KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: KIA EV6

Inlägg av taliz »

Gäsp säger jag bara.
Verkar lika tråkig som I5.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
hek
elbilist
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2019 22:23

Re: KIA EV6

Inlägg av hek »

iAkita skrev:
Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Jag har beställt en också.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: KIA EV6

Inlägg av Zalman3 »

hek skrev:
iAkita skrev:
Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Jag har beställt en också.
Grattis!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

hek skrev:
iAkita skrev:
Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Jag har beställt en också.
Grattis, roligt om det är några fler här på forumet man kan dela erfarenheter med. Vad blev det för version och uppskattad leveranstid?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
hek
elbilist
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2019 22:23

Re: KIA EV6

Inlägg av hek »

iAkita skrev:
hek skrev:
iAkita skrev:
Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Jag har beställt en också.
Grattis, roligt om det är några fler här på forumet man kan dela erfarenheter med. Vad blev det för version och uppskattad leveranstid?
RWD Long range med plus-paketet blev det. Det verkar svårt att få någon definitiv levereranstid från min ÅF. Han pratade om preliminärt oktober när jag gjorde min beställning i Juni.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

hek skrev:
iAkita skrev:
hek skrev:
iAkita skrev:
Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Jag har beställt en också.
Grattis, roligt om det är några fler här på forumet man kan dela erfarenheter med. Vad blev det för version och uppskattad leveranstid?
RWD Long range med plus-paketet blev det. Det verkar svårt att få någon definitiv levereranstid från min ÅF. Han pratade om preliminärt oktober när jag gjorde min beställning i Juni.
Jag fick också höra oktober/november någon gång för min GT-Line (som tydligen skulle komma först) men det ändrades ganska snart till årsskiftet någon gång. Får hoppas att det inte dröjer längre än så iallafall.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
hek
elbilist
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2019 22:23

Re: KIA EV6

Inlägg av hek »

Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!

http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

hek skrev:
Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!

http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html
Väldigt goda nyheter! Jag var rädd för att de skulle köra vidare på service var 1500:e mil. Det verkar även som om byte av batteriets kylvätska ska ske först efter 21 000 mil.

Edit: Lite komiskt att det framgår att bilen ska servas dubbelt så ofta utanför Europa. Det säger en del om hur nödvändig så pass tät service faktiskt är.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1177
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

hek skrev:
Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!

http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html

IONIQ 5 har 12 mån/3000mil i Sverige och Norge, resten av Europa har 24mån/3000mil… Hoppas det inte blir så för EV6 också.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

DanneLKPG skrev:
hek skrev:
Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!

http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html

IONIQ 5 har 12 mån/3000mil i Sverige och Norge, resten av Europa har 24mån/3000mil… Hoppas det inte blir så för EV6 också.
Mycket märkligt. Undrar om det skulle hålla rättsligt att kräva service dubbelt så ofta på vissa Europeiska marknader för att garantierna ska gälla. Nåväl, det är iallafall bättre än var 1500:e mil som jag hade på e-Niron. Inte jätteroligt att behöva serva bilen två gånger om året helt i onödan.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: KIA EV6

Inlägg av Gargamel »

iAkita skrev:
DanneLKPG skrev:
hek skrev:
Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!

http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html

IONIQ 5 har 12 mån/3000mil i Sverige och Norge, resten av Europa har 24mån/3000mil… Hoppas det inte blir så för EV6 också.
Mycket märkligt. Undrar om det skulle hålla rättsligt att kräva service dubbelt så ofta på vissa Europeiska marknader för att garantierna ska gälla. Nåväl, det är iallafall bättre än var 1500:e mil som jag hade på e-Niron. Inte jätteroligt att behöva serva bilen två gånger om året helt i onödan.
du kunde ha provat att köra med stingern jag hade förut, service var 1000 mil på milimetern.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Kia har släppt lite fler detaljer angående EV6. De flesta funktionerna var väl redan kända men jag visste inte att den kan byta fil automatiskt (dock måste man indikera med blinkers och ha händerna på ratten så frågan är hur användbart det är). Sen blev jag positivt överaskad av att den har en ”hands-free” baklucka. Jag trodde den enbart var motoriserad, eftersom bilen saknar kick-sensor.

https://insideevs.com/news/527607/kia-e ... -detailed/
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Aida
Inlägg: 1021
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Aida »

iAkita skrev:
Kia har släppt lite fler detaljer angående EV6. De flesta funktionerna var väl redan kända men jag visste inte att den kan byta fil automatiskt (dock måste man indikera med blinkers och ha händerna på ratten så frågan är hur användbart det är). Sen blev jag positivt överaskad av att den har en ”hands-free” baklucka. Jag trodde den enbart var motoriserad, eftersom bilen saknar kick-sensor.

https://insideevs.com/news/527607/kia-e ... -detailed/
Jo samma som Ioniq 5. Man får stå vid bagageluckan med nyckeln i fickan i mer än 3 sek så öppnar den. Det fanns inte på Essential så det har jag inte prövat.

Men automatiskt filbyte funkar bra. Frugan tyckte att den var för seg o svängde med själv.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
iAkita skrev:
Kia har släppt lite fler detaljer angående EV6. De flesta funktionerna var väl redan kända men jag visste inte att den kan byta fil automatiskt (dock måste man indikera med blinkers och ha händerna på ratten så frågan är hur användbart det är). Sen blev jag positivt överaskad av att den har en ”hands-free” baklucka. Jag trodde den enbart var motoriserad, eftersom bilen saknar kick-sensor.

https://insideevs.com/news/527607/kia-e ... -detailed/
Jo samma som Ioniq 5. Man får stå vid bagageluckan med nyckeln i fickan i mer än 3 sek så öppnar den. Det fanns inte på Essential så det har jag inte prövat.

Men automatiskt filbyte funkar bra. Frugan tyckte att den var för seg o svängde med själv.
Även Tesla NoA tycker jag har alldeles för sega filbyten för att vara användbara när det är lite tätare med trafik (vilket är ofta när och där jag kör). Så är inte alls säkert att Hyundais (KIAs) lösning är sämre än andra biltillverkares (inklusive Tesla).

Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Edward123
Inlägg: 153
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: KIA EV6

Inlägg av Edward123 »

martinot skrev:

Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
På min förra bli, MB GLC, fungerade sensorn i stort sett aldrig. På nuvarande Polestar 2 fungerar det faktiskt 9 gånger av 10 - har jag inte bilnyckeln i fickan utan kör med mobilen som nyckel så kan det ibland inte fungera på första försöket när bilen är låst (hoppas detta ska lösas i senaste uppdateringen som jag inte fått än).
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: KIA EV6

Inlägg av Mickep »

Jag vet inte ibland är det lustigt att se de som står på ett ben och vevar med foten för att öppna luckan.
Det är ju ingen svårighet att ställa ned en kasse medan man manuellt öppnar och stänger bakluckan.
En onödig lyx enligt mig och är bara befogat därför att bilen kostar en mindre förmögenhet.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Edward123 skrev:
martinot skrev:

Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
På min förra bli, MB GLC, fungerade sensorn i stort sett aldrig. På nuvarande Polestar 2 fungerar det faktiskt 9 gånger av 10 - har jag inte bilnyckeln i fickan utan kör med mobilen som nyckel så kan det ibland inte fungera på första försöket när bilen är låst (hoppas detta ska lösas i senaste uppdateringen som jag inte fått än).
Det fungerar bra på min ID4 också och jag har tänkt att det är en funktion jag kommer sakna. Men det blir nästan ännu bättre med EV6:an om det räcker med att ställa sig bakom bilen.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Edward123
Inlägg: 153
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: KIA EV6

Inlägg av Edward123 »

Mickep skrev:
Jag vet inte ibland är det lustigt att se de som står på ett ben och vevar med foten för att öppna luckan.
Det är ju ingen svårighet att ställa ned en kasse medan man manuellt öppnar och stänger bakluckan.
En onödig lyx enligt mig och är bara befogat därför att bilen kostar en mindre förmögenhet.
Inte den allra mest nödvändiga funktionen kanske men när det är blött på marken (speciellt nu när det är mer pappkassar än förr) eller snö/smuts eller om bakluckan är smutsig så är det faktiskt ganska bra att ha.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Mickep skrev:
Jag vet inte ibland är det lustigt att se de som står på ett ben och vevar med foten för att öppna luckan.
Det är ju ingen svårighet att ställa ned en kasse medan man manuellt öppnar och stänger bakluckan.
En onödig lyx enligt mig och är bara befogat därför att bilen kostar en mindre förmögenhet.
Jag tycker att det är en väldigt användbar funktion som ofta kommer till nytta när jag varit och handlat, hämtat ut paket eller bär på något annat otympligt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Edward123 skrev:
martinot skrev:

Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
På min förra bli, MB GLC, fungerade sensorn i stort sett aldrig. På nuvarande Polestar 2 fungerar det faktiskt 9 gånger av 10 - har jag inte bilnyckeln i fickan utan kör med mobilen som nyckel så kan det ibland inte fungera på första försöket när bilen är låst (hoppas detta ska lösas i senaste uppdateringen som jag inte fått än).
Det fungerar bra på min ID4 också och jag har tänkt att det är en funktion jag kommer sakna. Men det blir nästan ännu bättre med EV6:an om det räcker med att ställa sig bakom bilen.
Jo, känns som det faktiskt kan bli en bättre och stabilare funktion än en sensor under bilen (som lätt blir utsatt för smuts och annat).

Ibland har man händerna fulla med pappkassar eller paket när det regnar, och då är ju detta mycket smidigt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: KIA EV6

Inlägg av heldiggrisen »

iAkita skrev:
Mickep skrev:
Jag vet inte ibland är det lustigt att se de som står på ett ben och vevar med foten för att öppna luckan.
Det är ju ingen svårighet att ställa ned en kasse medan man manuellt öppnar och stänger bakluckan.
En onödig lyx enligt mig och är bara befogat därför att bilen kostar en mindre förmögenhet.
Jag tycker att det är en väldigt användbar funktion som ofta kommer till nytta när jag varit och handlat, hämtat ut paket eller bär på något annat otympligt.
Speciellt när det regnar, och man försökt vara miljövänlig med tyg- eller pappkasser.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: KIA EV6

Inlägg av taliz »

Kan faktiskt inte minnas att jag någonsin sett någon använda den funktionen i verkligheten. :shock:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

Edward123 skrev:
martinot skrev:

Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
På min förra bli, MB GLC, fungerade sensorn i stort sett aldrig. På nuvarande Polestar 2 fungerar det faktiskt 9 gånger av 10 - har jag inte bilnyckeln i fickan utan kör med mobilen som nyckel så kan det ibland inte fungera på första försöket när bilen är låst (hoppas detta ska lösas i senaste uppdateringen som jag inte fått än).
Ja, PS2 har antagligen den bästa sparksensorn ever. Funkar ALLTID!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Kan faktiskt inte minnas att jag någonsin sett någon använda den funktionen i verkligheten. :shock:
Det är enda sättet jag använder för att öppna luckan på PS2 eftersom det är den deciderat enklaste metoden. Behöver inte ta fram någon nyckel eller mobil och behöver inte smutsa ner händerna. Funkar alltid klockrent, sjukt smidigt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar