Norrbagge som är chef över Ionity Norden och de satsar mest i Norge. Det förklarar även StrömstadHoppsan_84 skrev:Alla har sen någon vecka 4 i Sverige. Strömstad får 2 extra (6 totalt) monterade i veckan.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Ionitys laddnätverk
Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
Re: Ionitys laddnätverk
Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016?biffen skrev:Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
Om 5 år?Maw skrev:Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016?biffen skrev:Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
Jag skall byta bil om ungefär 6 månader, och som det ser ut nu är det endast Tesla som fungerar för mig.
Hur många fler icke Tesla elbilar som kan snabbladdas finns det idag jämfört med 2016?
Hur många fler 2026?
2026 har jag f.ö. tänkt gå i pension och då minskar mitt behov av snabbladdare drastiskt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Ionitys laddnätverk
Ajdå. Undrar om strömfelet hade samband med åskan och att Ionity isf är känsligare än de andra. Viktigt att laddarna byggs robust och att drift/felavhjälpning funkar.biffen skrev:Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
Re: Ionitys laddnätverk
Ber om ursäkt om jag var otydlig, jag menade inte att du eller någon annan skulle välja något annat än Tesla så köp du en Tesla om du vill...mikebike skrev:Om 5 år?Maw skrev:Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016?biffen skrev:Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
Jag skall byta bil om ungefär 6 månader, och som det ser ut nu är det endast Tesla som fungerar för mig.
Hur många fler icke Tesla elbilar som kan snabbladdas finns det idag jämfört med 2016?
Hur många fler 2026?
2026 har jag f.ö. tänkt gå i pension och då minskar mitt behov av snabbladdare drastiskt.
...jag funderade inte ens på aspekten Tesla vs andra märken när jag skrev inlägget, det handlade enbart om att både elbilstäthet och laddstationstäthet kommer vara mycket högre om 5 år...
Min förhoppning är att laddnätet blir mindre känsligt med tiden på så vis att om en station är helt utslagen pga t ex elnätsfel så finns en annan station inom räckhåll som fungerar. Detta oavsett om det är en Ionity, SuC eller station av annat märke som är utslagen. Om 5 år hoppas och tror jag att tätheten är betydligt bättre än nu.
En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå..
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, du förstår inte. Jag vill helst inte köpa ytterligare en Tesla, men jag känner att det är enda alternativet p.g.a. Teslas SuC.Maw skrev:Ber om ursäkt om jag var otydlig, jag menade inte att du eller någon annan skulle välja något annat än Tesla så köp du en Tesla om du vill...mikebike skrev:Om 5 år?Maw skrev:Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016?biffen skrev:Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
Jag skall byta bil om ungefär 6 månader, och som det ser ut nu är det endast Tesla som fungerar för mig.
Hur många fler icke Tesla elbilar som kan snabbladdas finns det idag jämfört med 2016?
Hur många fler 2026?
2026 har jag f.ö. tänkt gå i pension och då minskar mitt behov av snabbladdare drastiskt.
...jag funderade inte ens på aspekten Tesla vs andra märken när jag skrev inlägget, det handlade enbart om att både elbilstäthet och laddstationstäthet kommer vara mycket högre om 5 år...
Min förhoppning är att laddnätet blir mindre känsligt med tiden på så vis att om en station är helt utslagen pga t ex elnätsfel så finns en annan station inom räckhåll som fungerar. Detta oavsett om det är en Ionity, SuC eller station av annat märke som är utslagen. Om 5 år hoppas och tror jag att tätheten är betydligt bättre än nu.
En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå..
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ionitys laddnätverk
Naturligtvis är Ionity känsligare. Premiumströmmen hos Ionity som specialtillverkas och distribueras i utvalda specialkablar är naturligtvis inte lika robust som den dåliga pöbelströmmen som alla andra säljer. Men i gengäld får man en mycket bättre produkt som är överlägsen på alla sätt.Hmpftfhdns skrev:Ajdå. Undrar om strömfelet hade samband med åskan och att Ionity isf är känsligare än de andra. Viktigt att laddarna byggs robust och att drift/felavhjälpning funkar.biffen skrev:Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ok, jag förstår.mikebike skrev:Nej, du förstår inte. Jag vill helst inte köpa ytterligare en Tesla, men jag känner att det är enda alternativet p.g.a. Teslas SuC.Maw skrev:Ber om ursäkt om jag var otydlig, jag menade inte att du eller någon annan skulle välja något annat än Tesla så köp du en Tesla om du vill...mikebike skrev:Om 5 år?Maw skrev:Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016?biffen skrev:Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
Jag skall byta bil om ungefär 6 månader, och som det ser ut nu är det endast Tesla som fungerar för mig.
Hur många fler icke Tesla elbilar som kan snabbladdas finns det idag jämfört med 2016?
Hur många fler 2026?
2026 har jag f.ö. tänkt gå i pension och då minskar mitt behov av snabbladdare drastiskt.
...jag funderade inte ens på aspekten Tesla vs andra märken när jag skrev inlägget, det handlade enbart om att både elbilstäthet och laddstationstäthet kommer vara mycket högre om 5 år...
Min förhoppning är att laddnätet blir mindre känsligt med tiden på så vis att om en station är helt utslagen pga t ex elnätsfel så finns en annan station inom räckhåll som fungerar. Detta oavsett om det är en Ionity, SuC eller station av annat märke som är utslagen. Om 5 år hoppas och tror jag att tätheten är betydligt bättre än nu.
En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå..
Ja, i dagsläget lämnar laddnätverken en del i övrigt att önska.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ionitys laddnätverk
Ska vi slå vad? Finns absolut ingenting som tyder på att Tesla tänker öppna upp.Maw skrev:En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå..
Re: Ionitys laddnätverk
Hehe de alltid kul att trolla de som ser rött när någon säger att tesla borde öppna upp suc nätverket.
Även om det moraliskt och teoretiskt (tesla har sagt att det är möjligt att öppna upp) så är det praktiskt svårt.(kabeln är inte anpassningsbar och det behövs uppdatering av bilarnas firmware för att tillåta det, en app skulle dock lösa det)
Även om det moraliskt och teoretiskt (tesla har sagt att det är möjligt att öppna upp) så är det praktiskt svårt.(kabeln är inte anpassningsbar och det behövs uppdatering av bilarnas firmware för att tillåta det, en app skulle dock lösa det)
Re: Ionitys laddnätverk
Varför är inte kabeln anpassningsbar? Borde väl inte vara någon större operation att byta ut den mot en längre.Mickep skrev:Hehe de alltid kul att trolla de som ser rött när någon säger att tesla borde öppna upp suc nätverket.
Även om det moraliskt och teoretiskt (tesla har sagt att det är möjligt att öppna upp) så är det praktiskt svårt.(kabeln är inte anpassningsbar och det behövs uppdatering av bilarnas firmware för att tillåta det, en app skulle dock lösa det)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Ionitys laddnätverk
Är inte kabeln avsiktligt så kort för att minska förluster/värme och för att det ska vara smidigt? Ionitys kablar är längre, men de är tunga och bökiga eftersom de är vätskekylda.renes skrev:Varför är inte kabeln anpassningsbar? Borde väl inte vara någon större operation att byta ut den mot en längre.Mickep skrev:Hehe de alltid kul att trolla de som ser rött när någon säger att tesla borde öppna upp suc nätverket.
Även om det moraliskt och teoretiskt (tesla har sagt att det är möjligt att öppna upp) så är det praktiskt svårt.(kabeln är inte anpassningsbar och det behövs uppdatering av bilarnas firmware för att tillåta det, en app skulle dock lösa det)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Förlusterna och värmen skulle öka, men inte temperaturen, så det borde funka. Vätskekylda skulle ge mer ombyggnation av laddaren, förstås.mati skrev:Är inte kabeln avsiktligt så kort för att minska förluster/värme och för att det ska vara smidigt? Ionitys kablar är längre, men de är tunga och bökiga eftersom de är vätskekylda.renes skrev:Varför är inte kabeln anpassningsbar? Borde väl inte vara någon större operation att byta ut den mot en längre.Mickep skrev:Hehe de alltid kul att trolla de som ser rött när någon säger att tesla borde öppna upp suc nätverket.
Även om det moraliskt och teoretiskt (tesla har sagt att det är möjligt att öppna upp) så är det praktiskt svårt.(kabeln är inte anpassningsbar och det behövs uppdatering av bilarnas firmware för att tillåta det, en app skulle dock lösa det)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Ionitys laddnätverk
Vad menar du med detta?renes skrev:Förlusterna och värmen skulle öka, men inte temperaturen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Lite smått pubertalt med vadslagning om vem som gissar rätt kanske? Från min sida handlar det iaf om en gissning, du kanske sitter inne med tvärsäker information från framtiden?MWall skrev:Ska vi slå vad? Finns absolut ingenting som tyder på att Tesla tänker öppna upp.Maw skrev:En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå..
Däremot finns det en del tecken på att Tesla kommer öppna upp som är väl beskrivna i Electreks podd från den 25/6 men det behöver inte bli så för det, det finns skäl till att det inte kommer att öppnas upp också. Vi får avvakta och se.
För de som vill höra Electreks podd finns den här https://open.spotify.com/episode/0hTQCI ... l_branch=1
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ionitys laddnätverk
Svårt att se hur Tesla skulle kunna vinna på att öppna för andra.
Visst skulle dom kunna tjäna en del på att andra laddar där, men samtidigt skulle ju en av de centrala USPerna för deras bilar försvinna.
Jämförelsevis är nog de potentiella intäkterna för snabbladdning alltför små vs ökad bilförsäljning om man fortsätter hålla det exklusivt.
Möjligen skulle man kunna samarbeta med nya uppstickare som inte riktigt konkurrerar med Tesla varken i volym eller funktion. Tex Rivian och liknande.
Visst skulle dom kunna tjäna en del på att andra laddar där, men samtidigt skulle ju en av de centrala USPerna för deras bilar försvinna.
Jämförelsevis är nog de potentiella intäkterna för snabbladdning alltför små vs ökad bilförsäljning om man fortsätter hålla det exklusivt.
Möjligen skulle man kunna samarbeta med nya uppstickare som inte riktigt konkurrerar med Tesla varken i volym eller funktion. Tex Rivian och liknande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Finns inga praktiska hinder att öppna upp SuC. Kabelns längd bör räcka. De flesta nya elbilar har liknande placering av laddlucka som Tesla har. Är den på andra sidan är det ju bara att ta parkeringsrutan jämte. Laddlucka i framskärmen är inte många rena elbilar som har. På SuC där det går att köra igenom räcker kabeln till dessa också.
SuC V3 är vätskekyld och smalare kablar. Smidigare att handskas med och lägre tillverkningskostnad då man kan gå ner i dimension annars är de ingen större fördel med dessa.
Har funnits SuC som andra bilar än Teslor kunnat ladda på så att ingen särskild mjukvara i bilarna är nödvändig vet vi.
Det enda som behövs är en styrning för övriga bilar så det går att betala och starta laddning. Förmodligen en app då det inte finns några inputenheter på själva stolparna.
Om och när det kommer ske vet ingen. Allt är bara spekulationer.
SuC V3 är vätskekyld och smalare kablar. Smidigare att handskas med och lägre tillverkningskostnad då man kan gå ner i dimension annars är de ingen större fördel med dessa.
Har funnits SuC som andra bilar än Teslor kunnat ladda på så att ingen särskild mjukvara i bilarna är nödvändig vet vi.
Det enda som behövs är en styrning för övriga bilar så det går att betala och starta laddning. Förmodligen en app då det inte finns några inputenheter på själva stolparna.
Om och när det kommer ske vet ingen. Allt är bara spekulationer.
Re: Ionitys laddnätverk
Lite dum fråga kanske, men SuC kommunicerar väl med bilen för att starta laddningen. Betyder inte det att alla andra bilmärken måste fixa sin programvara så att Elon kan ta betalt.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Kan lösas med app.wheels skrev:Lite dum fråga kanske, men SuC kommunicerar väl med bilen för att starta laddningen. Betyder inte det att alla andra bilmärken måste fixa sin programvara så att Elon kan ta betalt.
Jag tror inte Elon personligen har något emot att öppna SuC för alla, han har visionen att elektrificera världen så snabbt som möjlig, och då är öppen SuC et stort steg på vägen dit.
Jag tror däremot aktionärerna är mycket mot, pga det tar bort mycket av försprånget Tesla har på resten av branschen.
Personlig tror jag öppen-SuC-rykten(också från den länkade podden) baseras på feltolkning av att Tesla vann upphandlingen av en handfull laddstolpar i Västra Norge och Norra Sverige.
Dessa kommer vara öppna för alla, och helt oberoende av SuC-nätverket.
Sen kan Tesla öppna SuC ändå, men jag tror det måste minst genom styrelsen, och där tror jag inte Elon har flertalet bakom sig.
Re: Ionitys laddnätverk
Trist att Ionity låg nere men i Varberg finns det flera andra hyperchargers (Eon, Recharge och Virta).biffen skrev:Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Vad är "hyperchargers"?
Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers.
Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2302
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Norrmännen verkar kalla 150 kW laddare för hyperchargers, det var ju tidigare en benämning på snabbladdare till små radiostyrda elbilar.martinot skrev:Vad är "hyperchargers"?
Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers.
ABB kallar dem för HPC-laddare, högeffektsladdare på Svenska.
Re: Ionitys laddnätverk
För bara 10-20 år sedan brukade det vara Turbochargers som var främsta alternativet till Superchargers när man ville få mer kräm ur motornmartinot skrev:Vad är "hyperchargers"?
Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, det är nått märke/modell tror jag. Står även på circle ks 300kw tex.Off Grid Byggaren skrev:Norrmännen verkar kalla 150 kW laddare för hyperchargers, det var ju tidigare en benämning på snabbladdare till små radiostyrda elbilar.martinot skrev:Vad är "hyperchargers"?
Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers.
ABB kallar dem för HPC-laddare, högeffektsladdare på Svenska.
EDIT: https://www.hypercharger.it/products/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.