snabb dator så vänjer man sig snabbt.
En månad senare så tycker man att den inte längre kanske är så snabb.
Men sätter man sig med den gamla långsamma datorn så tycker man att den är galet långsam och undrar hur man tidigare kunde stå ut med en sån långsam dator.

Lite så är det med bilar också.
Sätt dig i en bil som är hälften så snabb, så inser du hur du vant dig med en snabb bil.
Fast med den viktiga skillnaden att man ändå inte får köra fortare än hastighetsbegränsningen med bilen... ;)
Vi har en BMW i3 också. Visst är den långsammare men det funkar rätt bra. Med Teslan så kör jag väldigt mjukt numera. Särskilt när valpen sitter därbak.
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
kikat skrev:
Donk skrev:
Har både en M3 LR och en ID4 och även om jag tycker folkvagnen är en riktigt bra bil, sannolikt den mest prisvärda elbilen idag (iaf om man köpte 1st-versionerna), så går den inte att jämföra med Teslan. Gillar man prestanda/körglädje och tech så är valet enkelt. Och nej prestandan är inte meningslös och man tröttnar inte heller, tycker fortfarande efter 2 år det är sjukt kul med det omedelbara klippet från start. Krävs ingen bana, superkul även i lagliga hastigheter. Problemet är bara att man vill ha ännu roligare, kanske får bli en M3P snart?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tröttnade efter ett halvår på att komma först iväg vid rödljusen. Samtidigt är ID4 fortfarande snabbare än de flesta fossilbrännare idag.
Tech är snarare mer i en ID4 med bl.a. matrixljus, head up display, ljussignaturer, sensor till bagagelucka, eljusterbart solskydd än vad det är i M3.
Om du nu inte menar att Teslas sätt att integrera alla inställningar till en stor pekskärm i mitten, samt lägga in meningslösa saker som film, spel, webbläsare och en visning av sin bil med övriga dansande bilar runt omkring, med lite spökbromsningar hipp som happ, innebär att den har mer tech.
Tycker ID4 är mycket mer prisvärd än M3 idag, även om man bara tittar på riktpriserna och inte köpte en 1st.

Håller med. Efter snart fyra år med Model S så börjar jag kunna det där "Tesla-rycket". Däremot tycker jag det är grymt skönt på landsväg när man ska om nån lastbil eller nåt.

Märkligt hur vi människor fungerar. Jag jobbar med datorer.
När en medarbetare får en ny dubbelt så snabb dator så vänjer man sig snabbt.
En månad senare så tycker man att den inte längre kanske är så snabb.
Men sätter man sig med den gamla långsamma datorn så tycker man att den är galet långsam och undrar hur man tidigare kunde stå ut med en sån långsam dator.

Lite så är det med bilar också.
Sätt dig i en bil som är hälften så snabb, så inser du hur du vant dig med en snabb bil.

Har dock hellre en seg dator än ett risigt tangentbord eller en kass skärm, men förutsatt att allt annat är identiskt så har jag såklart hellre en snabb dator.

Sen förstår jag inte riktigt varför du behöver vänja dig vid att din kollega får en dubbelt så snabb dator, möjligen att den personen vänjer sig?

Jag jobbar också inom IT, och jag kan väl säga att som med bilar så är det ganska olika hur man prioriterar, utvecklare som kompilerar mycket kod eller kör med extrema mängder öppna program, där gör det en väldig skillnad om man har mycket ram och snabb cpu/disk, men för de flesta så är en "vanlig" dator fullt tillämplig och att man ska ha det senaste/snabbaste har vi kommit förbi. Jag själv kör hellre med en semi-snabb dator men där den är väldigt lätt och har ett behändigt format och bra batteritid, är jag på kontoret så dockar jag i den och kör den mot två 27" 4k-skärmar men när jag rör mig runt så prioriterar jag format före prestanda.

Samma med bil, jag prioriterar så otroligt många saker före 0-100 på 5 sekunder, men självklart, vore allt annat identiskt så skulle jag välja 0-100 på 5 sek före 0-100 på 8 sek.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11751
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Håller med om att prestanda och funktioner är vanebildande. Man tänker inte alltid på det förens man jämför med mindre bra produkter.

Samtidigt som jag gillar att slippa tänka på laddning vid långresa med vår dieselkombi, så tycker jag att den till vardags är för slö och tråkig jämför med vår M3. Då är det ändå en "mellanmotor" hos Mercedes med turbo (tidigare hade vi kompressor). Så även om 200-300 hk på en fossilare inte låter som så illa, så jämfört med 400-500 hk på en elbil, så är skillnaden grymt vanebildande.

Känner snarare som en del andra; man vill snarare ha mer, och funderar på nästa steg till en P nu (trots det löjligt mycket högre förmånsvärdet). :)

Men tycker det är bra att alla inte tycker lika, och bara nästan trist att så många köper Tesla (har gått om Porsche-antalet i området nu, och de är det väldigt gott om). Bara bra om fler väljer VW istället tycker jag! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

Man behöver inte ha en leksak, men inget barn har klagat hittills. Det finns betydligt billigare (och likvärdiga alternativ). Ex dashcam. skall bli många självrisker innan man tjänar ihop 50 000. ipad åt barnen i baksätet duger också.
Service är inte alltid dåligt.

Vad man inte kan göra något är är hur bilen beteer sig. väghållning et.c. och prestandan. Vissa gillar inte att man hamnar i närmaste träd om man nuddar pedalen medans andra får ett dödsgrin och tycker det är jättekul. Om man betalar överpris så vill man få något ut och prestanda har jämt fått folk att lätta på plånboken (det är förväntat). Är 8 sek dåligt? beror på vad man jämför med. är 1 sek bättre? ja, om man vill betala för det. De finns de som säger att vw kan förbättra prestandan. (att ex id3 skulle kunna komma ned i 5-6 sek 0-100). id4 är tyngre (en del tycker det är ett plus) men den har 204 hp.det är inte dåligt men inte ämnat åt racing.
Fredrik j
Inlägg: 11103
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Ex dashcam. skall bli många självrisker innan man tjänar ihop 50 000.
En dashcam går ju att eftermontera i vilken bil som helst. Det finns ju numera ganska avancerade modeller som är kompakta och som går att styra trådlöst. Det finns även modeller som synkar automatiskt när man parkerar inom Wifi hemma.
Dessa kostar inte 50 000. För 5 000 får man dom mest avancerade. Teslas funktionalitet kostar 1000-1500 som eftermarknad.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Märkligt hur vi människor fungerar. Jag jobbar med datorer.
När en medarbetare får en ny dubbelt så snabb dator så vänjer man sig snabbt.
En månad senare så tycker man att den inte längre kanske är så snabb.
Men sätter man sig med den gamla långsamma datorn så tycker man att den är galet långsam och undrar hur man tidigare kunde stå ut med en sån långsam dator.

