Alltså kolla handpenningsfakturan...där står VIN:)
Men inte för att det hjälper att ha, storken kommer med min sen för den tror jag inte längre är på en båt efter alla sökningar eller så gör jag fel:(
Bara om du får ett VIN tilldelat vid köp (ex lagerbil) jag har fortfarande ej fått VIN.
Har även ringt Tesla även frågat hur det kommer sig att det kommer in lagerbilar med VIN när jag ej blivit till delad ett, tyvärr inte mkt till svara bara massa emoji.....
//P
hej
Ja så kanske det är och min bil var en lagerbil:)
Sorry om jag skickade dig på spökjakt
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Alltså kolla handpenningsfakturan...där står VIN:)
Men inte för att det hjälper att ha, storken kommer med min sen för den tror jag inte längre är på en båt efter alla sökningar eller så gör jag fel:(
Bara om du får ett VIN tilldelat vid köp (ex lagerbil) jag har fortfarande ej fått VIN.
Har även ringt Tesla även frågat hur det kommer sig att det kommer in lagerbilar med VIN när jag ej blivit till delad ett, tyvärr inte mkt till svara bara massa emoji.....
//P
hej
Ja så kanske det är och min bil var en lagerbil:)
Sorry om jag skickade dig på spökjakt
Tackar för tippset, lite frustration från min sida (detta är Tesla nummer 2 för oss) tycker det är kul att kunna följa bilen medans man väntar på den.
Sitter ni och väntar på ett VIN-nr på kontosidan eller söker ni upp det via sidkällan? Tänkte bara eftersom att det är enda sättet för mig att se mitt VIN-nr.
Lagerbilar är bilar som är tillverkade och dem är tillgängliga att beställas till hela? Europa. De flesta av dem är i fabrikens lager eller under transport till Europa.
Det är alltså inte 80 bilar man kan välja mellan och köra och köpa på studs.
Fundering, ni som beställt. Varför tar ni inte en lagerbil från tesla? Finns ju 80 st på hemsidan.
För att få den senaste versionen av bil vilket lagerbilarna inte är
Det är ju en ”sanning” med rejäl modifikation.
Vad är skillnaden förutom batteriet?
I hårdvara skiljer det väl inget alls!
Alla bilar får ju kontinuerligt uppdateringar så det är ju knappast som traditionella fossilbilar. Dessutom kom tesla med en större uppdatering till -21 så det lär knappast bli något stort kommande tid.
As I am waiting for my Model 3 LR delivery in September (ordered from stock cars) I am also checking some used car options. Interested to know what is the major difference in M3 LR 2019 model vs 2021. Is it a good idea to buy a used once which Is driven 5000 mil have FSD and tow-bar where I save around 200000 sek considering the environmental bonus?
Tydligen är de P som kommer i Q3 tillverkade i Shanghai.
Vore intressant att veta vilket batteri som sitter i dessa.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Fundering, ni som beställt. Varför tar ni inte en lagerbil från tesla? Finns ju 80 st på hemsidan.
För att få den senaste versionen av bil vilket lagerbilarna inte är
Fast du har ju OTA och när du får nästa bil är den redan utdaterad enligt ditt exempel för då är det ju något nytt på gång.
De stora skillnaden som jag har förstått det mellan en lagerbil och göra en nybeställning av samma bil är följande:
- Lagerbil = Made in China ; Nybeställning = Made in Fremont
- Lagerbil = Type E5D, LG battery 75kWh ; Nybeställning = Type E3LD, Panasonic 2170L 82kWh
- Lagerbil = WLTP range 580km ; Nybeställning = WLTP range 614km
- Lagerbil = Total Power 324kW/435hp ; Nybeställning = Total Power 340kW/456hp
- Lagerbil = Max Fastcharger Power = 190kW DC ; Nybeställning = Max Fastcharger Power = 250kW DC
Model S 75D -18 Midnight Silver, Soltak (2018-2021)
Model Y RWD -23 Pearl White Multi-Coat (2023-09-19 ->)
Fundering, ni som beställt. Varför tar ni inte en lagerbil från tesla? Finns ju 80 st på hemsidan.
För att få den senaste versionen av bil vilket lagerbilarna inte är
Fast du har ju OTA och när du får nästa bil är den redan utdaterad enligt ditt exempel för då är det ju något nytt på gång.
De stora skillnaden som jag har förstått det mellan en lagerbil och göra en nybeställning av samma bil är följande:
- Lagerbil = Made in China ; Nybeställning = Made in Fremont
- Lagerbil = Type E5D, LG battery 75kWh ; Nybeställning = Type E3LD, Panasonic 2170L 82kWh
- Lagerbil = WLTP range 580km ; Nybeställning = WLTP range 614km
- Lagerbil = Total Power 324kW/435hp ; Nybeställning = Total Power 340kW/456hp
- Lagerbil = Max Fastcharger Power = 190kW DC ; Nybeställning = Max Fastcharger Power = 250kW DC
En annan skillnad verkar vara att det inte går att beställa med dragkrok vid nybeställning. Jag har hört att det är möjligt att lägga till efter beställningen om man kontaktar Tesla, men är inte helt hundra på det.
Fundering, ni som beställt. Varför tar ni inte en lagerbil från tesla? Finns ju 80 st på hemsidan.
För att få den senaste versionen av bil vilket lagerbilarna inte är
Fast du har ju OTA och när du får nästa bil är den redan utdaterad enligt ditt exempel för då är det ju något nytt på gång.
De stora skillnaden som jag har förstått det mellan en lagerbil och göra en nybeställning av samma bil är följande:
- Lagerbil = Made in China ; Nybeställning = Made in Fremont
- Lagerbil = Type E5D, LG battery 75kWh ; Nybeställning = Type E3LD, Panasonic 2170L 82kWh
- Lagerbil = WLTP range 580km ; Nybeställning = WLTP range 614km
- Lagerbil = Total Power 324kW/435hp ; Nybeställning = Total Power 340kW/456hp
- Lagerbil = Max Fastcharger Power = 190kW DC ; Nybeställning = Max Fastcharger Power = 250kW DC
Allt utom WLTP är egentligen bara spekulationer. Vad är källan för att det blir Fremont, Panasonic, 456 hp och 250 kW DC? Tesla bekräftar inga såna uppgifter.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Min nya LR MIC har 366 kW angivet som effekt hos Transportstyrelsen, min gamla hade 350 kW (LR från 2019). Ingen skillnad mer än dyrare försäkring antar jag.
Min nya LR MIC har 366 kW angivet som effekt hos Transportstyrelsen, min gamla hade 350 kW (LR från 2019). Ingen skillnad mer än dyrare försäkring antar jag.
366 kW även för vår MiU 2021 M3 LR hos Transportstyrelsen (350 för vår gamla). Antagligen Transportstyrelsen som räknar annorlunda. Har inte hört att Tesla bytt motorer, men kan ju ha att göra med att de kanske ökat effekten i mjukvara.
Kom ju en OTA-uppdatering hösten 2019 som ökade effekt och acceleration på vår M3. Kanske är den som räknas in nu?
Gällande försäkring så fick jag nästan halva priset på offert från Insure My Tesla (TH) denna gång. Så det var ju en positiv överraskning.
Fundering, ni som beställt. Varför tar ni inte en lagerbil från tesla? Finns ju 80 st på hemsidan.
För att få den senaste versionen av bil vilket lagerbilarna inte är
Fast du har ju OTA och när du får nästa bil är den redan utdaterad enligt ditt exempel för då är det ju något nytt på gång.
De stora skillnaden som jag har förstått det mellan en lagerbil och göra en nybeställning av samma bil är följande:
- Lagerbil = Made in China ; Nybeställning = Made in Fremont
- Lagerbil = Type E5D, LG battery 75kWh ; Nybeställning = Type E3LD, Panasonic 2170L 82kWh
- Lagerbil = WLTP range 580km ; Nybeställning = WLTP range 614km
- Lagerbil = Total Power 324kW/435hp ; Nybeställning = Total Power 340kW/456hp
- Lagerbil = Max Fastcharger Power = 190kW DC ; Nybeställning = Max Fastcharger Power = 250kW DC
Allt utom WLTP är egentligen bara spekulationer. Vad är källan för att det blir Fremont, Panasonic, 456 hp och 250 kW DC? Tesla bekräftar inga såna uppgifter.
Det mesta är spekulationer innan vi får en faktiskt bekräftelse av Tesla.
Gällande mina källor, så eftersom nybeställningen säger att WLTP range 614km. Så behöver det bli ett Panasonic batteri för att klara denna range?!
När jag kontaktade Tesla, så sa de att om jag la en nybeställning så blev det från fabriken i Fremont, då kina bilarna inte har börjat leverera Panasonic batterierna än?!
Övriga källor är bara att jag har googlat runt och försökt bevisa/motbevisa de uppgifter jag har hittat, bla. de nedan:
Det finns ett större LG batteri som är godkänt för att användas i EU. Det har inte börjat monteras i LR ännu men ev. Kommer det i Q4. Det kan vara ett sådant som sitter i P nu i Q3.
Fundering, ni som beställt. Varför tar ni inte en lagerbil från tesla? Finns ju 80 st på hemsidan.
För att få den senaste versionen av bil vilket lagerbilarna inte är
Fast du har ju OTA och när du får nästa bil är den redan utdaterad enligt ditt exempel för då är det ju något nytt på gång.
De stora skillnaden som jag har förstått det mellan en lagerbil och göra en nybeställning av samma bil är följande:
- Lagerbil = Made in China ; Nybeställning = Made in Fremont
- Lagerbil = Type E5D, LG battery 75kWh ; Nybeställning = Type E3LD, Panasonic 2170L 82kWh
- Lagerbil = WLTP range 580km ; Nybeställning = WLTP range 614km
- Lagerbil = Total Power 324kW/435hp ; Nybeställning = Total Power 340kW/456hp
- Lagerbil = Max Fastcharger Power = 190kW DC ; Nybeställning = Max Fastcharger Power = 250kW DC
En annan skillnad verkar vara att det inte går att beställa med dragkrok vid nybeställning. Jag har hört att det är möjligt att lägga till efter beställningen om man kontaktar Tesla, men är inte helt hundra på det.
Jodå, jag har bestält dragkrok, man gör det efteråt och det kan man ju tycka är krångligt. Grejen med nybeställning är att man vet vad man får och då är jag nöjd. Jag suktar inte efter nästa modell och dess ev uppdateringar utan jag vill veta vad jag får. Just nu finns ingen lagerbil som jag vill ha den, sen så ärdet svårt att få fakta om vad som finns på lagerbilarna, rattvärme t.ex som är ett måste för mig. Körlängden 614 mot 580 km och snabbare laddning är mycket viktigt.
För att få den senaste versionen av bil vilket lagerbilarna inte är
Fast du har ju OTA och när du får nästa bil är den redan utdaterad enligt ditt exempel för då är det ju något nytt på gång.
De stora skillnaden som jag har förstått det mellan en lagerbil och göra en nybeställning av samma bil är följande:
- Lagerbil = Made in China ; Nybeställning = Made in Fremont
- Lagerbil = Type E5D, LG battery 75kWh ; Nybeställning = Type E3LD, Panasonic 2170L 82kWh
- Lagerbil = WLTP range 580km ; Nybeställning = WLTP range 614km
- Lagerbil = Total Power 324kW/435hp ; Nybeställning = Total Power 340kW/456hp
- Lagerbil = Max Fastcharger Power = 190kW DC ; Nybeställning = Max Fastcharger Power = 250kW DC
En annan skillnad verkar vara att det inte går att beställa med dragkrok vid nybeställning. Jag har hört att det är möjligt att lägga till efter beställningen om man kontaktar Tesla, men är inte helt hundra på det.
Jodå, jag har bestält dragkrok, man gör det efteråt och det kan man ju tycka är krångligt. Grejen med nybeställning är att man vet vad man får och då är jag nöjd. Jag suktar inte efter nästa modell och dess ev uppdateringar utan jag vill veta vad jag får. Just nu finns ingen lagerbil som jag vill ha den, sen så ärdet svårt att få fakta om vad som finns på lagerbilarna, rattvärme t.ex som är ett måste för mig. Körlängden 614 mot 580 km och snabbare laddning är mycket viktigt.
Alltså skillnaden mellan 614 och 580 är verkligen inte så stor i verkligheten. Man kör aldrig 60 mil med en model 3 så länge du åker utanför stan.
Tänkte mer att du håller det som en dealbreaker.
Jag ser det som att varje dag jag är utan min model 3 och kör den här laddhybriden från Skoda är inte värt några extra meters räckvidd
Fast du har ju OTA och när du får nästa bil är den redan utdaterad enligt ditt exempel för då är det ju något nytt på gång.
De stora skillnaden som jag har förstått det mellan en lagerbil och göra en nybeställning av samma bil är följande:
- Lagerbil = Made in China ; Nybeställning = Made in Fremont
- Lagerbil = Type E5D, LG battery 75kWh ; Nybeställning = Type E3LD, Panasonic 2170L 82kWh
- Lagerbil = WLTP range 580km ; Nybeställning = WLTP range 614km
- Lagerbil = Total Power 324kW/435hp ; Nybeställning = Total Power 340kW/456hp
- Lagerbil = Max Fastcharger Power = 190kW DC ; Nybeställning = Max Fastcharger Power = 250kW DC
En annan skillnad verkar vara att det inte går att beställa med dragkrok vid nybeställning. Jag har hört att det är möjligt att lägga till efter beställningen om man kontaktar Tesla, men är inte helt hundra på det.
Jodå, jag har bestält dragkrok, man gör det efteråt och det kan man ju tycka är krångligt. Grejen med nybeställning är att man vet vad man får och då är jag nöjd. Jag suktar inte efter nästa modell och dess ev uppdateringar utan jag vill veta vad jag får. Just nu finns ingen lagerbil som jag vill ha den, sen så ärdet svårt att få fakta om vad som finns på lagerbilarna, rattvärme t.ex som är ett måste för mig. Körlängden 614 mot 580 km och snabbare laddning är mycket viktigt.
Alltså skillnaden mellan 614 och 580 är verkligen inte så stor i verkligheten. Man kör aldrig 60 mil med en model 3 så länge du åker utanför stan.
Tänkte mer att du håller det som en dealbreaker.
Jag ser det som att varje dag jag är utan min model 3 och kör den här laddhybriden från Skoda är inte värt några extra meters räckvidd
Min ”lagerbil” har drag, är blå och har vit inredning.
För att få den senaste versionen av bil vilket lagerbilarna inte är
Fast du har ju OTA och när du får nästa bil är den redan utdaterad enligt ditt exempel för då är det ju något nytt på gång.
De stora skillnaden som jag har förstått det mellan en lagerbil och göra en nybeställning av samma bil är följande:
- Lagerbil = Made in China ; Nybeställning = Made in Fremont
- Lagerbil = Type E5D, LG battery 75kWh ; Nybeställning = Type E3LD, Panasonic 2170L 82kWh
- Lagerbil = WLTP range 580km ; Nybeställning = WLTP range 614km
- Lagerbil = Total Power 324kW/435hp ; Nybeställning = Total Power 340kW/456hp
- Lagerbil = Max Fastcharger Power = 190kW DC ; Nybeställning = Max Fastcharger Power = 250kW DC
En annan skillnad verkar vara att det inte går att beställa med dragkrok vid nybeställning. Jag har hört att det är möjligt att lägga till efter beställningen om man kontaktar Tesla, men är inte helt hundra på det.
