Model Y vs ???

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Model Y vs ???

Inlägg av abagewitz »

Jaha, då verkar det ju som att Model Y verkligen finns att köpa med leverans i en nära framtid (om man beställer tex nu). Med det börjar det bli dags att fundera på att byta bil.

Det finns ju säkerligen 1000 trådar (som jag inte hittar) med jämförelser mellan Model Y och andra motsvarande modeller men kan nån peka till en BRA sammanställning av jämförelser mellan Y och tex ID4, Iconic 5, EV6 eller annat? Eller om någon kan ge det slutgiltiga argumentet till fördel av någon av dem?
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Model Y vs ???

Inlägg av HenrikM76 »

Jag tittade på lite olika andra elbilar nu när jag skulle byta efter drygt 13 000 mil i Model S, men föll tillbaks på smidigheten med Tesla, jag använder bilen i jobbet, rör mig mycket runt om i landet och ibland ganska spontant och då är fortfarande Teslas laddnätverk en riktigt stor USP.
Det sägs det ska öppnas upp men på vilket sätt, hur mycket och till vilket pris vet ingen......så utan den infon, Tesla fortfarande utan tvekan för laddnätverket.
Sen efter att tittat runt på alla olika modellerna inkl. nu Model Y så var det utan tvekan den som även rent känslomässigt i magen som kändes mest rätt.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Re: Model Y vs ???

Inlägg av frippz »

När Model S-leveranserna till Europa ställdes in förra vintern så ändrade jag till en av de nya modellerna som skulle komma nu i september. Allteftersom sommaren gick kändes det mer och mer osannolikt att en bil skulle komma hit under 2021 så jag började kolla på alternativ, däribland Skoda Enyaq och VW ID.4. Givetvis jämförde jag med Model Y som jag började snegla på som ett eventuellt alternativ då det vid den tidpunkten var planerat till slutet av 2021. Efter att ha läst flera rapporter om hur laddinfrastrukturen i Europa lämnar en hel del att önska, tillsammans med det faktum att det skulle komma Model Y's till Europa redan i september så blev valet rätt snabbt självklart för mig. Teslas laddnätverk är faktiskt ett starkt argument för i min bok.
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Model Y vs ???

Inlägg av grenhall »

Jag skulle också vilja slå ett slag för fyrhjulsdriften utöver SuC som är en megafördel även om man, som jag t.ex., inte reser speciellt mkt. Köpa framhjulsdriven bil för nästan lika mycket som en Y... Tveksamt. Dessutom kan jag inte tänka mig att de andra bolagens appar är lika bra som Teslas. Så bara där är det en dealbreaker för mig. När de andra kommer ikapp med vettiga alternativ som inte bara handlar om att de är 50-100 000:- billigare så kanske jag kan överväga att kika på annat. Men tills dess. Tesla-fo-lajf.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model Y vs ???

Inlägg av MWall »

grenhall skrev:
Jag skulle också vilja slå ett slag för fyrhjulsdriften utöver SuC som är en megafördel även om man, som jag t.ex., inte reser speciellt mkt. Köpa framhjulsdriven bil för nästan lika mycket som en Y... Tveksamt. Dessutom kan jag inte tänka mig att de andra bolagens appar är lika bra som Teslas. Så bara där är det en dealbreaker för mig. När de andra kommer ikapp med vettiga alternativ som inte bara handlar om att de är 50-100 000:- billigare så kanske jag kan överväga att kika på annat. Men tills dess. Tesla-fo-lajf.

Framhjulsdriven? Vilka alternativ är det?


Model Y är en ganska dyr bil. 720'. För det får man en helt ok utrustad Mercedes EQC också. Åker man mest runt hemmet så är ju den väldigt trevlig.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Model Y vs ???

