Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Eldsig
Inlägg: 199
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Eldsig »

MrBellham skrev:
Eldsig skrev:
Pertan skrev:
AWD, stora batteriet, advanced i färgen Lucid blue är beställd nu. Ska ersätta Etron 50 nästa vår. Det var snabba beslut för att få en bil. Det var sista bilen återförsäljaren kunde beställa. Säljaren visste inte när dom kunde beställa fler.
Jag ersätter också Etron 50. Svårast är det med färgerna. Tycker blå är rätt ok, men det blev en matt guld. Ångrar mig lite, och funderar till och från på en blank silver för att få nåt lättsålt.
//D
Skulle du vilja utveckla vad du menar med "nåt lättsålt"? En mer lättsmält färg för när du ska sälja den vidare?
Av ren nyfikenhet: Hur länge tror du att du kommer behålla Ioniq 5an?
Det enkla svaret är väl osäkerhet i hur länge kopplat till att jag inte testat den själv. Jag är väldigt kräsen när det kommer till detaljer. Låter det fel, eller känns inte rätt så kommer jag nog att köra den tills bonusen trillat in sen sälja. (Jag har gjort en liten kalkyl som pekar på att snittkostnaden efter första 6mån(eller från att bonusen betalas ut) går uppåt första tre åren, därefter avtar den med tiden.)

Alternativet är att jag gillar den och då är den beställd för att vara en bruksbil, dvs dra släp, lasta till återvinningen etc., och då är tanken att behålla den så länge som möjligt då kalkylen(och erfarenheten) pekar på att ägandet över tid är det mest ekonomiska (givet inga stora kostnader för tex batteribyten etc).

Jag försöker med ekonomiska kalkyler låta mitt logiska jag ifrågasätta mitt känslomässiga jag att hela tiden beställa och köpa nya bilar. Det går sådär iom att jag beställt en ny bil osett trots att jag knappt behöver en egen bil... :lol:

Så...kort svar långt...men matt guld, coolt nu, men hur coolt när man ska byta bil om 1,3,5,10 år? Eller redan när första idioten backat in i en så man måste lacka om nåt (eller jag backat in i nåt... :? ), vilket hänt på 4 av mina senaste bilar inom de två första åren...

Jag tycker en silverfärgad ser snygg ut (och lättlackad) (https://www.google.com/search?q=ioniq+5 ... H1afI6bUyM) men på vissa bilder ser inte Cyber gray ut så, och då faller jag tillbaka på matt guld och tänker att man alltid kan foliera eller lacka om hela bilen :mrgreen:
//D
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Anonymous FTW »

Eldsig skrev:
MrBellham skrev:
Eldsig skrev:
Pertan skrev:
AWD, stora batteriet, advanced i färgen Lucid blue är beställd nu. Ska ersätta Etron 50 nästa vår. Det var snabba beslut för att få en bil. Det var sista bilen återförsäljaren kunde beställa. Säljaren visste inte när dom kunde beställa fler.
Jag ersätter också Etron 50. Svårast är det med färgerna. Tycker blå är rätt ok, men det blev en matt guld. Ångrar mig lite, och funderar till och från på en blank silver för att få nåt lättsålt.
//D
Skulle du vilja utveckla vad du menar med "nåt lättsålt"? En mer lättsmält färg för när du ska sälja den vidare?
Av ren nyfikenhet: Hur länge tror du att du kommer behålla Ioniq 5an?
Det enkla svaret är väl osäkerhet i hur länge kopplat till att jag inte testat den själv. Jag är väldigt kräsen när det kommer till detaljer. Låter det fel, eller känns inte rätt så kommer jag nog att köra den tills bonusen trillat in sen sälja. (Jag har gjort en liten kalkyl som pekar på att snittkostnaden efter första 6mån(eller från att bonusen betalas ut) går uppåt första tre åren, därefter avtar den med tiden.)

Alternativet är att jag gillar den och då är den beställd för att vara en bruksbil, dvs dra släp, lasta till återvinningen etc., och då är tanken att behålla den så länge som möjligt då kalkylen(och erfarenheten) pekar på att ägandet över tid är det mest ekonomiska (givet inga stora kostnader för tex batteribyten etc).

