P45.heldiggrisen skrev:P45 eller ”normala” Ioniq 5?HelectriC skrev:Kul, jag fick mail med en länk där det går att följa utvecklingen runt bilen. Nu är den tydligen färdigproducerad och ska skickas med båt hit.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Dom har väl råd att lägga lite resurser när priserna är såpass mycket högre här (när man ser på nettopriser)MrRun skrev:Rub it in, har sett att Hyundai Norge verkar ha helt annan (central?) uppföljning och kommunikation än i Sverige.HelectriC skrev:Kul, jag fick mail med en länk där det går att följa utvecklingen runt bilen. Nu är den tydligen färdigproducerad och ska skickas med båt hit.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det verkar så. Jag har inte hört ett dyft sen jag lade beställningen.MrRun skrev:Rub it in, har sett att Hyundai Norge verkar ha helt annan (central?) uppföljning och kommunikation än i Sverige.HelectriC skrev:Kul, jag fick mail med en länk där det går att följa utvecklingen runt bilen. Nu är den tydligen färdigproducerad och ska skickas med båt hit.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Leveranstider på ett år från beställning? Låter helt galet. Helt plötsligt framstår MY som aktuell "nära i tid"...
Någon annan som fått liknande besked från sin ÅF?
Någon annan som fått liknande besked från sin ÅF?
Re: Förboka din Ioniq 5
Fick sep-okt för en bakhjulsdriven men det var 2 veckor sedan.Skabb1 skrev:Leveranstider på ett år från beställning? Låter helt galet. Helt plötsligt framstår MY som aktuell "nära i tid"...
Någon annan som fått liknande besked från sin ÅF?
Re: Förboka din Ioniq 5
www.blocket.seHyundai Ioniq 5 Essential 72,6kWh.
Säljstart för Hyndai Ioniq 5! Förboka din bil redan idag. Privatleasingerbjudande med endast 4895kr/mån 36 månader inkluderat med service och 1000 mil/år
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, alltså min koreanska är något begränsad, men jag uppfattar orden plastik....ahhhh....uuuuuhh....aluminium....plastik...ahhhh....plastik.....uuuuhhhhh.....aluminium.MrRun skrev:Har den aluminiumkaross?
Så, ja, tydligen. Det förklarar den ovanligt låga vikten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Precis, jag körde autoöversättning till engelska(på datorn) men det blev inte mycket tydligare än så.mati skrev:Ja, alltså min koreanska är något begränsad, men jag uppfattar orden plastik....ahhhh....uuuuuhh....aluminium....plastik...ahhhh....plastik.....uuuuhhhhh.....aluminium.MrRun skrev:Har den aluminiumkaross?
Så, ja, tydligen. Det förklarar den ovanligt låga vikten.
Om det är större delen aluminium - asså den här bilen går ju från klarhet till klarhet!
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Vad tror ni om förbrukningen för Ioniq 5 LR RWD?
Tror Hyundai uppger 167 i deras material medan ABRP uppger 212 i deras beta.
Hyundai är ju erkänt duktiga på detta...
Tror Hyundai uppger 167 i deras material medan ABRP uppger 212 i deras beta.
Hyundai är ju erkänt duktiga på detta...
Re: Förboka din Ioniq 5
212 är vad ABRP anger för P2 DMLR i beta. Undrar om det är ett standardvärde de använder när de inte riktigt vet...Skabb1 skrev:Vad tror ni om förbrukningen för Ioniq 5 LR RWD?
Tror Hyundai uppger 167 i deras material medan ABRP uppger 212 i deras beta.
Hyundai är ju erkänt duktiga på detta...
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: Förboka din Ioniq 5
Exakt samma för ID.4Maw skrev:212 är vad ABRP anger för P2 DMLR i beta. Undrar om det är ett standardvärde de använder när de inte riktigt vet...Skabb1 skrev:Vad tror ni om förbrukningen för Ioniq 5 LR RWD?
Tror Hyundai uppger 167 i deras material medan ABRP uppger 212 i deras beta.
Hyundai är ju erkänt duktiga på detta...
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: Förboka din Ioniq 5
AWD, stora batteriet, advanced i färgen Lucid blue är beställd nu. Ska ersätta Etron 50 nästa vår. Det var snabba beslut för att få en bil. Det var sista bilen återförsäljaren kunde beställa. Säljaren visste inte när dom kunde beställa fler.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag är lite i valet och kvalet och tar gärna emot era tankar.
