Tellus skrev:Jag tycker ID.4 verkar vara den bästa familjeelbilen i okej prisklass om man bortser från Tesla.
Den har många födelar mot andra elbilar.
Jag skulle kunna rekommendera den till vänner men då även berätta om dess brister, framförallt infotainment (user interface)
Jag skulle dock inte kunna köpa den pga mitt bilintresse som värdesätter mycket av det som Tesla har men VW saknar, tillexempel
- Pruttkudde
- Smidig supercharging
- Sportbilsprestanda
- Bra garantier utan servicekrav
- Mobile service
- Vaktläge, bara det värt 50000kr
- Youtube, Netflix, spel
- Otroligt lättanvänd stor skärm som är rapp
- Mycket tillförlitlig och snabb app
- Fasta priser, slipper bilhandlare och prutande
Men om inte Tesla fanns och jag ville ha en familjebil så skulle det nog bli en ID.4, min första elbil 2012 var en Leading, Environmentally friendly, Affordable Family vehicle, lite som ID.4 är idag om vi tar bort Leading
Nu var det väl ingen som bad om en jämförelse mot Tesla men dina punkter känns något krystade idag när det finns alternativ som ID4, Q4, Polestar 2 och fler som är på gång.
- Pruttkudde
= Ett skämt?
- Smidig supercharging
= Det håller jag med om, men det byggs ut övriga laddare för fullt.
VW ska stödja plug-and-charge vid mjukvaruuppdatering som jag förstått det.
Dessutom har priserna på SuC börjat stiga och skulle inte förvåna mig om prisnivån snart ligger som alla andra.
- Sportbilsprestanda
= I regel helt meningslöst så vida man inte kör på bana, de flesta elbilar har tillräcklig god prestanda i normal trafik.
- Bra garantier utan servicekrav
= VW har servicekrav vartannat år enligt vad jag fått info om. Har inte fått något pris på detta men jag skulle tro det handlar om några tusenlappar.
En försumbar kostnad då man tjänar in pengarna på billigare försäkring, och att ha regelbunden service är inte alltid något dåligt.
- Mobile service
= Det är bra, men å andra sidan har VW serviceställen på många fler platser än Tesla så behovet saknas.
- Vaktläge, bara det värt 50000kr
= Finns väl inget rättsfall i Sverige där vaktläget varken gjort till eller från. Ser det enbart som en kul grej. Själv använde jag det i början men numera har jag sällan det igång för det drar mycket batteri och blinkar på förbipasserande.
- Youtube, Netflix, spel
= Youtube, Netflix har jag aldrig använt, mer än att testat det. Spel i en bil förstår jag inte alls syftet med. De allra flesta har smarta mobiler med bra prestanda idag där man kan spela och titta på youtube om man vill, dessutom mycket smidigare göra det på sin egna mobil än på en skärm som sitter fast i bilen enligt mitt tycke. Har man som vana att bo i bilen kan det ha ett syfte däremot.
- Otroligt lättanvänd stor skärm som är rapp
= En av få punkter jag kan hålla med om. Å andra sidan så behöver man inte fippla med skärmen så ofta vid körning så det räcker till. Kanske blir det rappare med framtida OTA uppdateringar.
- Mycket tillförlitlig och snabb app
= Instämmer, men kan inte uttala mig om VWs app. Har inte hört något om att den skulle krångla. Sedan är Teslas app inte alltid helt tillförlitlig heller. Har hänt flera gånger att den inte lyckats väcka bilen utan att jag fått gå ut och väcka den manuellt, fastän jag har god wifi och 4G täckning på platsen.
För inte allt för länge sedan kraschade appen helt och hållet i hela världen?. Många kunde då inte ens öppna bilen med den.
- Fasta priser, slipper bilhandlare och prutande
= Tesla har inte fasta priset utan mer åt gamblinghållet. Råkar man beställa på fel dag riskerar man att förlora 10k+ eller vinna 10k+. Priserna tycks kunna ändras när som helst utan förvarning. Det verkar ju inte som de ändras för att något förändras med bilen heller, utan det beror väl mer på om Elon har en bra eller dålig dag.
Har en M3, hade till och med en beställning på MY som nu är avbeställd. Kommer istället förmodligen byta till 4-hjulsdriftaren av ID4 eller en Q4 nu när VW visat att de menar allvar med elbilar. När jag köpte min M3 för 2 år sedan fanns det ingen vettig konkurrens. Idag finns elbilar som är både bättre och billigare än Tesla.
Tesla har knappt gjort någon uppdatering alls av M3/MY på 2 år, mer än meningslösa saker som flyttat runt lite i interfacet, gjort så man kan se koner på skärmen där det inte finns koner och lagt in netflix samt ännu fler spel. Uppdateringar som sägs kommit till AP/Regnsensor har jag åtminstone inte märkt något av. Fungerar precis lika mediokert som för 2 år sedan.
Självklara saker som automatisk baklucka, värmepump, isolerade rutor och en vettig mittkonsoll som nu kommer till M3 har övriga biltillverkare istället tänkt på från början. Men det saknas fortfarande saker som rattvärme, matrixljus, fungerande helljusassist, fungerande regnsensor på en bil som är mindre och dyrare än ID4.
Har dessutom lite svårt för att man mer eller mindre är tvungen att lackbehandla samt sätta gigantiska stänkskydd och stenskottsfolie på utvalda ställen för att inte riskera att bilen blir stenskottsblästrad eller är en rosthög om några få år.
Förvånar mig att de säljer så bra fortfarande.
Det är möjligt att jag får äta upp min hatt när tysktillverkade MY kommer då specifikationen eller priset inte är 100% spikat men jag har svårt att tro det.
Min jämförelse är mot prisjämlika bilar som M3/MY. Att börja jämföra mot S,X som ligger i miljonklassen eller mot bilar som har gratis SuC vilket inte ens går att köpa idag är helt irrelevant.