Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Anledningen är nog helt enkelt att säljarna inte vet så mkt mer än du. Leveranskedjan är ju byggd för att inte kräva någon inblandning från dem. Kunderna beställer på nätet och sen transporteras/levereras produkten som om det vore ett nytt kylskåp eller whatever.

Fakturor och andra papper kommer justeras och revideras ett antal ggr innan leverans. Först ca en vecka innan leverans kan man räkna med att alla dokument är på plats och korrekta.
Så det är bara att vänta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tobiasekholm
Teslaägare

Inlägg av tobiasekholm »

Det må så vara men jag har inte vid tidigare nybilsköp blivit totalt nonchalerad som kund efter att order är lagd i systemet, det borde inte kosta många minuter att besvara frågor från kunder även efter köp. En idé vore väl att tex ha en enklare 1:a linjes aftersales grupp vilka hanterar vanliga frågor likt många andra branscher.

taliz skrev:
Anledningen är nog helt enkelt att säljarna inte vet så mkt mer än du. Leveranskedjan är ju byggd för att inte kräva någon inblandning från dem. Kunderna beställer på nätet och sen transporteras/levereras produkten som om det vore ett nytt kylskåp eller whatever.

Fakturor och andra papper kommer justeras och revideras ett antal ggr innan leverans. Först ca en vecka innan leverans kan man räkna med att alla dokument är på plats och korrekta.
Så det är bara att vänta.
Deeds

Inlägg av Deeds »

tobiasekholm skrev:
Ja upplever likt många av er andra att säljarnas intresse för mig som kund försvann i samma sekund som orden var lagd, väntar nu på min M3 LR som har ett estimerat leveransdatum på 21-30 sept.

Har mailat säljaren frågorna nedan med svaret lyser med sin frånvaro,

1. På slutfakturan är endast standard connectivity listat vilket skall vara fri "advanced connectivity" i ett år.
2. En bekräftelse om hur väl leveransdatumet på slutfakturan stämmer (22/9)

Hur har ni sökt info om vilket båt etc som era bilar varit på när ni "lekt detektiver"?. det finns ingen info om bilen baserat på chassienummer på biluppgifter.se ännu iallaflal.
1. Standard Connectivity är det som ingår ”standard” i alla bilar, kostar 99:-/månad (efter att premium gått ut) Alla bilar kommer med premium. SR+ i 30 dagar och LR/P i 1 år.
Att det står standard på kontraktet är för att de inte räknar med en prövoperiod.

2. Beräknat leveransdatum stämmer ibland och ibland inte, går inte att ha det som något annat än ett ”uppskattat” datum. Det är som sagt ett beräknat datum då fakturan sattes. Spannet du fått stämmer inte heller alltid bra men oftast bättre. Mitt har flyttats flera gånger.
Säljarna vet tyvärr inte mycket mer än det du själv ser på ditt konto.

Att söka på VIN-nummer går först när bilen registrerats i Sverige. När bilen väl dyker upp där du valt att hämta den så får man plocka upp den 48-72 timmar senare.

All denna info har jag fått från min säljare. Vilken båt den står på kan/får/vill de inte längre säga.
Senast redigerad av Deeds, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

tobiasekholm skrev:
Det må så vara men jag har inte vid tidigare nybilsköp blivit totalt nonchalerad som kund efter att order är lagd i systemet, det borde inte kosta många minuter att besvara frågor från kunder även efter köp. En idé vore väl att tex ha en enklare 1:a linjes aftersales grupp vilka hanterar vanliga frågor likt många andra branscher.
Du menar du skulle vilja betala ett högre pris för bilen för att Tesla skall anställa hundratals människor som sitter i telefon och säger "kika på tesla.com" eller "tyvärr, vi har ingen mer info"? ;)

Hela deras verksamhet är byggd för self service.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Klafver94
Teslaägare

Inlägg av Klafver94 »

Om 11h så hämtar jag ut min M3LR mic. Känns otroligt roligt så här efter att ha följt Tesla sedan 2014. Började kika på Elbil på allvar 2020 i Mars, då när Enyaq'en började visa sig. Efter Enyaq'en föll bort så var jag supernära att välja en Polestar 2. Efter lite bollande fram och tillbaka så vart de SuC som avgjorde, (och avsaknad av mugghållare i Polestar :lol:)
Tack för den här tiden i Väntrummet, trevligt gäng!
Ha det gött! //Ekström
Hata Skellefteå :*
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

Model Y hade tydligen hankook däck på mic bilen är det samma på model 3?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Oratok
Teslaägare

Inlägg av Oratok »

Har en fråga till er som fått er bil levererad. Hur långt innan själva leveransdagen fick ni erat mail om leverans?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Oratok skrev:
Har en fråga till er som fått er bil levererad. Hur långt innan själva leveransdagen fick ni erat mail om leverans?
Fick aldrig något mail. De ringde, typ, 3 dagar innan och frågade hur fort jag kunde hämta. :D (mars 2019. Beställde 15/3, de ringde 26/3, hämtade 29/3 = snabba puckar!)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare

Inlägg av mwest »

Nån som beställt bil med uppskattat leveransdatum kring 22-30 sep som sett/hört något om vilken båt de är på?
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
Klafver94
Teslaägare

Inlägg av Klafver94 »

