ICEd Mall of Scandinavia

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: ICEd Mall of Scandinavia

Inlägg av HelectriC »

Det verkar vara kutym att inte bry sig om laddplats eller inte på MoS
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

De måste börja bötfälla för sån här parkering så att det blir ordning. 16x700kr borde väl locka de flesta P-bolag.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Det är väl Parkman som 'vaktar' där?!? Inte att jag har de bästa erfarenheter med dem, men man kan ju tipsa dem iallafall. annars kan man ju parkera tvärs framför bilarna och drar sin sladd till laddboxen...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

point1 skrev:
Jojo skrev:
Det är väl Parkman som 'vaktar' där?!? Inte att jag har de bästa erfarenheter med dem, men man kan ju tipsa dem iallafall. annars kan man ju parkera tvärs framför bilarna och drar sin sladd till laddboxen...
Hade jag haft en bil jag inte brydde mig om så hade det funkat

Sent from my iPhone using Tapatalk
Kanske kan skaffa en 200 m lång laddsladd så alla bilar kan bli inlindade :D Behöver ju inte ens stå kvar med din bil dom kanske fattar ändå?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Jag har sagt till, de säger att de lappar bilar som står på laddplats... Aldrig sett en bil med böter där!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Har de skyltat rätt så de får lov att dela ut kontrollavgifter då?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

Kommer aldrig sätta min fot på mos. Jävla skitställe.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag fotade och skickade till deras mail senast jag va där o va med om samma sak. Jag föreslog en "parkering förbjuden" följt av "laddplats för elbil" på åtminstone tre av platserna. De tackade för bilderna o tipset. Gör samma sak ni är mitt tips så kanske d blir ändring tillslut.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Samtidigt är det ju inte svårt att förstå varför bilarna står där. Jag har bara besökt MoS en gång och kom då ca 9.55 (öppnar 10). Garaget var då redan i princip fullt. När jag åkte därifrån kl 12 var det lätt 100 bilar som cirkulerade och letade plats. Det, plus dålig skyltning.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Förstår inte att parkeringsvakterna är jätte-på det här? Borde ju vara lätta pengar för dom.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

För att de vill ha kunder, och att laddningen bara är green wash? De vill nog inte få sura ice-ägare, och tror kanske inte att bev-ägare som inte kan ladda är troligare återkommande kunder än lappade bilister?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
För att de vill ha kunder, och att laddningen bara är green wash? De vill nog inte få sura ice-ägare, och tror kanske inte att bev-ägare som inte kan ladda är troligare återkommande kunder än lappade bilister?
Sätter dom upp en skylt med enkel text typ. "Böter om bilen inte laddas" vid varje plats så kan väl knappast någon bli sur om de får böter?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Lite som handikapp rutorna där parkerar inte många olagligt och jag tror inte det har med respekt att göra eller så försvinner den bara så fort man får tillgång till en bil med tillstånd oavsett om det finns en person med behov eller inte i bilen. Är bara reglerna tydliga så går det nog att få ordning på saken med hjälp av böter.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
bylund skrev:
Sätter dom upp en skylt med enkel text typ. "Böter om bilen inte laddas" vid varje plats så kan väl knappast någon bli sur om de får böter?
Alla blir väl sura om de får böter? Det är väl alltid någon annans fel?

Om syftet med platserna bara är green wash så tvekar de nog att bötfälla. Jag menar inte att de gör rätt, och jag tror nog böter skulle vara ett effektivt sätt att få ordning på problemet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Pontus skrev:
bylund skrev:
Alla blir väl sura om de får böter? Det är väl alltid någon annans fel?

Om syftet med platserna bara är green wash så tvekar de nog att bötfälla. Jag menar inte att de gör rätt, och jag tror nog böter skulle vara ett effektivt sätt att få ordning på problemet.
Jo men jag skulle inte bli lika sur om jag stod på en handikapplats och fick böter som om jag stod 9,5 ifrån en korsning och fick böter. Vet jag att jag gjort fel och riskerar böter så är det mer ok och skulle jag nog inte sluta åka till MoS bara av den anledningen. Så det går nog att lösa så att alla blir nöjda.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Vissa säger att det är fullt eller nästan fullt ofta i MoS garage. Jag har många gånger noterat att många bilister slänger allt parkeringsvett åt skogen när alla lagliga platser är slut. Så problemet kanske egentligen bottnar i att parkeringsgaraget är för litet.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Surfaren skrev:
Vissa säger att det är fullt eller nästan fullt ofta i MoS garage. Jag har många gånger noterat att många bilister slänger allt parkeringsvett åt skogen när alla lagliga platser är slut. Så problemet kanske egentligen bottnar i att parkeringsgaraget är för litet.
Det är dessutom mitt i julhandeln och folk blir ju helt galna av detta också.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Martinen skrev:
Det är dessutom mitt i julhandeln och folk blir ju helt galna av detta också.
Det är sant. Sen har gallerian öppnat ganska nyligen och kanske dom räknar med färre samtidiga besökare efter några månader.

Eller så sitter dom och gnider händerna över högen med pengar dom kan dra in från butikerna nu, med så många besökare.
18650

Inlägg av 18650 »

Köp billiga cykellås för någon tia styck, sätt dessa i färgarna på de som ICEar. Märk nyckeln med bilens regnr och lämna nycklarna i receptionen på affären i fråga.

http://www.ebay.com/itm/Outdoor-4-digit ... Swu4BV3nLm
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nej, det bästa är om någon gnällis får 700kr i böter och ringer Aftonbladet för att gråta ut. "Alla barnens julklapps pengar gick till böter för att jag stod på en laddplats" Faktaruta "Så här ser det nya luriga vägmärket ut" osv.

Själv läser jag inte Aftonbladet eftersom det gör en dummare och då kanske man parkerar på laddplatser vilken sekund som helst.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

18650 skrev:
Köp billiga cykellås för någon tia styck, sätt dessa i färgarna på de som ICEar. Märk nyckeln med bilens regnr och lämna nycklarna i receptionen på affären i fråga.

http://www.ebay.com/itm/Outdoor-4-digit ... Swu4BV3nLm
Det här låter som en osedvanligt dålig idé. Det är väl onödigt att göra något som är bra mycket mer brottsligt än det ICE-ägaren gjort, eller? Dessutom har du ju risken att personen inte märker att du satt en kedja i fälgen och kör iväg med skador på bilen som följd.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Vi kan väl göra ett snyggt reklamblad för Tesla som vi kan hjälpas åt att peta ner under vindrutetorkaren på alla bilar vi ser som ICE:at en laddplats. :)
Pontus skrev:
Jag tog en påse och la i två bultar med en lapp "gissa vilket hjul som sitter löst?" på vindrutan. Han kom aldrig tillbaka och jag hade givetvis inte tagit någon av hans hjulbultar så ingen risk för skada men han blev säkert tillräckligt orolig och tittade runt bilen vilket kanske var för jobbigt för honom.
Haha, det var en kreativ och icke trafikfarlig lösning. :)
Senast redigerad av Surfaren, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Vi hade en återkommande felparkerare på våra få platser på mitt förra jobb som trots konfrontation fortsatte ta våra platser. Jag tog en påse och la i två bultar med en lapp "gissa vilket hjul som sitter löst?" på vindrutan. Han kom aldrig tillbaka och jag hade givetvis inte tagit någon av hans hjulbultar så ingen risk för skada men han blev säkert tillräckligt orolig och tittade runt bilen vilket kanske var för jobbigt för honom.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Surfaren skrev:
Vi kan väl göra ett snyggt reklamblad för Tesla som vi kan hjälpas åt att peta ner under vindrutetorkaren på alla bilar vi ser som ICE:at en laddplats. :)
Pontus skrev:
Jag tog en påse och la i två bultar med en lapp "gissa vilket hjul som sitter löst?" på vindrutan. Han kom aldrig tillbaka och jag hade givetvis inte tagit någon av hans hjulbultar så ingen risk för skada men han blev säkert tillräckligt orolig och tittade runt bilen vilket kanske var för jobbigt för honom.
Haha, det var en kreativ och icke trafikfarlig lösning. :)

hallå! du kan inte citera ett inlægg under dig sjælv!! ordning o reda! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Ifixis
Teslaägare

Inlägg av Ifixis »

På Heron City har de märkt platserna "Endast för laddning av elbil" och där såg jag en BMW X6 (=INTE miljöbil) stå och blockera två av de tre laddplatser som finns när jag kom med min PHEV. Det kom dock en parkeringsvakt bara efter några sekunder och satte en välförtjänt lapp på hans ruta! Jag tyckte att det var ganska imponerande att se detta i ett parkeringshus där alla platser är gratis.
Skriv svar