Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
MWall skrev:
Happy wife, happy life. :lol:
Din fru gillar inte asiatiska bilar. Kunde varit värre. Jag gillar inte heller sådana. :)
Det vet jag inte. Hon hade en Toyota Yaris när vi träffades. Och den tyckte hon var bra då. Sen köpte hon en Mazda CX-3 och den gillade hon också. Skillnaden är nog lite så som martinot är inne på. Då var det inte jag som stod för kostnaderna. ;)
Men visst finns det mycket sanning i din första mening. Det är det jag säger, det finns inget värde i att köpa en bil som jag gillar om det samtidigt betyder att vi aldrig åker tillsammans i den. Man får välja sina strider.
Yaris; min pappa har en, och har även en gång hyrt en på firman (innan den första M3 levererades). Hemsk bil! Faktiskt en av de allra värsta jag kört/hyrt.

Så har din sambo stått ut med den, så är i princip alla andra bilar ett lyft uppåt från det! :)

Gällande att hon skall gilla dina bilar som du köper in; hon kan ju välja att ta sin egen bil på semester, eller att promenera/cykla om bilen inte behagar henne. ;)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
DanneLKPG skrev:
Då betalar din sambo mellanskillnaden till ID.4 GTX så är det ju löst. :mrgreen:
Haha, just det. 120kkr handlar det om. Skulle inte tro det.
Men här ser man ju det tokiga i det hela. Hyundai tillhandahåller en snikmodell för provkörning, fast man har beställt en hyfsat maxutrustad 1st Edition. VW däremot tillhandahåller en maxad GTX som demobil medan man skulle enbart ha råd med en ganska basic GTX utan tillval. Det är ju helt missvisande. Äpplen och apelsiner liksom.
Jag menar, de sköna stolarna i GTX:en är ju inte standard, utan de kostar 28000 extra eller nåt. Annars får man man bara manuella (!) standardstolar. Enligt säljaren är passagerarstolen inte justerbar alls då. Har svårt att tro det, men han sa det. Det är lätt att komma över 100k med alla mer eller mindre nödvändiga tillval. Och utan dessa tillval blir bilen omedelbart betydligt mindre trevlig. Det hade varit mycket bättre om vi hade fått provköra en Advanced Ioniq5 istället. Då hade jämförelsen varit mer rättvisande.
Lite förvånande att höra. Kunde aldrig gissat att nya bilar har helmanuella stolar 2021. Speciellt inte de för runt halvmiljonen. :?

Håller annars med om att det generellt borde finnas bättre med demobilar, både basversioner och dyrare modeller.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
DrDR
elbilist

Inlägg av DrDR »

Har svårt att förstå alla jämförelser mellan ID4 och I5. ID4 har ju mindre valbar utrustning - då är ju Enyaq mer relevant att jämföra med. T ex eluppvärmda baksäten, ventilerade framsäten och minnesfunktion i framsätena (finns detta på ID4? - VW ÅF visste inte när vi var där och har inte hört av sig som han skulle göra). Kan också tillägga att vi fick provköra en ID4 med otroligt lite utrustning trots att ÅF hade bilar med mer utrustning inne.

Offerten jag fick från Skoda hamnade på över 700 kkr och då var det endast bakhjulsdrift.

För att sammanfatta så känns det mer rimligt att jämföra Enyaq fullutrustad med I5 Advanced/Comfort eller FE, samt ID4 med I5 Essential. Och då ligger I5 bra mycket bättre till prismässigt.

Sen är det ju olika vad man tycker är viktigt. Minnesfunktion i förarsätet är otroligt viktigt för oss eftersom jag och frun har helt olika körställningar. Ventilerade säten är viktigt då jag ofta är varm och svettig när jag sätter mig i bilen. V2L är en klar bonus då vi har varit med om flera dygns strömavbrott för några år sedan och även brukar tälta på campingar - då behöver man el till kyl, spis mm och det är en fördel att inte behöva ta husvagnsplatser för detta. Eluppvärmda baksäten är ett plus då vi har barn som ska åka i bilen.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Mickep

Inlägg av Mickep »

Man behöver inte manuella stolar på en bil. de ställs in 1 gång och tar ung 2 sekunder (långt snabbare än motorerna arbetar) att ställa in den.
Men när vi pratar bilar för halvmiljonen så vill man ha lite lyx (onödiga saker) och då är det förklarligt.
När vi får bilar för 200 000 som går 40-50 mil och laddar snabbt så kan man diskutera ifall sådana stolar skall vara standard. men en bil för halvmiljonen. Ja, det bör man förvänta sig.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
mati skrev:
DanneLKPG skrev:
Då betalar din sambo mellanskillnaden till ID.4 GTX så är det ju löst. :mrgreen:
Haha, just det. 120kkr handlar det om. Skulle inte tro det.
Men här ser man ju det tokiga i det hela. Hyundai tillhandahåller en snikmodell för provkörning, fast man har beställt en hyfsat maxutrustad 1st Edition. VW däremot tillhandahåller en maxad GTX som demobil medan man skulle enbart ha råd med en ganska basic GTX utan tillval. Det är ju helt missvisande. Äpplen och apelsiner liksom.
Jag menar, de sköna stolarna i GTX:en är ju inte standard, utan de kostar 28000 extra eller nåt. Annars får man man bara manuella (!) standardstolar. Enligt säljaren är passagerarstolen inte justerbar alls då. Har svårt att tro det, men han sa det. Det är lätt att komma över 100k med alla mer eller mindre nödvändiga tillval. Och utan dessa tillval blir bilen omedelbart betydligt mindre trevlig. Det hade varit mycket bättre om vi hade fått provköra en Advanced Ioniq5 istället. Då hade jämförelsen varit mer rättvisande.
Ja det är helt vansinnigt! Detta har ni ju kunnat läsa i en tidigare rant från mig. Hur tänker Hyundai!?

VW har ju så stora bilhandlarlokaler så att de kan ha flera versioner av ID4 för utställning (till skillnad fr Hyundai som oftast har mindre återförsäljare som endast har råd med en utställningsbil/provkörningsbil av varje modell (I5 har de ju inte heller fått fler)). När jag var på VW i Lund första gången för att kika på ID4 så hade de en 1st och en 1st MAX bredvid varandra. Jösses vad basic den vanliga såg ut - hade för tusan inte ens dubbelt lastgolv utan en hög kant vid fällning av baksätet. Likaså stolarna som du nämnde var som en hyrbils-Polo…

Man kan ju vända på steken: tänk så besvikna Hyundaikunden hade blivit när man mottar leverans av sin Essential om man provkört en P45…

Men Mati: jag fattar inte. Är hon så kategorisk och känslostyrd i allt!? Hur skulle hon ta sig till ställen om du köpt den bil du velat ha? Taxi?

Vi har det uppdelat så att det hon brinner för bestämmer frugan om och vice versa. Hon bestämde helt köket och badrummet vid byggnationen av huset och jag bestämmer bilarna. Men naturligtvis så räknas hennes åsikt.
Vi har delat upp det så enkelt att den som betalar, köper in, och den som köper in bestämmer. Vill jag ha en utegrill så betalar jag för den 100%, men då bestämmer jag också helt vilken grill det blir. Vill min fru köpa in några tennisrack till henne, så betalar hon själv, och bestämmer helt vilka det blir.

Min bil köper jag in, finansierar och bestämmer, och frugans bil köper hon in, finansierar och bestämmer. Enkelt. Inget tjafs. Inget bråk. Bra modell för husfriden.

(Sedan brukar vi ändå hjälpa varandra, och tänka på att kanske vettigt att en av bilarna har dragkrok, etc.)

Gemensamma utgifter (som hus och hem) delar vi 50% av kostnad på, både inköp och underhåll, och där blir det ju gemensamma beslut. Men det fungerar oftast väldigt bra.
Bild
msb
elbilist

Inlägg av msb »

Idag fick jag svar från min säljare som frågat GA om akustikrutor.
Ja, Advanced har laminerade rutor som även kallas för akustik-film. Detta hör ihop med BOSE ljudstystemet och gör helt enket kupén mer isolerad.
Jag vet att svaret har kommit från andra källor i tråden men det här kom direkt från Danmark.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

msb skrev:
Ja, Advanced har laminerade rutor som även kallas för akustik-film. Detta hör ihop med BOSE ljudstystemet och gör helt enket kupén mer isolerad.
Jag vet att svaret har kommit från andra källor i tråden men det här kom direkt från Danmark.
Danmark kan ha helt andra utr paket än Sverige
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
jurand
elbilist

Inlägg av jurand »

HelectriC skrev:
msb skrev:
Kanske, men jag fick först svar från min säljare som fick svar från GA att svenska bilar inte har akustiskrutor, men min bil är hos säljaren och vi jämförde rutor på essential och advanced och det är inte samma glas mellan de två bilarna har vi alla kommit fram till(kolla bilder tidigare i tråden). Så troligen är det akustiskrutor på Advanced trots allt.

Säljaren försöker själv få kontakt med GA för förklaring.
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
...
Gemensamma utgifter (som hus och hem) delar vi 50% av kostnad på, både inköp och underhåll, och där blir det ju gemensamma beslut. Men det fungerar oftast väldigt bra.
En bra modell. Men den förutsätter att man har ungefär samma inkomst. Det har inte vi. Långt ifrån. Det är ofrånkomligt att jag står för merparten av utgifterna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

msb skrev:
Låter lovande! Själv funderar jag på om jag ska beställa AWD Advanced innan rabatten försvinner eller om jag ska vänta lite till... Vill väldigt gärna ha OTA-uppdateringsmöjlighet i bilen och det verkar inte komma förens någon gång 2022 om/när i5 får Nvidia. Är ej i akut behov av bil och då AWD Advanced har så lång leveranstid så kanske man hinner få det trots allt. Får kolla hos lite handlare här ang ev handpenning då vissa verkar ha kunnat bokat bilar utan någon som helst betalning.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

mati skrev:
martinot skrev:
...
En bra modell. Men den förutsätter att man har ungefär samma inkomst. Det har inte vi. Långt ifrån. Det är ofrånkomligt att jag står för merparten av utgifterna.
Precis vad jag tänkte. 50/50 kanske är hyfsat jämställt men har man märkbara skillnader i inkomst innebär i bästa fall att den ena lever efter sina tillgångar och den andra blir rikare med tiden och i värsta fall att den ena lever efter sina tillgångar och den andra över sina. Men hur folk finansierar sina köp känns helt oväsentlig i tråden och att ifrågasätta det skapar bara spam i min mening.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

mati: har ni räknat på och jämfört med en Enyaq? (Finns ju även RWD med mindre batteri). Den har ju mycket som standard jämfört med ID.4. Du kan få bara 4WD 23 100 kr utan att det blir annan utrustning (som på GTX), elstolarna tror jag kostar ca 5700kr/st, elutfällbar dragkrok 10200kr osv. Priserna höjs dock nu 1/9 på Enyaq om jag förstått det rätt. Sen kan du nog få till lite rabatt på den i alla fall.

Vinterhjulen köpte jag separat. Jag köpte nya 19" Conti viking contact 2 dubbade på Alufälg i somras för 11000kr ink moms. Tillverkade 2018 så därför de såldes ut billigare. (Dock hade efterträdaren Contact 3 problem med dubben så många rekommenderar ändå 2:an) Finns även motsvarande Hakkapelitta 9. Jag valde 245/55-19 runt om som en kompromiss. (Istället för 235/55 fram och 255/50 bak) Avviker då 1,6-2% i rullomkrets men då kan man byta plats fram och bak på de. Gummihuset.se verkar fortfarande kunna få tag i Conti/Hakka till det priset i den dimensionen. Med billigaste fälgen verkar de ligga på 12000kr idag. + 400kr för Hakkapelitta 9. Dubbfritt ligger tyvärr lite dyrare.

Har själv en Enyaq iV 80 RWD med std Loft tygklädsel, 19" osv och i princip bara drag och 360 kamera som tillval. Tycker den är toppen! Akustikrutor, LED-matrix, tonade rutor, alla assisstanssystem, P-sensorer, variabelt lastrumsgolv, strålkastarrengöring, skidlucka, 13" infotainmentskärm, läderratt med rattpaddlar, 3-zons klimatanläggning osv är ju std på Enyaq i motsats till syskonen. Enda jag saknar ibland är elbakluckan som dock kan köpas separat för 6700kr med fotmanövrering.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
msb
elbilist

Inlägg av msb »

HelectriC skrev:
msb skrev:
GA i Sverige och Danmark är samma företag.
Sammen

Inlägg av Sammen »

Leo skrev:
Har själv en Enyaq iV 80 RWD med std Loft tygklädsel, 19" osv och i princip bara drag och 360 kamera som tillval. Tycker den är toppen! Akustikrutor, LED-matrix, tonade rutor, alla assisstanssystem, P-sensorer, variabelt lastrumsgolv, strålkastarrengöring, skidlucka, 13" infotainmentskärm, läderratt med rattpaddlar, 3-zons klimatanläggning osv är ju std på Enyaq i motsats till syskonen. Enda jag saknar ibland är elbakluckan som dock kan köpas separat för 6700kr med fotmanövrering.
Ursäkta för en ev. dum fråga men vad har man rattpaddlar till på en elbil?

I min värld är det något för att växla ”manuellt” i sportigare bilar med automat. Jag har det i min bil och har använt paddlarna 3-4 ggr på 8 år. I en elbil känns funktionen än mer överflödig.

Med vänlig hälsning
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Sammen skrev:

I min värld är det något för att växla ”manuellt” i sportigare bilar med automat. Jag har det i min bil och har använt paddlarna 3-4 ggr på 8 år. I en elbil känns funktionen än mer överflödig.

Med vänlig hälsning
Det brukar användas för att ställa in hur mycket regen du vill ha när du släpper gaspedalen.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bodes_dad skrev:
Efter mkt velande har jag beslutat mig för en MY istället för I5, faller på några smådetaljer i slutändan, inte baserat på provkörning. Undrar således om någon här är intresserad av min 1st ED bokning hos Fordonsmäklarna i Sollentuna. Space Grey AWD. Pris ink krok 592k (49k rabatt).

Bild för färg/hjul referens:
Skall kanske passa på att ta och checka med en släkting till mig (om inte någon annan redan paxat). Är det fortfarande 49 KSEK rabatt jämfört med vad en kostar att beställa idag?
Bild
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

Får kolla hos lite handlare här ang ev handpenning då vissa verkar ha kunnat bokat bilar utan någon som helst betalning.
Jag har beställt/bokat vår AWD Advanced på HCST och har inte betalat någon handpenning. Jag har vid upprepade tillfällen försökt ge dem pengar (mest för att min bokning inte skall glömmas bort) men de vill inte veta av några pengar.
Undrar om den attityden håller i sig vid (eventuell) leverans?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Sammen skrev:
Går att ändra max-regen i tre olika lägen OCH man kan även ha 0 i regen, dvs frihjul. Man kan således även använda paddlarna separat varje gång man vill bromsa med regen.

På själva växelföraren på mittkonsolen kan man också välja max-regen eller frihjul (B/D)

Sen när regen är på så regenererar man precis som på Tesla genom att släppa gaspedalen olika mycket. På Enyaq bromsar den dock inte ända till stillastående som den gör på t ex nya Leaf.

Använder paddlarna betydligt mer på en elbil som har de än på vanliga ICE-bilar jag haft med samma sak.

Är nog en vanesak men inget viktigt för de allra flesta. ID.4 går t ex inte att få med rattpaddlar om jag minns rätt.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Sammen

Inlägg av Sammen »

Leo skrev:
Sammen skrev:
Går att ändra max-regen i tre olika lägen OCH man kan även ha 0 i regen, dvs frihjul. Man kan således även använda paddlarna separat varje gång man vill bromsa med regen.

På själva växelföraren på mittkonsolen kan man också välja max-regen eller frihjul (B/D)

Sen när regen är på så regenererar man precis som på Tesla genom att släppa gaspedalen olika mycket. På Enyaq bromsar den dock inte ända till stillastående som den gör på t ex nya Leaf.

Använder paddlarna betydligt mer på en elbil som har de än på vanliga ICE-bilar jag haft med samma sak.

Är nog en vanesak men inget viktigt för de allra flesta. ID.4 går t ex inte att få med rattpaddlar om jag minns rätt.
Okej, tack för bra förklaring.

Jag som enbart kört elbil några gånger trodde detta med regenerering var något man ställde in (om det går) en gång och sedan lät det vara i det läget och anpassade körningen efter det. Men om det är något man ändrar ett flertal gånger under färd är det klart att paddlarna fyller en funktion.

Med vänlig hälsning
Jepped

Inlägg av Jepped »

1 års gratis laddning på köpet
När du köper en ny IONIQ 5 ingår 1 års gratis laddning via vår laddlösning Charge myHyundai. Med ett enda kort kan du ladda din bil på över 220 000 platser – i både Sverige och Europa.

Gäller alla som köper en IONIQ 5 och registrerar VIN-numret i Charge myHyundai innan 31 mars.
Undra hur det fungerar med bilar som beställs nu men levereras efter 31 mars. Och om det även gäller leasing eller endast köp?
F6B3ADD3-E9B4-49FB-8631-62089F5C1FD8.png
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Leo skrev:
mati: har ni räknat på och jämfört med en Enyaq? (Finns ju även RWD med mindre batteri).
Nej, har jag inte gjort. Jag har avfärdat den ganska tidigt, precis som ID4, pga den låga dragvikten. Det måste bli en AWD i så fall, men jag vill egentligen inte ha en AWD. Samma gäller ID4 GTX. Onödigt att köpa värstingmodellen bara för dragviktens skull.
Det är ju precis därför jag vill ha en Ioniq. Hög dragvikt trots RWD. Högre än vad Enyaq/ID4 någonsin klarar av. Och så vill jag ha V2L, det finns inte alls hos MEB bilarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

mati skrev:
Jag har avfärdat den ganska tidigt, precis som ID4, pga den låga dragvikten.
Ah, just det! Hade tappat bort den detaljen. Var förbi och kollade på en Advance idag och den är helt klart lite trevligare än Essential. Däremot känns ju både Ioniq5 och den EV6 jag beställd ändå ganska "Koreanskt plastig" jämfört med din nuvarande e-tron.

Tror kanske inte totalekonomin blir så mycket bättre i slutändan om du köper en ny Ioniq5 jämfört med din begagnade e-Tron. Samma sak med komforten/ljudnivån där jag gissar att det blir ett steg nedåt MEN jag förstår känslan! Är likadan själv då en känsla infunnit sig hur ett alternativ skulle kännas bättre på något sätt. Men går du (och din flickvän) in i nya bilköpet med en skavande känsla redan från början är det ju risk att det ändå känns "fel" ganska snart. Dock tror jag säkerligen en Ioniq5 är ganska lättsåld till bra pris under det närmaste 1-1,5 året så då är det ju bara att hoppa på något annat så ingen större fara på det sättet.
Aida

Inlägg av Aida »

Jepped skrev:
När du köper en ny IONIQ 5 ingår 1 års gratis laddning via vår laddlösning Charge myHyundai. Med ett enda kort kan du ladda din bil på över 220 000 platser – i både Sverige och Europa.

Gäller alla som köper en IONIQ 5 och registrerar VIN-numret i Charge myHyundai innan 31 mars.
Undra hur det fungerar med bilar som beställs nu men levereras efter 31 mars. Och om det även gäller leasing eller endast köp?
Här har vi ju det igen! Efter fadäsen i Teknikens Värld (som Jan-Erik Berggren för övrigt inte rättat än trots att han lovat) och Hyundais pressansvarige intygat att det inte är gratis laddning utan ingen avgift för Charge my Hyundai under ett år så skriver de alltså fortfarande så på sin hemsida… Man kan ju undra hur kassa är de eg!?
Jepped

Inlägg av Jepped »

Aida skrev:
Jepped skrev:

Här har vi ju det igen! Efter fadäsen i Teknikens Värld (som Jan-Erik Berggren för övrigt inte rättat än trots att han lovat) och Hyundais pressansvarige intygat att det inte är gratis laddning utan ingen avgift för Charge my Hyundai under ett år så skriver de alltså fortfarande så på sin hemsida… Man kan ju undra hur kassa är de eg!?
Stämmer det inte?
jurand
elbilist

Inlägg av jurand »

Aida skrev:
Jepped skrev:

Vilken fadäs?
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Skriv svar