Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Ionitys laddnätverk
Jag fick förklarat för mig någon gång att enda anledningen till att en sedel på €500 behövdes i Eurosamarbetet var för att man i Tyskland fortfarande betalade hyra i kontanter. Och det känns fortfarande som om kontanter ibland är det enda som gäller i Tyskland.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, kontanter är tveklöst den primära betalmetoden. Kortbetalning anses som en onödigt krånglig betalmetod. Har man kontanter i fickan, vilket alla har, så betalar man kontant. Jag har flera gånger råkat ut för att jag skulle betala nånstans, med kort såklart, och bakom mig i kön gick det ett irriterat mumlande och suckande genom raderna. Tänk vilken konstig typ som står där utan pengar och bromsar upp allting. Även de som sitter i kassan kan visa rätt tydligt att man är onödigt besvärlig. En del tror då att jag inte förstår vad de säger eftersom jag är till synes nån skum utlänning. Lite kul då när man kan förklara för dem att jag har precis anlänt till stenåldern och inte hunnit anpassa mig.KnightRider skrev:Jag fick förklarat för mig någon gång att enda anledningen till att en sedel på €500 behövdes i Eurosamarbetet var för att man i Tyskland fortfarande betalade hyra i kontanter. Och det känns fortfarande som om kontanter ibland är det enda som gäller i Tyskland.
Riktigt kul blir det när man frågar nånstans om de accepterar kortbetalning och de säger nej. För då får man ju vända i dörren eftersom jag nästan aldrig har kontanter på mig. Problemet är bara när man är hungrig och ska äta nånstans och inte hittar nånting eftersom inte ens alla matställen tar kort. Been there.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Något nytt om Ionitys utbyggnad/planer för densamma? X antal sidor med just sidospår, kan man inte skapa nya trådar för sådant som inte ens tangerar Ionity?
Känner mig som en gammal gnällgubbe, men något tyskarna iallafall har är ordning och reda
Känner mig som en gammal gnällgubbe, men något tyskarna iallafall har är ordning och reda
Senast redigerad av Johnalm, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Ionitys laddnätverk
En av anledningarna till att kontanter är vanligare i Tyskland är bankreglerna.. om jag inte minns fel från min tid som biluthyrare så behöver varje tysk ringa till banken för å öppna upp kortet (va 4 år sen så nu kanske de kan via app) om man behövde göra en transaktion på mer än 500euro, vi tog ju reservation på 1000euro tex för skador etc hade vi ständigt jämt problem med vissa tyskar som inte ville ha full försäkring (de flesta valde just detta för å slippa detta problem)mati skrev:Ja, kontanter är tveklöst den primära betalmetoden. Kortbetalning anses som en onödigt krånglig betalmetod. Har man kontanter i fickan, vilket alla har, så betalar man kontant. Jag har flera gånger råkat ut för att jag skulle betala nånstans, med kort såklart, och bakom mig i kön gick det ett irriterat mumlande och suckande genom raderna. Tänk vilken konstig typ som står där utan pengar och bromsar upp allting. Även de som sitter i kassan kan visa rätt tydligt att man är onödigt besvärlig. En del tror då att jag inte förstår vad de säger eftersom jag är till synes nån skum utlänning. Lite kul då när man kan förklara för dem att jag har precis anlänt till stenåldern och inte hunnit anpassa mig.KnightRider skrev:Jag fick förklarat för mig någon gång att enda anledningen till att en sedel på €500 behövdes i Eurosamarbetet var för att man i Tyskland fortfarande betalade hyra i kontanter. Och det känns fortfarande som om kontanter ibland är det enda som gäller i Tyskland.
Riktigt kul blir det när man frågar nånstans om de accepterar kortbetalning och de säger nej. För då får man ju vända i dörren eftersom jag nästan aldrig har kontanter på mig. Problemet är bara när man är hungrig och ska äta nånstans och inte hittar nånting eftersom inte ens alla matställen tar kort. Been there.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag suckar när nån ska betala kontant. Tar en evig tid jämfört med att betala med kort. Tror faktiskt jag har 750 spänn i plånboken av nån anledning jag glömt bort men orkar aldrig använda dem som betalmedel eftersom det känns så besvärligt.mati skrev:Ja, kontanter är tveklöst den primära betalmetoden. Kortbetalning anses som en onödigt krånglig betalmetod. Har man kontanter i fickan, vilket alla har, så betalar man kontant. Jag har flera gånger råkat ut för att jag skulle betala nånstans, med kort såklart, och bakom mig i kön gick det ett irriterat mumlande och suckande genom raderna. Tänk vilken konstig typ som står där utan pengar och bromsar upp allting. Även de som sitter i kassan kan visa rätt tydligt att man är onödigt besvärlig. En del tror då att jag inte förstår vad de säger eftersom jag är till synes nån skum utlänning. Lite kul då när man kan förklara för dem att jag har precis anlänt till stenåldern och inte hunnit anpassa mig.KnightRider skrev:Jag fick förklarat för mig någon gång att enda anledningen till att en sedel på €500 behövdes i Eurosamarbetet var för att man i Tyskland fortfarande betalade hyra i kontanter. Och det känns fortfarande som om kontanter ibland är det enda som gäller i Tyskland.
Riktigt kul blir det när man frågar nånstans om de accepterar kortbetalning och de säger nej. För då får man ju vända i dörren eftersom jag nästan aldrig har kontanter på mig. Problemet är bara när man är hungrig och ska äta nånstans och inte hittar nånting eftersom inte ens alla matställen tar kort. Been there.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7704
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
Jag sålde en grej för 2400:- för ett år sedan och fick betalt kontant. Jag har fortfarande inte lyckats göra av med alla pengar!MWall skrev:Jag suckar när nån ska betala kontant. Tar en evig tid jämfört med att betala med kort. Tror faktiskt jag har 750 spänn i plånboken av nån anledning jag glömt bort men orkar aldrig använda dem som betalmedel eftersom det känns så besvärligt.mati skrev:Ja, kontanter är tveklöst den primära betalmetoden. Kortbetalning anses som en onödigt krånglig betalmetod. Har man kontanter i fickan, vilket alla har, så betalar man kontant. Jag har flera gånger råkat ut för att jag skulle betala nånstans, med kort såklart, och bakom mig i kön gick det ett irriterat mumlande och suckande genom raderna. Tänk vilken konstig typ som står där utan pengar och bromsar upp allting. Även de som sitter i kassan kan visa rätt tydligt att man är onödigt besvärlig. En del tror då att jag inte förstår vad de säger eftersom jag är till synes nån skum utlänning. Lite kul då när man kan förklara för dem att jag har precis anlänt till stenåldern och inte hunnit anpassa mig.KnightRider skrev:Jag fick förklarat för mig någon gång att enda anledningen till att en sedel på €500 behövdes i Eurosamarbetet var för att man i Tyskland fortfarande betalade hyra i kontanter. Och det känns fortfarande som om kontanter ibland är det enda som gäller i Tyskland.
Riktigt kul blir det när man frågar nånstans om de accepterar kortbetalning och de säger nej. För då får man ju vända i dörren eftersom jag nästan aldrig har kontanter på mig. Problemet är bara när man är hungrig och ska äta nånstans och inte hittar nånting eftersom inte ens alla matställen tar kort. Been there.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ionitys laddnätverk
Och hur är detta kopplat till ämnet Ionitys laddnätverk? Du kan inte använda cash att ladda på Ionity vad jag vet.mikebike skrev:Jag sålde en grej för 2400:- för ett år sedan och fick betalt kontant. Jag har fortfarande inte lyckats göra av med alla pengar!MWall skrev:Jag suckar när nån ska betala kontant. Tar en evig tid jämfört med att betala med kort. Tror faktiskt jag har 750 spänn i plånboken av nån anledning jag glömt bort men orkar aldrig använda dem som betalmedel eftersom det känns så besvärligt.mati skrev:Ja, kontanter är tveklöst den primära betalmetoden. Kortbetalning anses som en onödigt krånglig betalmetod. Har man kontanter i fickan, vilket alla har, så betalar man kontant. Jag har flera gånger råkat ut för att jag skulle betala nånstans, med kort såklart, och bakom mig i kön gick det ett irriterat mumlande och suckande genom raderna. Tänk vilken konstig typ som står där utan pengar och bromsar upp allting. Även de som sitter i kassan kan visa rätt tydligt att man är onödigt besvärlig. En del tror då att jag inte förstår vad de säger eftersom jag är till synes nån skum utlänning. Lite kul då när man kan förklara för dem att jag har precis anlänt till stenåldern och inte hunnit anpassa mig.KnightRider skrev:Jag fick förklarat för mig någon gång att enda anledningen till att en sedel på €500 behövdes i Eurosamarbetet var för att man i Tyskland fortfarande betalade hyra i kontanter. Och det känns fortfarande som om kontanter ibland är det enda som gäller i Tyskland.
Riktigt kul blir det när man frågar nånstans om de accepterar kortbetalning och de säger nej. För då får man ju vända i dörren eftersom jag nästan aldrig har kontanter på mig. Problemet är bara när man är hungrig och ska äta nånstans och inte hittar nånting eftersom inte ens alla matställen tar kort. Been there.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Tråd för off topic. Se ovan. Ser fram emot inlägg som handlar om IonityJerker skrev:
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7704
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
Synd, då hade det gått fort att bli av med dem.ReNewAble skrev:Och hur är detta kopplat till ämnet Ionitys laddnätverk? Du kan inte använda cash att ladda på Ionity vad jag vet.mikebike skrev:Jag sålde en grej för 2400:- för ett år sedan och fick betalt kontant. Jag har fortfarande inte lyckats göra av med alla pengar!MWall skrev:Jag suckar när nån ska betala kontant. Tar en evig tid jämfört med att betala med kort. Tror faktiskt jag har 750 spänn i plånboken av nån anledning jag glömt bort men orkar aldrig använda dem som betalmedel eftersom det känns så besvärligt.mati skrev:Ja, kontanter är tveklöst den primära betalmetoden. Kortbetalning anses som en onödigt krånglig betalmetod. Har man kontanter i fickan, vilket alla har, så betalar man kontant. Jag har flera gånger råkat ut för att jag skulle betala nånstans, med kort såklart, och bakom mig i kön gick det ett irriterat mumlande och suckande genom raderna. Tänk vilken konstig typ som står där utan pengar och bromsar upp allting. Även de som sitter i kassan kan visa rätt tydligt att man är onödigt besvärlig. En del tror då att jag inte förstår vad de säger eftersom jag är till synes nån skum utlänning. Lite kul då när man kan förklara för dem att jag har precis anlänt till stenåldern och inte hunnit anpassa mig.KnightRider skrev:Jag fick förklarat för mig någon gång att enda anledningen till att en sedel på €500 behövdes i Eurosamarbetet var för att man i Tyskland fortfarande betalade hyra i kontanter. Och det känns fortfarande som om kontanter ibland är det enda som gäller i Tyskland.
Riktigt kul blir det när man frågar nånstans om de accepterar kortbetalning och de säger nej. För då får man ju vända i dörren eftersom jag nästan aldrig har kontanter på mig. Problemet är bara när man är hungrig och ska äta nånstans och inte hittar nånting eftersom inte ens alla matställen tar kort. Been there.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tror man måste göra som mot små barn, leda vår uppmärksamhet in på rätt spår istället för att banna . Jag hittade en nyhet, hyfsat ny iaf, som kanske tagits upp redan men den 2:a Juni verkar det som Ionity släppte en ny app. Någon som testat?thnis skrev:Tråd för off topic. Se ovan. Ser fram emot inlägg som handlar om IonityJerker skrev:
https://ionity.eu/en/ionity-app.html?fb ... mWkXZi8Vtg
Ioniq 5 FE AWD
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har provat. Har inte hittat några direkta problem.
Man ser laddhastighet direkt i appen när man laddar och så får man en sammanfattning efteråt.
Dras 10kr när man startar laddningen som räknas av på det totala beloppet så varje laddning är två betalningar.
Hur smidigt det funkar att få tillbaka pengarna om laddningen inte startar har jag ingen koll på.
Man ser laddhastighet direkt i appen när man laddar och så får man en sammanfattning efteråt.
Dras 10kr när man startar laddningen som räknas av på det totala beloppet så varje laddning är två betalningar.
Hur smidigt det funkar att få tillbaka pengarna om laddningen inte startar har jag ingen koll på.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7704
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
27.80 för 3.196 kWh var inte fullt så najs...Bjelke skrev:Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
men då räknas väl 10an in?mikebike skrev:27.80 för 3.196 kWh var inte fullt så najs...Bjelke skrev:Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Re: Ionitys laddnätverk
Kan man använda den appen i kombination med We Charge? Kul med average speed juHoppsan_84 skrev:Jag har provat. Har inte hittat några direkta problem.
Man ser laddhastighet direkt i appen när man laddar och så får man en sammanfattning efteråt.
Dras 10kr när man startar laddningen som räknas av på det totala beloppet så varje laddning är två betalningar.
Hur smidigt det funkar att få tillbaka pengarna om laddningen inte startar har jag ingen koll på.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Re: Ionitys laddnätverk
Tyvärr inte. 8:70kr/kWh är vad det kostar.heldiggrisen skrev:men då räknas väl 10an in?mikebike skrev:27.80 för 3.196 kWh var inte fullt så najs...Bjelke skrev:Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det är som med Teslas SuC, man måste ha valt rätt bil så blir det billigt/går att ladda.mati skrev:Tyvärr inte. 8:70kr/kWh är vad det kostar.heldiggrisen skrev:men då räknas väl 10an in?mikebike skrev:27.80 för 3.196 kWh var inte fullt så najs...Bjelke skrev:Average power output var lite najs, det skulle jag vilja se på andra också
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ionitys laddnätverk
En sån här översikt får man i appen "Bilkraft" där ett norskt energibolag ligger bakom med ganska många laddstationer runt om i Norge. Föredömligt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Billigt och billigt. Det är väl en sanning med modifikation. Om man laddar så pass sällan hos Ionity att ett abonnemang inte lönar sig blir det inte alls billigt, oavsett vilken bil man har köpt. Och även om man har ett abonnemang så måste man ladda ganska mycket för att komma ner till samma kWh-pris som t.ex. e-on/Clever tar, fast då utan abonnemang.Maw skrev:Det är som med Teslas SuC, man måste ha valt rätt bil så blir det billigt/går att ladda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tänkte på bilar som laddar billigt på Ionity utan abbonemang. Polestarägare laddar för 3.53 kr/kwh från och med 1/7 utan abonnemang, har inte Hyundai och Kia liknande villkor?mati skrev:Billigt och billigt. Det är väl en sanning med modifikation. Om man laddar så pass sällan hos Ionity att ett abonnemang inte lönar sig blir det inte alls billigt, oavsett vilken bil man har köpt. Och även om man har ett abonnemang så måste man ladda ganska mycket för att komma ner till samma kWh-pris som t.ex. e-on/Clever tar, fast då utan abonnemang.Maw skrev:Det är som med Teslas SuC, man måste ha valt rätt bil så blir det billigt/går att ladda.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ionitys laddnätverk
Jaha, du tänkte så. Polestar är ju lite spännande. Först är det snordyrt och sen plötsligt billigast av alla. Nej, Hyundai har inget abonnemang alls såvitt jag vet. Kia har nåt i samma stil som de flesta andra.Maw skrev:Jag tänkte på bilar som laddar billigt på Ionity utan abbonemang. Polestarägare laddar för 3.53 kr/kwh från och med 1/7 utan abonnemang, har inte Hyundai och Kia liknande villkor?mati skrev:Billigt och billigt. Det är väl en sanning med modifikation. Om man laddar så pass sällan hos Ionity att ett abonnemang inte lönar sig blir det inte alls billigt, oavsett vilken bil man har köpt. Och även om man har ett abonnemang så måste man ladda ganska mycket för att komma ner till samma kWh-pris som t.ex. e-on/Clever tar, fast då utan abonnemang.Maw skrev:Det är som med Teslas SuC, man måste ha valt rätt bil så blir det billigt/går att ladda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Polestars låga pris är väl bara en reklamkupp via Plugsurfing? Polestar subventionerar priset under ett år, sedan blir det vanliga priser igen. Kan inte bli så enormt dyrt per bil om man tar det på marknadsföringskontot.
Elbilist sedan 2014
Re: Ionitys laddnätverk
Det återstår att se vad som händer om ett år. Polestars uttalade ambition är att det ska fortsätta även efter det inledande året.Klintan skrev:Polestars låga pris är väl bara en reklamkupp via Plugsurfing? Polestar subventionerar priset under ett år, sedan blir det vanliga priser igen. Kan inte bli så enormt dyrt per bil om man tar det på marknadsföringskontot.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ionitys laddnätverk
Min gissning är att det kommer gå över till månadskostnad för oss som vill ha kvar billiga priset sen. Typ som för de andra med bättre Ionity-priser.Maw skrev:Det återstår att se vad som händer om ett år. Polestars uttalade ambition är att det ska fortsätta även efter det inledande året.Klintan skrev:Polestars låga pris är väl bara en reklamkupp via Plugsurfing? Polestar subventionerar priset under ett år, sedan blir det vanliga priser igen. Kan inte bli så enormt dyrt per bil om man tar det på marknadsföringskontot.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR