When it comes to Model Y, we think Model Y will be the best-selling car or vehicle of any kind in the world and probably next year. … I’d say more likely than not, that in 2022, Model Y is the best-selling car or truck of any kind in the world.” —Elon Musk, Tesla Q1 2021 Earnings Call
Tveksamt.
Toyota corolla kostar en bråkdel, och under nästa år får vi se resultaten av vad som händer när världens centralbanker fördubblat penningmängden pga C19, dyra bilar lär bli en förlorare.
MY är en mycket bra bil, och när den lanserades i USA för snart 1,5 år sedan, så var den ensam i klassen. Under 2022 så kommer den ha en handfull riktig seriösa utmanare så jag är inte ens säker på att den blir världens mest sålda el-CUV i 2022.
MY har dock fördelen av superchargers. Det där med att Tesla ska öppna upp laddarna för andra bilar skulle jag inte hålla andan till. Det kan nog dröja ganska länge, om det alls blir av. Elon twittrar mycket...
Dock tilltalar mig inte Model Y särskilt mycket av flera anledningar. Batteriet t ex. Såg i en tråd om en Model 3 att en SR+ ägare hade tappat 15% av batterikapaciteten på 2 år. Jag som trodde att batterierna i Model 3/Y var en generation nyare och bättre än våra gamla S-batterier. Men icke. Tar mycket hellre lite långsammare laddning än såna enorma degraderingar på kort tid.
Corolla med ungefär 1,3 miljoner sålda.
Jag tror inte världens mest sålda bil i 2022 blir en elbil, iaf inte en som ligger på överste halvan gällande pris.
Tror inte den blir mest sålda (el)bil på något kontinent faktisk.
För att Tesla MY ska bli världens mest sålda bil 2022, så måste den ta kunder från båda compaktmarknaden (för dyr) och pickup marknaden (för liten), så nej det tror jag inte
Tesla 2 tror jag kanske kommer ha en möjlighet, då den helt kan dominera kompaktmarknaden.
Corolla med ungefär 1,3 miljoner sålda.
Jag tror inte världens mest sålda bil i 2022 blir en elbil, iaf inte en som ligger på överste halvan gällande pris.
Tror inte den blir mest sålda (el)bil på något kontinent faktisk.
För att Tesla MY ska bli världens mest sålda bil 2022, så måste den ta kunder från båda compaktmarknaden (för dyr) och pickup marknaden (för liten), så nej det tror jag inte
Tesla 2 tror jag kanske kommer ha en möjlighet, då den helt kan dominera kompaktmarknaden.
Tesla MY kommer att tillverkas i 4 fabriker i över 1 miljon exemplar i årstakt nästa år.
Få bilar tillverkas i över 1 miljon per år.
Ska man sälja +500.000 MY bara i Europa, då måste priset ner drastiskt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Corolla med ungefär 1,3 miljoner sålda.
Jag tror inte världens mest sålda bil i 2022 blir en elbil, iaf inte en som ligger på överste halvan gällande pris.
Tror inte den blir mest sålda (el)bil på något kontinent faktisk.
För att Tesla MY ska bli världens mest sålda bil 2022, så måste den ta kunder från båda compaktmarknaden (för dyr) och pickup marknaden (för liten), så nej det tror jag inte
Tesla 2 tror jag kanske kommer ha en möjlighet, då den helt kan dominera kompaktmarknaden.
Tesla MY kommer att tillverkas i 4 fabriker i över 1 miljon exemplar i årstakt nästa år.
Få bilar tillverkas i över 1 miljon per år.
Ska man sälja +500.000 MY bara i Europa, då måste priset ner drastiskt.
Bara Corolla som produceras i över 1 miljon exemplar.
Skillnad på kapacitet och årstakt, jag tror inte 4 gigafactories kommer producera till 100% kapacitet i 2022.
Frågan är när ”bubble of everything” spricker, och hur man reorganiserar. Blir det som WEF och Klaus Schwab vill, så är det ingen som kommer äga sin egen bil efter ”the great reset”.
Toyota Corolla wins again in 2020 the palm of the best-selling car in the world, with 1.134 million units elapsed, according to a study published by Focus2move. On the world sales podium, the Japanese compact is followed by the ToyotaRAV4 (971,516 units) and Honda CR-V (705,651 units).
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Toyota Corolla wins again in 2020 the palm of the best-selling car in the world, with 1.134 million units elapsed, according to a study published by Focus2move. On the world sales podium, the Japanese compact is followed by the ToyotaRAV4 (971,516 units) and Honda CR-V (705,651 units).
Ser ut som de glömde Ford F-serie(787372 sålda 2020). Nu kommer ”Lightning” ut också, så MY lär nog inte sno några elbilskunder från pickup-gänget.
Toyota Corolla wins again in 2020 the palm of the best-selling car in the world, with 1.134 million units elapsed, according to a study published by Focus2move. On the world sales podium, the Japanese compact is followed by the ToyotaRAV4 (971,516 units) and Honda CR-V (705,651 units).
2019 så såldes 1,48 miljoner Corolla, 2020 minskade alltså försäljningen med ca 350 000. ToyotaRAV4 ökade med 6 000 mellan 2019 och 2020 men Honda CR-V minskade med ca 120 000.
Själv tror jag att efterfrågan på avgasbilar minskar och efterfrågan på elbilar ökar vilket kommer leda till att försäljningen av avgasbilar minskar och elbilar ökar. Toyota Corolla kommer inte kunna behålla förstaplatsen utan åtminstone en elbilsvariant.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Toyota Corolla wins again in 2020 the palm of the best-selling car in the world, with 1.134 million units elapsed, according to a study published by Focus2move. On the world sales podium, the Japanese compact is followed by the ToyotaRAV4 (971,516 units) and Honda CR-V (705,651 units).
2019 så såldes 1,48 miljoner Corolla, 2020 minskade alltså försäljningen med ca 350 000. ToyotaRAV4 ökade med 6 000 mellan 2019 och 2020 men Honda CR-V minskade med ca 120 000.
Själv tror jag att efterfrågan på avgasbilar minskar och efterfrågan på elbilar ökar vilket kommer leda till att försäljningen av avgasbilar minskar och elbilar ökar. Toyota Corolla kommer inte kunna behålla förstaplatsen utan åtminstone en elbilsvariant.
Hur ser efterfrågan på elbilar ut i gamla östblocket inkl Ryssland? I Turkiet? Sydafrika? Brasilien? Australien? Japan? Indonesien? Egypten? Indien? Argentina? Nigeria?
Toyota säljer massor av bilar på "udda" marknader också. Inte ens i alla länder i Västeuropa går det särskilt bra för elbilar. I Tyskland måste de nästan ge bort bilarna för att nå målen t ex. Och åker du till Italien eller Spanien så vimlar det inte direkt av elbilar om man säger så.
Vad vill jag nu ha sagt med detta? Jo, bli inte hemmablind utan titta ut på utsidan av elbilsbubblan ibland också för att få lite perspektiv.
Germany is still scheduled for September. However, already at the time of the order launch, rumours emerged that deliveries could start as early as August. The arrival of the first units before the middle of the month now also suggests this. Just like the German premiere of the vehicle, to which Tesla has invited journalists to its showroom in Berlin on 19 August.
Hur ser efterfrågan på elbilar ut i gamla östblocket inkl Ryssland? I Turkiet? Sydafrika? Brasilien? Australien? Japan? Indonesien? Egypten? Indien? Argentina? Nigeria?
Toyota säljer massor av bilar på "udda" marknader också. Inte ens i alla länder i Västeuropa går det särskilt bra för elbilar. I Tyskland måste de nästan ge bort bilarna för att nå målen t ex. Och åker du till Italien eller Spanien så vimlar det inte direkt av elbilar om man säger så.
Vad vill jag nu ha sagt med detta? Jo, bli inte hemmablind utan titta ut på utsidan av elbilsbubblan ibland också för att få lite perspektiv.
Vad jag känner till så ökade andelen rena elbilar på samtliga marknader som du räknar upp eller har du några andra uppgifter? Vad vill jag då säga med detta? Jo, att jag inte kollar bara på Sverige utan på den globala marknaden vilket jag trodde var självklart då det var globala siffror jag listade men bevisligen inte självklart för alla att det inte var i Sverige som det såldes 1,48 miljoner Corolla år 2019.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hur ser efterfrågan på elbilar ut i gamla östblocket inkl Ryssland? I Turkiet? Sydafrika? Brasilien? Australien? Japan? Indonesien? Egypten? Indien? Argentina? Nigeria?
Toyota säljer massor av bilar på "udda" marknader också. Inte ens i alla länder i Västeuropa går det särskilt bra för elbilar. I Tyskland måste de nästan ge bort bilarna för att nå målen t ex. Och åker du till Italien eller Spanien så vimlar det inte direkt av elbilar om man säger så.
Vad vill jag nu ha sagt med detta? Jo, bli inte hemmablind utan titta ut på utsidan av elbilsbubblan ibland också för att få lite perspektiv.
Vad jag känner till så ökade andelen rena elbilar på samtliga marknader som du räknar upp eller har du några andra uppgifter? Vad vill jag då säga med detta? Jo, att jag inte kollar bara på Sverige utan på den globala marknaden vilket jag trodde var självklart då det var globala siffror jag listade men bevisligen inte självklart för alla att det inte var i Sverige som det såldes 1,48 miljoner Corolla år 2019.
Jag har ingen aning om hur det ser ut på de marknader jag räknade upp. Är det tillräckligt stor andel elbilar för att det ska påverka Corolla-försäljningen?
Hur ser efterfrågan på elbilar ut i gamla östblocket inkl Ryssland? I Turkiet? Sydafrika? Brasilien? Australien? Japan? Indonesien? Egypten? Indien? Argentina? Nigeria?
Toyota säljer massor av bilar på "udda" marknader också. Inte ens i alla länder i Västeuropa går det särskilt bra för elbilar. I Tyskland måste de nästan ge bort bilarna för att nå målen t ex. Och åker du till Italien eller Spanien så vimlar det inte direkt av elbilar om man säger så.
Vad vill jag nu ha sagt med detta? Jo, bli inte hemmablind utan titta ut på utsidan av elbilsbubblan ibland också för att få lite perspektiv.
Vad jag känner till så ökade andelen rena elbilar på samtliga marknader som du räknar upp eller har du några andra uppgifter? Vad vill jag då säga med detta? Jo, att jag inte kollar bara på Sverige utan på den globala marknaden vilket jag trodde var självklart då det var globala siffror jag listade men bevisligen inte självklart för alla att det inte var i Sverige som det såldes 1,48 miljoner Corolla år 2019.
Jag har ingen aning om hur det ser ut på de marknader jag räknade upp. Är det tillräckligt stor andel elbilar för att det ska påverka Corolla-försäljningen?
Det kan du kolla upp om du vill så att du får klarhet i det. Tror du att vi kommer att se ett trendbrott, globalt sett, gällande den konstanta ökning av andelen sålda elbilar relativt avgasbilar per år i närtid? Jag tittar som sagt var inte på Sverige om du nu trodde att det såldes ca 350 000 färre Toyota Corolla 2020 mot 2019 i Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag hade en Mim Variocage Dubbel (DL) i en Model X. Problemet är den sluttande rutan och den ger inte skitmycket plats uppåt. Däremot är X:en lite längre än Y men det är väldigt marginellt.
Denna videon går igenom måtten väldigt tydligt.
Tackar, ska titta noggrant på videon och annars hoppas på den kommer för visning snart!
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Dock tilltalar mig inte Model Y särskilt mycket av flera anledningar. Batteriet t ex. Såg i en tråd om en Model 3 att en SR+ ägare hade tappat 15% av batterikapaciteten på 2 år. Jag som trodde att batterierna i Model 3/Y var en generation nyare och bättre än våra gamla S-batterier. Men icke. Tar mycket hellre lite långsammare laddning än såna enorma degraderingar på kort tid.
Jag tror den tråden är baserad på ett missförstånd om vad degradering är. Range varierar ju med hur man kör. De flesta verkar plana ut på 5-6% degradering ganska fort.
Model S-batterierna verkar bete sig ungefär likadant.
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Nackdel för tidiga Tesla -kunder?
För modell Y och modell 3 finns det redan en förbättrad efterträdare med 82 kilowattimmar i form av 5L -paketet som består av nyare LG -celler. Men enligt dokumentet fick Tesla till och med det gamla LG -paketet godkänt i EU för de nyare och högre av sina två volymmodeller.
Läsaren som informerade teslamag.de om datainsamlingen i TFF väckte oro för att Tesla initialt kan sälja de gamla 5C -paketen för att senare kunna byta till den förbättrade 5L med mer kapacitet och, enligt dokumenten, också större utbud. Förfrågningar från köpare har i alla fall inte besvarats specifikt på flera veckor. Vem får egentligen vilket batteri som inte ska ses förrän nästa vecka, för då väntas de första överlämningarna av Model Y i Europa . Under tiden kommer de från Kina eftersom den nya Gigafactory i Grünheide nära Berlin inte var klar i tid.
Om den nuvarande misstanken om batterier är berättigad, av alla människor kan de tidigaste köparna och därmed förmodligen de mest entusiastiska kunderna för Tesla få en Model Y med mindre kapacitet än vad som skulle vara möjligt. Denna möjlighet skulle också förklara varför Tesla fortsätter att bara nämna en WLTP -räckvidd på 505 kilometer för Model Y LR i Europa , men i Hong Kong, som också levereras från Kina, anges 542 kilometer enligt WLTP. Detta värde finns också i EU -dokumenten, nämligen för Model Y Long Range med det nya LG 5L -batteriet.
Tesla anger inte ens någon räckvidd för Model Y enligt WLTP på hemsidan.
Jag tror detta är ytterligare en variant av Teslalotteriet. De bilar som är på väg får nog samma typ av batteri som min M3 580WLTP.
Jag har redan bestämt mig för att vänta till nästa sändning, eventuellt ännu längre.
Jag är ganska säker - men inte helt - på att det stod en räckvidd angiven när jag bokade, i månadsskiftet mars/april. Men det är ju svårt att kolla nu.
Jag är ganska säker - men inte helt - på att det stod en räckvidd angiven när jag bokade, i månadsskiftet mars/april. Men det är ju svårt att kolla nu.
Jag har inte sett WLTP än, utan enbart en ”uppskattat räckvidd” på 505km.
Har Tesla gjort en WLTP-test på MY?
Intressant att det pratas om MY SR och MY LR RWD.
Hoppas att även dessa modeller kommer till Europa.
There appears to be 2 Model Y Standard Range versions – one with a domestically produced motor and one with an imported motor.
As we reported, Tesla recently launched a Model Y Standard Range in China with deliveries expected to start next month.
The cheaper version of the electric SUV was briefly launched in the US earlier this year before Tesla decided not to offer the configuration.
The fact that Tesla is applying to produce two versions of the Model Y Standard Range in China could mean that one of them is going to be exported to other markets.
As previously reported, Gigafactory Shanghai has become Tesla’s new main export hub.
Among the new Model Y versions that Tesla is applying to produce in China, there are also a new Model Y Long Range RWD, Model Y Long Range Dual Motor, and a new Model Y Performance.
The most surprising is the Model Y Long Range RWD since it’s not something Tesla is currently offering on the online configurator for the electric SUV in China.
Tesla has previously talked about launching this version of the Model Y as an alternative to the Model Y Standard Range.