Jag försöker med ekonomiska kalkyler låta mitt logiska jag ifrågasätta mitt känslomässiga jag att hela tiden beställa och köpa nya bilar. Det går sådär iom att jag beställt en ny bil osett trots att jag knappt behöver en egen bil... :lol:

Så...kort svar långt...men matt guld, coolt nu, men hur coolt när man ska byta bil om 1,3,5,10 år? Eller redan när första idioten backat in i en så man måste lacka om nåt (eller jag backat in i nåt... :? ), vilket hänt på 4 av mina senaste bilar inom de två första åren...

Jag tycker en silverfärgad ser snygg ut (och lättlackad) (https://www.google.com/search?q=ioniq+5 ... H1afI6bUyM) men på vissa bilder ser inte Cyber gray ut så, och då faller jag tillbaka på matt guld och tänker att man alltid kan foliera eller lacka om hela bilen :mrgreen:
//D
Har en vän som arbetat med bilrecond. Han säger att silver är värst att lacka om, man får nästan jämt färgskiftning mellan det nya och det gamla. Fint när bilen är orörd men inte så fint när dörren är omlackad och har mörkare nyans än skärmen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Leo skrev:
En RWD 1`st edt. 3996kr/månad idag, 5469kr/månad till hösten och 4438kr/månad med Skatteverkets förslag.
Dvs mati kommer få sin i höst, sen kommer han skriva här i 3 års tid om hur dyr den blev pga förmånsvärdet. :lol:

(Hoppas du inte tar illa upp mati, inte menat som något annat än ett litet skämt mtp din normala otur med bilar...)
Min e-tron ligger nånstans mellan 9 och 10.000 i förmånsvärde. Ioniq 5 blir i stort sett hälften så dyr på allting. Fortfarande dyr, men inte lika extremt dyr.
Jag är förresten inte alls säker om jag kommer skaffa någon ny förmånsbil. Vi får se vad privatleasing kommer kosta för Ioniq 5, det blir kanske mer intressant för mig. Då kvittar förmånsvärdet.
Sen är jag faktiskt inte längre så säker om jag ens vill byta till en ny bil. E-tron ska jag göra mig av med, det är bestämt. Men det känns ganska dumt att skaffa en splirrans ny bil just nu, med tanke på hur lite jag troligen kommer använda den. Jag har inte ens bytt till sommardäck på e-tronen. :oops:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Eldsig
Inlägg: 199
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Eldsig »

Har en vän som arbetat med bilrecond. Han säger att silver är värst att lacka om, man får nästan jämt färgskiftning mellan det nya och det gamla. Fint när bilen är orörd men inte så fint när dörren är omlackad och har mörkare nyans än skärmen.
Ja, du ser, då var inte det nåt bättre alternativ kanske. Hyundai kanske bara valt "svåra" färger för att gå sälja färg som tillbehör... :o

Jag har börjat släppa det där med ekonomi (igen) och lyssna till mitt hjärta igen, så der blir med 99% sannolikhet guld.

Personligen så tycker jag det är rätt skönt med arr det är väldigt få valmöjligheter iaf :lol:
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Skabb1 skrev:
Jag är lite i valet och kvalet och tar gärna emot era tankar.

Familjen ska byta ut den nästan tio år gamla fossilkombin förr eller senare och det kommer bli en elbil. Förr om ni frågar mig och lite senare om ni frågar sambon.

Oavsett har jag fallit pladask för Ioniq 5. Jag tycker främst designen är helt spot on men även mycket annat, såsom High Way assist (som jag tycker verkar erbjuda bra förarstöd) och laddhastighet samt inte minst det faktum att jag har förtroende för koreanerna och deras förmåga att bygga effektiva elbilar.

Oavsett så har vi varit inne på Tesla (3 eller Y) men jag lutar mer och mer mot Ioniq 5. Inte minst för ett mer attraktivt pris och bättre familjebil än M3.

Min sista stora oro är egentligen laddnätverket där Tesla som bekant levererar men där jag är lite orolig för utbyggnaden i övrigt och att "hamna bakom" långsamma bilar med katastrofal familjefrid som följd... Vi avser göra minst en rejäl Europaresa per år, fjällen varje vinter och en del resor inom landet på helger där emellan. Så bilen ska verkligen användas en del utanför laddningen på uppfarten.

Hur tänker ni som beställt eller överväger att beställa Ioniq 5 kring detta?
Förbered familjen på att Europaresan kan ta lite längre tid, fjällen på stora utrese/hemresedagarna lär bli kaos oavsett vad du kör av elbil när TMY kommer för fullt.
Om inte familjen kan leva med 5+ timmar extra till Spanien, timmar pappa har sparat på att inte tanka resten av året (iaf några av de), så får ni hyra dieselbil eller flyga ner.
Ta flyget. Oavsett att vi har både diesel och Tesla, så hade vi ändå tagit flyget själva. Hyr bil framme på plats. Det klart snabbaste alternativet (sparar mer timmar än något annat, oavsett om det är en bil som behöver laddas, eller inte).
Vi ser det som att resan är målet i sig och att vi genom det upptäcker mycket längs vägen och utan helt fastställt mål. Stackars barn... :)
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Skabb1 skrev:
martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Skabb1 skrev:
Jag är lite i valet och kvalet och tar gärna emot era tankar.

Familjen ska byta ut den nästan tio år gamla fossilkombin förr eller senare och det kommer bli en elbil. Förr om ni frågar mig och lite senare om ni frågar sambon.

Oavsett har jag fallit pladask för Ioniq 5. Jag tycker främst designen är helt spot on men även mycket annat, såsom High Way assist (som jag tycker verkar erbjuda bra förarstöd) och laddhastighet samt inte minst det faktum att jag har förtroende för koreanerna och deras förmåga att bygga effektiva elbilar.

Oavsett så har vi varit inne på Tesla (3 eller Y) men jag lutar mer och mer mot Ioniq 5. Inte minst för ett mer attraktivt pris och bättre familjebil än M3.

Min sista stora oro är egentligen laddnätverket där Tesla som bekant levererar men där jag är lite orolig för utbyggnaden i övrigt och att "hamna bakom" långsamma bilar med katastrofal familjefrid som följd... Vi avser göra minst en rejäl Europaresa per år, fjällen varje vinter och en del resor inom landet på helger där emellan. Så bilen ska verkligen användas en del utanför laddningen på uppfarten.

Hur tänker ni som beställt eller överväger att beställa Ioniq 5 kring detta?
Förbered familjen på att Europaresan kan ta lite längre tid, fjällen på stora utrese/hemresedagarna lär bli kaos oavsett vad du kör av elbil när TMY kommer för fullt.
Om inte familjen kan leva med 5+ timmar extra till Spanien, timmar pappa har sparat på att inte tanka resten av året (iaf några av de), så får ni hyra dieselbil eller flyga ner.
Ta flyget. Oavsett att vi har både diesel och Tesla, så hade vi ändå tagit flyget själva. Hyr bil framme på plats. Det klart snabbaste alternativet (sparar mer timmar än något annat, oavsett om det är en bil som behöver laddas, eller inte).
Vi ser det som att resan är målet i sig och att vi genom det upptäcker mycket längs vägen och utan helt fastställt mål. Stackars barn... :)
Vi är i liknande situation du och jag och tänker lika, inte bara kring långresorna :). Vi har en 16 år gammal kombi och nu har jag fastnat totalt för Ioniq 5. Har i flera år trånat efter elbil och främst Tesla men när nu Ioniq 5 släppte First Edition så kändes den så prisvärd att jag spontant ringde ÅF och dom hade precis en AWD kvar som var osåld och det var den färg som frugan skulle kunna acceptera också så jag slog till på den. Sen får vi se om vi väljer att lägga så mycket pengar på en bil ändå eller om vi kör vidare ett tag till med den vi har. Men det känns som mycket bil för pengarna och att den kan vara modern och i framkant i ganska många år i och med att den känns ligga före alla andra just nu.
Men det är just laddnätverket som är orosmolnet men jag hoppas och vill tro att laddmöjligheterna bara blir bättre med åren och gör bilen enklare att ta på långresa.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MWall »

Skabb1 skrev:
Vi ser det som att resan är målet i sig och att vi genom det upptäcker mycket längs vägen och utan helt fastställt mål. Stackars barn... :)
Det är ju exakt så. Man kan kombinera flera olika upplevelser på samma semester om man åker bil. Du kan ta några dygn i alperna, i Holland, nåt nöjesfält eller vad som helst längs vägen. Det behöver inte vara "barn, nu ska vi åka 300 mil så fort som möjligt". Sen är det ju självklart trevligt att ha minst en vecka på huvudresmålet också.

Är det nåt jag hatar så är det charterflyg. Upp okristligt tidigt, stressa iväg, hålla reda på ungarna, bära på tusen saker, trängas, köa, sitta trångt, svettas i transferbuss...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11724
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
taliz skrev:
Leo skrev:
En RWD 1`st edt. 3996kr/månad idag, 5469kr/månad till hösten och 4438kr/månad med Skatteverkets förslag.
Dvs mati kommer få sin i höst, sen kommer han skriva här i 3 års tid om hur dyr den blev pga förmånsvärdet. :lol:

(Hoppas du inte tar illa upp mati, inte menat som något annat än ett litet skämt mtp din normala otur med bilar...)
Min e-tron ligger nånstans mellan 9 och 10.000 i förmånsvärde. Ioniq 5 blir i stort sett hälften så dyr på allting. Fortfarande dyr, men inte lika extremt dyr.
Jag är förresten inte alls säker om jag kommer skaffa någon ny förmånsbil. Vi får se vad privatleasing kommer kosta för Ioniq 5, det blir kanske mer intressant för mig. Då kvittar förmånsvärdet.
Sen är jag faktiskt inte längre så säker om jag ens vill byta till en ny bil. E-tron ska jag göra mig av med, det är bestämt. Men det känns ganska dumt att skaffa en splirrans ny bil just nu, med tanke på hur lite jag troligen kommer använda den. Jag har inte ens bytt till sommardäck på e-tronen. :oops:
Det ligger mycket i talesättet att den billigaste bilen, är ingen bil alls. Framför allt ingen ny bil.

Skall även bli intressant att se hur riksdagen röstar idag runt den 50%:ga höjningen av skatten/förmånsvärden på förmånsbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11724
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Skabb1 skrev:
martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Skabb1 skrev:
Jag är lite i valet och kvalet och tar gärna emot era tankar.

Familjen ska byta ut den nästan tio år gamla fossilkombin förr eller senare och det kommer bli en elbil. Förr om ni frågar mig och lite senare om ni frågar sambon.

Oavsett har jag fallit pladask för Ioniq 5. Jag tycker främst designen är helt spot on men även mycket annat, såsom High Way assist (som jag tycker verkar erbjuda bra förarstöd) och laddhastighet samt inte minst det faktum att jag har förtroende för koreanerna och deras förmåga att bygga effektiva elbilar.

Oavsett så har vi varit inne på Tesla (3 eller Y) men jag lutar mer och mer mot Ioniq 5. Inte minst för ett mer attraktivt pris och bättre familjebil än M3.

Min sista stora oro är egentligen laddnätverket där Tesla som bekant levererar men där jag är lite orolig för utbyggnaden i övrigt och att "hamna bakom" långsamma bilar med katastrofal familjefrid som följd... Vi avser göra minst en rejäl Europaresa per år, fjällen varje vinter och en del resor inom landet på helger där emellan. Så bilen ska verkligen användas en del utanför laddningen på uppfarten.

Hur tänker ni som beställt eller överväger att beställa Ioniq 5 kring detta?
Förbered familjen på att Europaresan kan ta lite längre tid, fjällen på stora utrese/hemresedagarna lär bli kaos oavsett vad du kör av elbil när TMY kommer för fullt.
Om inte familjen kan leva med 5+ timmar extra till Spanien, timmar pappa har sparat på att inte tanka resten av året (iaf några av de), så får ni hyra dieselbil eller flyga ner.
Ta flyget. Oavsett att vi har både diesel och Tesla, så hade vi ändå tagit flyget själva. Hyr bil framme på plats. Det klart snabbaste alternativet (sparar mer timmar än något annat, oavsett om det är en bil som behöver laddas, eller inte).
Vi ser det som att resan är målet i sig och att vi genom det upptäcker mycket längs vägen och utan helt fastställt mål. Stackars barn... :)
Då är det en helt annan sak. Då handlar det inte om transport till semstermålet (som diskuterades här). Då är du ju nästan redan "framme" på semester så fort ni sätter er i bilen.

Vi har själva gjort en sådan resa ner genom Tyskland och ner till moseldalen vid start i Frankriker, genom Luxemburg, och tillbaka genom Tyskland. Det var riktigt trevligt, men vår dotter fick nog dras igenom lite väl många slott, vingårdar, konstmuseer, mm, inklusive documenta i Kassel. Avslutades dock en dag på Legoland på hemvägen, så det uppskattades. :)

Men då tog vi extremt lång tid på oss, och passade verkligen på att spendera flera nätter genom Tyskland på resan (det land som vi spenderade mest tid i). Handlade inte om att "bränna motorvägsmil" så snabbt som möjligt. Tvärt om; stannade över precis i norra Tyskland när vi nästan nått gränsen. Sedan tog vi många stopp längs vägen. Både att se olika städer och byar, men hälsade även på bekanta på vägen (inklusive en tysk gov väns stora 40-årsfest som var med på schemat).