Lophornis skrev:
Jag fick Michelin Pilot Sport 4 på min M3
Hata Skellefteå :*
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Klafver94 skrev:
Lophornis skrev:
Jag fick Michelin Pilot Sport 4 på min M3
19" på M3 har haft Hankook däck
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Klafver94 skrev:
Om 11h så hämtar jag ut min M3LR mic. Känns otroligt roligt så här efter att ha följt Tesla sedan 2014. Började kika på Elbil på allvar 2020 i Mars, då när Enyaq'en började visa sig. Efter Enyaq'en föll bort så var jag supernära att välja en Polestar 2. Efter lite bollande fram och tillbaka så vart de SuC som avgjorde, (och avsaknad av mugghållare i Polestar :lol:)
Tack för den här tiden i Väntrummet, trevligt gäng!
Ha det gött! //Ekström
Spännande! Grattis! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Naturgas

Inlägg av Naturgas »

mwest skrev:
Nån som beställt bil med uppskattat leveransdatum kring 22-30 sep som sett/hört något om vilken båt de är på?
Har också uppskattad leverans då men inte kunnat kolla vilket båt min bil är på. Min försäljare visste inte heller.
Användarvisningsbild
Ostberg
Teslaägare

Inlägg av Ostberg »

Naturgas skrev:
mwest skrev:
Har också uppskattad leverans då men inte kunnat kolla vilket båt min bil är på. Min försäljare visste inte heller.

Väntar in min bil då också. Var inne på teslamotorclub.com 2021 (Shipping Movements). Och jag gissar att det är Triton ace. ETA zeebrygge 20 sep. Avgick den 21 aug. Här är en film med pålastningen.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare

Inlägg av Lophornis »

Så nu har dagen kommen då jag hämtade min model 3 long range vit mic. Wow vilken bil alltså hittade inga fel på lack eller lister. Lite flamiga rutor men det fixas lätt. Så nu är det bara att njuta på. Vi testade suc på vägen hem kom in med typ 55% och fick endast 58kW. Får göra en längre tur så batterierna är lite mer tömda och se vad som laddas med.
Senast redigerad av Lophornis, redigerad totalt 1 gånger.
Ioniq 28kWh (såld)
Poppado

Inlägg av Poppado »

Lophornis skrev:
Så nu har dagen kommen dp jag hämtade min model 3 long range vit mic. Wow vilken bil alltså hittade inga fel på lack eller lister. Lite flamiga rutor men det fixas lätt. Så nu är det bara att njuta på. Vi testade suc på vägen hem kom in med typ 55% och fick endast 58kW. Får göra en längre tur så batterierna är lite mer tömda och se vad som laddas med.
Grattis!
Själv går jag i väntans tider och hoppas vilken dag som helst få bokad tid för upphämtning. Är som ett barn inför julafton...
Har beställt röd M3LR med beräknad leverans 1-15/9
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare

Inlägg av Lophornis »

Hjälp nu gick huvudsäkringen 25A laddar två elbilar den ena 1fas 16A och Tesla bilen 3fas 16A. Hur långt ner kan man köra Tesla laddningen så den klarar värma i vinter?
Räcker det med 3x5A för att klara uppvärmningen i vinter.
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
Teslaägare

Inlägg av Stefan Isaksson »

Hejsan,

Beställde en Model 3 Performance efter testkörning den 27 Aug :) Preliminär leverans i September när jag beställde via sidan, men ej mottagit något leveransdatum.

Inväntar leveransbesked före jag betalar in kontantinsatsen. Så vad tror ni om leveransdatum?

Mvh Stefan
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare

Inlägg av Pasjostrom »

Lophornis skrev:
Hjälp nu gick huvudsäkringen 25A laddar två elbilar den ena 1fas 16A och Tesla bilen 3fas 16A. Hur långt ner kan man köra Tesla laddningen så den klarar värma i vinter?
5A 3-fas motsvarar ca 3,5kW så absolut klarar man att värma bilen med den effekten utan att dränera batteriet.
Användarvisningsbild
Ostberg
Teslaägare

Inlägg av Ostberg »

Lophornis skrev:
Kanske är det bättre att byta grupp till laddning, här är vi som väntar på ny bil och kanske inte vet så mycket :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Lophornis skrev:
Så nu har dagen kommen då jag hämtade min model 3 long range vit mic. Wow vilken bil alltså hittade inga fel på lack eller lister. Lite flamiga rutor men det fixas lätt. Så nu är det bara att njuta på. Vi testade suc på vägen hem kom in med typ 55% och fick endast 58kW. Får göra en längre tur så batterierna är lite mer tömda och se vad som laddas med.
Kul - stort grattis til nya bilen! M3 är verkligen en speciell bil! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Lophornis skrev:
Fundera på att skaffa lastbalansering så slipper du tänka på det (och slipper blåsa huvudsäkringar).
Bild
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Laddar man en bil med enfas skulle jag föreslå fasbalansering/utjämning. T ex som FerroAmp har.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

kenjon skrev:
Laddar man en bil med enfas skulle jag föreslå fasbalansering/utjämning. T ex som FerroAmp har.
Ja, för bilen med 1-fas-laddning så är det ju bra (och lastbalanserade med andra EVSE, och mot husets förbrukning, optimalt sätt).

Har även sett att Accelev har en intressant och prisvärd sådan omvandlare från 3-fas -> 1-fas (och med inbyggd lastbalansering).
Bild
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
Teslaägare

Inlägg av Stefan Isaksson »

Bör inte denna diskussion ligga under batteri / el problematik.
Skriv svar