SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:
Suck..normalt gillar jag SVT och dom brukar vara betydligt mindre skandal och rubriksökande är så där.. Det där känns lite AftonbladetTV.. Men det är i oxh för dig en lokalavdelning som gjort det...
Miljöpartiet dominerade SVT (en klar överrepresentation av de anställda sympatiserar med MP) får nog stora problem i sitt ideologiska arbete när det kommer en biltyp som inte är en miljöbov. De vet inte längre hur de ska vinkla historierna för att uppnå sina politiskamål. Personligen anser jag att de har spelat ut sin roll och bör säljas ut och konkurrera på den öppna mediemarknaden, om inte så bör de omorganiseras så att de motsvarar folkviljan.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Det där är en gammal föråldrad bild av SVT.. Jag har jobbat inom SVT i många år tidigare och jobbar ibland med dem nu också och den bilden av "hur folk är" är helt förlegad.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:
Det där är en gammal föråldrad bild av SVT.. Jag har jobbat inom SVT i många år tidigare och jobbar ibland med dem nu också och den bilden av "hur folk är" är helt förlegad.
Det finns undersökningar av SVT och SR partisympatier och förutom att den visar på en total vänstervridning så är sympatierna för Miljöpartiet totalt oproptinella. Det här lyser ju också ganska klart igenom om man av misstag råkar se något av deras inslag.
Nej enda lösningen på detta är att sälja ut och låta dem klara sig själva på marknaden (slopa licensen) eller att se till att de blir en myndighet som är pallementariskt styrd.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Han hade åkt en bit innan. La om rutten helt förskräckligt för att han såg på räckviddsmätaren att han bara skulle komma åtta mil. Varför visar mätaren så kort räckvidd? Tråkigt att han testade en bil utan ccs eller Chademo. Även om jag gillar zoens 43kw laddning bättre egentligen så är laddnätet inte lika förberett för det.

Här är det tidigare klippet från Arlanda till Falun. 28h tog han på sig :p
http://www.svtplay.se/klipp/5240728

Det verkar som att det eventuellt var bilen det var fel på ändå? Dock funkar det alltid i andra laddare så förmodligen inte.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:
joel80 skrev:
Det finns undersökningar av SVT och SR partisympatier och förutom att den visar på en total vänstervridning så är sympatierna för Miljöpartiet totalt oproptinella. Det här lyser ju också ganska klart igenom om man av misstag råkar se något av deras inslag.
Nej enda lösningen på detta är att sälja ut och låta dem klara sig själva på marknaden (slopa licensen) eller att se till att de blir en myndighet som är pallementariskt styrd.
Den undersökning du kanske hänvisar till är en enkät som skickades ut till journalister.. "Av cirka 1.100 journalister på SVT över hela riket har 93 (!) skickat in enkäten, som ligger bakom påståendet att 52 procent av SVT:s journalister är Miljöpartister. Det är förstås orimligt att dra sådana slutsatser av en enkätundersökning där så få svarat. Särskilt mot bakgrund av att vi inte vet hur urvalet gått till, vilka som fått enkäten och vilka yrkesgrupper som faktiskt har svarat."
http://blogg.svt.se/politik/435/

Tycker också Micke Lejnegard fångat det rätt bra:
http://www.svd.se/dags-avliva-myten-om-sosse-tv
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

joel80 skrev:
Ivar Arpi (nuvarande ledarskribent på SvD) har skrivit om fördelningen av partisympatier på Sveriges Radio. Detta är obligatorisk läsning:
http://magasinetneo.se/artiklar/garna-m ... gen-hoger/
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Tycker att det blir lite väl mycket vänster höger politik snack här ibland. Bättre att hålla sig mer till elbilssnack tycker jag. Blir roligare och trevligare stämning så. Folk kommer inte ändra sin personliga ståndpunkt ändå.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

+1
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

+2
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Valet av en Renault Zoe var ju lite tveksamt men kanske var det den enda hyrbil han fick tag i... Man kan ju inte tänka sig att få låna en bil från en återförsäljare?

Zoe har haft stora problem med laddarna så antagligen var det bilen som strulade. Synd då det är ganska praktiskt med typ 2-laddning. Tur att han inte tog en Kangoo, 16 A schucko... enbart!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Friel
Teslaägare

Inlägg av Friel »

Jag är så trött på alla dessa journalister som hela tiden försöker misskreditera elbilar. Sen när Svt som skall vara sakliga visar en bil avsedd för stadstrafik ger sig ut på långresa är lågvattensmärket nått. Frågan är om man vill vara med och finansiera sådan dynga!

Räkna inte med att en motorjournalist skriver något positivt om bilar, dom brummar ju inte.
Journalisterna kanske saknar något och själva brummandet blir som en förlängare för dom. :oops: :lol: :lol:
S 70D - Levererad 24/7 2015
Midnight silver, teknikpaket med autopilot, panotramatak, luftfjädring.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Friel skrev:
Jag är så trött på alla dessa journalister som hela tiden försöker misskreditera elbilar. Sen när Svt som skall vara sakliga visar en bil avsedd för stadstrafik ger sig ut på långresa är lågvattensmärket nått. Frågan är om man vill vara med och finansiera sådan dynga!

Räkna inte med att en motorjournalist skriver något positivt om bilar, dom brummar ju inte.
Journalisterna kanske saknar något och själva brummandet blir som en förlängare för dom. :oops: :lol: :lol:
Ja, brummandet är nog väldigt viktigt för somliga. Glömmer inte en sommarnatt när en granne hade fest. Klientelet var grabbar i åldern 20+ och förtäringen bestod mest av öl. Grannen hade en 50-talsbil med ett ljuddämparsystem vars syfte var att låta mer än tysta. Fram på småtimmarna startades bilen och då och då gasade man den med påföljd att det väckte hela grannskapet. Reaktionen bland festdeltagarna var ett samfällt "Hö hö hö!", varje gång nån trampade på gaspedalen... :cry:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Friel skrev:
Ja, frågan börjar ju bli riktigt aktuell. Hos oss är det nästan bara jag som startar TVn ungarna sitter ju hellre med IPads.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

joel80 skrev:
Suck..normalt gillar jag SVT och dom brukar vara betydligt mindre skandal och rubriksökande är så där..
Ha ha ha... Tillåt mig att små-le :lol:

Har du någonsin sett Uppdrag Granskning på SVT?
Någon värre sensationsjournalistik har sällan skådats på TV.

Där drar de sig inte för att framlägga grova förvrängningar av sanningen och direkta lögner för att skapa rubriker.

Jag hade den tvivelaktiga förmånen att se hur SVT jobbar när de gör intervjuerna i UG. De klipper och klistrar i intervjuerna så att det inte går att känna igen. Man klipper konsekvent bort all viktig fakta som påvisar att hela deras uppslag till programmet är felaktig. Man redigerar även så att delar av intervjun verkar ha spelats in på en annan plats, i syfte att misskreditera den intervjuade personen. Och det grövsta är att de fabricerar svar från den intervjuade personen, genom att klippa ihop sina frågor med svar på helt andra frågor.

När man jämförde de långa och oklippta versionerna av intervjuerna, med det som visades i TV-programmet, funderade man på om SVT hade klarat sig i en rättsprocess.

SVT är uppenbarligen beredda att ta risken, för det ger feta rubriker :evil:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Det blir inte direkt lättare att övertala undertecknad om att TV-licens är en bra sak...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
joel80 skrev:
Och idag har SVT tagit ännu ett steg åt vänster när man har rekryterat chefredaktören på vänsterblaskan Aftonbladet, till ny programdirektör.

Som chef över nyheterna på SVT kommer han säkert att släppa sin politiska agenda, för att istället bli heeelt "opartisk och saklig" i enlighet med SVTs sändningstillstånd. :roll:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Äsch, släpp gamla vänster-höger snacket nu. Oavsett vart vi står vet vi att: 1. SVT gjorde fel här. 2. Ingen av oss vill nog höra talas om den dag så smogen kommer till Stockholm.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

LarsL skrev:
Friel skrev:
Jag är så trött på alla dessa journalister ....
Idag har Borås Tidning en helsida om Framtidens elbilar. Man går igenom att t.ex. Leaf skall få större batterier, att utvecKling sker på många håll för att elbilen skall kunna användas på längre sträckor. INTE ETT ORD OM TESLA! Hur tänker de eller vet de inte bättre?
http://www.bt.se/tema/framtidens-elbil- ... den-vilar/
Model S P85D,
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Foluke skrev:
LarsL skrev:
Friel skrev:
Idag har Borås Tidning en helsida om Framtidens elbilar. Man går igenom att t.ex. Leaf skall få större batterier, att utvecKling sker på många håll för att elbilen skall kunna användas på längre sträckor. INTE ETT ORD OM TESLA! Hur tänker de eller vet de inte bättre?
verkar inte som man kan läsa artikeln om man inte är abonnent.

Iaf, så väntar jag med spänning på den första artikeln om elbilar skriven av en "vanlig" dagstidning eller biltidning, som inte innehåller massa fel. Kanske får vänta länge på det :cry:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

I princip alla artiklar har fel. Det är bara om man är insatt i ämnet man märker det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

bylund skrev:
I princip alla artiklar har fel. Det är bara om man är insatt i ämnet man märker det.
This. Så fort det dyker upp något inom ens egna expertisområde märker man det. För att inte nämna så fort det är något som ska gälla IT inom filmer och teveserier, oftast åker skämskudden fram direkt...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
jo vet det, men att det kategoriskt är åt det håll som gör elbilar negativt är intressant. Hade hälften av artiklarna lovordat elbilar som går 800km och aldrig behöver laddas, så hade det varit lite balans iaf.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Foluke skrev:
LarsL skrev:
Friel skrev:
Att de inte nämner Tesla i en artikel som faktiskt huvudsakligen var inriktad mot Nissan Leaf tycker jag inte är särskilt konstigt. Artikeln i sig hade en förvånansvärt vettig ton jämfört med de flesta andra elbisreportage jag har läst, för att inte tala om jämfört med de vanliga motorsidorna i BT.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Verkar vara bara när det går åt helvete med något som det är intressant i rikstidningar!
I vår lilla Blekingeposten som bara har några tusen prenumeranter härnere i Blekinge slogs det upp stort när den gode Peter Sareklint köpte en Tesla och ville tala om hur otrolig bilen är, Kanonbra artikel. Peter är själv i bilbranschen och har ägt otaliga sport- och andra bilar. Han vet.
Vi kanske kan "gräva där vi står" och sprida evangeliet inte bara bland vänner och bekanta. Har ni inga lokalblaskor? Skurupsbladet, Strängnäs allehanda, Alingsås Kronokel ....eller?
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Anledning till att inte Tesla är med är förmodar jag priset, om du frågar journalisten. Men då har hen naturligtvis inte tänkt färdigt eftersom en Leaf + en hyggligt stor fossilbil, som behövs för långresorna, kostar ungefär lika mycket ihop.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar