Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Hoppsan_84 skrev:
Här om dagen var det en busschaufför som hade en dålig dag på jobbet i Värnamo.
Troligen busschaffis som är elbilshatare. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TeslaTissel »

Hoppsan_84 skrev:
Här om dagen var det en busschaufför som hade en dålig dag på jobbet i Värnamo.
Nej det där gillar man ju inte - men hur är det med IONITYs placering av laddarna just där? Man ser att det finns små skyddsstolpar, men de är svarta. Och bussen var förstås inte en elbuss?

(Har aldrig laddat vid IONITY) så jag har dålig koll på hur deras layout ser ut?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

TeslaTissel skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Här om dagen var det en busschaufför som hade en dålig dag på jobbet i Värnamo.
Nej det där gillar man ju inte - men hur är det med IONITYs placering av laddarna just där? Man ser att det finns små skyddsstolpar, men de är svarta. Och bussen var förstås inte en elbuss?

(Har aldrig laddat vid IONITY) så jag har dålig koll på hur deras layout ser ut?
en buss ska inte åka där, om de ska tanka så åker de till vänster i bilden via lastbilsparkeringen/tankningen, utfarten till höger utanför bilden typ
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Gargamel skrev:
TeslaTissel skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Här om dagen var det en busschaufför som hade en dålig dag på jobbet i Värnamo.
Nej det där gillar man ju inte - men hur är det med IONITYs placering av laddarna just där? Man ser att det finns små skyddsstolpar, men de är svarta. Och bussen var förstås inte en elbuss?

(Har aldrig laddat vid IONITY) så jag har dålig koll på hur deras layout ser ut?
en buss ska inte åka där, om de ska tanka så åker de till vänster i bilden via lastbilsparkeringen/tankningen, utfarten till höger utanför bilden typ
Tänk om det stått en person där :(
Fast då hade det kanske inte hänt…
(En person hade dock antagligen hunnit hoppa undan iofs)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Bjelke skrev:
Gargamel skrev:
TeslaTissel skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Här om dagen var det en busschaufför som hade en dålig dag på jobbet i Värnamo.
Nej det där gillar man ju inte - men hur är det med IONITYs placering av laddarna just där? Man ser att det finns små skyddsstolpar, men de är svarta. Och bussen var förstås inte en elbuss?

(Har aldrig laddat vid IONITY) så jag har dålig koll på hur deras layout ser ut?
en buss ska inte åka där, om de ska tanka så åker de till vänster i bilden via lastbilsparkeringen/tankningen, utfarten till höger utanför bilden typ
Tänk om det stått en person där :(
Fast då hade det kanske inte hänt…
(En person hade dock antagligen hunnit hoppa undan iofs)
Så du funderar på om bussen försökte sig på ett mordförsök?!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Gargamel skrev:
Bjelke skrev:
Gargamel skrev:
TeslaTissel skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Här om dagen var det en busschaufför som hade en dålig dag på jobbet i Värnamo.
Nej det där gillar man ju inte - men hur är det med IONITYs placering av laddarna just där? Man ser att det finns små skyddsstolpar, men de är svarta. Och bussen var förstås inte en elbuss?

(Har aldrig laddat vid IONITY) så jag har dålig koll på hur deras layout ser ut?
en buss ska inte åka där, om de ska tanka så åker de till vänster i bilden via lastbilsparkeringen/tankningen, utfarten till höger utanför bilden typ
Tänk om det stått en person där :(
Fast då hade det kanske inte hänt…
(En person hade dock antagligen hunnit hoppa undan iofs)
Så du funderar på om bussen försökte sig på ett mordförsök?!
Näe men att föraren gjorde detta med flit och vilje, känns osannolikt att det skett genom en olycka där föraren
inte såg vad som var på väg att hända (jag har pratat med flera yrkesförare av stora fordon med extremt
negativa åsikter om elbilar och eldrift i allmänhet), och då tänkte jag att en människa hade kunnat kommit
till skada under denna manöver (inte ovanligt att intresserade kikar på baksidan på laddare osv, dvs ”smyger”
omkring stolparna och då svåra att se).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
... jag har pratat med flera yrkesförare av stora fordon med extremt
negativa åsikter om elbilar och eldrift i allmänhet...
Samma här. Det verkar vara en "sanning" bland många lastbilschaufförer att eldrift inte fungerar. Det är diesel som gäller. "Du får aldrig samma goa vridmoment i en elbil" har jag hört mer än en gång. Vad ska man svara då? Det är ju som att påstå att jorden är platt.
Men tror du att nån skulle köra sönder en laddare av rent elbilshat? Då behöver den personen ju verkligen hjälp i så fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Säker på att det var en buss och inte nån elbil som misslyckades när han skulle backa till laddaren?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Swede1 skrev:
Säker på att det var en buss och inte nån elbil som misslyckades när han skulle backa till laddaren?
Just där så kan du köra igenom.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Gargamel skrev:
Swede1 skrev:
Säker på att det var en buss och inte nån elbil som misslyckades när han skulle backa till laddaren?
Just där så kan du köra igenom.
Och vilken stolle skulle kunna meja ner en sån stolpe när man ska
backa in för att ladda liksom? :lol:
Man får nog gasa på utav bara he...te isf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Eftersom det var fredagen den 13:e igår, så funkade alla laddarna hema vägen hem utan strul på ionity mellan emmaboda och stockholm.-
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av KnightRider »

Jag kör en Tesla Model S idag men är väldigt sugen på en Porsche Taycan Cross Turismo. Vi åker ofta till Zell am See i Österrike och med Tesla SuC har det gått som en dans.

Jag roade mig med att planera rutten i ABRP för Porschen vilket ser helt ok ut. Fler stopp än med Teslan men mycket snabbare laddning kompenserar för den kortare räckvidden.

Det som oroar mig är däremot att det är så många Ionitystationer som har trasiga laddare. På rutten ner är det i princip varannan Ionity som har trasiga laddare. Har inte Ionity högre krav på upptid än att det kan stå laddare flera dagar ur funktion?
03252EBB-E2BF-4986-B6F6-AE4BB4E989A8.jpeg
F8DB7E04-8CCC-4244-9513-DD9BEAFD15BC.jpeg
E115B9F9-B321-4AEF-98D3-CA734F60FD84.jpeg
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av KnightRider »

Här kommer ytterligare bilder på trasiga laddare.
2C81FC2F-54CC-4057-A270-E9E1FD00158C.jpeg
421C5E35-4F60-4B55-9CE0-0FF7FDA6F441.jpeg
5476B4A5-90B6-4552-AB8C-EB817661E453.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

KnightRider skrev:
Jag kör en Tesla Model S idag men är väldigt sugen på en Porsche Taycan Cross Turismo. Vi åker ofta till Zell am See i Österrike och med Tesla SuC har det gått som en dans.

Jag roade mig med att planera rutten i ABRP för Porschen vilket ser helt ok ut. Fler stopp än med Teslan men mycket snabbare laddning kompenserar för den kortare räckvidden.

Det som oroar mig är däremot att det är så många Ionitystationer som har trasiga laddare. På rutten ner är det i princip varannan Ionity som har trasiga laddare. Har inte Ionity högre krav på upptid än att det kan stå laddare flera dagar ur funktion?
Har också varit innte på Taycan, och speciellt om det kommer en "Turismo" utan de billiga trista plasten som följer med "Cross". Har fått höra rykten om att det är på gång.

Få laddpunkter per Inoity-station, och allt får många trasiga laddare som inte underhålls. Precis detta som Diess själv är missnöjd med.

Jag förstår att VAG ryktas att starta ett eget laddnät utanför Ionity. Även ryktats om ett eget för Porsche. Helt klart att även VAG och Diess är missnöjda med situationen idag för deras kunder.

Hoppas på bra nyheter här inom en inte allt för lång framtid.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hmpftfhdns »

Nån som vet varför Ionity Gävle fortfarande inte verkar vara igång? Helt absurt att det tar ungefär lika lång tid att få igång en ionityladdstation som en gigafactory… :o
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Ionity Gol i Norge stod med hälften av laddarna ur funktion under hela semestern, det var alltid 2,3 bilar i kö. Inte fan gjorde Ionity nåt åt det. Som tur är fanns en konkurrent med fler 200kW laddare längre ner i gatan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dfa »

Om man skall skriva något om Ionity så gissar jag att vi kommer att få se att de bygger ut till 6 platser per station i Sverige, lite som dom gjort i Norge. Tror att detta kommer att ske innan de bygger ut med fler stationer.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av helix »

"Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter. Enligt Ionity har norra Sverige inte det underlag som krävs."

https://www.nyteknik.se/premium/darfor- ... ge-7019562

Någon som har premium på Ny Teknik och vet vad det stod i artikeln? Lät av ingressen inte direkt som Ionity har några planer på att expandera i Norra Sverige?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

helix skrev:
"Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter. Enligt Ionity har norra Sverige inte det underlag som krävs."

https://www.nyteknik.se/premium/darfor- ... ge-7019562

Någon som har premium på Ny Teknik och vet vad det stod i artikeln? Lät av ingressen inte direkt som Ionity har några planer på att expandera i Norra Sverige?
Kan inte heller läsa NyT.

Men för att kommentera artikeln/Ionity: uppenbarligen så håller inte Tesla med Ionity om att norra Sverige är ointressant. Även om de inte heller valt/väljer att nappa på bidragen från staten, så har de uppenbarligen själv ansett att norra Sverige är intressant då de redan byggt ut med ett antal SuC där. Dessutom har de nya planerade.



Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter.
Enligt Ionity har norra Sverige inte har det underlag som krävs.


Tyskland nationella kontrollcentral för laddinfrastruktur har presenterat sin plan för att ge stöd till bygget av ett nät med tusen snabbladdare. Men kraven för att få loss statliga pengar är stränga.

Tesla Club Sweden rapporterar att laddeffekten måste ligga på minst 300 kW, med ett maxpris på 44 cent per kWh (cirka 4:50 kronor). Men själva stationen ska dessutom ha toaletter, med laddning på en upplyst plats under tak.

Få laddplatser i Tyskland uppfyller i dag samtliga av de här kraven, men Now GmbH har redan anmält intresse för att bli en av byggarna. Och den tyska regeringen känner sig uppenbarligen säker på att intresset från laddföretagen är så stort att kraven inte avskräcker.

Ingen ansökte om att bygga snabbladdningsstation i Norrland
Kontrasten är stor om man jämför med Sverige. Svenska regeringen har avsatt 150 miljoner kronor för att åtgärda eftersatta platser i laddinfrastrukturen – inte minst i Norrland. För 18 av de orter med behov av snabbladdare som var utvalda i den senaste utlysningen skickades det inte in en enda ansökan om att få ta del av pengarna. Det rapporterar Dagens Industri.

Att anlägga en station kostar i snitt 1,3 miljoner kronor, och operatörer som tar del av de statliga pengarna åtar sig att garantera fem års drift.

Elbil Sverige jobbar för ökade möjligheter till att ladda sitt elfordon över hela landet. Konsumentorganisationen anser att täckningen i södra och mellersta Sverige är någorlunda bra, men i norr är läget fortsatt dåligt.

– Det är bedrövligt, och vi gör ju vad vi kan för att påverka detta. Hittills har det fungerat i de större städerna och de mer tätbefolkade områdena i Sverige där det är mycket trafik, men i norr går det trögt. Det beror på att det vid vissa platser långt norrut inte finns något intresse för att bygga stationer från de som jobbar med laddning, säger Göran Fredriksson, som är media- och kommunikationsansvarig på Elbil Sverige, till Ny Teknik.

”Finns inte så mycket tilltro till norr”
Laddbolaget Ionity bekräftar att det låga intresset för att bygga ut i Norrland handlar om att det är för lite trafik och att det därför inte finns ett kommersiellt underlag.

– Andelen elbilar i Sverige är fortfarande relativt låg. Även om utvecklingen ser bra ut i den södra delen av landet så utgör norra Sverige en större utmaning för att få ett underlag. Ska man driva en kommersiell anläggning måste man ha ett antal laddningar per dag, och det finns inte så mycket tilltro till detta i norr, säger Jan Haugen Ihle, som är Ionitys regionchef för norra Europa, till Ny Teknik.

Men skulle inte ett utbyggt nät i sig bidra till en markant ökning av elbilar i regionen – och därmed en en ganska snabb ekonomisk bärighet för laddstationen, sett till den allmänna trenden kring elbilar?

– Den kommer aldrig att leverera lika mycket som om man bygger på E4, E6 eller E18. Vi har samma problem med att det är svårt att få operatörer att etablera laddare i Nordnorge. Det kommer dit men det kommer senare, och vi behöver kanske ha ett högre stöd för etablering i norr än vad man behöver i söder, säger Jan Haugen Ihle.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Att det inte finns underlag i norra Norge och Sverige verkar inte alla operatörer hålla med om. 175kW vid varje plupp.
Skärmklipp.PNG
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter.


Ionity har ju tyvärr rätt. Här ligger elbilens förbannelse. Det finns ingen ekonomisk vinning i infrastrukturen. Jag tror de har svårt att gå plus även i södra Sverige.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

MWall skrev:
mati skrev:
Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter.


Ionity har ju tyvärr rätt. Här ligger elbilens förbannelse. Det finns ingen ekonomisk vinning i infrastrukturen. Jag tror de har svårt att gå plus även i södra Sverige.

Skillnaden är att Ionity sitter i baksätet och väntar. Tesla driver marknaden och ser framåt. Klart att det behövs snabbladdare även där om man ska sälja bilar till norrra norrland. Inte lönsamma nu kanske, men ska man sälja elbilar så behövs infrastrukturen.
Nect
elbilist
Inlägg: 1647
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Så jäkla dumt... varför finns det så få elbilar i norr? Jo för det saknas laddare...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

MWall skrev:
mati skrev:
Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter.


Ionity har ju tyvärr rätt. Här ligger elbilens förbannelse. Det finns ingen ekonomisk vinning i infrastrukturen. Jag tror de har svårt att gå plus även i södra Sverige.

Rätt och rätt. Det är ju moment 22. Och felet med Ionity är att de ska gå med vinst från dag ett verkar det som. Men hur ska de gå med vinst när folk inte vill köpa elbilar eftersom laddinfrastrukturen är så dålig? Var inte hela idén med Ionity att de skulle ha ägare med starka finansiella muskler just för att kunna bygga ett laddnätverk innan elbilarna är ute på vägarna?
Och som sagt, det finns ju tydligen laddoperatörer som har råd att bygga massor med laddare i norra Norge. Jag tror inte att de är extremt välbesökta och lönsamma. Det är ju inte världens mest tätbefolkade område liksom. Någon har ändå tyckt att dessa laddare bör finnas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar