Fredrik j skrev:Mats79 skrev:heldiggrisen skrev:Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.
Japanska bilar har ju traditionellt ofta tanklocket på vänster sida eftersom man har vänstertrafik och vill kunna fylla på från vägrenen vid bensinstopp.
Av samma anledning har dom flesta europeiska bilar tanklocket på höger sida.
Samma filosofi skulle kunna gälla även ladduttag. Anledningen till att så många har den på vänster sida är väl för att man lätt ska se den och komma ihåg att koppla loss. Det blir ju även lättare om man vill parkera väldigt nära väggen på passagerarsidan.
Ytterst bra sammanfattning av för/nackdelar med att ha placeringen vänster bak eller höger bak.
Tidigare var jag extremt kritisk till att ha den på vänster sida (som på min egen Tesla, och som hos PS2), och förespråkat höger bak som en bättre placering just när man skall ladda längs parkeringsplatser längs med gator.
Men sedan har jag någon gång tvingats parkera hos bekanta jag besökt, eller i hotellgarage med trånga parkeringsplatser, och då har det faktiskt tvingats att ställa bilen så jag kan öppna förardörren då det varit trångt. När jag då tvingats parkera tight mot en betongvägg eller garagevägg på högersidan, så har jag varit enormt tacksam att kunna ladda bilen tack vare att intaget sitter på förarsidan.
Så från att varit "högerförrespråkare", så har jag nästan svängt till att bli "vänsterförespråkare" efter dessa personliga upplevelser. Men sanningen är nog närmare att jag snarare nu ser +/- med bägge varianterna.