Vad har hänt med autopiloten

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av GreenMachine »

Upplever att autopiloten efter de senaste uppdateringarna inte riktigt är sig lik. Någon annan som lagt märke till det?
Körde Malmö - Sth i förra veckan och blev irriterad på att bilen börjat med otyget lagga och utöka avståndet till bilen framför om bilen framför ökar farten lite för att efter ett tag sedan behöva gasa på för att komma ikapp. I synnerhet vid ryckigt 80-110 tempo på ett riktigt irriterande sätt som dåliga adaptiva farthållare kan göra då bilen framför hinner iväg långt innan den gasar för att sen behöva tvärnita eftersom bilen då saknat in man man då själv kommer i 130 eftersom det var 200 m till framförvarande bil.

har aldrig upplevt detta tidigare och äskat att Auton klarar Essingeleden utan att man ens behöver fundera på det. Det gör den förvisso även nu, men tycker att den blivit sämre.

Ska tilläggas kanske att jag hade den stora förmånen att få min bil helt nollställd till factory defaults i samband med att jag kopplade bort laddsaldden vi SuC före ett par veckor sedan och att den inte riktigt varit sig lik efter det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av taliz »

Kika på inställningarna?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av GreenMachine »

taliz skrev:
Kika på inställningarna?
Vilka inställningar menar du då?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av Elix747 »

Min gör det vid vissa tillfällen. Sackar lite tex från 110 till 105 för att sedan köra ifatt. Händer bara någongång då och då. Skrev en tråd om detta för ca 2 år sedan. Ingen verifierade något liknande.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av Guldis-54 »

Det har hänt mig också vid några enstaka tillfällen. Väldigt irriterande just då, men sedan har det upphört efter ett tag under resans gång.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av LarsL »

Idéer på fix… Starta om skärmen. Stäng av och starta AP. Kolla att inställningarna är som de ska. Jag har fått haltande AP efter uppdateringar men då hjälpte det att avaktivera och sedan aktivera AP igen.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av GreenMachine »

LarsL skrev:
Idéer på fix… Starta om skärmen. Stäng av och starta AP. Kolla att inställningarna är som de ska. Jag har fått haltande AP efter uppdateringar men då hjälpte det att avaktivera och sedan aktivera AP igen.
Utöver avstånd så finns det inte några andra inställningar vad jag känner till? Taliz nämde också ”intällningar” så vad har jag missat?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6529
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av spacecoin »

GreenMachine skrev:
LarsL skrev:
Idéer på fix… Starta om skärmen. Stäng av och starta AP. Kolla att inställningarna är som de ska. Jag har fått haltande AP efter uppdateringar men då hjälpte det att avaktivera och sedan aktivera AP igen.
Utöver avstånd så finns det inte några andra inställningar vad jag känner till? Taliz nämde också ”intällningar” så vad har jag missat?
Tryck på bilknappen nere till vänster på skärmen. Under Autopilot i menyn till vänster. Slå av autosteer. Slå på igen.
https://electrek.co/2018/10/08/tesla-ve ... usel-76250
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av GreenMachine »

spacecoin skrev:
GreenMachine skrev:
LarsL skrev:
Idéer på fix… Starta om skärmen. Stäng av och starta AP. Kolla att inställningarna är som de ska. Jag har fått haltande AP efter uppdateringar men då hjälpte det att avaktivera och sedan aktivera AP igen.
Utöver avstånd så finns det inte några andra inställningar vad jag känner till? Taliz nämde också ”intällningar” så vad har jag missat?
Tryck på bilknappen nere till vänster på skärmen. Under Autopilot i menyn till vänster. Slå av autosteer. Slå på igen.
https://electrek.co/2018/10/08/tesla-ve ... usel-76250
Stänga av/på AP vet jag hur man gör så om det är det dom menar med "inställningar" så förstår jag. Men tolkade det som att det skulle finnas andra inställningar värda att kollas vilket jag inte förstod då det inte finns några inställningar vad jag känner till.

Uppskattar svaren så det är inte meningen att anmärka på något sätt men bara så jag förstår. :D
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av GreenMachine »

Nu har jag testat och testat det har helt klart hänt något med Autopiloten. Har aldrig tidigare behövt "ligga" på med gasen i Stockholmstrafiken tidigare utan bilen har lätt följt med i trafiken. Men numera går det ju inte att köra på Auto i 50 -70 km/h Stockholms-köer utan att det blir både två, tre och ibland fyra billängders lucka till bilen framför. Samma vid stopp. Tidigare så stannade bilen precis som man normalt kör kanske en-två meter bakom bilen framför vid ex rödljus eller köstopp men nu är det en dryg billängd. Helt värdelöst!!

Måste ju finnas fler här som kör i riktigt stortstadstrafik som kan testa?
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av alma83 »

Skrev i annan tråd. Problem efter senaste uppdatering. Enligt Tesla ska inget ha förändrats… yeah right.
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av BjornS »

Jag har också märkt att autopilotens beteende vid kökörning har ändrats, i och med version 2021.12.

Skillnaden är att jag är mycket nöjd med förändringen. Tidigare körde bilen som en tonåring med för mycket koffein, ryckigt och hetsigt med snabba hastighetsändringar. När bilen framför i kön rullade iväg gav autopiloten nästan alltid för mycket gas så att den genast måste bromsa igen för att den hamnade för nära. Passagerare klagade på ryckigheten och önskade att jag hellre körde manuellt.

Sedan 2021.12 kör autopiloten mycket mjukare. När kön rullar igång accelererar autopiloten lugnt framåt, utan den tidigare ryckigheten. Visst, det blir någon meter extra lucka ibland. Vad gör väl det? Jag blir mycket hellre körd av en lugn limousinförare än ett speedat troll. Jag har inget behov av att ligga som ett frimärke i häcken på bilen framför hela tiden.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av alma83 »

BjornS skrev:
Jag har också märkt att autopilotens beteende vid kökörning har ändrats, i och med version 2021.12.

Skillnaden är att jag är mycket nöjd med förändringen. Tidigare körde bilen som en tonåring med för mycket koffein, ryckigt och hetsigt med snabba hastighetsändringar. När bilen framför i kön rullade iväg gav autopiloten nästan alltid för mycket gas så att den genast måste bromsa igen för att den hamnade för nära. Passagerare klagade på ryckigheten och önskade att jag hellre körde manuellt.

Sedan 2021.12 kör autopiloten mycket mjukare. När kön rullar igång accelererar autopiloten lugnt framåt, utan den tidigare ryckigheten. Visst, det blir någon meter extra lucka ibland. Vad gör väl det? Jag blir mycket hellre körd av en lugn limousinförare än ett speedat troll. Jag har inget behov av att ligga som ett frimärke i häcken på bilen framför hela tiden.

Har du inte problem med hastighetsändring (eller avsaknad av dito) med autopilot/fsd?
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av GreenMachine »

BjornS skrev:
Jag har också märkt att autopilotens beteende vid kökörning har ändrats, i och med version 2021.12.

Skillnaden är att jag är mycket nöjd med förändringen. Tidigare körde bilen som en tonåring med för mycket koffein, ryckigt och hetsigt med snabba hastighetsändringar. När bilen framför i kön rullade iväg gav autopiloten nästan alltid för mycket gas så att den genast måste bromsa igen för att den hamnade för nära. Passagerare klagade på ryckigheten och önskade att jag hellre körde manuellt.

Sedan 2021.12 kör autopiloten mycket mjukare. När kön rullar igång accelererar autopiloten lugnt framåt, utan den tidigare ryckigheten. Visst, det blir någon meter extra lucka ibland. Vad gör väl det? Jag blir mycket hellre körd av en lugn limousinförare än ett speedat troll. Jag har inget behov av att ligga som ett frimärke i häcken på bilen framför hela tiden.

Äntligen!! Som Gert Fylking sa. Trodde att jag blivit knäpp ett tag där men har som sagt testat och märker också att den numera fungerar helt annorlunda och gjort den helt värdelös. Har inte heller något emot ”mjuk” körning men det funkar ju inte i rusningstrafik där jag bor i alla fall.

Den där j-v-a skitstilen som Tesla har att fuluppdatera funktioner gillar jag verkligen inte.
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av alma83 »

Ny uppdatering utskickad.
Model X 90D -17
Anders
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 okt 2014 08:32

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av Anders »

Har inte upplevt någon skillnad. Allt som vanligt.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av GreenMachine »

alma83 skrev:
Ny uppdatering utskickad.
Vilken är det ?
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av BjornS »

alma83 skrev:
Har du inte problem med hastighetsändring (eller avsaknad av dito) med autopilot/fsd?
Jag vet inte riktigt vilka problem du avser. Min bil läser nästan alltid hastighetsskyltarna korrekt. Den läser även de blå "rekommenderad hastighet"-skyltarna, vilket ibland kan bli lite fel eftersom det ofta saknas återställningsskyltar efter sådana sträckor så bilen fortsätter med för låg hastighet inställd ett tag.

Det verkar fortfarande finnas en intern dragkamp mellan kartans hastighetsgräns och skyltläsningen. På en plats där jag ofta kör visar bilen omedelbart den nya gränsen på skärmen när man passerar skylten, men ställer om den inställda hastigheten först 100m senare. Detta är dock ett ovanligt undantag, jag har bara sett det på en enda plats.

Jag har däremot aldrig drabbats av det som vissa berättat, att autopiloten en stund efter skyltpassage går tillbaka till kartans hastighetsinformation. Läst skylt gäller, i min bil.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av GreenMachine »

BjornS skrev:
alma83 skrev:
Har du inte problem med hastighetsändring (eller avsaknad av dito) med autopilot/fsd?
Jag vet inte riktigt vilka problem du avser. Min bil läser nästan alltid hastighetsskyltarna korrekt. Den läser även de blå "rekommenderad hastighet"-skyltarna, vilket ibland kan bli lite fel eftersom det ofta saknas återställningsskyltar efter sådana sträckor så bilen fortsätter med för låg hastighet inställd ett tag.

Det verkar fortfarande finnas en intern dragkamp mellan kartans hastighetsgräns och skyltläsningen. På en plats där jag ofta kör visar bilen omedelbart den nya gränsen på skärmen när man passerar skylten, men ställer om den inställda hastigheten först 100m senare. Detta är dock ett ovanligt undantag, jag har bara sett det på en enda plats.

Jag har däremot aldrig drabbats av det som vissa berättat, att autopiloten en stund efter skyltpassage går tillbaka till kartans hastighetsinformation. Läst skylt gäller, i min bil.
Avser inte skyltavläsning (även om den såklart inte fungerar så värst bra heller) utan hur den följer, eller rättare sagt inte följer, med i trafiken. Av någon anledning så har man nu konfigurerat den i hantverkare-i-skåpbil-på-en-fredagseftermiddags-mode dvs. skiter fullständigt i trafikrytmen utan kör i sitt helt egna tempo. Står och sover när trafiken börjar rulla igen och lämnar löjligt så löjligt stora nää-men-jag-har-ju-inte-bråttom-luckor till bilen framför att folk måste köra om på insidan. :lol: Skämt och sido. Lite överdrivet men man har sabbat Autopiloten dessvärre. Kolla första inläggen.
Senast redigerad av GreenMachine, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av BjornS »

Åh förlåt, jag trodde det var en ämnesglidning.

Nej, jag har inget problem med att den inte följer trafiken. Den drar igång mjukare än tidigare, ibland väntar den en sekund längre än jag skulle gjort själv men den accelererar alltid upp till inställd hastighet ifall bilen framför gör det. Och den lämnar inga jätteluckor heller. Det låter inte som att vi har samma beteende. För mig är det en ren förbättring, utan nackdelar.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6529
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av spacecoin »

När det gäller hastighetsavläsningen, så hade jag en rolig grej i förra veckan. Det var stillastående köer från Rosersberg in till Stockholm.

Det fanns två 110-skyltar på varsin sida om bilen (som stod stilla) på samma avstånd, och var helt rena. Bilen fick spel och hoppade mellan max 10 och max 110 flera gånger i sekunden. Har en videosnutt, men vet inte riktigt hur jag kan dela med mig av detta här utan att ladda upp den på yt.

Bilen kanske funderar på om 110 är en rimlig hastighetsgränd jfr 0 och justerar. Det blev inte så bra i alla fall. :)
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av GreenMachine »

spacecoin skrev:
När det gäller hastighetsavläsningen, så hade jag en rolig grej i förra veckan. Det var stillastående köer från Rosersberg in till Stockholm.

Det fanns två 110-skyltar på varsin sida om bilen (som stod stilla) på samma avstånd, och var helt rena. Bilen fick spel och hoppade mellan max 10 och max 110 flera gånger i sekunden. Har en videosnutt, men vet inte riktigt hur jag kan dela med mig av detta här utan att ladda upp den på yt.

Bilen kanske funderar på om 110 är en rimlig hastighetsgränd jfr 0 och justerar. Det blev inte så bra i alla fall. :)
Ja men om det står en 80 skylt på varje sida av vägen så är det väl 160 som gäller (80+80) :lol:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6529
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av spacecoin »

GreenMachine skrev:
spacecoin skrev:
När det gäller hastighetsavläsningen, så hade jag en rolig grej i förra veckan. Det var stillastående köer från Rosersberg in till Stockholm.

Det fanns två 110-skyltar på varsin sida om bilen (som stod stilla) på samma avstånd, och var helt rena. Bilen fick spel och hoppade mellan max 10 och max 110 flera gånger i sekunden. Har en videosnutt, men vet inte riktigt hur jag kan dela med mig av detta här utan att ladda upp den på yt.

Bilen kanske funderar på om 110 är en rimlig hastighetsgränd jfr 0 och justerar. Det blev inte så bra i alla fall. :)
Ja men om det står en 80 skylt på varje sida av vägen så är det väl 160 som gäller (80+80) :lol:
Ja den där jädra skyltavläsningen funkar ju aldrig :lol:
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vad har hänt med autopiloten

Inlägg av GreenMachine »

spacecoin skrev:
GreenMachine skrev:
spacecoin skrev:
När det gäller hastighetsavläsningen, så hade jag en rolig grej i förra veckan. Det var stillastående köer från Rosersberg in till Stockholm.

Det fanns två 110-skyltar på varsin sida om bilen (som stod stilla) på samma avstånd, och var helt rena. Bilen fick spel och hoppade mellan max 10 och max 110 flera gånger i sekunden. Har en videosnutt, men vet inte riktigt hur jag kan dela med mig av detta här utan att ladda upp den på yt.

Bilen kanske funderar på om 110 är en rimlig hastighetsgränd jfr 0 och justerar. Det blev inte så bra i alla fall. :)
Ja men om det står en 80 skylt på varje sida av vägen så är det väl 160 som gäller (80+80) :lol:
Ja den där jädra skyltavläsningen funkar ju aldrig :lol:
Det kan jag leva med men en Autopilot som numera kör som en ”gubbe i hatt” har jag lite svårare med.
Skriv svar