SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Svenssons »

Verkar som priset per bil ligger kring 400 tkr om ordern är värd 100 miljarder och det rör sig om 250 000 bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av LarsL »

Det är bra och 400kkr per bil är ju hyggligt också, även om kundpriset då säker hamnar uppåt 500kkr.

Om de lyckas leverera och hantera den här volymen så ska jag gratulera dem. Men vi har ju hört mycket från Trollhättan förut så vi får väl se.
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Nemesis »

dstr skrev:
Herr X skrev:
100 miljarder och 150 000 elbilar är inte dåligt jobbat! Då måste alla som misstrott NEVS böja sig och be om ursäkt! Jag börjar... *ursäktsböj*
Jag väntar med att äta upp min hatt tills bilarna börjar rulla av bandet.
Instämmer! Grymt besked idag, men det har varit "much ado about nothing" me nevs. Börjar det rulla ut bilar för svensk marknad 2017 som det stod någonstans blir det spännande! Den som lever får se.

Oavsett måste Trollhättan fira ordentligt i helgerna att kineser pumpar in 100 miljarder i just den lilla hålan i världen. Motsvarar för övrigt Volvo cars omsättning för 2014. Så om ordern är utsmetad på fem år ploppade det över en dag ner 1/5s Volvo i Trollhättan :) är väl iofs det Saab har varit ungefär...

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
Verkar som priset per bil ligger kring 400 tkr om ordern är värd 100 miljarder och det rör sig om 250 000 bilar.
Så enkelt är det inte. I ordersumman finns saker som eftermarknad, utbildningar osv.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nemesis skrev:
Instämmer! Grymt besked idag, men det har varit "much ado about nothing" me nevs. Börjar det rulla ut bilar för svensk marknad 2017 som det stod någonstans blir det spännande! Den som lever får se.

Oavsett måste Trollhättan fira ordentligt i helgerna att kineser pumpar in 100 miljarder i just den lilla hålan i världen. Motsvarar för övrigt Volvo cars omsättning för 2014. Så om ordern är utsmetad på fem år ploppade det över en dag ner 1/5s Volvo i Trollhättan :) är väl iofs det Saab har varit ungefär...
Klart man ska fira i Trollhättan. Men några 100 miljarder lär det inte gå dit. Det var den totala satsningen som var på 100 miljarder och NEVS ska bygga fabrik i Kina där det flesta av de 250 000 bilarna ska produceras. I Trollhättan ska man bygga rena plåtkarosser till de första 9-3orna, som sedan skickas till Kina för att bli bilar, och på sikt verkar det som att även plåtkarosserna för 9-3 ska produceras i Kina.

Gissningsvis blir det till största delen utveckling i Trollhättan och produktion i Kina när de kommit igång på riktigt.

Hur som helst är det ett stort steg framåt för NEVS och det är bara att hoppas att det blir något riktigt bra av detta. Kanske en fullständig produktion i Trollhättan för den europeiska marknaden när de riktiga elbilarna kommer.
Model Y P
Model S P
Model S P
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
Svenssons skrev:
Verkar som priset per bil ligger kring 400 tkr om ordern är värd 100 miljarder och det rör sig om 250 000 bilar.
Så enkelt är det inte. I ordersumman finns saker som eftermarknad, utbildningar osv.
Det är därför jag skrev "kring 400 tkr" men på något sätt måste alla omkostnader räknas in i priset per bil. Det går ju knappast att sälja en bil för 300 tkr om bilen och kringtjänster kostat 400 tkr, blir inte så särskilt lönande då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av boreno »

Mina 3 reaktioner på den här nyheten:

• Kul! Älskar de sköna SAAB:arna. (Uttrycket "Ställ dig som en SAAB" dör aldrig).
• Vliken stor affär! Låter för bra för att vara sant... och då brukar det vara det.
• Hmmm... de ska tillverka karosserna i Trollhättan och resten i Kina? (Oklart exakt hur mycket av bilen "Karossen" utgör i PR-avdelningens vokabulär). Det blir nog inte mycket av detta i Sverige på längre sikt... Snacka om att inte ta till vara bilbyggarkunnandet i Trollhättan.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Herr X »

dstr skrev:
Jag väntar med att äta upp min hatt tills bilarna börjar rulla av bandet.
Du behöver inte äta upp någon hatt, du behöver bara göra en *ursäktsböj*
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Bjelke »

Tycker det är mycket goda nyheter och även jag väntar med att jubla tills det verkligen börjar röra på sig i Trollhättan, men verkar ganska säkert redan att
dom lägger stora resurser på utveckling där i princip nu direkt, och då även en viss produktion iaf. Gissar att det fortsätter ungefär så under en ganska lång tid, och
"bara" det är ju superbra även om en större produktion också vore riktigt jäkla bra såklart :)
Lät iaf som om utvecklingen av även den kommande modellen (dvs den efter den som mest bygger på gamla SAAB:en) även kommer att ske här, och DET är också ett stort projekt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Bod »

Bara det inte blir som andra Kinesiska Luftslott som i Kalmar och kostnaden för snabbtåg
http://www.barometern.se/ekonomi/kinesi ... -i-kalmar/
http://www.dn.se/ekonomi/svt-kinesiskt- ... i-sverige/
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Toja »

Det låter som SAAB/Nevs jagar med riskkapital för affären låter för bra för at vara sann.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Machris »

Bod skrev:
Bara det inte blir som andra Kinesiska Luftslott som i Kalmar och kostnaden för snabbtåg
http://www.barometern.se/ekonomi/kinesi ... -i-kalmar/
http://www.dn.se/ekonomi/svt-kinesiskt- ... i-sverige/
Jepp, som Kalmarbo tror jag inte på Kinesiska megaplaner innan jag sett ett konkret resultat.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har också erfarenhet av kinesers grandiosa luftplaner.

Panda skrev väl på nåt kontrakt i stil med "vi kan tänka oss sälja uppemot 150,000 av era bilar om vi hittar några köpare till dem"...
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Elputte »

De kämpar på och tror på sig själva i Trollhättan måste man erkänna. Utan den egenskapen blir det hur som helst ingenting. Önskar de lycka till. Blir bara en bråkdel av affären av är det ju fantastiskt i alla fall. De satstar ju rätt med elbilar bara tycker jag. Men var ska de få tag på alla sina batterier undrar jag?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Svenssons »

Bod skrev:
Bara det inte blir som andra Kinesiska Luftslott som i Kalmar och kostnaden för snabbtåg
http://www.barometern.se/ekonomi/kinesi ... -i-kalmar/
http://www.dn.se/ekonomi/svt-kinesiskt- ... i-sverige/
Kör i princip dagligen för bi grushögarna som är vad som är kvar efter Fanerdun här i Kalmar. Intressant och passande namn på journalisten hos Barometern förresten... Null Ingen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av apkungen »

Om det nu kommer igång produktion då hoppas jag att det även blir en betydande produktion i Sverige, för nevs egen skull. Att bara ha utveckling här o all produktion i Kina, det kommer aldrig funka.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
dstr skrev:
Svenssons skrev:
Verkar som priset per bil ligger kring 400 tkr om ordern är värd 100 miljarder och det rör sig om 250 000 bilar.
Så enkelt är det inte. I ordersumman finns saker som eftermarknad, utbildningar osv.
Det är därför jag skrev "kring 400 tkr" men på något sätt måste alla omkostnader räknas in i priset per bil. Det går ju knappast att sälja en bil för 300 tkr om bilen och kringtjänster kostat 400 tkr, blir inte så särskilt lönande då.
Tittar du på en traditionell biltillverkares omsättning så är väl cirka hälften (give or take...) från bilförsäljning - resten är service, reservdelar, licenser osv.

Om någon köper X bilar från andra sidan jorden så kommer dom behöva bygga upp en serviceorganisation, reservdelslager osv.
Användarvisningsbild
Lasse
elbilist
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 jul 2014 11:43
Ort: Malmö

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Lasse »

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av apkungen »

Tråkigt men inte så förvånande. Får se hur det slutar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
Svenssons skrev:
Det är därför jag skrev "kring 400 tkr" men på något sätt måste alla omkostnader räknas in i priset per bil. Det går ju knappast att sälja en bil för 300 tkr om bilen och kringtjänster kostat 400 tkr, blir inte så särskilt lönande då.
Tittar du på en traditionell biltillverkares omsättning så är väl cirka hälften (give or take...) från bilförsäljning - resten är service, reservdelar, licenser osv.

Om någon köper X bilar från andra sidan jorden så kommer dom behöva bygga upp en serviceorganisation, reservdelslager osv.
Bolaget som köper bilarna kommer ju behöva skicka vidare kostnaden för service, licenser, transporter osv till slutkunden så även ifall Nevs skulle sälja bilen för 200tkr + 200tkr med övriga kostnader så hamnar ju slutpriset på 400 tkr till slutkund. Nu verkar det mer vara bluff, kanske för att locka till sig investerare eller fördröja inkasso men som sagt var så måste alla omkostnader på något sätt räknas in i slutpriset till slutkunden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Surfaren »

Lasse skrev:
Se där ja. Vem var det som skulle äta upp sin hatt tidigare? Det kanske inte är nödvändigt... :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av TiborBlomhall »

Lasse skrev:
Nja, i slutändan verkar det handla mest om Sveriges Radios bristande kunskaper i kinesiska.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Jerker »

Affärer med Kina ska man nog vänta med att tro på tills de har slutförts.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har själv varit med om en kinesisk affär där miljoner av våra produkter skulle köpas, och vi startade tokbanta kretskortet för även ett motstånd mindre á en krona styck skulle ju handla om miljoner... och sen framkom det att kinesiska "storkunden" var en megaloman (som troligtvis bodde i en sån arbetarbarack som Sveriges Radio spårade (iofs fel) Panda New Energi till).

När han började skylla på fågelinfluensa inför mötet vi skulle ha började vi fatta misstankar... :roll:
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Jorma »

Jag trodde inte heller så mycket på Kina, flera års jobb att komma igång där med lösa löften, men det blev affär med förskottsbetalning i slutet på maj och veckan därpå beställde jag min Tesla :o
Så kineserna har bidragit till åtminstone en elbil i Sverige :D
Skriv svar