Tror vi tog nästan 2,5-3 veckor på oss att åka ner genom Tyskland, och tillbaka (med en liten kort avstickare in i nordöstra Frankrike, och Luxemburg) upp genom Tyskland till Sverige.

Kan tänka mig att göra om en liknande resa i tex. Frankrike eller andra länder lite längre bort. Men då vill man ju skippa Tyskland (går ju inte att lägga 2-3 veckor på semester där också, om man vill lägga lika mycket tid på att upptäcka delar av Frankrike på lika lång tid). Så får det antingen bli biltåg ner, eller att vi som vanligt flyger ner, och hyr bil på plats (är ju oftast smidigast).

Så jag har absolut inget emot bilsemestrar i sig.

Tvärt om. Speciellt inte om man kan ta det hela lugnt och utan stress eller krav på att komma fram. Har även haft liknande supertrevliga bilsemestrar med ett par ca. 3-4 veckors road trip i större delen av norra halvan av Kalifornien (LA och upp), och två veckors bilsemester och sett hela Portugal (med en avstickare på några dagar att hälsa på goda vänner i Madrid).

Det jag är emot är att "mata mil" för att sakens skull att bara transportera sig. Då tycker jag tåg eller flyg är bättre som transportmedel (mer avkopplande med tåg, och väldigt snabbt och effektivt med flyg gällande längre sträckor).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Åter till Ioniq 5.
Är det någon som skrivit kontrakt (inte P45/FE) som fått något hum om leveransdatum från säljaren?
Rykten går om RWD i sept/okt och AWD i nov/dec, men att man inte längre kan boka till rabatterade priser hos ÅF.
Om man skriver kontrakt nu, när får man leverans?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11885
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

fick svar från min säljare idag att min P45 är på båt nu :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

HelectriC skrev:
fick svar från min säljare idag att min P45 är på båt nu :D
Grattis, Sverige fick inga P45'or.
Sen är kommunikationen från Hyundai Sverige obefintlig, och ÅF vet ännu mindre.
Eldsig
Inlägg: 199
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Eldsig »

heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
fick svar från min säljare idag att min P45 är på båt nu :D
Grattis, Sverige fick inga P45'or.
Sen är kommunikationen från Hyundai Sverige obefintlig, och ÅF vet ännu mindre.
Är P45 extrautrustad med nåt vi andra inte kan få?

Min säljare hintade om årsskiftet, men det är bara en gissning, han var också inne på att jag kunde få en lånebil om den inte var framme innan 31/3 när min leasingbil ska tillbaka.
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

HelectriC skrev:
fick svar från min säljare idag att min P45 är på båt nu :D
Spännande! Vilken båt? I brist på information om min bil så försöker jag följa leveranserna till övriga världen. :D
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11724
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
fick svar från min säljare idag att min P45 är på båt nu :D
Grattis, Sverige fick inga P45'or.
Sen är kommunikationen från Hyundai Sverige obefintlig, och ÅF vet ännu mindre.
Känns i jämförelse värre än hos tex. Tesla (där tycker jag att jag ändå får relativt bra med information om leveransstatus), men märkligt att det skall skilja så mycket mellan Norge och Sverige inom samma koncern?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11724
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Leo skrev:
Lägger in svaret här också. Regeringen har ett förslag att matematiken för förmånsvärden ska ändras för bilar som registreras efter 1/7. Kommer slå rätt mycket mot många elbilar.

Sen har Skatteverket nämnt ett förslag i en pressrelease 15/3 att en parameter i matematiken ovan (=jämförbar bil) ska plockas bort och att man istället räknar 1/2 av det faktiska bilpriset och max 350000kr i nedsättning. MEN Skatteverkets förslag har regeringen valt att bortse ifrån just nu. (Dvs det finns inte med i förslaget som antagligen klubbas i morgon) Däremot är det inget som, hindrar att man även inför det framöver. Där Skatteverket föreslog att göra båda de här ändringarna samtidigt och då från 1/1-22.
Då var det klart och spikat.

viewtopic.php?f=29&t=21653&p=531676#p531676
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Ric »

heldiggrisen skrev:
Åter till Ioniq 5.
Är det någon som skrivit kontrakt (inte P45/FE) som fått något hum om leveransdatum från säljaren?
Rykten går om RWD i sept/okt och AWD i nov/dec, men att man inte längre kan boka till rabatterade priser hos ÅF.
Om man skriver kontrakt nu, när får man leverans?
Stora batteriet och bakhjulsdrift, leverans i januari. Längre leveranstid för fyrhulsdrift, glömde fråga om hur mycket längre.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11885
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Eldsig skrev:
heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
fick svar från min säljare idag att min P45 är på båt nu :D
Grattis, Sverige fick inga P45'or.
Sen är kommunikationen från Hyundai Sverige obefintlig, och ÅF vet ännu mindre.
Är P45 extrautrustad med nåt vi andra inte kan få?

Min säljare hintade om årsskiftet, men det är bara en gissning, han var också inne på att jag kunde få en lånebil om den inte var framme innan 31/3 när min leasingbil ska tillbaka.
nej, den har allt man kan välja till inkl 20", solcellstak och matt lack. prisfördelen mot att beställa samma spec vanligt ligger på ca 35k, men huvudargumentet att beställa P45 är primärt att få den tidigt.

Vet tyvärr inte vilken båt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

heldiggrisen skrev:
Åter till Ioniq 5.
Är det någon som skrivit kontrakt (inte P45/FE) som fått något hum om leveransdatum från säljaren?
Rykten går om RWD i sept/okt och AWD i nov/dec, men att man inte längre kan boka till rabatterade priser hos ÅF.
Om man skriver kontrakt nu, när får man leverans?
Hoppsan... Så kampanjpriset gäller inte längre, eller den kvoten som har det priset är slutsåld?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Det ligger mycket i talesättet att den billigaste bilen, är ingen bil alls. Framför allt ingen ny bil.

Skall även bli intressant att se hur riksdagen röstar idag runt den 50%:ga höjningen av skatten/förmånsvärden på förmånsbilar.
Jag klarar mig inte helt utan bil. Så "ingen bil alls" kommer inte i fråga. För det första så kan det ändå hända att jag behöver åka nånstans, trots att jag har min arbetsplats hemma. Det räcker att jag måste handla nånting eller lämna nåt hos redovisningsbyrån. Det är 2 mil t-o-r till samhället. På sommarn skulle jag kunna cykla den sträckan, men på vintern är det inte alltid så kul. Och det tar ju tid också. Dessutom har e-Golfen som bekant ingen dragkrok, så nånting som kan dra släpet och husvagnen måste vi ju ändå ha. Jag använder släpet rätt så frekvent, det är det jag använder min e-tron till. Även om det inte blir många mil. Det skulle alltså bli extremt opraktiskt att varje gång behöva hyra eller låna en bil. Jag har varit där, när jag hade min Model S utan drag. Dit vill jag aldrig igen. Det var skitjobbigt.
Frågan är om det behöver vara en ny elbil för en halv miljon eller om man kan hitta en hyfsat halvgammal avgasbil för en rimlig peng. Det känns helt fullständigt fel att återgå till en fossilbil, men det är å andra sidan ganska korkat att köpa en ny elbil, även om den kommer bli betydligt billigare än min e-tron. Det känns fel oavsett vad jag gör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Skabb1 skrev:
heldiggrisen skrev:
Åter till Ioniq 5.
Är det någon som skrivit kontrakt (inte P45/FE) som fått något hum om leveransdatum från säljaren?
Rykten går om RWD i sept/okt och AWD i nov/dec, men att man inte längre kan boka till rabatterade priser hos ÅF.
Om man skriver kontrakt nu, när får man leverans?
Hoppsan... Så kampanjpriset gäller inte längre, eller den kvoten som har det priset är slutsåld?
Senaste ryktet är att ÅF inte tar flera beställningar för i december.
-40k rabatten gäller till slutet av november.
Har någon lagt en beställning senaste veckan som kan motbevisa ryktet?
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Hoppsan.
Jag ska in till en ÅF imorgon och ev lägga en beställning. Detta kan faktiskt vara en deal breaker...
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Skabb1 skrev:
Hoppsan.
Jag ska in till en ÅF imorgon och ev lägga en beställning. Detta kan faktiskt vara en deal breaker...
Keep us updated.
a)Får du lagt beställning med rabatt?
b)leveranstid RWD/AWD?
Hade varit mycket tacksam om du postade svar efter morgondagens möte
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11724
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Det ligger mycket i talesättet att den billigaste bilen, är ingen bil alls. Framför allt ingen ny bil.

Skall även bli intressant att se hur riksdagen röstar idag runt den 50%:ga höjningen av skatten/förmånsvärden på förmånsbilar.
Jag klarar mig inte helt utan bil. Så "ingen bil alls" kommer inte i fråga. För det första så kan det ändå hända att jag behöver åka nånstans, trots att jag har min arbetsplats hemma. Det räcker att jag måste handla nånting eller lämna nåt hos redovisningsbyrån. Det är 2 mil t-o-r till samhället. På sommarn skulle jag kunna cykla den sträckan, men på vintern är det inte alltid så kul. Och det tar ju tid också. Dessutom har e-Golfen som bekant ingen dragkrok, så nånting som kan dra släpet och husvagnen måste vi ju ändå ha. Jag använder släpet rätt så frekvent, det är det jag använder min e-tron till. Även om det inte blir många mil. Det skulle alltså bli extremt opraktiskt att varje gång behöva hyra eller låna en bil. Jag har varit där, när jag hade min Model S utan drag. Dit vill jag aldrig igen. Det var skitjobbigt.
Frågan är om det behöver vara en ny elbil för en halv miljon eller om man kan hitta en hyfsat halvgammal avgasbil för en rimlig peng. Det känns helt fullständigt fel att återgå till en fossilbil, men det är å andra sidan ganska korkat att köpa en ny elbil, även om den kommer bli betydligt billigare än min e-tron. Det känns fel oavsett vad jag gör.
Ett alternativ, och jag vet att det kommer sticka i en dels ögon, kan ju vara en kombo av en mindre elbil för all vardagskörning, och sedan en bra effektiv dieselbil som du kör sällan med. Köper du dessutom en beg. dieselbil så bidrar ju du inte till att utöka fordonsflottan med en nytillverkad fossilbil, och behöver inte heller lägga så mycket pengar på den. Då kan den användas sällan, men enbart just vid de specifika tillfällen som du behöver lasta mycket, eller dra något med dragkrok (och du slipper samtidigt omaket att behöva hyra en bil). Den kombon skulle ju kunna vara ganska rätt för både dig och miljön.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Ett alternativ, och jag vet att det kommer sticka i en dels ögon, kan ju vara en kombo av en mindre elbil för all vardagskörning, och sedan en bra effektiv dieselbil som du kör sällan med. Köper du dessutom en beg. dieselbil så bidrar ju du inte till att utöka fordonsflottan med en nytillverkad fossilbil, och behöver inte heller lägga så mycket pengar på den. Då kan den användas sällan, men enbart just vid de specifika tillfällen som du behöver lasta mycket, eller dra något med dragkrok (och du slipper samtidigt omaket att behöva hyra en bil). Den kombon skulle ju kunna vara ganska rätt för både dig och miljön.
Ja, det sticker i ögonen även på mig, med det är ju precis det alternativet jag överväger. E-Golfen har vi såklart alltid kvar som vardagsbil, och den kommer göra bulkjobbet, precis som idag. En några år gammal diesel som dragbil är nog bästa valet om man ser det pragmatiskt. Men rent känslomässigt är det ju såklart ingen höjdare. Det skulle kännas som ett nederlag på bred front, efter att ha kört elbil i 5 år, och inte haft någon fossilbil i över 3 år. Jag har ju slängt ut allt fossildrivet hemma. Det skulle bli en helomvändning, och man vill bara inte gå tillbaka till stenåldern. Men tyvärr ser det ut att vara det bästa alternativet när man börjar inse att verkligheten kommer ikapp. Förnuftet säger dieselbil, men själen skriker nejnejnej. :|
Knäckfrågan är om jag kan leva med detta eller om jag bara kommer må fruktansvärt dåligt. Risken för det är rätt stor. Och då blir ju konsekvensen att jag i slutändan ändå ganska omgående skaffar en elbil igen, bara för att kunna se mig själv i spegeln igen. Tyvärr är jag inte så pragmatisk som jag borde vara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar