CHAdeMO-laddare som fungerar/inte fungerar.
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: CHAdeMO-laddare som fungerar/inte fungerar.
Ett kort för varje "laddföretag". Varför är det så svårt att fixa så att vanliga kreditkort funkar? Till och med fossilbränslebolagen förstod marknadsfördelarna med vanliga kreditkort för 25 år sedan. 

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag kan möjligtvis förstå Clever med sin kontantkort som man laddar med pengar i förväg.
Då får de in massa pengar nu på en gång - pengar som folk sedan kanske aldrig ens utnyttjar för laddning. (Bortglömda kort i byrålådan.)
Men Vattenfals och Fortums kort och RFID-bricka är ju kopplade till kreditkortet så de är bara en onödig extra steg i betalningskedjan.
Då får de in massa pengar nu på en gång - pengar som folk sedan kanske aldrig ens utnyttjar för laddning. (Bortglömda kort i byrålådan.)
Men Vattenfals och Fortums kort och RFID-bricka är ju kopplade till kreditkortet så de är bara en onödig extra steg i betalningskedjan.
Årjäng (Clever), 45kW
Funkar perfekt (Med smartcard)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Funkar perfekt (Med smartcard)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Ang. Clever, tycker de har fel prissättning. 5 kr/kWh
... Är ju fossilbilspriser. Känns som att man bara kommer använda dess tjänst som ett yttersta nödfall...

#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

- TiborBlomhall
Tja, kaffe kostar också mer ute på stan än hemma.
Laddar man bara lite då och då vid långresor spelar priset mindre roll.
Jag laddar iaf hellre min Leaf på en fungerande Clever-laddare för 5kr/kWh än en trasig Fortum-laddare för 2kr/min (som blir typ 3kr/kWh).
Clever har en helt annan nivå av tillförlitlighet än de andra spelarna på marknaden. Trasig laddare lagar de på en dag isf en månad.
(Att Teslas Superchargers är överlägsna allt behöver jag väl inte ödsla ord på?)
Jag laddar iaf hellre min Leaf på en fungerande Clever-laddare för 5kr/kWh än en trasig Fortum-laddare för 2kr/min (som blir typ 3kr/kWh).
Clever har en helt annan nivå av tillförlitlighet än de andra spelarna på marknaden. Trasig laddare lagar de på en dag isf en månad.
(Att Teslas Superchargers är överlägsna allt behöver jag väl inte ödsla ord på?)
- Gustafsson
- Teslaägare
Clever Chademo Örebro, funkade felfritt.
/70D
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag har inget som helst problem med deras prissättning. Så sällan som det behövs så är det inga konstigheter. Tryggt att veta att de finns med jämna mellanrum, att de prioriterar att laddarna faktiskt ska fungera, och att jag kan se i appen att de är fungerande och lediga. Slår man ut det över alla mil jag kör så handlar det om några ören extra per mil.Oppfinnarn skrev:Ang. Clever, tycker de har fel prissättning. 5 kr/kWh... Är ju fossilbilspriser. Känns som att man bara kommer använda dess tjänst som ett yttersta nödfall...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Du har rätt, men man börjar vänja sig att bilkörning skall vara gratis eller nästan gratisdanni skrev:Jag har inget som helst problem med deras prissättning. Så sällan som det behövs så är det inga konstigheter. Tryggt att veta att de finns med jämna mellanrum, att de prioriterar att laddarna faktiskt ska fungera, och att jag kan se i appen att de är fungerande och lediga. Slår man ut det över alla mil jag kör så handlar det om några ören extra per mil.Oppfinnarn skrev:Ang. Clever, tycker de har fel prissättning. 5 kr/kWh... Är ju fossilbilspriser. Känns som att man bara kommer använda dess tjänst som ett yttersta nödfall...

#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

E22 från Kalmar norrut är en glömd del som vanligt, vi är ganska vana, fan vi är glada att det finns vägar 

S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Tycker att du ger Fortum oförskämt mycket kritik. Det var en del problem i början men nu på sistone var det länge sen der var något problem med dem av vad jag har erfarat o hört iaf.TiborBlomhall skrev:Tja, kaffe kostar också mer ute på stan än hemma.
Fortum i Örebro funkar felfritt med endast 2kr per minut vilket jag tycker är helt okej
det är ändå billigt om man jämnför med en V70 i bensin som många idag kör
Är den testad med en Tesla?Erik skrev:Fortum i Örebro funkar felfritt med endast 2kr per minut vilket jag tycker är helt okej
Och varför skulle man jämföra med en V70?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skaffar man abonnemang så blir det dessutom billigare. 2.50/ kWh om man kör på den som kostar 99 kr per månad. Laddar man nån gång per månad så är det ju helt klart värt att skaffa abonnemang. Blir dessutom ännu billigare om man köper hemelen från dom.danni skrev:Jag har inget som helst problem med deras prissättning. Så sällan som det behövs så är det inga konstigheter. Tryggt att veta att de finns med jämna mellanrum, att de prioriterar att laddarna faktiskt ska fungera, och att jag kan se i appen att de är fungerande och lediga. Slår man ut det över alla mil jag kör så handlar det om några ören extra per mil.Oppfinnarn skrev:Ang. Clever, tycker de har fel prissättning. 5 kr/kWh... Är ju fossilbilspriser. Känns som att man bara kommer använda dess tjänst som ett yttersta nödfall...
Hade jag haft nån annan elbil än Tesla så hade jag lätt skaffat det abonnemanget eller kanke till och med fast pris på 599 kr per månad.
Ny är man ju bortskämd med gratis Supercharger. Och sällan jag behöver ladda på andra snabbladdare.
Jag tycker Clever har ett bra koncept. Betalning per kWh känns bra tycker jag. Det är precis så hör jag hade gjort om jag hade haft för mycket pengar att investera i nått projekt.

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja, definitivt. För min del är det bara en backuplösning, men med någon annan elbil känns deras abonnemang vettiga.Martinen skrev:Skaffar man abonnemang så blir det dessutom billigare. 2.50/ kWh om man kör på den som kostar 99 kr per månad. Laddar man nån gång per månad så är det ju helt klart värt att skaffa abonnemang. Blir dessutom ännu billigare om man köper hemelen från dom.
Hade jag haft nån annan elbil än Tesla så hade jag lätt skaffat det abonnemanget eller kanke till och med fast pris på 599 kr per månad.
Ny är man ju bortskämd med gratis Supercharger. Och sällan jag behöver ladda på andra snabbladdare.
Jag tycker Clever har ett bra koncept. Betalning per kWh känns bra tycker jag. Det är precis så hör jag hade gjort om jag hade haft för mycket pengar att investera i nått projekt.
Statoil Stavsjö (Clever)
STAVSJÖ TRAFIKPLATS 1
Fungerade väldigt bra både hem och ditresa till Kalmar från Stockholm. Hade fått snålköra om jag skulle ta mig till och från Sillekrog.
46kW. Laddade dock inte mer än 10kWh eller så. Kräver Clever kort. Hade förköpt men ska finnas inne hos Statoil.
Uppdatera gärna den utmärkta https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... FqohF-F06A om du inte orkar kan jag ta över.
STAVSJÖ TRAFIKPLATS 1
Fungerade väldigt bra både hem och ditresa till Kalmar från Stockholm. Hade fått snålköra om jag skulle ta mig till och från Sillekrog.
46kW. Laddade dock inte mer än 10kWh eller så. Kräver Clever kort. Hade förköpt men ska finnas inne hos Statoil.
Uppdatera gärna den utmärkta https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... FqohF-F06A om du inte orkar kan jag ta över.
Tack! Ber om ursäkt för de dåliga uppdateringen de senaste veckorna, nu är dock kartan up to date igenGorr skrev:Statoil Stavsjö (Clever)
STAVSJÖ TRAFIKPLATS 1

Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Ingen faraMaLund13 skrev:Tack! Ber om ursäkt för de dåliga uppdateringen de senaste veckorna, nu är dock kartan up to date igenGorr skrev:Statoil Stavsjö (Clever)
STAVSJÖ TRAFIKPLATS 1
Uppdatera gärna den utmärkta https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... FqohF-F06A om du inte orkar kan jag ta över.. Men vill du eller någon annan hjälpa till med den går det bra för mig, släng iväg ett PM till mig med gmail-address så kan jag lägga till dig som redigerare av kartan.

Såg att det är en station i Luleå som ska fungera oxå
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 0134fd3abc
Samt fastcharger nere i Karlskrona
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 28460198ff
och SC i Mora
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 69accb47f7
Men som sagt hjälper gärna till

- Gustafsson
- Teslaägare
Ni /Du som gör kartan - Ma Lund
kolla in clevers app, där finns några Chademo som inte är med.
Det händer mycket nu
.

Det händer mycket nu

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag tror att kartan bara visar de laddare som är teslatestade.
- Gustafsson
- Teslaägare
Sorry, missade den detaljenapkungen skrev:Jag tror att kartan bara visar de laddare som är teslatestade.

Den lilla men ack så viktigaGustafsson skrev:Sorry, missade den detaljenapkungen skrev:Jag tror att kartan bara visar de laddare som är teslatestade..

- TiborBlomhall
Fast iom att Clever använder samma laddare överallt så borde väl alla ställen funka lika bra? Eller finns det såna som inte fungerar?
Låter ju rimligt. Men om jag har en röst så röstar jag på att vi bara lägger in laddare som ngn har testat med adaptern i denna tråd.TiborBlomhall skrev:Fast iom att Clever använder samma laddare överallt så borde väl alla ställen funka lika bra? Eller finns det såna som inte fungerar?
- Gustafsson
- Teslaägare
Kanske borde hamna i en egen tråd, men:
Jag har vid flera tillfällen fått felmeddelande från Chademostationen: Isoleringsfel, avbryter laddningen.
Efter att ha provat 1-2 ggr till så har hela laddningen sen funkat perfekt.
Är detta ett tecken på begynnande problem med adaptern eller normalt ?
/70D
Jag har vid flera tillfällen fått felmeddelande från Chademostationen: Isoleringsfel, avbryter laddningen.
Efter att ha provat 1-2 ggr till så har hela laddningen sen funkat perfekt.
Är detta ett tecken på begynnande problem med adaptern eller normalt ?
/70D
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag tror man ganska tryggt kan utgå från att Clevers laddare kommer fungera med Tesla - de känns såpass seriösa att de kommer se till det. Men samtidigt är ju poängen med den här tråden att hålla koll på vilka som faktiskt är verifierade och testade av Tesla-ägare. Den som litar på att Clevers laddare fungerar kan ju använda Clevers app.Gorr skrev:Låter ju rimligt. Men om jag har en röst så röstar jag på att vi bara lägger in laddare som ngn har testat med adaptern i denna tråd.TiborBlomhall skrev:Fast iom att Clever använder samma laddare överallt så borde väl alla ställen funka lika bra? Eller finns det såna som inte fungerar?