Jodå, jag har bestält dragkrok, man gör det efteråt och det kan man ju tycka är krångligt. Grejen med nybeställning är att man vet vad man får och då är jag nöjd. Jag suktar inte efter nästa modell och dess ev uppdateringar utan jag vill veta vad jag får. Just nu finns ingen lagerbil som jag vill ha den, sen så ärdet svårt att få fakta om vad som finns på lagerbilarna, rattvärme t.ex som är ett måste för mig. Körlängden 614 mot 580 km och snabbare laddning är mycket viktigt.
Det kan ske mkt ändringar till nästa leverans.
Det enda man vet är att man får det som specats, eller bättre.
Är det dock något som INTE specats så kan det likväl försvinna(tex passagerar lumbar).
I vissa fall kan också sådant som specats försvinna, men då blir man ju meddelad om det.
Kort sagt kan man alltså aldrig vara säker på att det blir X eller Y. Tesla arbetar inte så.
Fast du har ju OTA och när du får nästa bil är den redan utdaterad enligt ditt exempel för då är det ju något nytt på gång.
De stora skillnaden som jag har förstått det mellan en lagerbil och göra en nybeställning av samma bil är följande:
- Lagerbil = Made in China ; Nybeställning = Made in Fremont
- Lagerbil = Type E5D, LG battery 75kWh ; Nybeställning = Type E3LD, Panasonic 2170L 82kWh
- Lagerbil = WLTP range 580km ; Nybeställning = WLTP range 614km
- Lagerbil = Total Power 324kW/435hp ; Nybeställning = Total Power 340kW/456hp
- Lagerbil = Max Fastcharger Power = 190kW DC ; Nybeställning = Max Fastcharger Power = 250kW DC
En annan skillnad verkar vara att det inte går att beställa med dragkrok vid nybeställning. Jag har hört att det är möjligt att lägga till efter beställningen om man kontaktar Tesla, men är inte helt hundra på det.
Jodå, jag har bestält dragkrok, man gör det efteråt och det kan man ju tycka är krångligt. Grejen med nybeställning är att man vet vad man får och då är jag nöjd. Jag suktar inte efter nästa modell och dess ev uppdateringar utan jag vill veta vad jag får. Just nu finns ingen lagerbil som jag vill ha den, sen så ärdet svårt att få fakta om vad som finns på lagerbilarna, rattvärme t.ex som är ett måste för mig. Körlängden 614 mot 580 km och snabbare laddning är mycket viktigt.
Det är inte speciellt svårt att få reda på vad som finns på lagerbilarna. Jag ringde Tesla och frågade. Rattvärme finns på Long Range lagerbil.
Man vet vad man får även på lagerbilar, och vet man inte så får man fråga. Lite så är det på anpassad beställning också då långt från allt står specat.
När det gäller räckvidd och laddhastighet så är det marginellt vad jag har hört.
Max laddhastighet uppnås endast under en kort kort stund och det skiljer 6 minuter enligt test jag läst.
Jodå, jag har bestält dragkrok, man gör det efteråt och det kan man ju tycka är krångligt. Grejen med nybeställning är att man vet vad man får och då är jag nöjd. Jag suktar inte efter nästa modell och dess ev uppdateringar utan jag vill veta vad jag får. Just nu finns ingen lagerbil som jag vill ha den, sen så ärdet svårt att få fakta om vad som finns på lagerbilarna, rattvärme t.ex som är ett måste för mig. Körlängden 614 mot 580 km och snabbare laddning är mycket viktigt.
Jag upplever själv att skillnaden i praktisk räckvidd är större en de officiella siffrorna mellan 614 vs 580. Känns det skiljer minst det dubbla i verkligheten. De nya Panasonic-batterierna gör att jag numera kan köra mellan våra två största städer med ett ett enda laddstopp på vägen, och då är jag verkligen slösaktig med energi och håller hög fart. Med gamla M3 LR fick jag alltid göra minst två laddstopp på vågen. Med nya M3 LR så räcker ett enda snabbt "depåstopp" på 12-14 minuter för att ladda upp. Älskar de nya Panasonic-batterierna. De både laddar snabbare, och räcker mycket längre. Helt fantastiskt bra batterier!