Familjen ska byta ut den nästan tio år gamla fossilkombin förr eller senare och det kommer bli en elbil. Förr om ni frågar mig och lite senare om ni frågar sambon.
Oavsett har jag fallit pladask för Ioniq 5. Jag tycker främst designen är helt spot on men även mycket annat, såsom High Way assist (som jag tycker verkar erbjuda bra förarstöd) och laddhastighet samt inte minst det faktum att jag har förtroende för koreanerna och deras förmåga att bygga effektiva elbilar.
Oavsett så har vi varit inne på Tesla (3 eller Y) men jag lutar mer och mer mot Ioniq 5. Inte minst för ett mer attraktivt pris och bättre familjebil än M3.
Min sista stora oro är egentligen laddnätverket där Tesla som bekant levererar men där jag är lite orolig för utbyggnaden i övrigt och att "hamna bakom" långsamma bilar med katastrofal familjefrid som följd... Vi avser göra minst en rejäl Europaresa per år, fjällen varje vinter och en del resor inom landet på helger där emellan. Så bilen ska verkligen användas en del utanför laddningen på uppfarten.
Hur tänker ni som beställt eller överväger att beställa Ioniq 5 kring detta?
Familjen ska byta ut den nästan tio år gamla fossilkombin förr eller senare och det kommer bli en elbil. Förr om ni frågar mig och lite senare om ni frågar sambon.
Oavsett har jag fallit pladask för Ioniq 5. Jag tycker främst designen är helt spot on men även mycket annat, såsom High Way assist (som jag tycker verkar erbjuda bra förarstöd) och laddhastighet samt inte minst det faktum att jag har förtroende för koreanerna och deras förmåga att bygga effektiva elbilar.
Oavsett så har vi varit inne på Tesla (3 eller Y) men jag lutar mer och mer mot Ioniq 5. Inte minst för ett mer attraktivt pris och bättre familjebil än M3.
Min sista stora oro är egentligen laddnätverket där Tesla som bekant levererar men där jag är lite orolig för utbyggnaden i övrigt och att "hamna bakom" långsamma bilar med katastrofal familjefrid som följd... Vi avser göra minst en rejäl Europaresa per år, fjällen varje vinter och en del resor inom landet på helger där emellan. Så bilen ska verkligen användas en del utanför laddningen på uppfarten.
Hur tänker ni som beställt eller överväger att beställa Ioniq 5 kring detta?
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Förbered familjen på att Europaresan kan ta lite längre tid, fjällen på stora utrese/hemresedagarna lär bli kaos oavsett vad du kör av elbil när TMY kommer för fullt.Skabb1 skrev:Jag är lite i valet och kvalet och tar gärna emot era tankar.
Familjen ska byta ut den nästan tio år gamla fossilkombin förr eller senare och det kommer bli en elbil. Förr om ni frågar mig och lite senare om ni frågar sambon.
Oavsett har jag fallit pladask för Ioniq 5. Jag tycker främst designen är helt spot on men även mycket annat, såsom High Way assist (som jag tycker verkar erbjuda bra förarstöd) och laddhastighet samt inte minst det faktum att jag har förtroende för koreanerna och deras förmåga att bygga effektiva elbilar.
Oavsett så har vi varit inne på Tesla (3 eller Y) men jag lutar mer och mer mot Ioniq 5. Inte minst för ett mer attraktivt pris och bättre familjebil än M3.
Min sista stora oro är egentligen laddnätverket där Tesla som bekant levererar men där jag är lite orolig för utbyggnaden i övrigt och att "hamna bakom" långsamma bilar med katastrofal familjefrid som följd... Vi avser göra minst en rejäl Europaresa per år, fjällen varje vinter och en del resor inom landet på helger där emellan. Så bilen ska verkligen användas en del utanför laddningen på uppfarten.
Hur tänker ni som beställt eller överväger att beställa Ioniq 5 kring detta?
Om inte familjen kan leva med 5+ timmar extra till Spanien, timmar pappa har sparat på att inte tanka resten av året (iaf några av de), så får ni hyra dieselbil eller flyga ner.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag tror inte att man ska skaffa en Tesla bara för att man hoppas slippa laddköerna på sommarn. Och desto mindre när man egentligen inte vill ha en Tesla. Men visst, laddning kan bli ett bekymmer, främst på väg upp till fjällen kan det bli kaos med tanke Sveriges dåliga laddinfrastruktur.
Jag tror också att man i värsta fall helt enkelt får hyra en fossilbil till semestern.
Det beror helt och hållet på vad man är beredd att offra i restid och hur tålmodig familjen är. Ioniq 5 ser ju ut att bli en bil som laddar riktigt snabbt. Får man bara tag i lediga laddare med hög effekt så tror jag inte att en Europaresa blir nåt större bekymmer. Men som sagt, fjällresorna blir nog jobbigare.
Jag tror också att man i värsta fall helt enkelt får hyra en fossilbil till semestern.
Det beror helt och hållet på vad man är beredd att offra i restid och hur tålmodig familjen är. Ioniq 5 ser ju ut att bli en bil som laddar riktigt snabbt. Får man bara tag i lediga laddare med hög effekt så tror jag inte att en Europaresa blir nåt större bekymmer. Men som sagt, fjällresorna blir nog jobbigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Tack för vettiga tankar.
Europa är jag inte så orolig för, möjligen då för böket.
Fjällen är värre. Jag tror dock att Infrastrukturen kommer byggas ut rejält framöver så förhoppningsvis är det övergående.
Tesla är vi intresserade av, men M3 känns för liten och MY är trots allt omkring 200k dyrare än Ioniq 5. Har svårt att motivera den prisskillnaden. Särskilt nu när Ioniq 5 bockar av i princip allt på kravlistan.
Europa är jag inte så orolig för, möjligen då för böket.
Fjällen är värre. Jag tror dock att Infrastrukturen kommer byggas ut rejält framöver så förhoppningsvis är det övergående.
Tesla är vi intresserade av, men M3 känns för liten och MY är trots allt omkring 200k dyrare än Ioniq 5. Har svårt att motivera den prisskillnaden. Särskilt nu när Ioniq 5 bockar av i princip allt på kravlistan.
Re: Förboka din Ioniq 5
Så snart produktionen i Berlin kommer igång kommer det finnas Model Y för sisådär 550k.Skabb1 skrev:Tesla är vi intresserade av, men M3 känns för liten och MY är trots allt omkring 200k dyrare än Ioniq 5. Har svårt att motivera den prisskillnaden. Särskilt nu när Ioniq 5 bockar av i princip allt på kravlistan.
De gjorde precis så i Kina nyligen, när Y-produktionen startat sänktes priset drastiskt. Det är bara nu innan de vill styra försäljningen till Model 3.
Tycker Ioniq 5 har bra specs. Men det är fortfarande en Hyundai, med plastig inredning, för över en halv mille...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag ersätter också Etron 50. Svårast är det med färgerna. Tycker blå är rätt ok, men det blev en matt guld. Ångrar mig lite, och funderar till och från på en blank silver för att få nåt lättsålt.Pertan skrev:AWD, stora batteriet, advanced i färgen Lucid blue är beställd nu. Ska ersätta Etron 50 nästa vår. Det var snabba beslut för att få en bil. Det var sista bilen återförsäljaren kunde beställa. Säljaren visste inte när dom kunde beställa fler.
//D
Re: Förboka din Ioniq 5
Skulle du vilja utveckla vad du menar med "nåt lättsålt"? En mer lättsmält färg för när du ska sälja den vidare?Eldsig skrev:Jag ersätter också Etron 50. Svårast är det med färgerna. Tycker blå är rätt ok, men det blev en matt guld. Ångrar mig lite, och funderar till och från på en blank silver för att få nåt lättsålt.Pertan skrev:AWD, stora batteriet, advanced i färgen Lucid blue är beställd nu. Ska ersätta Etron 50 nästa vår. Det var snabba beslut för att få en bil. Det var sista bilen återförsäljaren kunde beställa. Säljaren visste inte när dom kunde beställa fler.
//D
Av ren nyfikenhet: Hur länge tror du att du kommer behålla Ioniq 5an?
Re: Förboka din Ioniq 5
Ta flyget. Oavsett att vi har både diesel och Tesla, så hade vi ändå tagit flyget själva. Hyr bil framme på plats. Det klart snabbaste alternativet (sparar mer timmar än något annat, oavsett om det är en bil som behöver laddas, eller inte).heldiggrisen skrev:Förbered familjen på att Europaresan kan ta lite längre tid, fjällen på stora utrese/hemresedagarna lär bli kaos oavsett vad du kör av elbil när TMY kommer för fullt.Skabb1 skrev:Jag är lite i valet och kvalet och tar gärna emot era tankar.
Familjen ska byta ut den nästan tio år gamla fossilkombin förr eller senare och det kommer bli en elbil. Förr om ni frågar mig och lite senare om ni frågar sambon.
Oavsett har jag fallit pladask för Ioniq 5. Jag tycker främst designen är helt spot on men även mycket annat, såsom High Way assist (som jag tycker verkar erbjuda bra förarstöd) och laddhastighet samt inte minst det faktum att jag har förtroende för koreanerna och deras förmåga att bygga effektiva elbilar.
Oavsett så har vi varit inne på Tesla (3 eller Y) men jag lutar mer och mer mot Ioniq 5. Inte minst för ett mer attraktivt pris och bättre familjebil än M3.
Min sista stora oro är egentligen laddnätverket där Tesla som bekant levererar men där jag är lite orolig för utbyggnaden i övrigt och att "hamna bakom" långsamma bilar med katastrofal familjefrid som följd... Vi avser göra minst en rejäl Europaresa per år, fjällen varje vinter och en del resor inom landet på helger där emellan. Så bilen ska verkligen användas en del utanför laddningen på uppfarten.
Hur tänker ni som beställt eller överväger att beställa Ioniq 5 kring detta?
Om inte familjen kan leva med 5+ timmar extra till Spanien, timmar pappa har sparat på att inte tanka resten av året (iaf några av de), så får ni hyra dieselbil eller flyga ner.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu finns förmånsvärden inlagda på Skatteverkets hemsida. Observera att det är dagens siffror. Troligtvis blir det beslut om nya beräkningssätt i morgon 2/6.
En AWD 1´st edt har idag 4251kr/mån (Förmånsgrundande pris 373600kr)
Går regeringens förslag igenom i morgon 2/6 blir det i verkligheten 5648kr/månad till hösten när de levereras.
Kombinerar man sen med skatteverkets förslag (1/2 bilpriset, max 350" i subvention) till årsskiftet och bilen hämtas ut efter det blir det istället 4647kr/månad.
En RWD 1`st edt. 3996kr/månad idag, 5469kr/månad till hösten och 4438kr/månad med Skatteverkets förslag.
En AWD 1´st edt har idag 4251kr/mån (Förmånsgrundande pris 373600kr)
Går regeringens förslag igenom i morgon 2/6 blir det i verkligheten 5648kr/månad till hösten när de levereras.
Kombinerar man sen med skatteverkets förslag (1/2 bilpriset, max 350" i subvention) till årsskiftet och bilen hämtas ut efter det blir det istället 4647kr/månad.
En RWD 1`st edt. 3996kr/månad idag, 5469kr/månad till hösten och 4438kr/månad med Skatteverkets förslag.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Förboka din Ioniq 5
Dvs mati kommer få sin i höst, sen kommer han skriva här i 3 års tid om hur dyr den blev pga förmånsvärdet.Leo skrev:En RWD 1`st edt. 3996kr/månad idag, 5469kr/månad till hösten och 4438kr/månad med Skatteverkets förslag.
(Hoppas du inte tar illa upp mati, inte menat som något annat än ett litet skämt mtp din normala otur med bilar...)
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Leo skrev:Nu finns förmånsvärden inlagda på Skatteverkets hemsida. Observera att det är dagens siffror. Troligtvis blir det beslut om nya beräkningssätt i morgon 2/6.
Missat detta innan, vad är det som händer den 2/6 (i morgon)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Lägger in svaret här också. Regeringen har ett förslag att matematiken för förmånsvärden ska ändras för bilar som registreras efter 1/7. Kommer slå rätt mycket mot många elbilar.
Sen har Skatteverket nämnt ett förslag i en pressrelease 15/3 att en parameter i matematiken ovan (=jämförbar bil) ska plockas bort och att man istället räknar 1/2 av det faktiska bilpriset och max 350000kr i nedsättning. MEN Skatteverkets förslag har regeringen valt att bortse ifrån just nu. (Dvs det finns inte med i förslaget som antagligen klubbas i morgon) Däremot är det inget som, hindrar att man även inför det framöver. Där Skatteverket föreslog att göra båda de här ändringarna samtidigt och då från 1/1-22.
Sen har Skatteverket nämnt ett förslag i en pressrelease 15/3 att en parameter i matematiken ovan (=jämförbar bil) ska plockas bort och att man istället räknar 1/2 av det faktiska bilpriset och max 350000kr i nedsättning. MEN Skatteverkets förslag har regeringen valt att bortse ifrån just nu. (Dvs det finns inte med i förslaget som antagligen klubbas i morgon) Däremot är det inget som, hindrar att man även inför det framöver. Där Skatteverket föreslog att göra båda de här ändringarna samtidigt och då från 1/1-22.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil