Tror det är nytt? Ser även Ystad och Karlskrona som jag tror är nya? Kan ha fel.Kriper skrev:Nu finns Malmö, Halmstad, Oskarshamn, Stenungsund, Västerås, Östersund på teslakartan. Jag är förmodligen som vanligt sist med detta, eller?
Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
- greenstreet
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 30 okt 2019 09:40
Re: Nya superchargers i Sverige
2020 Model S LR - Midnight Silver
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: Nya superchargers i Sverige
Först på bollen i denna tråd iafKriper skrev:Nu finns Malmö, Halmstad, Oskarshamn, Stenungsund, Västerås, Östersund på teslakartan. Jag är förmodligen som vanligt sist med detta, eller?
Sist det noterades att flera nya SuC planerades var i slutet av förra året, då också 6-8st. Det innebär att utbyggnadstakten i Sverige är ca en ny plats per månad .
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: Nya superchargers i Sverige
Men nu räknade jag till 25st nya SuC innan Q2 2022, så det är faktiskt en takt på ca 2 stationer i månaden, grymt bra!!Pasjostrom skrev:Först på bollen i denna tråd iafKriper skrev:Nu finns Malmö, Halmstad, Oskarshamn, Stenungsund, Västerås, Östersund på teslakartan. Jag är förmodligen som vanligt sist med detta, eller?
Sist det noterades att flera nya SuC planerades var i slutet av förra året, då också 6-8st. Det innebär att utbyggnadstakten i Sverige är ca en ny plats per månad .
Re: Nya superchargers i Sverige
De är inte byggda än. Ystad har t.ex. flyttats fram redan en eller två gånger och är väl en tidigare planerad station på annan plats.Pasjostrom skrev:Men nu räknade jag till 25st nya SuC innan Q2 2022, så det är faktiskt en takt på ca 2 stationer i månaden, grymt bra!!Pasjostrom skrev:Först på bollen i denna tråd iafKriper skrev:Nu finns Malmö, Halmstad, Oskarshamn, Stenungsund, Västerås, Östersund på teslakartan. Jag är förmodligen som vanligt sist med detta, eller?
Sist det noterades att flera nya SuC planerades var i slutet av förra året, då också 6-8st. Det innebär att utbyggnadstakten i Sverige är ca en ny plats per månad .
Så, kanske ska vänta med att jubla tills de åtminstone har börjat gräva.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Nya superchargers i Sverige
4 aug nämndes det i denna tråd, men det spelar ingen roll men Zalman var först. Kommer ihåg det för jag skulle in och skriva det men det var redan nämnt.Pasjostrom skrev:Först på bollen i denna tråd iafKriper skrev:Nu finns Malmö, Halmstad, Oskarshamn, Stenungsund, Västerås, Östersund på teslakartan. Jag är förmodligen som vanligt sist med detta, eller?
Sist det noterades att flera nya SuC planerades var i slutet av förra året, då också 6-8st. Det innebär att utbyggnadstakten i Sverige är ca en ny plats per månad .
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Nya superchargers i Sverige
Zalman äter, lever och sover på forumet. Svårt att vara först!frippan skrev:4 aug nämndes det i denna tråd, men det spelar ingen roll men Zalman var först. Kommer ihåg det för jag skulle in och skriva det men det var redan nämnt.Pasjostrom skrev:Först på bollen i denna tråd iafKriper skrev:Nu finns Malmö, Halmstad, Oskarshamn, Stenungsund, Västerås, Östersund på teslakartan. Jag är förmodligen som vanligt sist med detta, eller?
Sist det noterades att flera nya SuC planerades var i slutet av förra året, då också 6-8st. Det innebär att utbyggnadstakten i Sverige är ca en ny plats per månad .
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Nya superchargers i Sverige
Och fortfarande inget i RoslagenKriper skrev:Nu finns Malmö, Halmstad, Oskarshamn, Stenungsund, Västerås, Östersund på teslakartan. Jag är förmodligen som vanligt sist med detta, eller?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Nya superchargers i Sverige
Skurup var den tidigare platsen (och skjutit på sedan 2018 typ), när den försvann, kom Ystad till.frippe skrev:De är inte byggda än. Ystad har t.ex. flyttats fram redan en eller två gånger och är väl en tidigare planerad station på annan plats.Pasjostrom skrev:Men nu räknade jag till 25st nya SuC innan Q2 2022, så det är faktiskt en takt på ca 2 stationer i månaden, grymt bra!!Pasjostrom skrev:Först på bollen i denna tråd iafKriper skrev:Nu finns Malmö, Halmstad, Oskarshamn, Stenungsund, Västerås, Östersund på teslakartan. Jag är förmodligen som vanligt sist med detta, eller?
Sist det noterades att flera nya SuC planerades var i slutet av förra året, då också 6-8st. Det innebär att utbyggnadstakten i Sverige är ca en ny plats per månad .
Så, kanske ska vänta med att jubla tills de åtminstone har börjat gräva.
Ser Malmö har kommit till, får man gissa Lockarp, där finns det redan lite olika ställen att käka, och rakt in/ut på E6/E20.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nya superchargers i Sverige
I Roslagen skulle jag snarare se fler 50 kW laddare, i bra placeringar i tätorterna.Bod skrev:Och fortfarande inget i RoslagenKriper skrev:Nu finns Malmö, Halmstad, Oskarshamn, Stenungsund, Västerås, Östersund på teslakartan. Jag är förmodligen som vanligt sist med detta, eller?
Det är sällan Roslagen är ett genomfartsområde. Det skulle väl i så fall vara om man kommer med färjan från Finland.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Nya superchargers i Sverige
Niklas Z skrev:I Roslagen skulle jag snarare se fler 50 kW laddare, i bra placeringar i tätorterna.Bod skrev:Och fortfarande inget i RoslagenKriper skrev:Nu finns Malmö, Halmstad, Oskarshamn, Stenungsund, Västerås, Östersund på teslakartan. Jag är förmodligen som vanligt sist med detta, eller?
Det är sällan Roslagen är ett genomfartsområde. Det skulle väl i så fall vara om man kommer med färjan från Finland.
Förstår inte hur ni tänker.
Bor själv i Roslagen. Det finns 50 kW laddare utefter Roslagvägen jag kan utnyttja, men problemet är att dessa ofta är upptsgna, då får man kryssa och leta ...
Detta Inträffar när jag haft ärenden till Haninge, detta är ett område som är en vit fläck på kartan vad gäller snabbladdare.
Jag ser därför fram imot en SUC "Sthlm syd", Anser att detta skulle lösa mitt problem.
Vad gäller resor från Finland , Åbo eller Nådendal, finns SUC i Paimio som gott och väl täcker resor norr om om sthlm till både Bredden och Fullerö men kanske inte till hela Sodertörn.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nya superchargers i Sverige
Enligt Chargefinder finns en 50 kW stolpe i Öregrund, en i Östhammar och två i Norrtälje (varav en inte ligger centralt), för att nämna några exempel. Det är väldigt klent och inget att förlita sig på. Jag förstår att du haft problem med att de är upptagna. Jag skulle föredra att ha betydligt fler 50 kW stolpar i orter som de jag nämnde, hellre än en SuC-station någonstans i Roslagen.OHt skrev:Förstår inte hur ni tänker.
Bor själv i Roslagen. Det finns 50 kW laddare utefter Roslagvägen jag kan utnyttja, men problemet är att dessa ofta är upptsgna, då får man kryssa och leta ...
Detta Inträffar när jag haft ärenden till Haninge, detta är ett område som är en vit fläck på kartan vad gäller snabbladdare.
Jag ser därför fram imot en SUC "Sthlm syd", Anser att detta skulle lösa mitt problem.
Vad gäller resor från Finland , Åbo eller Nådendal, finns SUC i Paimio som gott och väl täcker resor norr om om sthlm till både Bredden och Fullerö men kanske inte till hela Sodertörn.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: Nya superchargers i Sverige
En SuC vid södra infarten i Norrtälje vore grymt (för egen del), den kunde fånga upp trafiken från Kapellskär och alla ”sommargäster”.Niklas Z skrev:Enligt Chargefinder finns en 50 kW stolpe i Öregrund, en i Östhammar och två i Norrtälje (varav en inte ligger centralt), för att nämna några exempel. Det är väldigt klent och inget att förlita sig på. Jag förstår att du haft problem med att de är upptagna. Jag skulle föredra att ha betydligt fler 50 kW stolpar i orter som de jag nämnde, hellre än en SuC-station någonstans i Roslagen.OHt skrev:Förstår inte hur ni tänker.
Bor själv i Roslagen. Det finns 50 kW laddare utefter Roslagvägen jag kan utnyttja, men problemet är att dessa ofta är upptsgna, då får man kryssa och leta ...
Detta Inträffar när jag haft ärenden till Haninge, detta är ett område som är en vit fläck på kartan vad gäller snabbladdare.
Jag ser därför fram imot en SUC "Sthlm syd", Anser att detta skulle lösa mitt problem.
Vad gäller resor från Finland , Åbo eller Nådendal, finns SUC i Paimio som gott och väl täcker resor norr om om sthlm till både Bredden och Fullerö men kanske inte till hela Sodertörn.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 19 mar 2020 10:56
Re: Nya superchargers i Sverige
Nu har dom börjat med Superchargers i Vetlanda vid ST 1 macken finns McDonalds och en vägrestaurang där också <3 <3 <3
Mvh Elbilgubben
Mvh Elbilgubben
Re: Nya superchargers i Sverige
Det blir tätt med SuC i Halland - Varberg, Falkenberg, Halmstad och Mellbystrand. Alla med ca 35km avstånd.
Känns som att man skulle kunna skippa att bygga den i Hsd ...
Känns som att man skulle kunna skippa att bygga den i Hsd ...
Re: Nya superchargers i Sverige
Delta1 skrev:Det blir tätt med SuC i Halland - Varberg, Falkenberg, Halmstad och Mellbystrand. Alla med ca 35km avstånd.
Känns som att man skulle kunna skippa att bygga den i Hsd ...
Vad gör de inte för norrmännens skull...
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Nya superchargers i Sverige
Tesla har tillgång till abnorm mängd data från sina användare.MWall skrev:Delta1 skrev:Det blir tätt med SuC i Halland - Varberg, Falkenberg, Halmstad och Mellbystrand. Alla med ca 35km avstånd.
Känns som att man skulle kunna skippa att bygga den i Hsd ...
Vad gör de inte för norrmännens skull...
Jag gissar det sitter en handfull specialister vars enda uppgift är att analysera data och hitta optimala lokationen för nya SuC.
E6/E20 är hårt trafikerat av Tesla i Sverige, och man ser att de behövs bygga ut SuC långsmed den sträckan.
Att de flesta är norskreggade spelar ingen roll, och kommer också svenska förbrukare till godo.
Re: Nya superchargers i Sverige
Men datan blir ju lite missvisande när folk väljer att åka felaktiga vägar just för det finns laddare där? Då blir det ju bara fler och fler laddare på samma ställeheldiggrisen skrev:Tesla har tillgång till abnorm mängd data från sina användare.MWall skrev:Delta1 skrev:Det blir tätt med SuC i Halland - Varberg, Falkenberg, Halmstad och Mellbystrand. Alla med ca 35km avstånd.
Känns som att man skulle kunna skippa att bygga den i Hsd ...
Vad gör de inte för norrmännens skull...
Jag gissar det sitter en handfull specialister vars enda uppgift är att analysera data och hitta optimala lokationen för nya SuC.
E6/E20 är hårt trafikerat av Tesla i Sverige, och man ser att de behövs bygga ut SuC långsmed den sträckan.
Att de flesta är norskreggade spelar ingen roll, och kommer också svenska förbrukare till godo.
Om dom inte kan se riktiga start/destination och räkna på det. Själv brukar jag dock 99% inte använda navigatorn på det sättet utan navigerar bara till av mig utvalda nästa supercharger. Men dom är säkert rätt smarta
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Nya superchargers i Sverige
Rätt så säker på att Tesla får igång lokation på din bil utan GPSen i gång.OlleBack skrev:Men datan blir ju lite missvisande när folk väljer att åka felaktiga vägar just för det finns laddare där? Då blir det ju bara fler och fler laddare på samma ställeheldiggrisen skrev:Tesla har tillgång till abnorm mängd data från sina användare.MWall skrev:Delta1 skrev:Det blir tätt med SuC i Halland - Varberg, Falkenberg, Halmstad och Mellbystrand. Alla med ca 35km avstånd.
Känns som att man skulle kunna skippa att bygga den i Hsd ...
Vad gör de inte för norrmännens skull...
Jag gissar det sitter en handfull specialister vars enda uppgift är att analysera data och hitta optimala lokationen för nya SuC.
E6/E20 är hårt trafikerat av Tesla i Sverige, och man ser att de behövs bygga ut SuC långsmed den sträckan.
Att de flesta är norskreggade spelar ingen roll, och kommer också svenska förbrukare till godo.
Om dom inte kan se riktiga start/destination och räkna på det. Själv brukar jag dock 99% inte använda navigatorn på det sättet utan navigerar bara till av mig utvalda nästa supercharger. Men dom är säkert rätt smarta
För en nordman(boende syd för Trondheim) på väg ner till kontinenten, så är E6/E20 snabbaste väg, och den vägen mellan Svinesund till Malmö lär då vara rätt tätpackat med (norska) Tesla.
Vilket gör att man ser nyttan att bygga ut den sträckan.
Man ser det samma nord för Svinesund, med Suc på Solli, Rygge och Vestby med ungefär 2 mil mellan.
Jag ser enbart positivt med att SuC byggs där folk faktisk kör.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 19 mar 2020 10:56
Re: Nya superchargers i Sverige
En liten uppdatering. Det blir 12 st fundament men bara 8 st laddare till att böja med. Vid ST 1 macken i Vetlanda.
Re: Nya superchargers i Sverige
Inte inom Halland, men dock lite långt dock mellan Kungälv och Varberg. 95 km enligt Google.Delta1 skrev:Det blir tätt med SuC i Halland - Varberg, Falkenberg, Halmstad och Mellbystrand. Alla med ca 35km avstånd.
Känns som att man skulle kunna skippa att bygga den i Hsd ...
Skulle inte skada med en SuC i Göteborg eller Kungsbacka.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya superchargers i Sverige
Det är kanske inte omöjligt att tesla kan ta del av planerade resor i navigatorn. På så sätt ser de resemönster även utan omvägarna för SuC.OlleBack skrev:Men datan blir ju lite missvisande när folk väljer att åka felaktiga vägar just för det finns laddare där? Då blir det ju bara fler och fler laddare på samma ställeheldiggrisen skrev:Tesla har tillgång till abnorm mängd data från sina användare.MWall skrev:Delta1 skrev:Det blir tätt med SuC i Halland - Varberg, Falkenberg, Halmstad och Mellbystrand. Alla med ca 35km avstånd.
Känns som att man skulle kunna skippa att bygga den i Hsd ...
Vad gör de inte för norrmännens skull...
Jag gissar det sitter en handfull specialister vars enda uppgift är att analysera data och hitta optimala lokationen för nya SuC.
E6/E20 är hårt trafikerat av Tesla i Sverige, och man ser att de behövs bygga ut SuC långsmed den sträckan.
Att de flesta är norskreggade spelar ingen roll, och kommer också svenska förbrukare till godo.
Om dom inte kan se riktiga start/destination och räkna på det. Själv brukar jag dock 99% inte använda navigatorn på det sättet utan navigerar bara till av mig utvalda nästa supercharger. Men dom är säkert rätt smarta
Model Y LR.
Model S70D
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Nya superchargers i Sverige
Om Tesla har samma tillgång till data som Volvo, så loggas alla körningar, inklusive start- och stopp-punkt.frippe skrev:Det är kanske inte omöjligt att tesla kan ta del av planerade resor i navigatorn. På så sätt ser de resemönster även utan omvägarna för SuC.OlleBack skrev:Men datan blir ju lite missvisande när folk väljer att åka felaktiga vägar just för det finns laddare där? Då blir det ju bara fler och fler laddare på samma ställeheldiggrisen skrev:Tesla har tillgång till abnorm mängd data från sina användare.MWall skrev:Delta1 skrev:Det blir tätt med SuC i Halland - Varberg, Falkenberg, Halmstad och Mellbystrand. Alla med ca 35km avstånd.
Känns som att man skulle kunna skippa att bygga den i Hsd ...
Vad gör de inte för norrmännens skull...
Jag gissar det sitter en handfull specialister vars enda uppgift är att analysera data och hitta optimala lokationen för nya SuC.
E6/E20 är hårt trafikerat av Tesla i Sverige, och man ser att de behövs bygga ut SuC långsmed den sträckan.
Att de flesta är norskreggade spelar ingen roll, och kommer också svenska förbrukare till godo.
Om dom inte kan se riktiga start/destination och räkna på det. Själv brukar jag dock 99% inte använda navigatorn på det sättet utan navigerar bara till av mig utvalda nästa supercharger. Men dom är säkert rätt smarta
Man kan enkelt räkna ut för miljontals körningar hur många mil som går ”förlorat” med att folk kör onödiga omvägar för att ladda.
Man ser också var, och när, tillgången på SuC är problematisk.
Målet för Tesla måste vara att det inte ska vara skillnad i körtid mellan punkt A och punkt B oavsett om du kör Tesla eller ICE, samt att man undviker köar på SuC på de mest trafikerade sträckorna.
Som tex E6 Halland, som är kortaste sträckan ner till kontinenten från Norge, oavsett bränsletyp.
Edit: Volvon tog inte hänsyn till vad som var i Navigatorn, jag körde uteslutande på Waze via Apple Carplay. Ändå så visste MyVolvo alla mina start och stop-punkter, och troligtvis hela rutten.
Re: Nya superchargers i Sverige
Som jag sagt om Halmstad innan.
Knutpunkt för E6, Nissastigen (26), Växjövägen (25) och Karlshamn (15).
Samt naturligtvis Tylösand.............
Knutpunkt för E6, Nissastigen (26), Växjövägen (25) och Karlshamn (15).
Samt naturligtvis Tylösand.............
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Nya superchargers i Sverige
Det som förvånar mig är att Tesla inte verkar reagera på all data de har, tex gällande Kalmar. Den är ensam, bara v2 och endast 6 stolpar. På sommaren är det kö samt de som laddar gör det långsamt pga full beläggning. V3 och eller 12 stolpar vore viktigt.
Samma problem med Mora under vintern, men det löser de med Borlänge för något år sedan, Sälen i vintras samt Malung senare i år.
Samma problem med Mora under vintern, men det löser de med Borlänge för något år sedan, Sälen i vintras samt Malung senare i år.
MX LR (Raven) 2019
Re: Nya superchargers i Sverige
Bor i Kalmar och har sett det i kartan att det ofta varit en klocka på SuC här under sommaren. Bygga ut den eller bygga en i Färjestaden på andra sidan bron behövs, troligtvis är det ju Ölandsturister som använder Kalmars SuC flitigt...Hertsh skrev:Det som förvånar mig är att Tesla inte verkar reagera på all data de har, tex gällande Kalmar. Den är ensam, bara v2 och endast 6 stolpar. På sommaren är det kö samt de som laddar gör det långsamt pga full beläggning. V3 och eller 12 stolpar vore viktigt.
Men Tesla borde väl ha koll på användningsmönster på sina stall?
M3 SR+ 2021 MiC