Effektavgift allt vanligare
Moderator: Redaktion
Effektavgift allt vanligare
Nu har Göteborgs Energi infört effektavgift.
Nåt som jag tror kommer att bli allt mera vanligt.
Då gäller det allt ha koll på sin elförbrukning och ha möjlighet att styra den på ett smart sätt.
Solceller med ett hemmabatteri blir också mera intressant.
Nåt som jag tror kommer att bli allt mera vanligt.
Då gäller det allt ha koll på sin elförbrukning och ha möjlighet att styra den på ett smart sätt.
Solceller med ett hemmabatteri blir också mera intressant.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
Re: Effektavgift allt vanligare
Nog en grund att ställa ner laddströmmen i boxen eller bilen vs lastbalansering och uppsäkring.
Hur ser mitt körmönster ut, kan jag spara 150kr månaden på att gå ner till 3fas 8A isf 3fas 16?
Hur ser mitt körmönster ut, kan jag spara 150kr månaden på att gå ner till 3fas 8A isf 3fas 16?
- hencjo
- Teslaägare
Fördelen med detta vore om det blir gratis med en större huvudsäkring. Då blir man mycket flexiblare i sin vardag.
- Off Grid Byggaren
Jag har haft effektavgift under rätt många år nu.
Men den beräknas förnärvarande på vardagar mellan 07:00-19:00 och som ett medelvärde på de tre högsta timmarna.
viewtopic.php?f=37&t=17630&p=547524#p547534
Det verkar nu som att fler elnätsägare väljer att ha effektavgiften dygnet runt.
Men den beräknas förnärvarande på vardagar mellan 07:00-19:00 och som ett medelvärde på de tre högsta timmarna.
Det verkar nu som att fler elnätsägare väljer att ha effektavgiften dygnet runt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Tur att en har en smart laddare som Easee då Tesla fortfarande inte gjort det möjligt att styra strömstyrka från appen.
-
- elbilist
Ändrar du strömstyrkan ofta när du laddar hemma?d3marcus skrev:Tur att en har en smart laddare som Easee då Tesla fortfarande inte gjort det möjligt att styra strömstyrka från appen.
- Off Grid Byggaren
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
-
- elbilist
Mycket bra information, som jag har predikat till vänner och familj i flera år nu.Off Grid Byggaren skrev:
Nej, du kommer inte plötsligen att tredubbla din dagliga körlängd bara för att du köper elbil.
Den absoluta majoritet klarar i 99% av scenarion att täcka sina behov med att ställa in någon stans mellan 4A och 8A om man laddar på trefas.
Lastbalansering och uppsäkring är för de allra allra flesta en onödig extrakostnad.
Sen finns undantagen som har båda vinteruppvärmt pool, bastu och elpatron, samt kör 30 mil per dag och till stugan på Öland varje helg.
Vi andra klarar oss fint på 2,7-5,5kW laddning medan vi sover, och sparar tusentals kronor per år på att göra så.
Hemma batterier kryper allt närmare.
När billiga natriumjon batterier blir vanliga, så kommer det snart att löna sig att ha hemmabatteri.
Bra att ha även om man inte har solceller för att utjämna effekterna och samtidigt ha vid strömavbrott..
När billiga natriumjon batterier blir vanliga, så kommer det snart att löna sig att ha hemmabatteri.
Bra att ha även om man inte har solceller för att utjämna effekterna och samtidigt ha vid strömavbrott..
Kan bara hålla med!mickeisol skrev:Hemma batterier kryper allt närmare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Från ovan webbsidaOff Grid Byggaren skrev:
Fordonsladdare för elbilar hör till de elprodukter i våra hem som kan använda allra mest effekt. Under senare år har fordonsladdare med allt högre effekt introducerats på marknaden, och idag erbjuds laddare med så pass hög effekt som 22 kW. Att ladda med så hög effekt är dåligt både för samhällets elförsörjning och för din personliga ekonomi.
Lite konstiga antaganden för att motivera sin prishöjningFundera över hur ditt behov ser ut. Måste du ladda din elbil fullt på en timme, eller räcker det vanligtvis att ladda den under en längre tidsperiod? Det kan löna sig att noga utvärdera vilken laddbox du köper.
Hur mycket laddeffekt behöver du? Finns det annan teknik som möjliggör för dig att sätta gränsvärden för laddeffekt eller dynamisk lastbalansering?
Ladda under längre tid
Det bästa, både för vårt elnät och för din personliga kostnad, är att ladda din bil under en längre tidsperiod, med lägre effekt. Att helt enkelt begränsa din laddeffekt i största möjliga mån.
Beroende på vilken laddteknik din laddbox har finns det olika möjligheter. Så som att sätta gränsvärden för laddeffekten i boxen eller i bilen och nyttja den dynamiska lastbalanseringen i din laddbox.
Ladda vid rätt tidpunkt
För att minska din toppeffekt i bostaden, det vill säga under tiden du använder som mest el samtidigt, är det bra om du planerar din elbilsladdning under en längre period. Förslagsvis laddar du bilen när du och din familj inte använder så många andra elprodukter. För många är en sådan tidpunkt på natten, men det kan också variera för dig som eventuellt har en eluppvärmd villa som körs nattetid. På Mina sidor kan du följa dina effekttoppar och ser hur just din effektförbrukning ser ut och vad som passar dig bäst.
Psst göteborgs energi, de flesta moderna elbilar har större batteri än 22kWh, och min och de flestas villor "körs" 24/7/365. Är det inte bra för "samhället" att vi kan ta hand om de stora elöverskott som resulterat i fler och fler tillfällen med negativa elpriser under senare år. Vi, det svenska inte göteborgska samhället har ett överskott på >4000MW mellan 01-06 på natten, som bara till liten del är möjlig att exportera.
ms 76132 "Eleamore"
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Trodde nog det var "onödigt" effektuttag dagtid och framförallt morgon och kväll de ville få ner.Off Grid Byggaren skrev:Jag har haft effektavgift under rätt många år nu.
Har man kapacitetsproblem även nattetid?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
Sverige har inget kapacitetsproblem nattetid, men de lokala elbolagen verkar ha det, både pågens i Skåne och ica butiken i Arninge som använts som tillhygge i elbrist debatten, var det det lokala elbolaget som hade kortfristiga kapacitetsproblem, dvs de hade inte hunnit bygga ut ännu.RagWal skrev:Trodde nog det var "onödigt" effektuttag dagtid och framförallt morgon och kväll de ville få ner.Off Grid Byggaren skrev:Jag har haft effektavgift under rätt många år nu.
Har man kapacitetsproblem även nattetid?
Sen att vi kanske får brist på el när det inte blåser och det är natt det är ett lite annat problem (tillagt 1 min senare)
ms 76132 "Eleamore"
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Förstår att de vill ha in pengarna, men det känns som det blir tokigt. Om man värmer upp bastun och laddar bilen EN söndagmorgon per månad så blir det full pott på effekttariffen.
Huvudsäkring på tex 16A innebär då en merkostnad på drygt 4kSEK/år?
Effekttariff på vardags dagtid hade jag tyckt ger bättre verkan om det är effektproblemet man vill lösa.
Huvudsäkring på tex 16A innebär då en merkostnad på drygt 4kSEK/år?
Effekttariff på vardags dagtid hade jag tyckt ger bättre verkan om det är effektproblemet man vill lösa.
MY LR 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vilket ansvar tar bolagen efter strömavbrott om man kör med effekt-tariff?
Det kan ju bli ett rejält extra behov under x timmar för att hinna ikapp med värme osv, och om
tex taskigt underhållna ledningar och omgivning leder till avbrott (träd faller över ledningarna) så
kommer många att (automatiskt oftast) köra på högre effekt några timmar liksom, räknas
dom timmarna bort då?
Säkert småpotatis för dom flesta men intressant ändå tycker jag iaf…
Det kan ju bli ett rejält extra behov under x timmar för att hinna ikapp med värme osv, och om
tex taskigt underhållna ledningar och omgivning leder till avbrott (träd faller över ledningarna) så
kommer många att (automatiskt oftast) köra på högre effekt några timmar liksom, räknas
dom timmarna bort då?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- elbilist
Intressant tanke.Bjelke skrev:Vilket ansvar tar bolagen efter strömavbrott om man kör med effekt-tariff?
dom timmarna bort då?
Jag kollade senaste elavbrottet (loggas direkt i många av mina prylar) i januari, och det avbrottet hade kostat mig ungefär 100kr (+~3kW)om jag hade avtal som det Göteborg Energi nu lanserat.
Det här avtalet blir ju ungefär 1000kr dyrare per år om jag utnyttjar min huvudsäkring fullt ut som jag gör nu. Å andra sidan kanske jag kan spara 1000kr per år om jag lägger ett lägre tak på laddningen. Bra att man kan välja utan att ta hem en elektriker för att byta proppstorlek. Dåligt om man tvingas till högbelastning för att tex värmepumpen kör legionella rensning.
Jag fattar inte? Jag betalar ju för 20A, ska jag då betalar extra för att jag vill ha 20A en stund? Känns inte som jag vill betala de 100kr extra per månad som 20A innebär då
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Du kommer inte betala för din 20A säkring. Den fasta kostnaden blir lägre eller försvinner helt. Istället får du betala för vad du faktiskt använder för effekt under en förut bestämd period tex högsta timme av genomsnittlig effekt. Om du har korta perioder, några minuter, med högeffekt där du utnyttjar hela 20A säkringen men annars är på en betydligt lägre nivå så kommer kostnaden att minska. Ligger du istället och maxar din säkring under lång tid som jag gör med laddning av två elbilar så kommer det bli dyrare.Remuz skrev:Jag fattar inte? Jag betalar ju för 20A, ska jag då betalar extra för att jag vill ha 20A en stund? Känns inte som jag vill betala de 100kr extra per månad som 20A innebär då
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
När effektavgift introduceras vill du ha så lågt effektuttag som möjligt, däremot gör det inget om du eldar på med samma effekt dygnet runt. Prisplanen premierar konstant effektuttag, inte hushållning med ström. Du får så klart betala per kWh också, men kWh-priset brukar sänkas när man istället lägger på en effektavgift. Egentligen är det bra för elbilsägaren, vilken som bekant behöver många kWh.
Om du skaffat 20A enbart för att ladda elbilen snabbt bör du, efter effektavgiftens införande, sänka till 16A om säkringsnivån 20A fortfarande kostar extra. Du kommer inte vilja ha några effekttoppar på 11kW (16A) ändå eftersom det blir väldigt dyrt, så varför betala extra för den möjligheten?
Samma sak med laddbox, varför ska man köpa en laddbox som klarar 11kW när man ändå kommer vilja köra den på lägsta möjliga effekt? Frågan är om man öht ska skaffa nån laddbox om man ändå inte kör den snabbare än ett vägguttag.
Om du skaffat 20A enbart för att ladda elbilen snabbt bör du, efter effektavgiftens införande, sänka till 16A om säkringsnivån 20A fortfarande kostar extra. Du kommer inte vilja ha några effekttoppar på 11kW (16A) ändå eftersom det blir väldigt dyrt, så varför betala extra för den möjligheten?
Samma sak med laddbox, varför ska man köpa en laddbox som klarar 11kW när man ändå kommer vilja köra den på lägsta möjliga effekt? Frågan är om man öht ska skaffa nån laddbox om man ändå inte kör den snabbare än ett vägguttag.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Off Grid Byggaren
Ja, dessa säkringstariffer är nog en kvarleva sen många år.
Tidigare hade de flesta hushåll korta effekttoppar när spis, ugn och andra vitvaror används korta stunder.
Elvärmekunder har ju oftast haft en lite större mätarsäkring.
Elnätsägare har kunnat sammanlagra rätt hårt, alla kunder toppade ju inte samtidigt.
Nu om maxar din säkring under lång tid, kanske även med laddning av två elbilar, så blir det andra förutsättningar.
Under många år har max 63 A varit gränsen för säkringstariff.
Från 80 A har det länge redan varit effektavgift.
Tidigare hade de flesta hushåll korta effekttoppar när spis, ugn och andra vitvaror används korta stunder.
Elvärmekunder har ju oftast haft en lite större mätarsäkring.
Elnätsägare har kunnat sammanlagra rätt hårt, alla kunder toppade ju inte samtidigt.
Nu om maxar din säkring under lång tid, kanske även med laddning av två elbilar, så blir det andra förutsättningar.
Under många år har max 63 A varit gränsen för säkringstariff.
Från 80 A har det länge redan varit effektavgift.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Så uselt för mig som vill ladda bilen så snabbt det går eftersom jag blockerar andras infart. Kan absolut inte stå där på natten heller...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
-
- elbilist
Kostar dig typ 170kr extra om månaden om du bor i Göteborg och laddar 11kW vs 5,5kW.Remuz skrev:Så uselt för mig som vill ladda bilen så snabbt det går eftersom jag blockerar andras infart. Kan absolut inte stå där på natten heller...
Kanske värd det för att hålla grannarna nöjda?
Edit!sen så sänks jo de andra avgifterna, så allt i allt kanske det rent ut blir billigare för de som använder mycket el?
Aha fattade som den där megaavgiften kom på varje timme man maxade. Jag bor i Stockholm, betalar redan sjukt mycket för el primärt nätet. Med allt inkluderat är det runt 18k per år för 12000kWh i ett radhus med fjärrvärme. 1.5kr/kWh i reell kostnad.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag tror många här gör en miss när de jämför med deras egna abonnemang för att räkna skillnaden. Här i Göteborg har vad jag förstått inte varit någon skillnad om du haft 16A säkring eller 25A. Så de som hade 25A här tidigare betalade inte något extra jämfört med de som hade 16A utan det verkar bli först nu som det kommer bli någon skillnad ifall du maxar din 25A säkring eller ej. Så det är meningslöst att spekulera i hur mycket det kostar extra att ha 25 A säkring jämfört med16A utöver dessa siffror som skrivits här, de är samma.