Inlägg av grenhall »

MWall skrev:
grenhall skrev:
Jag skulle också vilja slå ett slag för fyrhjulsdriften utöver SuC som är en megafördel även om man, som jag t.ex., inte reser speciellt mkt. Köpa framhjulsdriven bil för nästan lika mycket som en Y... Tveksamt. Dessutom kan jag inte tänka mig att de andra bolagens appar är lika bra som Teslas. Så bara där är det en dealbreaker för mig. När de andra kommer ikapp med vettiga alternativ som inte bara handlar om att de är 50-100 000:- billigare så kanske jag kan överväga att kika på annat. Men tills dess. Tesla-fo-lajf.

Framhjulsdriven? Vilka alternativ är det?


Model Y är en ganska dyr bil. 720'. För det får man en helt ok utrustad Mercedes EQC också. Åker man mest runt hemmet så är ju den väldigt trevlig.
Alltså EQC börjar ju på 770k och det utan någon nämnvärd utrustning så nej. Det är inkorrekt. 839 700:- hamnade jag på med likvärdig utrustning som min Model Y. (kolla bifogad PDF)

Mig veterligen är ID.4 och Enyaq framhjulsdrivna. Eller de kanske finns som fyrhjulsdrivna nu?

Såg att det fanns en variant av ID.4 som är fyrhjulsdriven men den kan man inte välja skinnklädsel i. Nåja.. Den var i närheten för 640k iaf. Billigt.
Mercedes_EQC.pdf
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y vs ???

Inlägg av mikebike »

ID.4 och Enyaq är bakhjulsdrivna i grundutförande.
Polestar 2 och Volvo XC40 P8 är framhjulsdrivna i snikutförande.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Model Y vs ???

Inlägg av grenhall »

mikebike skrev:
ID.4 och Enyaq är bakhjulsdrivna i grundutförande.
Polestar 2 och Volvo XC40 P8 är framhjulsdrivna i snikutförande.
Tack. Jag såg det på hemsidan nu. De var iaf någrahjulsdrivna och inte fyrhjulsdrivna. Dock billiga.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model Y vs ???

Inlägg av MWall »

grenhall skrev:
MWall skrev:
grenhall skrev:
Jag skulle också vilja slå ett slag för fyrhjulsdriften utöver SuC som är en megafördel även om man, som jag t.ex., inte reser speciellt mkt. Köpa framhjulsdriven bil för nästan lika mycket som en Y... Tveksamt. Dessutom kan jag inte tänka mig att de andra bolagens appar är lika bra som Teslas. Så bara där är det en dealbreaker för mig. När de andra kommer ikapp med vettiga alternativ som inte bara handlar om att de är 50-100 000:- billigare så kanske jag kan överväga att kika på annat. Men tills dess. Tesla-fo-lajf.

Framhjulsdriven? Vilka alternativ är det?


Model Y är en ganska dyr bil. 720'. För det får man en helt ok utrustad Mercedes EQC också. Åker man mest runt hemmet så är ju den väldigt trevlig.
Alltså EQC börjar ju på 770k och det utan någon nämnvärd utrustning så nej. Det är inkorrekt. 839 700:- hamnade jag på med likvärdig utrustning som min Model Y. (kolla bifogad PDF)

Mig veterligen är ID.4 och Enyaq framhjulsdrivna. Eller de kanske finns som fyrhjulsdrivna nu?

Såg att det fanns en variant av ID.4 som är fyrhjulsdriven men den kan man inte välja skinnklädsel i. Nåja.. Den var i närheten för 640k iaf. Billigt.
Du får rabatt hos Mercedes. LRF Samköp har t ex 11%. Så dåligt utrustad var den inte. Byggde en nyss faktiskt för ~820' brutto som är i nivå med det man får i utrustningsväg hos Tesla. Det blir 729 800:- med 11% rabatt. Tesla vill ha 729 080:- inklusive den där leveransavgiften på 9 180:-

Vad man väljer beror på vad man ska ha den till och vad man har för tycke och smak. Men helt klart är det bilar som är ungefär lika dyra, lika stora och lika snabba. (eller ja, Model Y är nog ganska mycket rymligare)

Tänker man åka till Medelhavet på semestern eller pendla till stugan i fjällen så är det klart Model Y är att föredra. Men har man familj, släkt och vänner inom 30 mil från där man bor och föredrar att flyga på semestern så tycker jag nog Mercedesen känns trevligare.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Model Y vs ???

Inlägg av grenhall »

MWall skrev:
grenhall skrev:
MWall skrev:
grenhall skrev:
Jag skulle också vilja slå ett slag för fyrhjulsdriften utöver SuC som är en megafördel även om man, som jag t.ex., inte reser speciellt mkt. Köpa framhjulsdriven bil för nästan lika mycket som en Y... Tveksamt. Dessutom kan jag inte tänka mig att de andra bolagens appar är lika bra som Teslas. Så bara där är det en dealbreaker för mig. När de andra kommer ikapp med vettiga alternativ som inte bara handlar om att de är 50-100 000:- billigare så kanske jag kan överväga att kika på annat. Men tills dess. Tesla-fo-lajf.

Framhjulsdriven? Vilka alternativ är det?


Model Y är en ganska dyr bil. 720'. För det får man en helt ok utrustad Mercedes EQC också. Åker man mest runt hemmet så är ju den väldigt trevlig.
Alltså EQC börjar ju på 770k och det utan någon nämnvärd utrustning så nej. Det är inkorrekt. 839 700:- hamnade jag på med likvärdig utrustning som min Model Y. (kolla bifogad PDF)

Mig veterligen är ID.4 och Enyaq framhjulsdrivna. Eller de kanske finns som fyrhjulsdrivna nu?

Såg att det fanns en variant av ID.4 som är fyrhjulsdriven men den kan man inte välja skinnklädsel i. Nåja.. Den var i närheten för 640k iaf. Billigt.
Du får rabatt hos Mercedes. LRF Samköp har t ex 11%. Så dåligt utrustad var den inte. Byggde en nyss faktiskt för ~820' brutto som är i nivå med det man får i utrustningsväg hos Tesla. Det blir 729 800:- med 11% rabatt. Tesla vill ha 729 080:- inklusive den där leveransavgiften på 9 180:-

Vad man väljer beror på vad man ska ha den till och vad man har för tycke och smak. Men helt klart är det bilar som är ungefär lika dyra, lika stora och lika snabba. (eller ja, Model Y är nog ganska mycket rymligare)

Tänker man åka till Medelhavet på semestern eller pendla till stugan i fjällen så är det klart Model Y är att föredra. Men har man familj, släkt och vänner inom 30 mil från där man bor och föredrar att flyga på semestern så tycker jag nog Mercedesen känns trevligare.
Just det ja... Fossiltillverkarna har icke synliga rabatter. Det glömde jag. Nåväl. Jag tvivlar inte på att Mercedesen är trevlig. Garanterat bättre byggkvalité än Tesla. Men så är det det där med allt annat. :)
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y vs ???

Inlägg av taliz »

EQC är betydligt mindre än Y inuti.
Dessutom rejält törstig, halvtaskig räckvidd och laddar långsamt. Små skärmar också. Känns inte 2021 på långa vägar.
MEB-bilar för halva priset slår den på långresa.

Skall man köra runt i stan har man ju heller ingen större nytta av dess främsta fördel, långfärdskomforten. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y vs ???

Inlägg av mati »

taliz skrev:
EQC är betydligt mindre än Y inuti.
Dessutom rejält törstig, halvtaskig räckvidd och laddar långsamt. Små skärmar också. Känns inte 2021 på långa vägar.
MEB-bilar för halva priset slår den på långresa.

Skall man köra runt i stan har man ju heller ingen större nytta av dess främsta fördel, långfärdskomforten. ;)
EQC är ju en fossilbil i grunden och MEB är el rakt igenom. Nånstans måste man ju märka det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model Y vs ???

