KIA EV6
Moderator: Redaktion
Re: KIA EV6
Gäsp säger jag bara.
Verkar lika tråkig som I5.
Verkar lika tråkig som I5.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: KIA EV6
Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Jag har beställt en också.iAkita skrev:Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Re: KIA EV6
Grattis!hek skrev:Jag har beställt en också.iAkita skrev:Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: KIA EV6
Grattis, roligt om det är några fler här på forumet man kan dela erfarenheter med. Vad blev det för version och uppskattad leveranstid?hek skrev:Jag har beställt en också.iAkita skrev:Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
RWD Long range med plus-paketet blev det. Det verkar svårt att få någon definitiv levereranstid från min ÅF. Han pratade om preliminärt oktober när jag gjorde min beställning i Juni.iAkita skrev:Grattis, roligt om det är några fler här på forumet man kan dela erfarenheter med. Vad blev det för version och uppskattad leveranstid?hek skrev:Jag har beställt en också.iAkita skrev:Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Re: KIA EV6
Jag fick också höra oktober/november någon gång för min GT-Line (som tydligen skulle komma först) men det ändrades ganska snart till årsskiftet någon gång. Får hoppas att det inte dröjer längre än så iallafall.hek skrev:RWD Long range med plus-paketet blev det. Det verkar svårt att få någon definitiv levereranstid från min ÅF. Han pratade om preliminärt oktober när jag gjorde min beställning i Juni.iAkita skrev:Grattis, roligt om det är några fler här på forumet man kan dela erfarenheter med. Vad blev det för version och uppskattad leveranstid?hek skrev:Jag har beställt en också.iAkita skrev:Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!
http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html
http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html
Re: KIA EV6
Väldigt goda nyheter! Jag var rädd för att de skulle köra vidare på service var 1500:e mil. Det verkar även som om byte av batteriets kylvätska ska ske först efter 21 000 mil.hek skrev:Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!
http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html
Edit: Lite komiskt att det framgår att bilen ska servas dubbelt så ofta utanför Europa. Det säger en del om hur nödvändig så pass tät service faktiskt är.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
hek skrev:Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!
http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html
IONIQ 5 har 12 mån/3000mil i Sverige och Norge, resten av Europa har 24mån/3000mil… Hoppas det inte blir så för EV6 också.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
Mycket märkligt. Undrar om det skulle hålla rättsligt att kräva service dubbelt så ofta på vissa Europeiska marknader för att garantierna ska gälla. Nåväl, det är iallafall bättre än var 1500:e mil som jag hade på e-Niron. Inte jätteroligt att behöva serva bilen två gånger om året helt i onödan.DanneLKPG skrev:hek skrev:Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!
http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html
IONIQ 5 har 12 mån/3000mil i Sverige och Norge, resten av Europa har 24mån/3000mil… Hoppas det inte blir så för EV6 också.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
du kunde ha provat att köra med stingern jag hade förut, service var 1000 mil på milimetern.iAkita skrev:Mycket märkligt. Undrar om det skulle hålla rättsligt att kräva service dubbelt så ofta på vissa Europeiska marknader för att garantierna ska gälla. Nåväl, det är iallafall bättre än var 1500:e mil som jag hade på e-Niron. Inte jätteroligt att behöva serva bilen två gånger om året helt i onödan.DanneLKPG skrev:hek skrev:Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!
http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html
IONIQ 5 har 12 mån/3000mil i Sverige och Norge, resten av Europa har 24mån/3000mil… Hoppas det inte blir så för EV6 också.
Re: KIA EV6
Kia har släppt lite fler detaljer angående EV6. De flesta funktionerna var väl redan kända men jag visste inte att den kan byta fil automatiskt (dock måste man indikera med blinkers och ha händerna på ratten så frågan är hur användbart det är). Sen blev jag positivt överaskad av att den har en ”hands-free” baklucka. Jag trodde den enbart var motoriserad, eftersom bilen saknar kick-sensor.
https://insideevs.com/news/527607/kia-e ... -detailed/
https://insideevs.com/news/527607/kia-e ... -detailed/
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Jo samma som Ioniq 5. Man får stå vid bagageluckan med nyckeln i fickan i mer än 3 sek så öppnar den. Det fanns inte på Essential så det har jag inte prövat.iAkita skrev:Kia har släppt lite fler detaljer angående EV6. De flesta funktionerna var väl redan kända men jag visste inte att den kan byta fil automatiskt (dock måste man indikera med blinkers och ha händerna på ratten så frågan är hur användbart det är). Sen blev jag positivt överaskad av att den har en ”hands-free” baklucka. Jag trodde den enbart var motoriserad, eftersom bilen saknar kick-sensor.
https://insideevs.com/news/527607/kia-e ... -detailed/
Men automatiskt filbyte funkar bra. Frugan tyckte att den var för seg o svängde med själv.
Re: KIA EV6
Även Tesla NoA tycker jag har alldeles för sega filbyten för att vara användbara när det är lite tätare med trafik (vilket är ofta när och där jag kör). Så är inte alls säkert att Hyundais (KIAs) lösning är sämre än andra biltillverkares (inklusive Tesla).Aida skrev:Jo samma som Ioniq 5. Man får stå vid bagageluckan med nyckeln i fickan i mer än 3 sek så öppnar den. Det fanns inte på Essential så det har jag inte prövat.iAkita skrev:Kia har släppt lite fler detaljer angående EV6. De flesta funktionerna var väl redan kända men jag visste inte att den kan byta fil automatiskt (dock måste man indikera med blinkers och ha händerna på ratten så frågan är hur användbart det är). Sen blev jag positivt överaskad av att den har en ”hands-free” baklucka. Jag trodde den enbart var motoriserad, eftersom bilen saknar kick-sensor.
https://insideevs.com/news/527607/kia-e ... -detailed/
Men automatiskt filbyte funkar bra. Frugan tyckte att den var för seg o svängde med själv.
Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: KIA EV6
På min förra bli, MB GLC, fungerade sensorn i stort sett aldrig. På nuvarande Polestar 2 fungerar det faktiskt 9 gånger av 10 - har jag inte bilnyckeln i fickan utan kör med mobilen som nyckel så kan det ibland inte fungera på första försöket när bilen är låst (hoppas detta ska lösas i senaste uppdateringen som jag inte fått än).martinot skrev:
Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
Re: KIA EV6
Jag vet inte ibland är det lustigt att se de som står på ett ben och vevar med foten för att öppna luckan.
Det är ju ingen svårighet att ställa ned en kasse medan man manuellt öppnar och stänger bakluckan.
En onödig lyx enligt mig och är bara befogat därför att bilen kostar en mindre förmögenhet.
Det är ju ingen svårighet att ställa ned en kasse medan man manuellt öppnar och stänger bakluckan.
En onödig lyx enligt mig och är bara befogat därför att bilen kostar en mindre förmögenhet.
Re: KIA EV6
Det fungerar bra på min ID4 också och jag har tänkt att det är en funktion jag kommer sakna. Men det blir nästan ännu bättre med EV6:an om det räcker med att ställa sig bakom bilen.Edward123 skrev:På min förra bli, MB GLC, fungerade sensorn i stort sett aldrig. På nuvarande Polestar 2 fungerar det faktiskt 9 gånger av 10 - har jag inte bilnyckeln i fickan utan kör med mobilen som nyckel så kan det ibland inte fungera på första försöket när bilen är låst (hoppas detta ska lösas i senaste uppdateringen som jag inte fått än).martinot skrev:
Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Inte den allra mest nödvändiga funktionen kanske men när det är blött på marken (speciellt nu när det är mer pappkassar än förr) eller snö/smuts eller om bakluckan är smutsig så är det faktiskt ganska bra att ha.Mickep skrev:Jag vet inte ibland är det lustigt att se de som står på ett ben och vevar med foten för att öppna luckan.
Det är ju ingen svårighet att ställa ned en kasse medan man manuellt öppnar och stänger bakluckan.
En onödig lyx enligt mig och är bara befogat därför att bilen kostar en mindre förmögenhet.
Re: KIA EV6
Jag tycker att det är en väldigt användbar funktion som ofta kommer till nytta när jag varit och handlat, hämtat ut paket eller bär på något annat otympligt.Mickep skrev:Jag vet inte ibland är det lustigt att se de som står på ett ben och vevar med foten för att öppna luckan.
Det är ju ingen svårighet att ställa ned en kasse medan man manuellt öppnar och stänger bakluckan.
En onödig lyx enligt mig och är bara befogat därför att bilen kostar en mindre förmögenhet.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Jo, känns som det faktiskt kan bli en bättre och stabilare funktion än en sensor under bilen (som lätt blir utsatt för smuts och annat).iAkita skrev:Det fungerar bra på min ID4 också och jag har tänkt att det är en funktion jag kommer sakna. Men det blir nästan ännu bättre med EV6:an om det räcker med att ställa sig bakom bilen.Edward123 skrev:På min förra bli, MB GLC, fungerade sensorn i stort sett aldrig. På nuvarande Polestar 2 fungerar det faktiskt 9 gånger av 10 - har jag inte bilnyckeln i fickan utan kör med mobilen som nyckel så kan det ibland inte fungera på första försöket när bilen är låst (hoppas detta ska lösas i senaste uppdateringen som jag inte fått än).martinot skrev:
Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
Ibland har man händerna fulla med pappkassar eller paket när det regnar, och då är ju detta mycket smidigt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: KIA EV6
Speciellt när det regnar, och man försökt vara miljövänlig med tyg- eller pappkasser.iAkita skrev:Jag tycker att det är en väldigt användbar funktion som ofta kommer till nytta när jag varit och handlat, hämtat ut paket eller bär på något annat otympligt.Mickep skrev:Jag vet inte ibland är det lustigt att se de som står på ett ben och vevar med foten för att öppna luckan.
Det är ju ingen svårighet att ställa ned en kasse medan man manuellt öppnar och stänger bakluckan.
En onödig lyx enligt mig och är bara befogat därför att bilen kostar en mindre förmögenhet.
Re: KIA EV6
Kan faktiskt inte minnas att jag någonsin sett någon använda den funktionen i verkligheten. 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: KIA EV6
Ja, PS2 har antagligen den bästa sparksensorn ever. Funkar ALLTID!Edward123 skrev:På min förra bli, MB GLC, fungerade sensorn i stort sett aldrig. På nuvarande Polestar 2 fungerar det faktiskt 9 gånger av 10 - har jag inte bilnyckeln i fickan utan kör med mobilen som nyckel så kan det ibland inte fungera på första försöket när bilen är låst (hoppas detta ska lösas i senaste uppdateringen som jag inte fått än).martinot skrev:
Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Det är enda sättet jag använder för att öppna luckan på PS2 eftersom det är den deciderat enklaste metoden. Behöver inte ta fram någon nyckel eller mobil och behöver inte smutsa ner händerna. Funkar alltid klockrent, sjukt smidigt!taliz skrev:Kan faktiskt inte minnas att jag någonsin sett någon använda den funktionen i verkligheten.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14