Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av martinot »

Skabb1 skrev:
När jag provkörde i veckan tänkte jag särskilt på två saker.

Dels sa Teslas representant att "lägg en beställning på en Model 3 LR nu så säkrar du ditt pris." Ungefär som att prishöjning på LR är på G. Vad tror ni?

Det andra personen sa var att dragkrok läggs till och förhoppningsvis kommer den då kv4 men att det inte kan garanteras och det kan dröja in i nästa år.

Personligen kan jag tycka att LR är ganska prisvärd ni, särskilt med det stora batteriet.
M3 LR är enormt prisvärd (om bilen passar) med tanke på vikt, aerodynamik, räckvidd, prestanda, laddeffektivitet, utrustningsnivå och laddnätet. Speciellt efter senaste tidens prissänkning är den enormt konkurrenskraftig mot det mesta inom storleksklassen. Tidigare var prisetgapet till SR+ betydligt större, och klart mindre till P (då var P givet val, om man inte gick för SR+, och inte skulle ha som förmånsbil). Nu har prissättningen hos Tesla ändrats till LRs klara fördel. Även för privatpersoner som kikar på de olika M3:orna.

Om man kan leva med en sedan, och inte ogillar Tesla (finns många som ogillar/hatar de), så skulle jag säga att M3 LR nog är en av de mest prisvärda bilarna just nu. Inte bara bland elbilar, utan generellt även i konkurrens med fossilbilar i klassen.

Så passar den dig och du gillar den (inte alla som gör det, och helt Ok), så skulle jag inte tveka att slå till.

Många biltillverkare sliter med komponentbrister, och förbättras inte läget snart kan nog mindre prisjusteringar ske även uppåt (se på höjningarna av MY tex.).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Wixz
Teslaägare

Inlägg av Wixz »

Lophornis skrev:
maccis skrev:
Lophornis skrev:
maccis skrev:
Tabster skrev:
Av er som beställt en lagerbil från den 6e juli och framåt. Har någon av er fått ett uppskattat datum för leverans? Bortsett vad som står i tex slutfakturan.

Får inte svar från min sales-rep via mejl för stunden (hela veckan och delar av förra).
Slutet av aug har de sagt till mig, kanske något tidigare också.
Har fått VIN på bilen ser jag nu.
Hur kommer det sig att vissa får vin tidigt. Själv har jag inte ens fått ett svar. Jag ringde i förra veckan och de sa bara att jag var kopplad till en bil men den var under transport.
Har du kollat om du fått VIN? Såg mitt idag. Fanns inte för ett par dagar sen.
Vart ser man det då?
På den första bilen som beställdes och som skrotades då stod vin på en faktura. På den nya har jag inte ens fått faktura ännu.

Skulle inte förvåna mig att det inte blir någon bil denna gången heller. Då får de f...n betala tillbaka handpengen etc.
Jag har fått slutfaktura på min beställning av en LR som jag gjorde den 8:e Juli. På denna faktura står även VIN. Men du har alltså haft en beställning innan där bilen skrotades?
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

Hur kommer det sig att vissa får vin tidigt. Själv har jag inte ens fått ett svar. Jag ringde i förra veckan och de sa bara att jag var kopplad till en bil men den var under transport.[/quote]Har du kollat om du fått VIN? Såg mitt idag. Fanns inte för ett par dagar sen.[/quote]

Vart ser man det då?
På den första bilen som beställdes och som skrotades då stod vin på en faktura. På den nya har jag inte ens fått faktura ännu.

Skulle inte förvåna mig att det inte blir någon bil denna gången heller. Då får de f...n betala tillbaka handpengen etc.[/quote]

Jag har fått slutfaktura på min beställning av en LR som jag gjorde den 8:e Juli. På denna faktura står även VIN. Men du har alltså haft en beställning innan där bilen skrotades?[/quote]

Ja det stämmer den första jag beställde skulle kommit i slutet av maj men icke, bilen var trasig så fick ta en av de Kina bilar som kommer nu. Går från 614km till 580km bil men 20000kr billigare.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
code rob
Teslaägare

Inlägg av code rob »

Tabster skrev:
Av er som beställt en lagerbil från den 6e juli och framåt. Har någon av er fått ett uppskattat datum för leverans? Bortsett vad som står i tex slutfakturan.

Får inte svar från min sales-rep via mejl för stunden (hela veckan och delar av förra).
Jag beställde min (lagerbil) den 6:e. Min advisor sa att den borde komma i mitten av augusti. Men jag har inte fått fram så jag ser något datum någonstans. Har inte fått någon slutfaktura än heller (står att de håller på att ta fram den), men jag har tagit leasing på företaget så det är möjligt att det är annorlunda än om man köper kontant/lån mm.

EDIT: Lyckades nu hitta VIN i källkoden på "hantera"-sidan.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Har beställt en 3a genom autoplan men det syns inget när jag loggar in på kontot. Skall man göra nått för att beställningen skall synas eller är det bara att vänta?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
PCS7

Inlägg av PCS7 »

Tabster skrev:

Jag beställde lagerbil "under transport" den 6e och har likt de flesta andra hört att det ser ut att bli leverans i mitten av augusti, i värsta fall någon gång i september, beroende på "väder och vind". Hoppas verkligen att den hinner komma under semestern, hade varit trevligt!

Sent from my XQ-AS52 using Tapatalk
Tabster

Inlägg av Tabster »

Låter ju bra att vi är fler i samma båt.
Lite synd att det inte finns någon mer info när man använder appen, än en bild på bilen samt länkar till support och instruktionsvideos.

Men igår, fick jag en notis via telefonen och helt plötsligt fanns det mer information.
Det var om referral-kod och en del annat.
Men kunde bara se det då och vipps så hoppade det tillbaka till det gamla utseendet (som beskrivet ovan).

Någon mer som fått notiser i appen?
linlin

Inlägg av linlin »

Beställde precis en LR, samt kompletterade med dragkrok via försäljare. Leverans tidigast november men lät på försäljaren som snarare december. Så kanske blir en tidig julklapp ;) Ska dock hålla utkik på lagerbilarna om det dyker upp någon som matchar så kanske jag plockar den istället. Liksom många innan mig så är ju väntan det svåra..
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

Inlägg av ErikHallq »

Holve skrev:
Har beställt en 3a genom autoplan men det syns inget när jag loggar in på kontot. Skall man göra nått för att beställningen skall synas eller är det bara att vänta?
Jag har genom Autoplan, det är bara att vänta. Den dyker upp i appen strax efter att du hämtat ut bilen.

När du fått bilen så, och ifall du inte ser skattkistan, så kontakta din säljare och förklara att du vill kunna dela din referal code och att du inte kan se det i appen. För tydligen kan de lägga bilen in på fel sätt ibland. Dock kommer du aldrig att se bilen på hemsidan, eller kunna köpa upgrades, men det gör ju inget. Det bör ju ändå ske genom Autoplan om du skaffar något uppdatering. Fördelen här är att man får premium connectivity gratis eftersom de inte har lyckats/ej orkat implementera något sätt för oss att kunna betala för det. :lol: Deras kundservice kan se VIN om du har fått ett, så fick jag tag i det :-)
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

ErikHallq skrev:
Holve skrev:
Jag har genom Autoplan, det är bara att vänta. Den dyker upp i appen strax efter att du hämtat ut bilen.

När du fått bilen så, och ifall du inte ser skattkistan, så kontakta din säljare och förklara att du vill kunna dela din referal code och att du inte kan se det i appen. För tydligen kan de lägga bilen in på fel sätt ibland. Dock kommer du aldrig att se bilen på hemsidan, eller kunna köpa upgrades, men det gör ju inget. Det bör ju ändå ske genom Autoplan om du skaffar något uppdatering. Fördelen här är att man får premium connectivity gratis eftersom de inte har lyckats/ej orkat implementera något sätt för oss att kunna betala för det. :lol: Deras kundservice kan se VIN om du har fått ett, så fick jag tag i det :-)
Tack!
Då slipper jag gå in och kolla om det händer något i appen varje dag. Bara att vänta till november.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Carman

Inlägg av Carman »

Slog till på en LR lagerbil med dragkrok igår. Återstår bara att sälja SR+en. Någon som har tips på en bilhandlare som kan ge något hyfsat pris?
Tabster

Inlägg av Tabster »

Carman skrev:
Slog till på en LR lagerbil med dragkrok igår. Återstår bara att sälja SR+en. Någon som har tips på en bilhandlare som kan ge något hyfsat pris?
Snyggt funnet! Inte det lättaste att hitta en LR med krok
Carman

Inlägg av Carman »

Tabster skrev:
Carman skrev:
Snyggt funnet! Inte det lättaste att hitta en LR med krok
Gäller att bevaka Teslas sida 10-12 varje dag. Ibland har man flyt helt enkelt.
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare

Inlägg av jonte89 »

Hej,
Hittade du en med WLTP 580 Km? Alltså den med LG batteri.
Mvh Jonte
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare

Inlägg av maccis »

jonte89 skrev:
Hej,
Mvh Jonte
Beställde också en mic, då fanns det ”massor” av sådana tillgängliga. Många med drag. Sålde väl slut på en vecka.
Skulle gissa på att det var en 50st från början.
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare

Inlägg av jonte89 »

Ok. Jag undrar om det skiljer i laddhastighet mellan det LG batteri som sitter i M3 LR MiC och det som sitter i M3 LR med Panasonics 82 kWh batteri? Har läst att det kan skilja upp till 10 min i laddtid från 10-90%. Någon som vet?
Carman

Inlägg av Carman »

jonte89 skrev:
Hej,
Mvh Jonte
Ja det blev en MIC.
Användarvisningsbild
tordy
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas99555

Inlägg av tordy »

Nu är det påfyllt med lagerbilar igen, SR+ nu. Finns några med dragkrok.
Vill någon ha länk kan ni säga till :)
Screenshot_20210722-185544.jpg
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare

Inlägg av maccis »

Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Är detta MIC-bilar med LFP?
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare

Inlägg av carl-pedal »

Oops, vi norpade den vita! Hoppas det går att ringa tesla imorgon och ångra oss på den vi beställde för en vecka sedan. Tack för tipset! Hann inte med referal om det inte går att lägga till efter bokningen? Isf är jag intresserad.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

carl-pedal skrev:
Oops, vi norpade den vita! Hoppas det går att ringa tesla imorgon och ångra oss på den vi beställde för en vecka sedan. Tack för tipset! Hann inte med referal om det inte går att lägga till efter bokningen? Isf är jag intresserad.
Det brukar gå att lägga till om man är snabb vid personlig kontakt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tordy
Teslaägare

Inlägg av tordy »

carl-pedal skrev:
Det går att ringa Tesla och avboka den andra. De skulle till och med betala tillbaka den ena reservations avgiften sa de
Kan skicka referral i om till dig :)
Användarvisningsbild
tordy
Teslaägare

Inlägg av tordy »

Skabb1 skrev:
Är detta MIC-bilar med LFP?
Enligt vin decoder är bilen jag beställt
Battery Type F = Lithium Battery - China
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

jonte89 skrev:
Ok. Jag undrar om det skiljer i laddhastighet mellan det LG batteri som sitter i M3 LR MiC och det som sitter i M3 LR med Panasonics 82 kWh batteri? Har läst att det kan skilja upp till 10 min i laddtid från 10-90%. Någon som vet?
Skall skilja typ 10 minuter för 10-90% ja, detta till trots att batteriet är ca 7 kWh mindre.
Skriv svar