Lite så är det med bilar också.
Sätt dig i en bil som är hälften så snabb, så inser du hur du vant dig med en snabb bil.
Det fungerar lika bra åt andra hållet. Man vänjer sig faktiskt även vid långsammare saker.
Min första Tesla var en P85. En vansinnesraket jämfört med alla slöa dieslar jag haft innan. Allt annat kändes plötsligt extremst långsamt. Sen bytte jag ner mig till en S90D. Den kändes lite seg i början, jämfört med P85:an. Men det tog inte många dagar och så tänkte jag inte på det längre.
Sen införde Tesla sin chill mode som jag faktiskt fastade för. Det kändes behagligt och jag fortsatte köra i chill. Nån gång bytte jag tillbaka till normalt läge och bilen var plötsligt världens raket igen.
Nu kör jag e-tron. Kör man i dynamic så motsvarar det ungefär chill-läget i min gamla Model S. Men jag kör alltid i efficiency-läge för att spara på elektroner. Då är bilen inte mycket piggare än en vanlig gammal diesel. Sätter jag mig i en fossildriven lånebil så är skillnaden väldigt liten. Men jag upplever den ändå inte som seg. Skulle jag nu sätta mig i min gamla P85 igen så skulle det troligen bli nästan samma wow-upplevelse som när jag köpte den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11751
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Ex dashcam. skall bli många självrisker innan man tjänar ihop 50 000.
En dashcam går ju att eftermontera i vilken bil som helst. Det finns ju numera ganska avancerade modeller som är kompakta och som går att styra trådlöst.
Inte legalt i Sverige på offentliga platser (som jag förstått lagen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11103
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Ex dashcam. skall bli många självrisker innan man tjänar ihop 50 000.
En dashcam går ju att eftermontera i vilken bil som helst. Det finns ju numera ganska avancerade modeller som är kompakta och som går att styra trådlöst.
Inte legalt i Sverige på offentliga platser (som jag förstått lagen).
Polisen verkar vara måttligt intresserad. Ungefär lika lagligt som Teslas sentry egentligen. Lagstiftningen har inte riktigt hängt med kan man säga.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11751
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Ex dashcam. skall bli många självrisker innan man tjänar ihop 50 000.
En dashcam går ju att eftermontera i vilken bil som helst. Det finns ju numera ganska avancerade modeller som är kompakta och som går att styra trådlöst.
Inte legalt i Sverige på offentliga platser (som jag förstått lagen).
Polisen verkar vara måttligt intresserad. Ungefär lika lagligt som Teslas sentry egentligen. Lagstiftningen har inte riktigt hängt med kan man säga.
Har förstått som så att skillnaden som lagen gör är om man kan fjärrstyra kameran, eller inte.

Har du en vanlig dashcam som inte kan fjärrstyras, och som lagrar filerna lokalt (kan inte heller hämtas eller tittas på fjärr), så är det legalt som jag förstått lagen och tolkningen av den.

Kan du däremot styra kameran/dashcam, titta på bilderna fjärr (antingen "live" eller hämta de fjärr och titta på de), så skall det (rätta mig om jag har fel) inte vara OK enligt lagstiftningen.

(Men jag låter gärna någon expert eller jurist kommentera, eller komma med rättningar om min förståelse av hur lagen och föreskrifterna skall tolkas praktiskt.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Ex dashcam. skall bli många självrisker innan man tjänar ihop 50 000.
En dashcam går ju att eftermontera i vilken bil som helst. Det finns ju numera ganska avancerade modeller som är kompakta och som går att styra trådlöst.
Inte legalt i Sverige på offentliga platser (som jag förstått lagen).
Polisen verkar vara måttligt intresserad. Ungefär lika lagligt som Teslas sentry egentligen. Lagstiftningen har inte riktigt hängt med kan man säga.
Har förstått som så att skillnaden som lagen gör är om man kan fjärrstyra kameran, eller inte.

Har du en vanlig dashcam som inte kan fjärrstyras, och som lagrar filerna lokalt (kan inte heller hämtas eller tittas på fjärr), så är det legalt som jag förstått lagen och tolkningen av den.

Kan du däremot styra kameran/dashcam, titta på bilderna fjärr (antingen "live" eller hämta de fjärr och titta på de), så skall det (rätta mig om jag har fel) inte vara OK enligt lagstiftningen.

(Men jag låter gärna någon expert eller jurist kommentera, eller komma med rättningar om min förståelse av hur lagen och föreskrifterna skall tolkas praktiskt.)
Kan inte Tesla hämta/titta på bilderna fjärr?

Oavsett så bör dessa förutsättningar kunna uppfyllas med en vanlig dashcam.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11751
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

backe skrev:
martinot skrev:

Har förstått som så att skillnaden som lagen gör är om man kan fjärrstyra kameran, eller inte.

Har du en vanlig dashcam som inte kan fjärrstyras, och som lagrar filerna lokalt (kan inte heller hämtas eller tittas på fjärr), så är det legalt som jag förstått lagen och tolkningen av den.

Kan du däremot styra kameran/dashcam, titta på bilderna fjärr (antingen "live" eller hämta de fjärr och titta på de), så skall det (rätta mig om jag har fel) inte vara OK enligt lagstiftningen.

(Men jag låter gärna någon expert eller jurist kommentera, eller komma med rättningar om min förståelse av hur lagen och föreskrifterna skall tolkas praktiskt.)

Oavsett så bör dessa förutsättningar kunna uppfyllas med en vanlig dashcam.
Absolut. Uppfattar just en vanlig fast monterad dashcam (utan fjärrstyrning eller fjärrsyn) som laglig enligt gällande tolkningar.

Vilket var ungefär vad jag försökte säga. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11103
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
backe skrev:
martinot skrev:

Har förstått som så att skillnaden som lagen gör är om man kan fjärrstyra kameran, eller inte.

Har du en vanlig dashcam som inte kan fjärrstyras, och som lagrar filerna lokalt (kan inte heller hämtas eller tittas på fjärr), så är det legalt som jag förstått lagen och tolkningen av den.

Kan du däremot styra kameran/dashcam, titta på bilderna fjärr (antingen "live" eller hämta de fjärr och titta på de), så skall det (rätta mig om jag har fel) inte vara OK enligt lagstiftningen.

(Men jag låter gärna någon expert eller jurist kommentera, eller komma med rättningar om min förståelse av hur lagen och föreskrifterna skall tolkas praktiskt.)

Oavsett så bör dessa förutsättningar kunna uppfyllas med en vanlig dashcam.
Absolut. Uppfattar just en vanlig fast monterad dashcam (utan fjärrstyrning eller fjärrsyn) som laglig enligt gällande tolkningar.

Vilket var ungefär vad jag försökte säga. :)
Ok. Nu förstår jag vad du menar. Med trådlöst menar jag att man inte behöver knappa på själva kameran när man ska göra inställningar utan man kan konfigurera den från telefonen.
Sitter man inne i soffan och kan se på vad bilens kamera ser blir det ju en övervakningsfilm. Tänkte mer att man kan starta inspelning (och spara buffrat material) om det händer något.
En bra funktion som finns på dom lite dyrare är att dom tömmer sig till molnet varje gång man kommer inom Wifi. På så sätt kan man ju ha sina filmer inne på datorn direkt. Om man vill.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11751
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Ok. Nu förstår jag vad du menar. Med trådlöst menar jag att man inte behöver knappa på själva kameran när man ska göra inställningar utan man kan konfigurera den från telefonen.
Sitter man inne i soffan och kan se på vad bilens kamera ser blir det ju en övervakningsfilm. Tänkte mer att man kan starta inspelning (och spara buffrat material) om det händer något.
En bra funktion som finns på dom lite dyrare är att dom tömmer sig till molnet varje gång man kommer inom Wifi. På så sätt kan man ju ha sina filmer inne på datorn direkt. Om man vill.
Vet inte var gränsen går exakt. Tex. om man får använda en mobil via BT för att konfigurera kamerans olika inställningar fjärr utifrån bilen (är troligen är detta lite av en gråzon i förhållande till lagen).

Däremot så har jag förstått det som att man inte för lov att kunna starta inspelningen fjärr. Skulle då misstänka att en telefon uppkopplad via BT eller WiFi räknas som fjärr. Vilket skulle innebära att en sådan kamera då bryter mot lagen. Vad jag läst så får kameran bara kunna startas och stopps manuellt när man är på plats inom räckhåll för kameran.

Tror även att molnlagring som man kommer åt kamerans filer fjärr medans kameran aktivt spelar in (tex. om bilen har egen 4G eller tillgång på WiFi när den filmar) är lite en gråzon. Är nog bäst med en jurist eller expert som får svara på det. Kanske att man klarar sig om filerna laddas upp i molnet först när kameran slutat att spela in och man själv som "kameraoperatör" är tillbaka på plats (skulle misstänka att det är Ok, men vågar inte säga att så är fallet).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar