Funderar på om det är möjligt att uppgradera vår äldre 70D med en dubbelladdare så vi får 22kw istället för 11kw i ombordladdare.
Antar att tesla inte erbjuder detta längre, såg en gammal tråd där det ville ha 26tkr för fyra år sedan.
Laddare finns för ca 10tkr på bildemontering, men kanske behövs mer elektronik än enbart en laddare till. Finns en dubbelladdare på Vimmerby för 20tkr. Värt det eller bara glömma? Finns en hel del 22kw stolpar trots allt.
Kanske hellre satsa på uppgradering av mcu….. eller köpa ny bil…..
Funderar på om det är möjligt att uppgradera vår äldre 70D med en dubbelladdare så vi får 22kw istället för 11kw i ombordladdare.
Antar att tesla inte erbjuder detta längre, såg en gammal tråd där det ville ha 26tkr för fyra år sedan.
Laddare finns för ca 10tkr på bildemontering, men kanske behövs mer elektronik än enbart en laddare till. Finns en dubbelladdare på Vimmerby för 20tkr. Värt det eller bara glömma? Finns en hel del 22kw stolpar trots allt.
Kanske hellre satsa på uppgradering av mcu….. eller köpa ny bil…..
Ny bil lät ju spännande... fast du var ju på jakt efter styrka iofs. (spänningen är ju högre på en 100 eller raven...)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Hade dubbelladdare på vår 1. Model S -14-15. Trotts att det då nästan inte fanns några Superchargers i början nytjade vi 22kW laddning kanske 3 ggr på ett år. Ej aktuellt med dubbelladdare när vi bytte -15. Har 16kW på nuvarande bil och märker att det oftast ändå bara blir 11kW då då laddstolpen delas en annan bil. Hade inte skaffat dubbelladdare idag, i så fall hellre en CCS adapter uppgradering om det inte redan gjorts.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Hade dubbelladdare på vår 1. Model S -14-15. Trotts att det då nästan inte fanns några Superchargers i början nytjade vi 22kW laddning kanske 3 ggr på ett år. Ej aktuellt med dubbelladdare när vi bytte -15. Har 16kW på nuvarande bil och märker att det oftast ändå bara blir 11kW då då laddstolpen delas en annan bil. Hade inte skaffat dubbelladdare idag, i så fall hellre en CCS adapter uppgradering om det inte redan gjorts.
Lite det jag funderade över, om man får ut 22kw ur stolpen på flera stolpar. Om inte det är vanligt blir det lite meningslöst att satsa på dubbelladdare. Så får stryka den funderingen helt enkelt.
Men lät bra i teorin för oss som har lite sämre räckvidd och inte alltid snurrar runt i SuC områden.
Om du inte upplever du står på 11 kW laddare och väntar särskilt ofta, så är det väl bara en kul grej. Min klarar ju 16 kW, men dubbelladdare hade varit ännu bättre.
Mer logiskt att lägga de 26000 i sparbössan märkt ” nästa bil” tänker jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Hellre då lägga 3400 kr på CCS uppgradering och ha 22600 kr kvar att ladda på DC laddare (från 50kW och uppåt) när det behövs från tillgänglig laddoperatör där man befinner sig.
CCS uppgradering är ändå behövligt om man vill optimera användningen av Tesla laddnätverk då nya laddare som Tesla bygger enbart har CCS kabel.