Behövs det verkligen ett stort team fast anställda elektriker som inte sysslar med något annat för att hålla SuC i drift? Och det enbart i Sverige? Om det är vad som krävs börjar man förstå varför det går trögt med utbyggnaden av andra laddnätverk. Det kan ju inte finnas någon som helst ekonomi idet.martinot skrev:Var och ladda på en Tesla SuC i förra veckan och en laddpunkt var trasig när jag kom dit (kunde redan innan se det på kartan i bilen, men var ändå inte mer än ca 10/19 laddare som var upptagna så åkte dit ändå).
Pratade med en av de två elektrikerna där, och undrade om de var lokala entreprenörer/elektriker som Tesla anlitade. Men det var fel. Det var direktanställda av Tesla. Tesla litade tydligen inte på att lägga ut service och underhåll på underentreprenörer. Det var tydligen ett ganska stort team fast anställda elektriker som Tesla har åkandes runt hela landet för att snabbt kunna serva felaktiga laddare. De kan också hålla uppe kunskapen och effektiviteten när de alla är specialister på både V2 och V3. Alla fick tydligen åka regelbundet ner till Holland för kurser och certifieringar på laddarna. Känns som de hade stenkoll på vad de höll på med, och att Tesla verkligen tar service av SuC på riktig seriös nivå (mycket högre än den service som de ibland ger bilar på verkstäderna). Tydligen har de även mycket sofistikerad övervakningsprogramvara. De får i princip alltid redan på felen långt innan kunder märker eller rapportera in de.
En annan intressant info som jag fick, efter att han visat skåpen och de olika modulerna i V3, var att de tydligen har både elektriskt effektmässigt och kylkapacitetsmässigt möjlighet att ladda med 350 kW, men att de i dagsläget endast är begränsade till 250 kW i mjukvara. Gällde tydligen precis alla V3-laddare. Tesla kan fjärruppdatera V3 till högre effekt centralt när de så önskar och vill, och inga elektriker behöver ens åka ut på plats för det.
Jag förstår dock varför Tesla SuC har så mycket mindre nertid och färre trasiga laddare/laddpunkter än Ionity.
De har dels byggt en överlägsen elarkitektur, där de olika laddmodulerna kan automatiskt omfördela sin kraft mellan de olika laddmodulerna/likriktarna i de olika laddskåpen till de olika laddpunkterna. Dels har de effektiva montitoreringsmjukvaror som rapporterar in minsta fel automatiskt direkt till Tesla. Till sist har de även en stor välutbildad serviceorganisation i Sverige (troligen hela Europa) av Tesla direktanställda elektriker för att hela tiden åka landet runt för att hålla SuC i trim och snabbt kunna åtgärda eventuella fel.
Något helt klart för Ionity att kopiera och ta efter.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
De andra har givetvis programvara som övervakar. Att de inte har stenkoll är skrattretande. Björn Nyland gjorde en intervju med kempower som sköter vissa snabbladdare och de kan fördela om ström et.c.
Vad det handlar om är ambitionsnivån.Skulle ionity anställa servicepersonal. (vem säger att de inte har det, troligtvis inte i samma omfattning)
Vad det handlar om är ambitionsnivån.Skulle ionity anställa servicepersonal. (vem säger att de inte har det, troligtvis inte i samma omfattning)
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
I Sverige har det ju under många år varit väldigt populärt med outsourcing.
Om det är tekniskt avancerad utrustning kanske det är svårt med kompetens.
Och entreprenörerna brukar inte vara så intresserade av förebyggande underhåll, blir ofta mer lönsamt att åka på utryckning när något gått sönder.
Ska det sitta ett serviceteam redo att rycka ut dygnet runt i hela landet blir det ju väldigt kostsamt.
Teslas variant med egen anställd servicepersonal borde vara en effektivare lösning.
Om det är tekniskt avancerad utrustning kanske det är svårt med kompetens.
Och entreprenörerna brukar inte vara så intresserade av förebyggande underhåll, blir ofta mer lönsamt att åka på utryckning när något gått sönder.
Ska det sitta ett serviceteam redo att rycka ut dygnet runt i hela landet blir det ju väldigt kostsamt.
Teslas variant med egen anställd servicepersonal borde vara en effektivare lösning.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Om Ionity haft en välfungerande serviceorganisation i Sverige (och rösten av Europa), så hade priset kanske varit det dubbla.Off Grid Byggaren skrev:En stor välutbildad serviceorganisation i Sverige är nog vad Ionity också skulle behöva.
Elarkitekturen är rejäl och borde inte vara problem, möjligen i Ytterån där de har dubbla transformatorer för att få rätt spänning. Men den byggdes ju långt innan övriga stationer.
Finns inte pengar i att driva med snabbladdning i Sverige. Finns inte ens pengar i att driva bensinmack, och där finns inget alternativ för folk att tanka hemma.
Elon har ett holistiskt perspektiv på sin företagsidé, som gör att han hittills har tagit överskott från bilproduktionen och matat in i SuC. Det har varit en fantastisk idé hittills, då Tesla historisk har varit det enda elbilmärket man relativt smärtfritt kan ta sig över stora avstånd.
Nu börjar konkurrenterna att komma, inte för att snabbladdningsnätverken tar fart, utan för att priserna på konkurrerande bilar börjar bli 150k lägre på jämförbara bilar. Med lägre pris, så står folk ut med lite mer. Jag använder gärna 1 timme extra på en dagsetapp på mina långkörningar, eftersom bilen är så sjukt prisvärt jmfr Tesla.
Då måste Elon tänka om (tanken har nog varit där hela tiden, han har bara väntat på att konkurrenterna ska hinna i fatt), och öppna SuC för alla. Tesla behöver då inte att ta av överskottet från produktionen för att täcka upp förlusterna på SuC, utan kan nu också konkurrera på nybilspriset.
Ionity kommer bli en liten parantes i snabbladningshistorien, lite som BP-mackar i Norden, och Tesla (och förhoppningsvis några till) kommer ha en stor majoritet.
Om Tesla kan gå med överskott på att sälja snabbladdning tror jag inte, men underskottet lär bli mindre om man öppnar för andra.
Re: Ionitys laddnätverk
Helt överlägset! Grymt! Meeeen jaaaa var finns ekonomin i detta???iAkita skrev:Behövs det verkligen ett stort team fast anställda elektriker som inte sysslar med något annat för att hålla SuC i drift? Och det enbart i Sverige? Om det är vad som krävs börjar man förstå varför det går trögt med utbyggnaden av andra laddnätverk. Det kan ju inte finnas någon som helst ekonomi idet.martinot skrev:Var och ladda på en Tesla SuC i förra veckan och en laddpunkt var trasig när jag kom dit (kunde redan innan se det på kartan i bilen, men var ändå inte mer än ca 10/19 laddare som var upptagna så åkte dit ändå).
Pratade med en av de två elektrikerna där, och undrade om de var lokala entreprenörer/elektriker som Tesla anlitade. Men det var fel. Det var direktanställda av Tesla. Tesla litade tydligen inte på att lägga ut service och underhåll på underentreprenörer. Det var tydligen ett ganska stort team fast anställda elektriker som Tesla har åkandes runt hela landet för att snabbt kunna serva felaktiga laddare. De kan också hålla uppe kunskapen och effektiviteten när de alla är specialister på både V2 och V3. Alla fick tydligen åka regelbundet ner till Holland för kurser och certifieringar på laddarna. Känns som de hade stenkoll på vad de höll på med, och att Tesla verkligen tar service av SuC på riktig seriös nivå (mycket högre än den service som de ibland ger bilar på verkstäderna). Tydligen har de även mycket sofistikerad övervakningsprogramvara. De får i princip alltid redan på felen långt innan kunder märker eller rapportera in de.
En annan intressant info som jag fick, efter att han visat skåpen och de olika modulerna i V3, var att de tydligen har både elektriskt effektmässigt och kylkapacitetsmässigt möjlighet att ladda med 350 kW, men att de i dagsläget endast är begränsade till 250 kW i mjukvara. Gällde tydligen precis alla V3-laddare. Tesla kan fjärruppdatera V3 till högre effekt centralt när de så önskar och vill, och inga elektriker behöver ens åka ut på plats för det.
Jag förstår dock varför Tesla SuC har så mycket mindre nertid och färre trasiga laddare/laddpunkter än Ionity.
De har dels byggt en överlägsen elarkitektur, där de olika laddmodulerna kan automatiskt omfördela sin kraft mellan de olika laddmodulerna/likriktarna i de olika laddskåpen till de olika laddpunkterna. Dels har de effektiva montitoreringsmjukvaror som rapporterar in minsta fel automatiskt direkt till Tesla. Till sist har de även en stor välutbildad serviceorganisation i Sverige (troligen hela Europa) av Tesla direktanställda elektriker för att hela tiden åka landet runt för att hålla SuC i trim och snabbt kunna åtgärda eventuella fel.
Något helt klart för Ionity att kopiera och ta efter.
Några spontana reflektioner av mig:
- Detta gillar jag med Tesla. Allt är In-House så att de har kontroll över allt. Jag hatar detta outsourcing. Alltid ngn underleverantör som det går fel hos.
- Jag älskar Sverige och vår trygga arbetsmarknad. Men LAS har blivit lite av en pappersprodukt då det är så svårt att bli av med tillsvidareanställda att inga företag vill anställa sådana. Därför outsourcas allt eller hyra in av bemanningsföretag som har timanställda. Då blir den tryggaste arbetsmarknaden helt plötsligt den mest otrygga… Och vi konsumenter får sämre service…
- Kunde inte Tesla ha satsat lika mycket på kvalitetskontrollen på sin fabrik?
Re: Ionitys laddnätverk
Outsourca betyder ju alltid göra mindre arbete för mer betalt.Aida skrev:Helt överlägset! Grymt! Meeeen jaaaa var finns ekonomin i detta???iAkita skrev:Behövs det verkligen ett stort team fast anställda elektriker som inte sysslar med något annat för att hålla SuC i drift? Och det enbart i Sverige? Om det är vad som krävs börjar man förstå varför det går trögt med utbyggnaden av andra laddnätverk. Det kan ju inte finnas någon som helst ekonomi idet.martinot skrev:Var och ladda på en Tesla SuC i förra veckan och en laddpunkt var trasig när jag kom dit (kunde redan innan se det på kartan i bilen, men var ändå inte mer än ca 10/19 laddare som var upptagna så åkte dit ändå).
Pratade med en av de två elektrikerna där, och undrade om de var lokala entreprenörer/elektriker som Tesla anlitade. Men det var fel. Det var direktanställda av Tesla. Tesla litade tydligen inte på att lägga ut service och underhåll på underentreprenörer. Det var tydligen ett ganska stort team fast anställda elektriker som Tesla har åkandes runt hela landet för att snabbt kunna serva felaktiga laddare. De kan också hålla uppe kunskapen och effektiviteten när de alla är specialister på både V2 och V3. Alla fick tydligen åka regelbundet ner till Holland för kurser och certifieringar på laddarna. Känns som de hade stenkoll på vad de höll på med, och att Tesla verkligen tar service av SuC på riktig seriös nivå (mycket högre än den service som de ibland ger bilar på verkstäderna). Tydligen har de även mycket sofistikerad övervakningsprogramvara. De får i princip alltid redan på felen långt innan kunder märker eller rapportera in de.
En annan intressant info som jag fick, efter att han visat skåpen och de olika modulerna i V3, var att de tydligen har både elektriskt effektmässigt och kylkapacitetsmässigt möjlighet att ladda med 350 kW, men att de i dagsläget endast är begränsade till 250 kW i mjukvara. Gällde tydligen precis alla V3-laddare. Tesla kan fjärruppdatera V3 till högre effekt centralt när de så önskar och vill, och inga elektriker behöver ens åka ut på plats för det.
Jag förstår dock varför Tesla SuC har så mycket mindre nertid och färre trasiga laddare/laddpunkter än Ionity.
De har dels byggt en överlägsen elarkitektur, där de olika laddmodulerna kan automatiskt omfördela sin kraft mellan de olika laddmodulerna/likriktarna i de olika laddskåpen till de olika laddpunkterna. Dels har de effektiva montitoreringsmjukvaror som rapporterar in minsta fel automatiskt direkt till Tesla. Till sist har de även en stor välutbildad serviceorganisation i Sverige (troligen hela Europa) av Tesla direktanställda elektriker för att hela tiden åka landet runt för att hålla SuC i trim och snabbt kunna åtgärda eventuella fel.
Något helt klart för Ionity att kopiera och ta efter.
Några spontana reflektioner av mig:
- Detta gillar jag med Tesla. Allt är In-House så att de har kontroll över allt. Jag hatar detta outsourcing. Alltid ngn underleverantör som det går fel hos.
- Jag älskar Sverige och vår trygga arbetsmarknad. Men LAS har blivit lite av en pappersprodukt då det är så svårt att bli av med tillsvidareanställda att inga företag vill anställa sådana. Därför outsourcas allt eller hyra in av bemanningsföretag som har timanställda. Då blir den tryggaste arbetsmarknaden helt plötsligt den mest otrygga… Och vi konsumenter får sämre service…
- Kunde inte Tesla ha satsat lika mycket på kvalitetskontrollen på sin fabrik?
Re: Ionitys laddnätverk
Eftersom Tesla har så många olika aktiviteter blir risken av att anställa mindre. Samma tekniker som används för SuC service kan ju användas vid installation av nya SuC eller tränas för (mobil) service av bilar eller andra jobb. Solcells installation och powerwalls, kanske. Skalfördelar mao. Tesla har ju liksom av natur rätt många användningsområden för elektriker...Aida skrev:- Jag älskar Sverige och vår trygga arbetsmarknad. Men LAS har blivit lite av en pappersprodukt då det är så svårt att bli av med tillsvidareanställda att inga företag vill anställa sådana. Därför outsourcas allt eller hyra in av bemanningsföretag som har timanställda. Då blir den tryggaste arbetsmarknaden helt plötsligt den mest otrygga… Och vi konsumenter får sämre service…
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Ionitys laddnätverk
Skillnaden är ju att Superchargers har hög prioritet hos Tesla då det är det som säljer bilarna. Konstigt nog verkar det inte alls vara lika viktigt hos leverantörer som bara har laddare i företaget typ Ionity eller MER. För det krävs nog att det finns ett team med dedikerade personer som bara jobbar med att hålla igång laddarna. Då lär man sig att byta tex laddkablar innan kunden märker att de är trasig och innan du måste skicka en förfrågan till chefen eller uppdragsgivaren, vid outsourcing, du håller bara igång grejerna.
Konstigt nog har Tesla inte samma fokus på bilarna… varför? Är det så dumt att det är ekonomer som styr detta? Alltså om du bara har laddare som verksamhet så måste den delen gå jämnt upp eller plus men om det bara är en support eller marknadsföring plattform så får den gå ordentligt minus. Servicen på bilarna hamnar hos Tesla under kostnaden för bilar och inte som support eller marknadsföring och får därmed inte gå lika mycket minus. ?
Konstigt nog har Tesla inte samma fokus på bilarna… varför? Är det så dumt att det är ekonomer som styr detta? Alltså om du bara har laddare som verksamhet så måste den delen gå jämnt upp eller plus men om det bara är en support eller marknadsföring plattform så får den gå ordentligt minus. Servicen på bilarna hamnar hos Tesla under kostnaden för bilar och inte som support eller marknadsföring och får därmed inte gå lika mycket minus. ?
Re: Ionitys laddnätverk
Jag funderade på en sak, har Ionity lagt ner utbyggnationen i Sverige ? Ionity gävle har ju varit under uppbyggnad i 7 månader och är fortfarande inte klart. Läskigt om varje laddare skall ta ett år.
https://ionity.ev-info.eu/location/gaevle
https://ionity.ev-info.eu/location/gaevle
Re: Ionitys laddnätverk
Idag bär det iväg hemåt Emmaboda -> Stockholm inom 6 timmar.
Får se hur det blir med laddarna på vägen hem.
Får se hur det blir med laddarna på vägen hem.
Re: Ionitys laddnätverk
Herbert är inte imponerad:
VW Group CEO @Herbert_Diess, takes a scathing attack at @IONITY_EU charging network, which VW is a joint-owner of. His post on Linkedin is critical that the service is simply not good enough with lack of toilets/refreshments, charging points out of service. "simply not premium"
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Offentlig smutskastning av något man själv er delansvarig för?spacecoin skrev:Herbert är inte imponerad:VW Group CEO @Herbert_Diess, takes a scathing attack at @IONITY_EU charging network, which VW is a joint-owner of. His post on Linkedin is critical that the service is simply not good enough with lack of toilets/refreshments, charging points out of service. "simply not premium"
Just f•in fix it.
Re: Ionitys laddnätverk
Nu är ju inte VW majoritetsägare eller har något operativt ansvar för Ionity. Jag skulle tro att man som delägare framfört åsikten privat först ett par gånger. Han verkar ha tappat tålamodet, för jag har aldrig sett något liknande från honom förut…heldiggrisen skrev:Offentlig smutskastning av något man själv er delansvarig för?spacecoin skrev:Herbert är inte imponerad:VW Group CEO @Herbert_Diess, takes a scathing attack at @IONITY_EU charging network, which VW is a joint-owner of. His post on Linkedin is critical that the service is simply not good enough with lack of toilets/refreshments, charging points out of service. "simply not premium"
Just f•in fix it.
Re: Ionitys laddnätverk
De har iallafall äntligen lagat den trasiga laddaren i Gränna nu, lagom till semestrarna är slut.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Hur många Teslaanställda elektriker handlar det om i Sverige?iAkita skrev:Behövs det verkligen ett stort team fast anställda elektriker som inte sysslar med något annat för att hålla SuC i drift? Och det enbart i Sverige? Om det är vad som krävs börjar man förstå varför det går trögt med utbyggnaden av andra laddnätverk. Det kan ju inte finnas någon som helst ekonomi idet.martinot skrev:Var och ladda på en Tesla SuC i förra veckan och en laddpunkt var trasig när jag kom dit (kunde redan innan se det på kartan i bilen, men var ändå inte mer än ca 10/19 laddare som var upptagna så åkte dit ändå).
Pratade med en av de två elektrikerna där, och undrade om de var lokala entreprenörer/elektriker som Tesla anlitade. Men det var fel. Det var direktanställda av Tesla. Tesla litade tydligen inte på att lägga ut service och underhåll på underentreprenörer. Det var tydligen ett ganska stort team fast anställda elektriker som Tesla har åkandes runt hela landet för att snabbt kunna serva felaktiga laddare. De kan också hålla uppe kunskapen och effektiviteten när de alla är specialister på både V2 och V3. Alla fick tydligen åka regelbundet ner till Holland för kurser och certifieringar på laddarna. Känns som de hade stenkoll på vad de höll på med, och att Tesla verkligen tar service av SuC på riktig seriös nivå (mycket högre än den service som de ibland ger bilar på verkstäderna). Tydligen har de även mycket sofistikerad övervakningsprogramvara. De får i princip alltid redan på felen långt innan kunder märker eller rapportera in de.
En annan intressant info som jag fick, efter att han visat skåpen och de olika modulerna i V3, var att de tydligen har både elektriskt effektmässigt och kylkapacitetsmässigt möjlighet att ladda med 350 kW, men att de i dagsläget endast är begränsade till 250 kW i mjukvara. Gällde tydligen precis alla V3-laddare. Tesla kan fjärruppdatera V3 till högre effekt centralt när de så önskar och vill, och inga elektriker behöver ens åka ut på plats för det.
Jag förstår dock varför Tesla SuC har så mycket mindre nertid och färre trasiga laddare/laddpunkter än Ionity.
De har dels byggt en överlägsen elarkitektur, där de olika laddmodulerna kan automatiskt omfördela sin kraft mellan de olika laddmodulerna/likriktarna i de olika laddskåpen till de olika laddpunkterna. Dels har de effektiva montitoreringsmjukvaror som rapporterar in minsta fel automatiskt direkt till Tesla. Till sist har de även en stor välutbildad serviceorganisation i Sverige (troligen hela Europa) av Tesla direktanställda elektriker för att hela tiden åka landet runt för att hålla SuC i trim och snabbt kunna åtgärda eventuella fel.
Något helt klart för Ionity att kopiera och ta efter.
Re: Ionitys laddnätverk
De är ju bra han reagerar och uppenbarligen reagerar så hårt att han gör de offentligt.. Då finns de hopp om att de kommer göra något.. Sen lär de väl ta tid eftersom de inte själva äger ionity.spacecoin skrev:Nu är ju inte VW majoritetsägare eller har något operativt ansvar för Ionity. Jag skulle tro att man som delägare framfört åsikten privat först ett par gånger. Han verkar ha tappat tålamodet, för jag har aldrig sett något liknande från honom förut…heldiggrisen skrev:Offentlig smutskastning av något man själv er delansvarig för?spacecoin skrev:Herbert är inte imponerad:VW Group CEO @Herbert_Diess, takes a scathing attack at @IONITY_EU charging network, which VW is a joint-owner of. His post on Linkedin is critical that the service is simply not good enough with lack of toilets/refreshments, charging points out of service. "simply not premium"
Just f•in fix it.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Han fick ett svar från Ionity COO:chaffis75 skrev:De är ju bra han reagerar och uppenbarligen reagerar så hårt att han gör de offentligt.. Då finns de hopp om att de kommer göra något.. Sen lär de väl ta tid eftersom de inte själva äger ionity.spacecoin skrev:Nu är ju inte VW majoritetsägare eller har något operativt ansvar för Ionity. Jag skulle tro att man som delägare framfört åsikten privat först ett par gånger. Han verkar ha tappat tålamodet, för jag har aldrig sett något liknande från honom förut…heldiggrisen skrev:Offentlig smutskastning av något man själv er delansvarig för?spacecoin skrev:Herbert är inte imponerad:VW Group CEO @Herbert_Diess, takes a scathing attack at @IONITY_EU charging network, which VW is a joint-owner of. His post on Linkedin is critical that the service is simply not good enough with lack of toilets/refreshments, charging points out of service. "simply not premium"
Just f•in fix it.
"Hello Herbert Diess, thank you very much for the feedback. The Brenner site is on our list of upgrade sites. We have seen a strong increase in utilization at many sites this summer, especially in Norway, Sweden and France, and will respond to this as most sites are already designed for 6 charging points. For the Trento site, we are working with our site partner ENI to improve customer service. The defective charger has been repaired yesterday. Many greetings to Italy"
Re: Ionitys laddnätverk
Vet ej. Det var martinot som skrev att det är ett ganska stort team fast anställda elektriker som åker runt och servar laddarna. Han kanske vet hur många.Fredrik j skrev:Hur många Teslaanställda elektriker handlar det om i Sverige?iAkita skrev:Behövs det verkligen ett stort team fast anställda elektriker som inte sysslar med något annat för att hålla SuC i drift? Och det enbart i Sverige? Om det är vad som krävs börjar man förstå varför det går trögt med utbyggnaden av andra laddnätverk. Det kan ju inte finnas någon som helst ekonomi idet.martinot skrev:Var och ladda på en Tesla SuC i förra veckan och en laddpunkt var trasig när jag kom dit (kunde redan innan se det på kartan i bilen, men var ändå inte mer än ca 10/19 laddare som var upptagna så åkte dit ändå).
Pratade med en av de två elektrikerna där, och undrade om de var lokala entreprenörer/elektriker som Tesla anlitade. Men det var fel. Det var direktanställda av Tesla. Tesla litade tydligen inte på att lägga ut service och underhåll på underentreprenörer. Det var tydligen ett ganska stort team fast anställda elektriker som Tesla har åkandes runt hela landet för att snabbt kunna serva felaktiga laddare. De kan också hålla uppe kunskapen och effektiviteten när de alla är specialister på både V2 och V3. Alla fick tydligen åka regelbundet ner till Holland för kurser och certifieringar på laddarna. Känns som de hade stenkoll på vad de höll på med, och att Tesla verkligen tar service av SuC på riktig seriös nivå (mycket högre än den service som de ibland ger bilar på verkstäderna). Tydligen har de även mycket sofistikerad övervakningsprogramvara. De får i princip alltid redan på felen långt innan kunder märker eller rapportera in de.
En annan intressant info som jag fick, efter att han visat skåpen och de olika modulerna i V3, var att de tydligen har både elektriskt effektmässigt och kylkapacitetsmässigt möjlighet att ladda med 350 kW, men att de i dagsläget endast är begränsade till 250 kW i mjukvara. Gällde tydligen precis alla V3-laddare. Tesla kan fjärruppdatera V3 till högre effekt centralt när de så önskar och vill, och inga elektriker behöver ens åka ut på plats för det.
Jag förstår dock varför Tesla SuC har så mycket mindre nertid och färre trasiga laddare/laddpunkter än Ionity.
De har dels byggt en överlägsen elarkitektur, där de olika laddmodulerna kan automatiskt omfördela sin kraft mellan de olika laddmodulerna/likriktarna i de olika laddskåpen till de olika laddpunkterna. Dels har de effektiva montitoreringsmjukvaror som rapporterar in minsta fel automatiskt direkt till Tesla. Till sist har de även en stor välutbildad serviceorganisation i Sverige (troligen hela Europa) av Tesla direktanställda elektriker för att hela tiden åka landet runt för att hålla SuC i trim och snabbt kunna åtgärda eventuella fel.
Något helt klart för Ionity att kopiera och ta efter.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Det var ju positivt. Det kommer göra ganska stor skillnad om det byggs ut till 6 laddare på de flesta ställen innan nästa sommar. Sen behöver de införa en straffavgift om man stannar för länge också. En inte oansenlig del verkar tro att man måste ladda till 100% har jag noterat.spacecoin skrev:Han fick ett svar från Ionity COO:
"Hello Herbert Diess, thank you very much for the feedback. The Brenner site is on our list of upgrade sites. We have seen a strong increase in utilization at many sites this summer, especially in Norway, Sweden and France, and will respond to this as most sites are already designed for 6 charging points. For the Trento site, we are working with our site partner ENI to improve customer service. The defective charger has been repaired yesterday. Many greetings to Italy"
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Re: Ionitys laddnätverk
Han fick ett svar från Ionity COO:
"Hello Herbert Diess, thank you very much for the feedback. The Brenner site is on our list of upgrade sites. We have seen a strong increase in utilization at many sites this summer, especially in Norway, Sweden and France, and will respond to this as most sites are already designed for 6 charging points. For the Trento site, we are working with our site partner ENI to improve customer service. The defective charger has been repaired yesterday. Many greetings to Italy"[/quote]
Mycket positivt att Sverige nämns. Det behövs satsningar på kapacitet i närtid.
"Hello Herbert Diess, thank you very much for the feedback. The Brenner site is on our list of upgrade sites. We have seen a strong increase in utilization at many sites this summer, especially in Norway, Sweden and France, and will respond to this as most sites are already designed for 6 charging points. For the Trento site, we are working with our site partner ENI to improve customer service. The defective charger has been repaired yesterday. Many greetings to Italy"[/quote]
Mycket positivt att Sverige nämns. Det behövs satsningar på kapacitet i närtid.
VW ID.7 Pro 2024
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
Re: Ionitys laddnätverk
Frågade inte hur många de var. Borde kanske gjort det så här i efterhand, men var mitt uppe i allt och hade mest fokus på tekniken, processerna och kvalitetssäkringen. Då familjen väntade i bilen och den hade hunnit bli färdigladdad under tiden som jag fått genomgång av teknikracket i ett av V3-skåpen, en öppen V3-laddpunkt och snackat, så kunde jag inte stanna hur länge som helst. Även om det verkligen var en supertrevlig tekniker som tog sig tid med mig som kund och alla mina frågor, så kunde jag inte med att upprätthålla vare sig elektriker eller familj längre (de hade varit mer än nog tålmodiga). Ur det perspektivet så var det ju en nackdel med en så snabbladdande bil och V3-SuC.iAkita skrev:Vet ej. Det var martinot som skrev att det är ett ganska stort team fast anställda elektriker som åker runt och servar laddarna. Han kanske vet hur många.Fredrik j skrev:
Hur många Teslaanställda elektriker handlar det om i Sverige?

Däremot så är det inte omöjligt att man kan få svar om man mailar Tesla SE och frågar.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Ja att gå från 4 till 6 laddare är ju en ökning med 50% så de lär göra stor skillnad.iAkita skrev:Det var ju positivt. Det kommer göra ganska stor skillnad om det byggs ut till 6 laddare på de flesta ställen innan nästa sommar. Sen behöver de införa en straffavgift om man stannar för länge också. En inte oansenlig del verkar tro att man måste ladda till 100% har jag noterat.spacecoin skrev:Han fick ett svar från Ionity COO:
"Hello Herbert Diess, thank you very much for the feedback. The Brenner site is on our list of upgrade sites. We have seen a strong increase in utilization at many sites this summer, especially in Norway, Sweden and France, and will respond to this as most sites are already designed for 6 charging points. For the Trento site, we are working with our site partner ENI to improve customer service. The defective charger has been repaired yesterday. Many greetings to Italy"
Sen är dock frågan om de räcker.. Jag har själv talat mig varm för 4 laddare per site men nu med tanke på denna sommaren så är de ytterst tveksamt om ens 6 laddare räcker nästa sommar.. Man får hoppas de inser de och bygger ut ännu mer aggressivt..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
6 laddare räcker inte långt. Har väl varit ganska långa köer i sommar på vissa Ionity? Läst om 7-10 bilar i kö ibland. Vet inte antalet bilar som har Ionity-abonnemang vs antalet Tesla-bilar men framöver kommer det ju antagligen vara fler "Ionity-bilar" i trafiken än Tesla-dito. Så varför inte 14-20 laddare per site? Minst.chaffis75 skrev:Ja att gå från 4 till 6 laddare är ju en ökning med 50% så de lär göra stor skillnad.iAkita skrev:Det var ju positivt. Det kommer göra ganska stor skillnad om det byggs ut till 6 laddare på de flesta ställen innan nästa sommar. Sen behöver de införa en straffavgift om man stannar för länge också. En inte oansenlig del verkar tro att man måste ladda till 100% har jag noterat.spacecoin skrev:Han fick ett svar från Ionity COO:
"Hello Herbert Diess, thank you very much for the feedback. The Brenner site is on our list of upgrade sites. We have seen a strong increase in utilization at many sites this summer, especially in Norway, Sweden and France, and will respond to this as most sites are already designed for 6 charging points. For the Trento site, we are working with our site partner ENI to improve customer service. The defective charger has been repaired yesterday. Many greetings to Italy"
Sen är dock frågan om de räcker.. Jag har själv talat mig varm för 4 laddare per site men nu med tanke på denna sommaren så är de ytterst tveksamt om ens 6 laddare räcker nästa sommar.. Man får hoppas de inser de och bygger ut ännu mer aggressivt..
Nästan den största skillnaden mellan Ionity och SuC är att Tesla tar i rejält när de bygger ut. Hålla på med 4->6 uppgraderingar ger ju nästan ingenting. Uppgradera 4->12 när ni ändå håller på...
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, Superchargern i Jung har ju bara 6 stall och det är ganska känsligt för fullbeläggning. Det är ju sällan man ser en bensinstation med bara 6 slangar, om man säger så. Men vid en viss nivå kan det ju vara bättre och trevligare att bygga på ett nytt ställe så att vi får fler val på vart vi vill stanna. Till slut vill när elbilar är det som finns vill vi ju ha laddare vid varje rastplats (eller vad det heter).
Re: Ionitys laddnätverk
Det kan dock troligitvis finnas vissa praktiska och ekonomiska skalfördelar, som gör att det kan vara billigare för Tesla att sätta tex. upp en SuC med 24 laddpunkter, än två stycken olika SuC på helt olika platser med enbart 12 laddpunkter per SuC. Så det är säkert en kostnadsfråga inblandad som laddoperatörer som Ionity och Tesla måste ta hänsyn till för att kunna hålla sina budgetramar.LarsL skrev:Ja, Superchargern i Jung har ju bara 6 stall och det är ganska känsligt för fullbeläggning. Det är ju sällan man ser en bensinstation med bara 6 slangar, om man säger så. Men vid en viss nivå kan det ju vara bättre och trevligare att bygga på ett nytt ställe så att vi får fler val på vart vi vill stanna. Till slut vill när elbilar är det som finns vill vi ju ha laddare vid varje rastplats (eller vad det heter).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/