Bensinmack till Elmack?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Bensinmack till Elmack?

Inlägg av Lembritt »

När bensinmackar har övergått till livsmedelsbutiker och snabbmat så undrar jag vilken mackkedja som först kommer att erbjuda snabbladdning?
Har sett på uppladdning.nu att många har 3-fas uttag som en del har fått låna när det krisar.
Den mack som först går ut och erbjuder laddning kommer att dra till sig dom flesta elbilsägare i närheten. Det skulle räcka med semi-snabbladdning i början så får du in kunder som handlar. Bränsle tjänar dom väl knappast några pengar på idag och el finns redan.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av TiborBlomhall »

Många bensinmack har fixat rena rama lounger med bord och stolar där folk kan sitta och äta. Lite konstigt med tanke på att deras vanliga kund står utanför i 5 minuter och sedan springer bara in för å betala (om ens det).

Elbilister däremot, som laddar i 20-40 minuter är perfekta kundkretsen! Man sätter sig gärna och tar en kaffe och bulle, eller gourmet-varmkorv eller vad mer de erbjuder! Bensinmacken tjänar mer på elbilisten än bensinbilisten. Undras när de kommer inse detta?
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av mahulkp »

OKQ8 Landvetter har gratis Chademo-laddare så de har fattat grejen!
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av Jerker »

Clever samarbetar med Statoil och har satt upp de flesta av sina laddstolpar på deras mackar. Fortum har siktat in sig på Preem och Macdonalds. Inte gratis, men logiskt för att behålla bilkunderna.
Användarvisningsbild
Ronikarre
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 07 maj 2015 12:03

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av Ronikarre »

Något som kan vara bra att tänka på är att laddning för elbilar inte är fullt utvecklat ännu om man säger så. Tekniken kommer ju självklart att utvecklas och vi konsumenter kommer kunna ladda elbilar väldigt snabbt om några år. Menar självklart snabbare än nuvarande supercharger. Det skulle självklart bli en dyr ifall t.ex en bensinmack köper Chademo. Samtidigt ifall det skulle komma en annan motsvarighet som halverar tiden skulle inte den första macken vara så jätteintressant för oss konsumenter.
Som allt annat finns det fördelar/nackdelar och jag känner att jag inte behöver gå in på det i detalj. :D
Model X P100D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av LarsL »

Ja, mackar har absolut inte spelat ut sin roll, nästan tvärtom. De måste kunna erbjuda service och underhållning medan man laddar bilen. Sen är ju iofs inte elbilen lika smutsig så det är ju betydligt lättare för nya aktörer att sätta upp en laddare, lite som det var med bensinpumpar förut. Hur som helst ska bli spännande att följa den här utvecklingen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5572
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av Gustafsson »

Några små trevliga restauranger här och där med några Chademo/CCS på parkeringen skulle sitta fint. Betydligt mindre investering med ett par laddstolpar än bensincisterner, pumpar mm mm. Vid nybygge bör elen kunna finnas i stor sett klar. Helt ny typ av "mack" skulle det bli om jag skulle bygga nytt. En mack är inte en plats man vill spendera mycket tid i men går det att shoppa lite å äta en bit vore det perfekt för elbilister.
I rätt läge så kan det bli en god affär tror jag. Jämför med Toftaholm. Med Chademo/CCS har man ju ännu längre tid på sig på platsen och många fler än Teslaägare att kränga grejer till...

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5468
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Som jag skrev i en annan tråd så tycker jag att Statoil har ett ypperligt tillfälle att etablera sig som en stor och pålitlig snabbladningskedja när man nu ska gå från att vara ett gammalt oljebolag till att vara något helt annat efter namnbytet till Circle K. Circle K har fokus på snabbköps och snabbmatskonceptet i stället för bränsle. Och det konceptet passar bättre med elbilsladdning än med vanlig bränsletankning. Statoil har ju redan strategiskt placerade stationer längs de stora vägarna och det skulle betyda att det är slut på laddplaneringen vid långfärder. Bara att tuta och köra tills det börjar att bli dax för laddning.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av drakbane »

Ronikarre skrev:
Något som kan vara bra att tänka på är att laddning för elbilar inte är fullt utvecklat ännu om man säger så. Tekniken kommer ju självklart att utvecklas och vi konsumenter kommer kunna ladda elbilar väldigt snabbt om några år. Menar självklart snabbare än nuvarande supercharger. Det skulle självklart bli en dyr ifall t.ex en bensinmack köper Chademo. Samtidigt ifall det skulle komma en annan motsvarighet som halverar tiden skulle inte den första macken vara så jätteintressant för oss konsumenter.
Som allt annat finns det fördelar/nackdelar och jag känner att jag inte behöver gå in på det i detalj. :D
Allting går att uppgradera!
Sätter man Chademo idag o har kräm i kablarna fram, så kan man komplettera med Chademo Gen 2.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av LarsL »

Om man har kablar fram så birde det väl vara bättre att sätta inytterligare en 50kWh. Då blir det dubbelt så många kunder.
kontakten2

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av kontakten2 »

Dom er rædda før att gnistan från laddningen kan brænna ner macken ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av LarsL »

kontakten2 skrev:
Dom er rædda før att gnistan från laddningen kan brænna ner macken ;)
...och ändå tillåter de att de startar en explosionsmotor på området.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av Peter Holm »

Jag tror nog förvisso att bensinmackens dagar kan vara räknade (även om nedräkningen går väldigt långsamt).
Bensinstationer måste stå lite avsides övrig verksamhet på grund av riskerna med verksamheten. I och med att brand- och miljöfarliga vätskor inte kommer att behövas så kan "laddmackarna" i framtiden integreras mycket mer i annan verksamhet. På så sätt kan bra restauranger / servicecenter utvecklas till de nya "mackarna" där bilister på genomresa stannar. Bilister som håller sig på hemmaplan köper spolarvätska när de storhandlar och laddar hemmavid.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
kontakten2

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av kontakten2 »

hær e ett exempel på en mack i norge som erbjuder snabbladdning (fortum bigbertaladdare) och 10 type2 laddare.


de har æven en maskin som tvættar bilmattorna. den svæljer dom och spottar ut som rena, helt otroligt :D
Användarvisningsbild
Ronikarre
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 07 maj 2015 12:03

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av Ronikarre »

What if vi på forumet skulle köpa en befintlig mack och helt enkelt installera Chademo, fixa ett PS4 för barnfamiljer och bord med kontorsstolar för alla som ska sköta sina affärer on the go. Sen anställer vi någon som kan servera enkla måltider. Antar att vi kommer bli tvinga att tömma butiken på hälften av allt de har vilket ger oss ganska stor yta man kan utnyttja till en hel del.
Model X P100D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av Jerker »

Man får ju hoppas på att laddningen av elbilar kommer att gå samma väg som mobiltelefoni. Där kostar det ju ofta inget/nästan inget att använda nätet. Industrin tar in kostnaderna på andra tjänster. Så kunde det komma att bli om affärsidkare använder billig/gratis laddning för att få kunderna att stanna hos dem. Det kunde ju t.ex. vara som med vissa parkeringshus där man först betalar för att parkeringen, men om man handlar för en viss summa i en butik i gallerian och visar upp parkeringskvittot får man tillbaka de pengarna.

Jag tror och hoppas på att såna här lösningar kommer på sikt. Det känns mest logiskt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av LarsL »

Tror på Clevers idé om att ha ett abonnemang där du betalar en summa för laddningen varje månad, oavsett om den sker hemma eller inte.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Tror på Clevers idé om att ha ett abonnemang där du betalar en summa för laddningen varje månad, oavsett om den sker hemma eller inte.
Japp! Ännu är totallösningen med deras laddbox för dyr, men det är såna kreativa lösningar vi vill se mer av! Och jag tror att det kommer. När det finns miljontals elbilar i drift i landet kommer det att finnas massor av olika lösningar för billig laddning också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av LarsL »

Enklare vore så klart att jag får ett bättre mackpris om jag är elkund hemma också. Det skulle locka mig mer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5468
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Tror på Clevers idé om att ha ett abonnemang där du betalar en summa för laddningen varje månad, oavsett om den sker hemma eller inte.
Hur funkar det om man laddar hemma?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Tror på Clevers idé om att ha ett abonnemang där du betalar en summa för laddningen varje månad, oavsett om den sker hemma eller inte.
Hur funkar det om man laddar hemma?
Man måste ha deras "intelligenta laddbox" och elabonnemang från dem. Då räknas strömmen till laddboxen separat och ingår i fastpriset för laddning, medan vanlig hushållsel debiteras som vanligt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av Jerker »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Tror på Clevers idé om att ha ett abonnemang där du betalar en summa för laddningen varje månad, oavsett om den sker hemma eller inte.
Hur funkar det om man laddar hemma?
Du måste ha deras laddbox hemma, kostar 15.500:- inkl installation och moms, och du måste ha ditt elabonnemang hos Jämtkraft. Då kan de se vad som gått till billaddning och du betalar inte för detta på elräkningen. Du betalar 599:-/månad och får ladda fritt hemma och på deras laddstolpar i Sverige upp till 5000 kWh/år. De har ett tak för att gardera sig mot taxirörelser som kan ladda massor.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5468
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jerker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Tror på Clevers idé om att ha ett abonnemang där du betalar en summa för laddningen varje månad, oavsett om den sker hemma eller inte.
Hur funkar det om man laddar hemma?
Du måste ha deras laddbox hemma, kostar 15.500:- inkl installation och moms, och du måste ha ditt elabonnemang hos Jämtkraft. Då kan de se vad som gått till billaddning och du betalar inte för detta på elräkningen. Du betalar 599:-/månad och får ladda fritt hemma och på deras laddstolpar i Sverige upp till 5000 kWh/år. De har ett tak för att gardera sig mot taxirörelser som kan ladda massor.
Okej då fattar jag.

Men är det en bra affär?
Om man lyckas utnyttja alla 5000kWh så blir priset 1,44kr/kWh. Om man utnyttjar 3000 kWh blir priset 2,40kr/kWh. Det är väl ett bra pris om man laddar "längs vägen" men den största delen av laddningen kommer att göras hemma för de allra flesta. Och att betala 1,44-2,40kr/kWh för hemmaladdning är riktigt dyrt. Ska man då dessutom betala 15.500kr i "startavgift" för att ladda hemma så är det en ännu sämre affär.

Gör jag en tankevurpa i min uträkning?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av Jerker »

Nicke Nyfiken skrev:
Okej då fattar jag.

Men är det en bra affär?
Om man lyckas utnyttja alla 5000kWh så blir priset 1,44kr/kWh. Om man utnyttjar 3000 kWh blir priset 2,40kr/kWh. Det är väl ett bra pris om man laddar "längs vägen" men den största delen av laddningen kommer att göras hemma för de allra flesta. Och att betala 1,44-2,40kr/kWh för hemmaladdning är riktigt dyrt. Ska man då dessutom betala 15.500kr i "startavgift" för att ladda hemma så är det en ännu sämre affär.

Gör jag en tankevurpa i min uträkning?
Nejdå, ingen tankevurpa. Det är alldeles för dyrt! Priset på boxen kan man aldrig hämta hem. Det är om du har en arbetsgivare som är villig att betala för boxen, då kan det bli lönsamt, särskilt om arbetsgivaren dessutom betalar en del av månadskostnaden. Jag har dessutom en leasad bil med max körsträcka 2500 mil/år, så jag kan inte ens ladda upp alla 5000 kWh.

Men jag tror att det kommer fler såna här kreativa lösningar i framtiden. Att ha mobiltelefon var väldigt dyrt i början det med.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bensinmack till Elmack?

Inlägg av Bjelke »

Kom på att jag (liksom många fler här) tänkt att en bensinmack inte tjänar mer än någon krona per liter soppa dom säljer och att det skulle vara rimligt med
lika mycket vinst per kWh om dom sålde el till oss elbilsägare på macken istället, och därmed borde kunna skifta med det resonemanget (eller iaf fasa över sas),
men dom har ju en jädrans mycket större volym soppa än dom skulle kunna ha kWh:ar även om dom hade halva gården full med laddmöjligheter, så det skulle nog inte
gå att byta ut helt, men däremot ett komplement tills soppaförsäljningen dyker, och därför tror jag att andra alternativ som diskuterats är mera troliga som tex
laddare vid köpcenter osv blir vanligast (iaf om man tittar några år framåt när fossilare minskar rejält).
Vore jag mackägare skulle jag kanske ordna diverse laddmöjligheter snabbt nog, men förbereda mig på nåt annat att leva på framöver (tex bara butiken plus lite elbilsladdning)...
Tror Tibor var inne på lite samma tanke också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar