Audi Q4 e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88

Re: Audi Q4 e-tron

Inlägg av dd88 »

Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
För oss är det tvärtom, vi umgås med folk så ett vettigt baksäte är viktigt även om vi är förbi barnstolar-stadiet.

Lastytan är mindre viktig så länge vi får in en kyl, ska vi lasta så har vi andra möjligheter.

Måste ändå säga att bilen är vad man räknade med, inga större positiva överraskningar men inte heller några negativa.

Hoppas med på ett riktigt bra erbjudande till vintern.
Största nyheten är väl att det nu går att beställa en MEB bil med 4wd.

Tesla MY
Kan ladda i 250kW
Räckvidd 505km
Lastar 1.900 liter
Finns som 5 och 7 sits
Drar 1.600kg
0-100 på 5,1s

Audi Q4 50 Quattro
Kan ladda i 125kW
Räckvidd 488km
Lastar 1.490 liter
Finns som 5 sits
Drar 1.200kg
0-100 på 6,2s
Den enda nackdelen för Audins del är i mina ögon laddhastigheten, för även om vi till 99% skulle ladda hemma så verkligen hatar jag att stanna mer än ett par minuter längs med autobahn.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Skulle också hävda att bagagevolym är helt ointressant för mig så länge det inte är pyttelitet. Över 400 liter behöver det ju vara.
macky

Inlägg av macky »

Undra varför de inte kostar på ett skjutbart baksäte som i Q3. Lastvolym mellan 530 och 675 l beroende på hur man ställer baksätet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

macky skrev:
Undra varför de inte kostar på ett skjutbart baksäte som i Q3. Lastvolym mellan 530 och 675 l beroende på hur man ställer baksätet.
Som i Ioniq 5 menar du?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
macky

Inlägg av macky »

Zalman3 skrev:
macky skrev:
Som i Ioniq 5 menar du?
Nja, som i Q3 som jag skrev. Men bra att det finns i Ioniq5 också. En bra feature.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Inlägg av Martin E-tron »

Tycker både räckvidd och pris verkar oslagbart! Dock kommer man till det viktiga... Laddnätverket...

Neråt i landet funkar det bra men uppåt i landet är det fortfarande katastrof tycker jag, åker minst 3 st resor till fjällen varje år (ibland över dagen till Romme tex) o det känns som att man kommer stå i långa köer för säg 3 st platser där alla ID3/ID4/ Skodas nya nu ska ladda.

Är väldigt sugen på en Q4 nästa sommar när E-tron 50 skall tillbaka men Teslas nätverk idag väger över för egen del. :geek:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Dodde skrev:
Esterox skrev:
markuswesterberg skrev:
Hur är Q4 e-tron storleksmässigt och lastutrymmesmässigt i jämförelse med MY?
Troligtvis liten. Q4 E-trons konkurrent är ju tydligen XC40. Alltså en till elbil som är liten. 520 liter i bagaget är ju inget att jubla över om man utövar någon fritidsaktivitet eller har barn.

Kupén skall ju däremot vara stor men vad hjälper det ?
Passat GTE har ca 480 l i bagage och är en förträfflig bil att lasta 3 kids i med barnvagn och utlandssemester. 520 på Q4 känns helt ok, sen är nog Passatens 480 l lättare att lasta bra.

Passat GTE kombi har 650 liters bagage. E-Tron verkar ha 600 liter. EQC, I-Pace och liknande har drygt 500 liter.

Dock har V70 faktiskt bara 575 liter. Dock så är den verkliga storleken större då fönsterlinjen är relativt låg på den. Och så är den fyrkantig och lättlastad. Hade en 5-serie touring och en XC70 samtidigt och även om BMW:n skulle ha 560 liter så upplevdes de där 15 liter i skillnad som 150...

Dvs det är lätt att lura sig på siffrorna.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Den enda nackdelen för Audins del är i mina ögon laddhastigheten, för även om vi till 99% skulle ladda hemma så verkligen hatar jag att stanna mer än ett par minuter längs med autobahn.
Då är elbil inget för dig. Cirkulera.

Med elbil planerar man in stoppen så att man har nåt vettigt att göra när man laddar. T ex äta lunch. Jag upplever ytterst sällan att jag väntar på bilen. Dessutom bidrar detta till mindre hets och stress. Man behöver inte kasta i sig maten utan kan äta i lugn och ro som en civiliserad människa.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Martin E-tron skrev:
Tycker både räckvidd och pris verkar oslagbart! Dock kommer man till det viktiga... Laddnätverket...

Neråt i landet funkar det bra men uppåt i landet är det fortfarande katastrof tycker jag, åker minst 3 st resor till fjällen varje år (ibland över dagen till Romme tex) o det känns som att man kommer stå i långa köer för säg 3 st platser där alla ID3/ID4/ Skodas nya nu ska ladda.

Är väldigt sugen på en Q4 nästa sommar när E-tron 50 skall tillbaka men Teslas nätverk idag väger över för egen del. :geek:
Ja, jag håller med.
Det verkar vara en trevlig bil, men jag känner mig "tvungen" att köpa en Tesla p.g.a. laddnätverket.

Oavsett detta så tänker jag provköra Q4, Enyaq, Polestar 2 och Mach-E ungefär samtidigt som Model Y finns för provkörning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Force-Walker

Inlägg av Force-Walker »

MWall skrev:
Dodde skrev:
Esterox skrev:
markuswesterberg skrev:
Hur är Q4 e-tron storleksmässigt och lastutrymmesmässigt i jämförelse med MY?
Troligtvis liten. Q4 E-trons konkurrent är ju tydligen XC40. Alltså en till elbil som är liten. 520 liter i bagaget är ju inget att jubla över om man utövar någon fritidsaktivitet eller har barn.

Kupén skall ju däremot vara stor men vad hjälper det ?
Passat GTE har ca 480 l i bagage och är en förträfflig bil att lasta 3 kids i med barnvagn och utlandssemester. 520 på Q4 känns helt ok, sen är nog Passatens 480 l lättare att lasta bra.

Passat GTE kombi har 650 liters bagage. E-Tron verkar ha 600 liter. EQC, I-Pace och liknande har drygt 500 liter.

Dock har V70 faktiskt bara 575 liter. Dock så är den verkliga storleken större då fönsterlinjen är relativt låg på den. Och så är den fyrkantig och lättlastad. Hade en 5-serie touring och en XC70 samtidigt och även om BMW:n skulle ha 560 liter så upplevdes de där 15 liter i skillnad som 150...

Dvs det är lätt att lura sig på siffrorna.
Enligt dessa källor så har GTE inte 650 liter:
https://www.nyteknik.se/elbilar/test-vw ... en-6968102
https://m3.idg.se/2.1022/1.568665/volkswagen-passat

Däremot har icke laddhybrid större bagage.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

MWall skrev:
dd88 skrev:

Med elbil planerar man in stoppen så att man har nåt vettigt att göra när man laddar. T ex äta lunch. Jag upplever ytterst sällan att jag väntar på bilen. Dessutom bidrar detta till mindre hets och stress. Man behöver inte kasta i sig maten utan kan äta i lugn och ro som en civiliserad människa.
Även om att stanna är slöseri med tid, så är det något jag räknar med. Men istället för att stanna vid en strand eller uppe i bergen med lite utsikt så måste man nu hänga på en sunkig vägkrog.

Finns säkerligen enstaka vettiga alternativ, men vad slår det här?
E15D28CF-406A-4909-954D-07AE64979F39.jpeg
Dodde

Inlägg av Dodde »

dd88 skrev:
MWall skrev:
dd88 skrev:

Magi!
Även om att stanna är slöseri med tid, så är det något jag räknar med. Men istället för att stanna vid en strand eller uppe i bergen med lite utsikt så måste man nu hänga på en sunkig vägkrog.

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Min egenutvecklade kaffebar funkade bra!
Screenshot_20210415-101525_Chrome.jpg
viewtopic.php?f=29&t=12115&start=4080#p515230
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
MWall skrev:
dd88 skrev:

Nä, det är det som är det sura med elbil. Särskilt i Frankrike och Spanien. Där får man vara glad om det ens finns en sunkig vägkrog eller om man får stå på en bakgård nånstans. Är inte alltid så kul men jag tröstar mig med att det iaf är gratis. :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

dd88 skrev:
MWall skrev:
dd88 skrev:

det är ju inte direkt vid sidan av autobahn det där, så det krävs ju en ordentlig omväg för att ens komma dit. Så det får väl kanske inte ses som ett snabbt stopp på vägen ner i Europa? Vi stoppar också på liknande platser, men knappast under själva transporten dit vi ska. Jag antar att dina lunchstopp mitt i Tyskland är på lite andra platser än det där :)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
dd88 skrev:
MWall skrev:
dd88 skrev:

det är ju inte direkt vid sidan av autobahn det där, så det krävs ju en ordentlig omväg för att ens komma dit. Så det får väl kanske inte ses som ett snabbt stopp på vägen ner i Europa? Vi stoppar också på liknande platser, men knappast under själva transporten dit vi ska. Jag antar att dina lunchstopp mitt i Tyskland är på lite andra platser än det där :)
Har man en Tesla kan man ladda på såna här ställen också. :D

Bild
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
dd88 skrev:
MWall skrev:
dd88 skrev:

Faktum är att rastplatserna längs motorvägarna i södra tyskland och framförallt Österrike faktiskt kan se ut så där. En förutsättning är ju att landskapet erbjuder någon form av utsikt....
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

nja, man behöver köra en bit upp i höjden först. Men visst, du hittar några sådana platser också, men de flesta motorvägar ligger längst ner i dalen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

HelectriC skrev:
nja, man behöver köra en bit upp i höjden först. Men visst, du hittar några sådana platser också, men de flesta motorvägar ligger längst ner i dalen.
Tog ett par minuter att köra upp från A9

Sen är det ingen regelrätt rastplats, utan snarare en liten utsiktsplats med bord.

Ställen som detta finns överallt när man kommer ner till Österrike, bara att svänga av när man blir hungrig.
29738953-D30A-4971-9717-75C07A96D3B3.png
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Audi Q4 e-tronhttps://teslaclubsweden.se/forum/search.ph

Inlägg av MWall »

Helt ärligt blir jag också sugen på en fossilbil när jag tänker på Europa-resor. Gäller att komma ihåg hur liten del av året det är. Vill ju inte stånka runt i en fossilbil till vardags direkt. Och att hyra är lite för dyrt.
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Fick nu lite känsla av: ”Kan inte ha elbil då jag kör 100 mil i +150 km/h i ett sträck utan att stanna för tankning och toa”
Ric

Inlägg av Ric »

Norska priser i NOK:
Audi Q4 e-tron 35 399.900
Audi Q4 e-tron 40 446.200
Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced 484.500

Audi Q4 e-tron 35 Business 444.100
Audi Q4 e-tron 40 Business 490.100
Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced Business 528.400

Audi Q4 e-tron 35 Business plus 478.100
Audi Q4 e-tron 40 Business plus 524.100
Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced Business plus 562.400

Svenska priser i SEK:
Audi Q4 35 e-tron 475 000 kr
Audi Q4 40 e-tron 564 700 kr
Audi Q4 50 e-tron Quattro 641 900 kr

Är det samma modeller i Norge? Det skiljer andelsmässigt mycket mindre i pris mellan modellerna i Norge.

Lite rörig prislista i Norge men om jag fattat rätt så är inte förvärmning standard, kan väljas som tillval. Marisfunktion på huvudljus kan väljas utan andra tillägg.
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

Erxon skrev:
Fick nu lite känsla av: ”Kan inte ha elbil då jag kör 100 mil i +150 km/h i ett sträck utan att stanna för tankning och toa”
Nja nu faller du in i det här korkade elbilsargumentet att man stannar ju ändå. Jag tycker det blir löjligt när man försöker förminska svagheterna som elbilar har och bidrar bara till en osund diskussion.
Ja man stannar, men kanske 5 minuter max och kan rulla på 80 mil till i motorvägsfart på den tiden. Stannar du med en elbil blir det mer 30 minuter och du tar dig mer runt 30 mil i motorvägsfart under förutsättning att det ens finns en nog snabb laddare där du stannar.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jag orkar inte ens se på att konfigurera Q4 eller att ens försöka förstå hur mkt önskebilen skulle kunna kosta. Prislistan i pdf är på 70 sidor och man kan inte välja det ena eller det andra om man inte tar det tredje eller fjärde samtidigt. Någon onlinekonfigurator verkar inte finnas ännu.
Gäsp!
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Inlägg av JoeMad »

ObscureEconomist skrev:
Erxon skrev:
Nja nu faller du in i det här korkade elbilsargumentet att man stannar ju ändå. Jag tycker det blir löjligt när man försöker förminska svagheterna som elbilar har och bidrar bara till en osund diskussion.
Ja man stannar, men kanske 5 minuter max och kan rulla på 80 mil till i motorvägsfart på den tiden. Stannar du med en elbil blir det mer 30 minuter och du tar dig mer runt 30 mil i motorvägsfart under förutsättning att det ens finns en nog snabb laddare där du stannar.

Tror nog att bägge argumenten drar lite åt ytterligheterna.

Om jag kör fossilbil Stockholm-Amsterdam i ett sträck (har hänt) så blir det cirka 145mil.
Helt klart kommer jag behöva stanna oftare med elbil, men ingen ska slå i mig att man gör ett tank och piss-stopp i Malmö på fem minuter och sedan kör resten direkt till Holland.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Skriv svar