Inlägg av MWall »

mati skrev:
taliz skrev:
EQC är betydligt mindre än Y inuti.
Dessutom rejält törstig, halvtaskig räckvidd och laddar långsamt. Små skärmar också. Känns inte 2021 på långa vägar.
MEB-bilar för halva priset slår den på långresa.

Skall man köra runt i stan har man ju heller ingen större nytta av dess främsta fördel, långfärdskomforten. ;)
EQC är ju en fossilbil i grunden och MEB är el rakt igenom. Nånstans måste man ju märka det.
Det är Kona och E-Niro också men de går ändå snålt.

Jag tror man kan tycka det är trevligt med en lyxig och väl ihopsatt bil även om man bara kör inom en radie på 20-30 mil. Det är vad jag själv gör nämligen 11 månader av 12.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y vs ???

Inlägg av mati »

MWall skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
EQC är betydligt mindre än Y inuti.
Dessutom rejält törstig, halvtaskig räckvidd och laddar långsamt. Små skärmar också. Känns inte 2021 på långa vägar.
MEB-bilar för halva priset slår den på långresa.

Skall man köra runt i stan har man ju heller ingen större nytta av dess främsta fördel, långfärdskomforten. ;)
EQC är ju en fossilbil i grunden och MEB är el rakt igenom. Nånstans måste man ju märka det.
Det är Kona och E-Niro också men de går ändå snålt.
Sant. Jag tänkte egentligen mer på var drivhjulen sitter, fram eller bak. Att jag citerade Taliz inlägg blev lite fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Model Y vs ???

Inlägg av Olof Tenghoff »

Screen Shot 2021-08-23 at 3.43.39 PM.png
Jag tycker bilanalytikern Sandy Munro har den mest överskådliga jämförelsen. Klippt från hans Youtube-kanal.
Teslaägare sedan 2013
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3393
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model Y vs ???

Inlägg av Maw »

Olof Tenghoff skrev:
Screen Shot 2021-08-23 at 3.43.39 PM.png
Jag tycker bilanalytikern Sandy Munro har den mest överskådliga jämförelsen. Klippt från hans Youtube-kanal.
Priserna stämmer dåligt med svenska förhållanden.

Rangen verkar inte heller stämma MY ligger väl bara 30-40 km över PS2 och ID4 gtx?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model Y vs ???

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Priserna stämmer dåligt med svenska förhållanden.

Rangen verkar inte heller stämma MY ligger väl bara 30-40 km över PS2 och ID4 gtx?
EPA är väl högre genomsnittshastighet än WLTP, kommer alltså öka differensen mellan Y och de andra som har högre luftmotstånd när man jämför bilarnas EPA.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3393
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model Y vs ???

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Priserna stämmer dåligt med svenska förhållanden.

Rangen verkar inte heller stämma MY ligger väl bara 30-40 km över PS2 och ID4 gtx?
EPA är väl högre genomsnittshastighet än WLTP, kommer alltså öka differensen mellan Y och de andra som har högre luftmotstånd när man jämför bilarnas EPA.
Det kan vara så, men det är också ett välkänt faktum att Tesla pressar ut max när de gör sina EPA-tester medan de andra tillverkarna väljer att redovisa lägre siffror än testresultatet vilket är tillåtet för EPA. EPA-siffrorna går att påverka mycket mer än WLTP..

När verkliga tester görs i t ex 70 mph hamnar Tesla långt under sin EPA medan t ex Polestar klarar sin EPA.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model Y vs ???

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Det kan vara så, men det är också ett välkänt faktum att Tesla pressar ut max när de gör sina EPA-tester medan de andra tillverkarna väljer att redovisa lägre siffror än testresultatet vilket är tillåtet för EPA. EPA-siffrorna går att påverka mycket mer än WLTP..

När verkliga tester görs i t ex 70 mph hamnar Tesla långt under sin EPA medan t ex Polestar klarar sin EPA.
Ja det är ju därför EPA är rätt dumt, tillverkarna kan påverka så mycket så det blir svårt att jämföra bilmodellerna. WLTP är ju dumt för att genomsnittshastigheten är så låg att det inte direkt visar hur stora skillnaderna blir på resor i verkligheten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y vs ???

Inlägg av mati »

Ja, det som är intressant för elbilar är ju räckvidden på långresor, dvs i hyfsat höga hastigheter. Hur långt en bil kan köra i stadstrafik är tämligen ointressant. WLTP är helt klart framtaget för fossilbilar. Ganska korkat med tanke på att de är på väg bort på sikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 969
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Model Y vs ???

Inlägg av Aida »

Jag har inte kört någon av bilarna men jag läste i senaste numret av Teknikens Värld test av Mercedes EQC, BMW iX3, Volvo XC40 Recharge AWD och Skoda Enyaq 80 där de totalsågade mercan och sa att den var en pinsam parantes i mercedes historia. Den var tydligen obekväm trots luftfjädring med både stötighet och svajighet och stora karossrörelser, den var trång men tung (2,6 ton i tjänstevikt!) samt törstigast av alla - detta till ett pris som var flera hundratusen mer än de andra bilarna!

De var imponerade av BMWn men förstod inte varför man skulle betala 200 000 kr mer än för Enyaq som enkelt sopade hem testet.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Model Y vs ???

Inlägg av markuswesterberg »

Aida skrev:
Jag har inte kört någon av bilarna men jag läste i senaste numret av Teknikens Värld test av Mercedes EQC, BMW iX3, Volvo XC40 Recharge AWD och Skoda Enyaq 80 där de totalsågade mercan och sa att den var en pinsam parantes i mercedes historia. Den var tydligen obekväm trots luftfjädring med både stötighet och svajighet och stora karossrörelser, den var trång men tung (2,6 ton i tjänstevikt!) samt törstigast av alla - detta till ett pris som var flera hundratusen mer än de andra bilarna!

De var imponerade av BMWn men förstod inte varför man skulle betala 200 000 kr mer än för Enyaq som enkelt sopade hem testet.
Inte läst själv men för oss står valet just nu känns det som just mellan en Enyaq eller den MY vi beställt men avvaktar Berlin. Ska åka förbi Segeltorp idag tänkte jag och kika på MY. För oss är storleken det viktiga på denna bil. M3 är ok men behöver då och då kunna lasta större kartonger och annat och där funkar den inte riktigt samt att vi vill ha mer plats för barnen och stolar där bak. Hoppas på att den ska vara minst lika stor som vår CX5 som vi väntat länge på att kunna byta ut.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y vs ???

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Ja, det som är intressant för elbilar är ju räckvidden på långresor, dvs i hyfsat höga hastigheter. Hur långt en bil kan köra i stadstrafik är tämligen ointressant. WLTP är helt klart framtaget för fossilbilar. Ganska korkat med tanke på att de är på väg bort på sikt.
Syftet med WLTP är ju att mäta hur bränsletörstig en bil är för att kunna bestämma hur mycket koldioxidskatt som ska betalas. Att få riktiga förbrukningssiffror i systemet är ju inte alls korkat. Vad spelar WLTP för roll på en elbil?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y vs ???

Inlägg av Zalman3 »

Ioniq 5 och Tesla MY är överlägsna ID4/Skoda Enyaq.
Screenshot_20210426-004139_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model Y vs ???

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Syftet med WLTP är ju att mäta hur bränsletörstig en bil är för att kunna bestämma hur mycket koldioxidskatt som ska betalas. Att få riktiga förbrukningssiffror i systemet är ju inte alls korkat. Vad spelar WLTP för roll på en elbil?
Det är ju det som är problemet, man tvingar tillverkarna att annonsera en räckviddssiffra enligt WLTP som egentligen är rätt meningslös för jämförelse av elbilar.
Skriv svar