https://www.elektroauto-news.net/2021/s ... kw-wallbox
Sono Motors lanserar en egen dubbelriktad 11kW wallbox.
Münchens nystartade Sono Motors vill säkerställa mer hållbarhet på våra vägar med en innovativ solelbil . En av de innovativa funktionerna är det faktum att en dubbelriktad laddningsteknik för elbilar patenterades redan i september , som installerades i den första Stromer. I och med detta finns nu den första dubbelriktade AC-väggboxen på marknaden från München-uppstarten.
Det finns en önskan från samhället om en prisvärd väggladdningsstation som är lämplig för laddning hemma såväl som för fordon-till-nät (V2G) och fordon-till-hem (V2H). Med denna wallbox kommer SION -förare att kunna använda solenergibilen som ett mobilt kraftverk och leverera lagrad el antingen tillbaka till huset eller till det allmänna nätet. Husägare i synnerhet: inuti med solcellsanläggningar, spara mycket eftersom de kan använda mer av den el de har genererat själva utan att behöva köpa ett dyrt hemlagringssystem.
SION laddas och laddas ur med en effekt på upp till 11 kW AC via den integrerade laddningskabeln typ 2. Uppstarten indikerar att wallboxen kommer att vara upp till 70% billigare än de dubbelriktade DC-wallboxarna som hittills varit tillgängliga. Det är redan möjligt att boka den nya wallboxen kostnadsfritt; leveransen förväntas börja med Sion -produktionen 2023.
”Vi vill driva framtiden för elproduktion och möjliggöra dubbelriktad laddning för alla. I kombination med Sions integrerade solteknologi representerar den nya wallboxen ett genombrott för dubbelriktad laddningsteknik, eftersom många husägare kan spara sig själva köpet av ett dyrt hemlagringssystem. För oss är det en viktig milstolpe på vägen till 100% förnybar energi. ” - Laurin Hahn, VD och grundare av Sono Motors
I det nuvarande pressmeddelandet förklarar företaget återigen det faktum att varje SION som standard är utrustad med ett dubbelriktat laddningssystem, den specialutvecklade inbyggda laddaren (OBC), och blir ett mobilt kraftverk i kombination med Sono-appen. Förutom att använda hushållsapparater och överföra ström till andra elbilar kan den nya, dubbelriktade Sono Wallbox också användas för att förse ditt hem med den energi som lagras i Sion.
Sono Motors fattade ett medvetet beslut att använda en AC wallbox som en dubbelriktad laddningslösning. Detta är möjligt eftersom omvandlingen av likström till växelström (DC / AC) sker i själva Sion och inte i wallboxen - vilket avsevärt minskar kostnaderna. Det slutliga priset kommer att meddelas före lanseringen 2023, men kommer att ligga i det lägre fyrsiffriga euroområdet. Sono Wallbox utvecklades tillsammans med den tyska tillverkaren Kostal.
Ett hem energihanteringssystem (HEMS) styr när Sion laddas och laddas ur: Väggboxen kommunicerar med HEMS med hjälp av olika protokoll som EEBUS, Modbus eller OCPP. En rekommendation om vilka HEMS som är kompatibla med Sono Wallbox kommer att ges strax efter försäljningsstart. Sono -appen och Sono Infotainment kan också användas för att ställa in laddningsnivån vid vilken fordonsbatteriet alltid ska laddas ur.
Möjliga användningsområden kommuniceras av Sono Motors enligt följande:
Laddningsstation för Sion: Sono Wallbox kan ladda Sions 54 kWh LFP -batteri fullt ut på upp till 5 timmar, vilket gör det perfekt för laddning över natten och garanterar en räckvidd på upp till 305 km. Dessutom kan Sion laddas via det integrerade CCS -gränssnittet på snabbladdningsstationer med en hastighet på upp till 75 kW (DC), dvs till 80% laddningsnivå på cirka 35 minuter.
Vehicle-to-Home (V2H): Fordonet fungerar som en ellagringsenhet och kraftverk för det egna hushållet utan att matas in i det allmänna nätet. Till exempel kan el från solcellsanläggningen eller Sion -solintegrationen lagras i Sions batteri under dagen och levereras till huset på natten.
Vehicle-to-Grid (V2G): Fordonet är direkt eller indirekt anslutet till elnätet via en byggnad och den lagrade energin matas tillbaka till nätet. I stället för att stänga av vindkraftverk när det finns överskottsenergi kan överskottsenergin lagras tillfälligt i fordonsbatteriet. Dessutom kan lasttoppar dämpas av ett nätverk av elbilar. Den mer än 257 000 planerade Sion kommer därmed att bli en decentraliserad megalagring och pionjär på vägen till 100% förnybar energi.
Det är också spännande att gemenskapen återigen har något att säga till om. Och det gäller designen av wallboxen. Det finns över 14 000 reservationer från Sion att välja mellan : det finns nu tre olika mönster inuti . Röstningen kommer att äga rum fram till den 13 september via Wallbox målsida eller bo i Sono House från 5 till 12 september. September.
EDIT:
https://sonomotors.com/en/bidirectional-wallbox/