Hej,
Ny på forumet men läst lite bland det ni har skrivit. Följt den här bilen noga via youtube och andra tester. Har provkört en essential. Har egentligen större förhoppningar kring advanced gällande premiumkänsla. Det jag undrar från er som köpt är om ni lyckats förhandla någon rabatt utöver kampanjpriset? Här i småland ville en återförsäljare ha hela 16k för avtagbart dragkrok och 25k för vinterdäck, kan tycka att det är i högsta lagret. På nätet står det ju 13349 för samma typ av dragkrok.
Inget bra läge att pruta utan här var det snarare att beställer du inte nu levereras bilen efter nyår Det verkar ju som efterfrågan på bilen är hög och det är tveksamt om Hyundai kan tillgodose efterfrågan från USA, Europa, Australien samt Asien, men vad vet jag. Skulle du sänka priset på en vara där efterfrågan var större än utbudet? Vill du ha rabatt så får du nog vänta med ditt inköp (killgissar 2 år). Då har förmodligen kineserna lanserat prisvärda modeller och eventuellt pressat priserna. 16k för dragkrok är däremot för högt. Hos Eklunds Bil i Göteborg kostar avtagbar dragkrok 13900 SEK. Vinterdäck kommer jag att beställa från Tyskland (se info bakåt i tråden).
Hej,
Ny på forumet men läst lite bland det ni har skrivit. Följt den här bilen noga via youtube och andra tester. Har provkört en essential. Har egentligen större förhoppningar kring advanced gällande premiumkänsla. Det jag undrar från er som köpt är om ni lyckats förhandla någon rabatt utöver kampanjpriset? Här i småland ville en återförsäljare ha hela 16k för avtagbart dragkrok och 25k för vinterdäck, kan tycka att det är i högsta lagret. På nätet står det ju 13349 för samma typ av dragkrok.
Vinterhjul för 19k på Holmgrens i Jönköping ifall du skulle ha vägarna förbi.
Hej,
Och vad innebär det här?
Står ingenting om det när man klickar på "Läs mer"...
Enligt min säljare är Ioniq 5 officiellt inte lanserad i Sverige. Det är därför ingen bil får lämnas ut till kund än. Han hade en Essential i hallen med skylten "såld" i rutan, men kunden får inte hämta bilen innan den officiella lanseringen har ägt rum.
Känns som att det där inte riktigt stämmer längre, att det inte får levereras några före mitten av September
Ungefär som all annan information kring denna bil då typ…
(Slår vad om att dom anställt några från Tesla )
Hej,
Vad är det för fälgar och däck?
Vet tyvärr inte mer än så, inget jag köpte. Men orginalgrejer från Hyundai.
Halloj Boys & Girls,
hämtade ut min Atlasvita Ioniq 5 (2WD, Advanced+comfort) idag. Jag har nu gjort mig av med mina två fossildrivna bilar. Jag var väldigt nära att köpa en "ID4 Business" (ej GTX), då jag fick hela 180kSEK för min 3.5 år gamla Touran (snikversion som jag köpte för 205 kSEK, otroligt men sant, men bonus malus systemet och allmän bilbrist gör 3 år gamla bilar eftertraktade). Men ID4:ans utseende och instrumentering/infotainment systemet skavde rejält och jag skrev inte på direkt. Har man inte råd med en MY så var ändå ID4 det bästa som fanns därute. Med fru Fortunas hjälp fick jag dock nys om Ioniq 5 och efter att ha sett bilen på bild så föll jag pladask för utseendet. Ikonisk Giugiaro design. Gick till tre st Hyundai återförsäljare i Göteborgsområdet och jag valde Eklunds Bil eftersom de gav lika mycket för min Touran som VW handlaren, till skillnad från de övriga två Hyundai återförsäljarna som bägge värderade bilen 10 kSEK lägre. I offerten inkluderade Eklunds Bil även bagagerumsmatta/kupetextilmattor kostnadsfritt, vilket övriga Hyundaihandlare debiterade ett par tusenlappar extra för. Med andra ord fanns det ingen tvekan kring val av återförsäljare och är det så att ni bor i Göteborgsområdet och har en fossilbil för inbyte så rekommenderar jag att ni kontaktar Daniel, han är grym! Nu har jag inte hunnit köra bilen så mycket men jag kan konstatera att jag tyckte att de laminerade rutorna på Advanced ger lägre buller men jag ska mäta senare eftersom man var i ett euforiskt tillstånd . Nu har jag aldrig ägt fullutrustade bilar därför är jag biased i mitt omdöme. Men så mycket kan jag säga att ventilerade lädersäten, HUD samt 360-graderskamera är något jag aldrig kommer att kunna avstå ifrån. Gillade även dödavinkelvarnare med bild i instrumentering, nice! Har bara kört till jobbet men kunde förutom den lägre ljudnivån även konstatera att förbrukningen var låg. Genomsnittsförbrukningen var 20.9 kWh/100 km när jag hämtade ut bilen och efter drygt 20 km sjönk den till 16.0 kWh/100 km. Förvisso ingen fullgas accceleration men jag ansträngde mig inte för att köra snålt utan följde bara med trafikrytmen (90-100 km/h). Förutom en kort bit då jag gasade på för att köra om en Polestar2. Avslutningsvis är det en dundermiss av Hyundai Sverige att inte tillhandahålla Advanced bilar till sina återförsäljare och jag kan konstatera att den bil som ger "most bang for your bucks" just nu är tveklöst Ioniq 5. JAg tackar min lyckliga stjärna som väntade med att skriva på ID4 köpavtalet
Grattis! Avundsjuk! Nån dag kanske jag får min FE AWD.
Nu är iaf en kort provkörning av en RWD Advanced väldigt nära.
NEj 1st edition var slut men i princip så är det en 1st edition (Advanced + Comfort paket).
Så du får exakt samma konfiguration och egenskaper som 1st edition med dessa två paketen tillsammans?
Var det förresten Comfort eller Comfort+?
Vad hamnade hela kalaset på (vill gärna jämföra med vad 1st Edition kostar/kostade)?
Grattis til nya bilen och varmt välkommen till elbilsvärlden!
Tack martinot! Samtidigt skänker jag en tanke av tacksamhet till Musk som gett övriga biltillverkare en hästspark i arslet. Visste inte ens att det fanns Comfort+, vad innehåller det utöver komfort? Jag köpte till Advanced komfortpaket för 9900 SEK och då landade kalaset på 550.495 (i detta priset ingår registreringsavgift på 695 SEK).
Tack för bra med information i tråden! Uppskattat för alla oss som är intresserade (för mig för släktings räkning).
Låter som en väldigt bra och välutrustad bil för 550 papp. Dessutom en riktigt bra drivlina med grymt fin och hög laddeffekt som är klassledande på marknaden (slår även Teslas bästa). Tror du kommer bli mycket nöjd!
Är själv lite osäker på alla skillnader mellan Comfort och Comfort+, men fick för mig att + skulle vara paketet med elektriska dörrhandtag och dubbelisolerande glasrutor?
NEj 1st edition var slut men i princip så är det en 1st edition (Advanced + Comfort paket).
Så du får exakt samma konfiguration och egenskaper som 1st edition med dessa två paketen tillsammans?
Var det förresten Comfort eller Comfort+?
Vad hamnade hela kalaset på (vill gärna jämföra med vad 1st Edition kostar/kostade)?
Grattis til nya bilen och varmt välkommen till elbilsvärlden!
Tack martinot! Samtidigt skänker jag en tanke av tacksamhet till Musk som gett övriga biltillverkare en hästspark i arslet. Visste inte ens att det fanns Comfort+, vad innehåller det utöver komfort? Jag köpte till Advanced komfortpaket för 9900 SEK och då landade kalaset på 550.495 (i detta priset ingår registreringsavgift på 695 SEK).
Tack för bra med information i tråden! Uppskattat för alla oss som är intresserade (för mig för släktings räkning).
Låter som en väldigt bra och välutrustad bil för 550 papp. Dessutom en riktigt bra drivlina med grymt fin och hög laddeffekt som är klassledande på marknaden (slår även Teslas bästa). Tror du kommer bli mycket nöjd!
Är själv lite osäker på alla skillnader mellan Comfort och Comfort+, men fick för mig att + skulle vara paketet med elektriska dörrhandtag och dubbelisolerande glasrutor?
Skillnaden mellan Comfort och Comfort+ är 2000kr och att det ingår elektriska dörrhandtag på sistnämnda. Akustikglasen verkar inte ha med det paketet att göra utan det ingår till alla Advanced.
Och vad innebär det här?
Enligt min säljare är Ioniq 5 officiellt inte lanserad i Sverige. Det är därför ingen bil får lämnas ut till kund än. Han hade en Essential i hallen med skylten "såld" i rutan, men kunden får inte hämta bilen innan den officiella lanseringen har ägt rum.
Känns som att det där inte riktigt stämmer längre, att det inte får levereras några före mitten av September
Jag får väl visa Fujis inlägg för säljaren jag pratat med. Då kan han göra sin egen bedömning om det är Fuji som ljuger, som säljaren påstår, eller om det kanske är säljaren som är dåligt informerad.
Jag har numera fått förbud att prata om Ioniq 5. Sambon är trotsig som ett litet barn och säger att hon kommer sitta med hörselskydd i bilen om hon tvingas åka med den. Hon gapar och tjatar och har sig. Löjligt. Jag har bra lust att skaffa en 20 år gammal skrotbil för 1000 spänn istället som hon får åka i, en utan avgasrör. Bara för att markera liksom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Och vad innebär det här?
Jag får väl visa Fujis inlägg för säljaren jag pratat med. Då kan han göra sin egen bedömning om det är Fuji som ljuger, som säljaren påstår, eller om det kanske är säljaren som är dåligt informerad.
Jag har numera fått förbud att prata om Ioniq 5. Sambon är trotsig som ett litet barn och säger att hon kommer sitta med hörselskydd i bilen om hon tvingas åka med den. Hon gapar och tjatar och har sig. Löjligt. Jag har bra lust att skaffa en 20 år gammal skrotbil för 1000 spänn istället som hon får åka i, en utan avgasrör. Bara för att markera liksom.
Jag läste lite snabbt att du hade lust att skaffa dig en 20-årig sambo istället…
Jag har förresten en search-fråga, som jag kanske borde ha svar på efter all diskussion här på forumet,
men...
Om man vill ha en ny fyrhjulsdriven elbil med möjlighet till drag till ett pris på max 10 PBB (efter supermiljöbilspremien), vad finns det för alternativ?
PBB=47.600, vilket betyder ett takpris på 546.000kr.
Känner man till rabatter som gör att man hamnar under gränsen så får man gärna ta upp det.
Och vad innebär det här?
Herregud alltså vilken jubelidiot till försäljare du har. Jag ljuger INTE (det är bara att kontakta Eklunds Bil i Göteborg för att bekräfta att igår levererades en Atlasvit I5 Advaced, 2WD).
Jag får väl ta lite fler bilder i kväll utanför garaget och posta. Hursomhelst, det är möjligt att direktiven från Hyundai Sverige är att inga bilar ska levereras innan officiell lansering men det är ju uppenbart att vissa återförsäljare högaktningsfullt fullständigt skiter i detta
Herregud alltså vilken jubelidiot till försäljare du har. Jag ljuger INTE (det är bara att kontakta Eklunds Bil i Göteborg för att bekräfta att igår levererades en Atlasvit I5 Advaced, 2WD).
Jag får väl ta lite fler bilder i kväll utanför garaget och posta. Hursomhelst, det är möjligt att direktiven från Hyundai Sverige är att inga bilar ska levereras innan officiell lansering men det är ju uppenbart att vissa återförsäljare högaktningsfullt fullständigt skiter i detta
Det är flera stycken som fått sina bilar och skyltat om det i facebook-gruppen (tror första var typ 2-3 veckor sen?), så jag tror dig iaf.
Tror knappast att lagen ser med blida ögon på bilister som kör omkring med Noise cancelling hörlurar. Jag blev i min ungdom åthutad av polisen för att jag hade för hög volym på stereon i bilen och omöjligt kunde höra trafiken omkring mig.
Så att åka omkring i en total tyst bubbla tror jag är än mindre uppskattat.
Å andra sidan så kommer du ju inte höra deras sirener. Så allt du behöver är ett par väldigt mörka solglasögon så att du inte ser deras blåljus heller, sen kan du njuta av tystnaden i lugn och ro
Jag tror du missförstår hur Noise cancelling hörlurar fungerar? Har du på dig såna i bilen så blir du ju inte döv. Visst har du hög musik på så hör du ju inte mycket annat men det gäller ju även i högtalarna. Har du NC så klarar du dig med lägre volym och enligt mina erfarenheter så hör man trafiken bättre med NC än utan om det är en bullrig bil. NC är för övrigt något som finns i kupén på vissa bilar så det vore ju konstigt om det var olagligt. De tar ju inte bort frekvenserna som sirener och tutor har på ett bra sätt då de inte är jämna ljud och de är inge vidare bra på dessa frekvenser heller.
P g a bristande information och de spekulationer som oundvikligen då skapas så har det ju här i tråden på sistone dragits slutsatsen att I5 bara ser billig ut i Sverige jämfört med andra länder men att utrustningen är snålare i SE/DK än i andra länder. Bortsett från möjligen de automatiskt utfällande handtagen, som kanske bara fanns på P45 med som ska komma i Comfort Plus-paketet, finns det något belägg kvar för det synsättet? Akustikrutorna visade sig väl finnas på Advanced även i Sverige (även om det kanske inte är riktiga dubbellaminerade rutor utan mer någon slags film, men det är väl antagligen samma överallt). Så kanske är Ioniq 5 ändå rätt attraktivt prissatt i Sverige jämfört med omvärlden? Eller känner vi till något som saknas eller är sämre än i andra länder? Kanske laddkabeln då, men då pratar vi inga stora pengar.
P g a bristande information och de spekulationer som oundvikligen då skapas så har det ju här i tråden på sistone dragits slutsatsen att I5 bara ser billig ut i Sverige jämfört med andra länder men att utrustningen är snålare i SE/DK än i andra länder. Bortsett från möjligen de automatiskt utfällande handtagen, som kanske bara fanns på P45 med som ska komma i Comfort Plus-paketet, finns det något belägg kvar för det synsättet? Akustikrutorna visade sig väl finnas på Advanced även i Sverige (även om det kanske inte är riktiga dubbellaminerade rutor utan mer någon slags film, men det är väl antagligen samma överallt). Så kanske är Ioniq 5 ändå rätt attraktivt prissatt i Sverige jämfört med omvärlden? Eller känner vi till något som saknas eller är sämre än i andra länder? Kanske laddkabeln då, men då pratar vi inga stora pengar.
Bilarna i Sverige saknar ingenting gentemot andra länder förutom handtagen (som är löst nu med Comfort+ för nya ordrar). I vissa andra länder är det färre färgval, ej premium-stolar, ej elektriskt justerbara baksäten m.m. medans vi har inga begränsningar alls vad jag har sett (förutom digital side mirrors som endast finns i Sydkorea). Tycker snarare det är konstigt att vi kan beställa solceller på taken som inte Australien kan där ägaren skulle få mycket mer nytta av det.
När det skrevs var det nog i samband med att någon säljare "bekräftat" att Sverige inte får akustikrutor på en enda bil (som visade sig vara falskt).